Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Socjalizacja zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Socjalizacja zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 10 1,20,50zaliczenie
wykładyW7 10 0,80,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza ogólna dotycząca różnych gatunków zwierząt gospodarskich i towarzyszących

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie znaczenia socjalizacji zwierząt w ich koegzystencji z człowiekiem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1„Złota 12-tka” w socjalizacji szczeniąt. Założenia i sposób realizacji programu.2
T-L-2Zastosowanie testów psychicznych szczeniąt i kociąt, rodzaje testów, sposób przeprowadzania, interpretacja wyników.2
T-L-3. Imprinting i wczesna stymulacja neurologiczna –założenia, sposoby zastosowania i wpływ na utrzymanie i użytkowanie zwierząt.2
T-L-4Zaburzenia zachowania psów wynikające z braku prawidłowej socjalizacji: syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, lęk separacyjny, depresja wczesnego odłączenia, zachowania agresywne. Sposoby postępowania z psami o zaburzonym zachowaniu. Możliwości zastosowania wybranych terapii. Rola behawiorysty i zoopsychologa.4
10
wykłady
T-W-1Definicja , założenia i znaczenie prawidłowej socjalizacji w utrzymaniu zwierząt gospodarskich i towarzyszących. Cechy psychiczne zwierząt i wpływ socjalizacji na kształtowanie tych cech. Specyfika zachowania poszczególnych gatunków zwierząt w aspekcie ich socjalizacji.2
T-W-2Sposoby komunikowania się zwierząt gospodarskich i towarzyszących, komunikacja werbalna i niewerbalna. Znaczenie znajomości sygnałów komunikacyjnych zwierząt w ich socjalizacji w postępowaniu z nimi.2
T-W-3Wybrane zaburzenia zachowania zwierząt towarzyszących wynikające z braku socjalizacji: zachowania agresywne, syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, depresja wczesnego odłączenia, lęk separacyjny.3
T-W-4Wybrane aspekty postępowania ze zwierzętami przy poszczególnych zaburzeniach zachowania. Możliwości zastowania wybranych terapii w zaburzeniach zachowania psów i kotów. Rola behawiorysty i zoopsychologa, kwalifikacje i uprawnienia zawodowe.3
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2praca własna studenta20
A-L-3przygotowanie do zaliczenia3
A-L-4udział w konsultacjach2
35
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2praca własna studenta z literaturą i przygotowanie do zaliczenia14
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2film
M-3dyskusja
M-4pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C04.1_W01
student tłumaczy definicje i zasady socjalizacji zwierząt, wyjaśnia jej znaczenie w świetle koegzystencji zwierząt z człowiekiem
Kn_1P_W17, Kn_1P_W08, Kn_1P_W20C-1T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C04.1_U01
student interpretuje sygnały afiliacyjne i agonistyczne wybranych gatunków zwierząt
Kn_1P_U08C-1T-W-3, T-W-2M-4, M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C03.1_K01
student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, oraz wpływu właściwie prowadzonej socjalizacji na zachowanie zwierząt i jej znaczenia w odniesieniu do bezpieczeństwa człowieka
Kn_1P_K01, Kn_1P_K06C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-4, M-1, M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C04.1_W01
student tłumaczy definicje i zasady socjalizacji zwierząt, wyjaśnia jej znaczenie w świetle koegzystencji zwierząt z człowiekiem
2,0
3,0student tłumaczy w stopniu podstawowym definicje i zasady socjalizacji, potrafi wyjaśnić znaczenie socjalizacji w aspekcie koegzystencji zwierząt z człowiekiem nie popełniając zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C04.1_U01
student interpretuje sygnały afiliacyjne i agonistyczne wybranych gatunków zwierząt
2,0
3,0student interpretuje w stopniu podstawowym sygnały afiliacyjne i agonistyczne wybranego gatunku zwierząt, nie popełniając zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C03.1_K01
student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, oraz wpływu właściwie prowadzonej socjalizacji na zachowanie zwierząt i jej znaczenia w odniesieniu do bezpieczeństwa człowieka
2,0
3,0student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, oraz wpływu właściwie prowadzonej socjalizacji na zachowanie zwierząt i jej znaczenia w odniesieniu do bezpieczeństwa człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pisula W., Psychologia zachowań eksploracyjnych zwierząt, Gd. Wyd.Psychologiczne, Gdańsk, 2003
  2. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, PWN, Warszawa, 2007
  3. Turid Rugaas, Sygnały uspokajające, Galaktyka, 2005
  4. O'Heare J., Zachowania agresywne u psów, Galaktyka, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Nowicki B., Zwolińska-Bartczak I., Zachowanie się zwierząt gospodarskich, PWRiL, Warszawa, 1983
  2. Dehasse J., Agresja u psów, Galaktyka, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1„Złota 12-tka” w socjalizacji szczeniąt. Założenia i sposób realizacji programu.2
T-L-2Zastosowanie testów psychicznych szczeniąt i kociąt, rodzaje testów, sposób przeprowadzania, interpretacja wyników.2
T-L-3. Imprinting i wczesna stymulacja neurologiczna –założenia, sposoby zastosowania i wpływ na utrzymanie i użytkowanie zwierząt.2
T-L-4Zaburzenia zachowania psów wynikające z braku prawidłowej socjalizacji: syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, lęk separacyjny, depresja wczesnego odłączenia, zachowania agresywne. Sposoby postępowania z psami o zaburzonym zachowaniu. Możliwości zastosowania wybranych terapii. Rola behawiorysty i zoopsychologa.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja , założenia i znaczenie prawidłowej socjalizacji w utrzymaniu zwierząt gospodarskich i towarzyszących. Cechy psychiczne zwierząt i wpływ socjalizacji na kształtowanie tych cech. Specyfika zachowania poszczególnych gatunków zwierząt w aspekcie ich socjalizacji.2
T-W-2Sposoby komunikowania się zwierząt gospodarskich i towarzyszących, komunikacja werbalna i niewerbalna. Znaczenie znajomości sygnałów komunikacyjnych zwierząt w ich socjalizacji w postępowaniu z nimi.2
T-W-3Wybrane zaburzenia zachowania zwierząt towarzyszących wynikające z braku socjalizacji: zachowania agresywne, syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, depresja wczesnego odłączenia, lęk separacyjny.3
T-W-4Wybrane aspekty postępowania ze zwierzętami przy poszczególnych zaburzeniach zachowania. Możliwości zastowania wybranych terapii w zaburzeniach zachowania psów i kotów. Rola behawiorysty i zoopsychologa, kwalifikacje i uprawnienia zawodowe.3
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2praca własna studenta20
A-L-3przygotowanie do zaliczenia3
A-L-4udział w konsultacjach2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2praca własna studenta z literaturą i przygotowanie do zaliczenia14
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C04.1_W01student tłumaczy definicje i zasady socjalizacji zwierząt, wyjaśnia jej znaczenie w świetle koegzystencji zwierząt z człowiekiem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W17Posiada ogólną wiedzę społeczno-humanistyczną w ramach studiowanego kierunku
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Cel przedmiotuC-1poznanie znaczenia socjalizacji zwierząt w ich koegzystencji z człowiekiem
Treści programoweT-L-1„Złota 12-tka” w socjalizacji szczeniąt. Założenia i sposób realizacji programu.
T-L-3. Imprinting i wczesna stymulacja neurologiczna –założenia, sposoby zastosowania i wpływ na utrzymanie i użytkowanie zwierząt.
T-L-2Zastosowanie testów psychicznych szczeniąt i kociąt, rodzaje testów, sposób przeprowadzania, interpretacja wyników.
T-L-4Zaburzenia zachowania psów wynikające z braku prawidłowej socjalizacji: syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, lęk separacyjny, depresja wczesnego odłączenia, zachowania agresywne. Sposoby postępowania z psami o zaburzonym zachowaniu. Możliwości zastosowania wybranych terapii. Rola behawiorysty i zoopsychologa.
T-W-4Wybrane aspekty postępowania ze zwierzętami przy poszczególnych zaburzeniach zachowania. Możliwości zastowania wybranych terapii w zaburzeniach zachowania psów i kotów. Rola behawiorysty i zoopsychologa, kwalifikacje i uprawnienia zawodowe.
T-W-3Wybrane zaburzenia zachowania zwierząt towarzyszących wynikające z braku socjalizacji: zachowania agresywne, syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, depresja wczesnego odłączenia, lęk separacyjny.
T-W-1Definicja , założenia i znaczenie prawidłowej socjalizacji w utrzymaniu zwierząt gospodarskich i towarzyszących. Cechy psychiczne zwierząt i wpływ socjalizacji na kształtowanie tych cech. Specyfika zachowania poszczególnych gatunków zwierząt w aspekcie ich socjalizacji.
Metody nauczaniaM-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3dyskusja
M-2film
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student tłumaczy w stopniu podstawowym definicje i zasady socjalizacji, potrafi wyjaśnić znaczenie socjalizacji w aspekcie koegzystencji zwierząt z człowiekiem nie popełniając zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C04.1_U01student interpretuje sygnały afiliacyjne i agonistyczne wybranych gatunków zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Cel przedmiotuC-1poznanie znaczenia socjalizacji zwierząt w ich koegzystencji z człowiekiem
Treści programoweT-W-3Wybrane zaburzenia zachowania zwierząt towarzyszących wynikające z braku socjalizacji: zachowania agresywne, syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, depresja wczesnego odłączenia, lęk separacyjny.
T-W-2Sposoby komunikowania się zwierząt gospodarskich i towarzyszących, komunikacja werbalna i niewerbalna. Znaczenie znajomości sygnałów komunikacyjnych zwierząt w ich socjalizacji w postępowaniu z nimi.
Metody nauczaniaM-4pokaz
M-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3dyskusja
M-2film
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student interpretuje w stopniu podstawowym sygnały afiliacyjne i agonistyczne wybranego gatunku zwierząt, nie popełniając zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C03.1_K01student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, oraz wpływu właściwie prowadzonej socjalizacji na zachowanie zwierząt i jej znaczenia w odniesieniu do bezpieczeństwa człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1poznanie znaczenia socjalizacji zwierząt w ich koegzystencji z człowiekiem
Treści programoweT-L-1„Złota 12-tka” w socjalizacji szczeniąt. Założenia i sposób realizacji programu.
T-L-3. Imprinting i wczesna stymulacja neurologiczna –założenia, sposoby zastosowania i wpływ na utrzymanie i użytkowanie zwierząt.
T-L-4Zaburzenia zachowania psów wynikające z braku prawidłowej socjalizacji: syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, lęk separacyjny, depresja wczesnego odłączenia, zachowania agresywne. Sposoby postępowania z psami o zaburzonym zachowaniu. Możliwości zastosowania wybranych terapii. Rola behawiorysty i zoopsychologa.
T-W-4Wybrane aspekty postępowania ze zwierzętami przy poszczególnych zaburzeniach zachowania. Możliwości zastowania wybranych terapii w zaburzeniach zachowania psów i kotów. Rola behawiorysty i zoopsychologa, kwalifikacje i uprawnienia zawodowe.
T-W-3Wybrane zaburzenia zachowania zwierząt towarzyszących wynikające z braku socjalizacji: zachowania agresywne, syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej, depresja wczesnego odłączenia, lęk separacyjny.
T-W-1Definicja , założenia i znaczenie prawidłowej socjalizacji w utrzymaniu zwierząt gospodarskich i towarzyszących. Cechy psychiczne zwierząt i wpływ socjalizacji na kształtowanie tych cech. Specyfika zachowania poszczególnych gatunków zwierząt w aspekcie ich socjalizacji.
Metody nauczaniaM-4pokaz
M-1wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3dyskusja
M-2film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma świadomość znaczenia zwierząt w życiu człowieka, oraz wpływu właściwie prowadzonej socjalizacji na zachowanie zwierząt i jej znaczenia w odniesieniu do bezpieczeństwa człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0