Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo
Sylabus przedmiotu Rozród wspomagany u zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rozród wspomagany u zwierząt | ||
Specjalność | Pielęgniarstwo zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 6 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość zagadnień z zakresu rozrodu zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze specyfiką przebiegu procesów rozrodczych oraz możliwościami poprawy płodności zwierzat |
C-2 | Stymulowanie studentów do pracy w grupie oraz kształtowania u nich przeświadczenia o znaczeniu wiedzy w rolnictwie i hodowli zwierząt |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody kontroli aktwności rozrodczej i przebiegu cyklu rujowego u samic zwierząt gospodarskich i domowych. | 2 |
T-A-2 | Indukcja owulacji i superowulacji - wybrane metody i mozliwości ich wykorzystania | 2 |
T-A-3 | Ocena przydatności samców do rozrodu | 2 |
T-A-4 | Ocena czynności jajników w różnych fazach wzrostu i rozwoju oraz kontrola wczesnej ciąży | 2 |
T-A-5 | Synchronizacja dawczyń i biorczyń, metody pozyskiwania i transferu zarodków. | 2 |
T-A-6 | Kriokonserwacja oocytów i zarodków, mikrochirurgiczne zabiegi na zarodkach. | 2 |
T-A-7 | Konserwacja nasienia, ocena efektywności stosowanych metod kwalifikacji nasienia do mrozenia. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Specyfika przebiegu procesów rozrodczych u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich i domowych | 3 |
T-W-2 | Wzrost i dojrzewanie pęcherzyków jajnikowych | 2 |
T-W-3 | Historia rozwoju oraz znaczenie inseminacji i transplantacji zarodków u poszczególnych gatunków zwierząt | 2 |
T-W-4 | Obrót nasieniem i zarodkami, uwarunkowania prawne i organizacyjne, kwalifikacja samic i samców do rozrodu. | 2 |
T-W-5 | Najważniejsze zaburzenia w rozrodzie samców - możliwości diagnozy i leczenia | 2 |
T-W-6 | Problemy związane z zapłodnieniem, ciążą i porodem. Wspomaganie rozwoju ciąży po transferze. | 2 |
T-W-7 | Klonowanie i regulacja płci u zwierząt - znaczenie i mozliwości. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie sie do zaliczenia ćwiczeń | 12 |
A-A-3 | uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-A-4 | zaliczenie ćwiczeń | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajeciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie sie do zaliczenia wykładów | 12 |
A-W-3 | udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | zaliczenie wykładów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna |
M-3 | opis i wyjaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów ićwiczeń w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych |
S-2 | Ocena formująca: ocena zaangażowania i aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O122_W01 Student zna przebieg procesów rozrodczych, charakteryzuje mechanizmy je regulujace oraz wskazuje możliwości ich modyfikacji; określa najważniejsze przyczyny niepłodności zwierząt | ZO_1A_W15, ZO_1A_W04, ZO_1A_W06 | — | — | C-1 | T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O122_U01 Student potrafi określić przydatność samca i samicy do rozrodu, podjejmuje decyzje odnośnie użytkowania rozpłodowego zwierząt. | ZO_1A_U01, ZO_1A_U19 | — | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O122_K01 Student ma świadomość znaczenia wiedzy z zakresu rozrodu dla rozwoju hodowli zwierząt; postepuje według obowiązujacych zasad etyki zawodowej i aktywnie uczestniczył w rozwiązywaniu powierzonych zadań. | ZO_1A_K01, ZO_1A_K02 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O122_W01 Student zna przebieg procesów rozrodczych, charakteryzuje mechanizmy je regulujace oraz wskazuje możliwości ich modyfikacji; określa najważniejsze przyczyny niepłodności zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą przebiegu procesów rozrodczych u koni, zna najważniejsze ogniwa w regulacji tych procesów i przy pomocy prowadzącego potrafi niektóre z nich objaśnić. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje przeciętne zainteresowanie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O122_U01 Student potrafi określić przydatność samca i samicy do rozrodu, podjejmuje decyzje odnośnie użytkowania rozpłodowego zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student wyjaśnia znaczenie zachodzących procesów w narządach rozrodczych klaczy i ogiera dla funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Analizuje i przy pomocy prowadzącego kojarzy fakty. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O122_K01 Student ma świadomość znaczenia wiedzy z zakresu rozrodu dla rozwoju hodowli zwierząt; postepuje według obowiązujacych zasad etyki zawodowej i aktywnie uczestniczył w rozwiązywaniu powierzonych zadań. | 2,0 | |
3,0 | Student zdaje sobie sprawę ze znaczenia wiedzy z zakresu rozrodu dla rozwoju hodowli koni | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bielański W., Rozród zwierząt, PWRiL, Warszawa, 1979
- Bielański A., Tischner M., Biotechnologia rozrodu zwierząt udomowionych, Drukrol s.c., Kraków, 1999
- Wierzbowski S., Andrologia, Platan, Kraków, 2009
- Zwierzchowski L., Jaszczak K., Modliński J., Biotechnologia zwierząt, PWN, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- Krzymowski T. (red), Biologia rozrodu zwierząt. Tom 1. Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy, Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2007
- Strzeżek J. (red), Biologia rozrodu zwierząt. Tom 2. Biologiczne uwarunkowania wartości rozrodowej samca, Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2007