Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy rekreacji konnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy rekreacji konnej
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wymagane zaliczenie z przedmiotu Użytkowanie i hodowla koni

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zdobycie wiedzy z zakresu różnych form użytkowania koni w rekreacji
C-2Znajomość zasad doboru koni do rekreacji pod względem cech psychicznych, rasy, wieku, płci i umiejętności.
C-3Uświadomienie zagrożeń wynikających z braku kwalifikacji instruktora rekreacji, nieumiejętnego dobrania zwierząt i niewłaściwego prowadzenia zajęć

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Cechy psychiczne i pokrojowe warunkujące przydatność koni do użytkowania rekreacyjnego. Aspekty użytkowania kuców i koni małych w rekreacji. "Toy horses" , "końskie agility".6
T-A-2Zasady rekreacyjnego użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego. Zasady prowadzenia jazd rekreacyjnych - jazda z jeźdźcami początkującymi na lonży i ujeżdżalni, jazda z jeźdźcami zaawansowanymi na ujeżdżalni i w terenie.6
T-A-3Dobór koni i sprzętu, planowanie tras. Organizacja imprez rekreacyjnych z wykorzystaniem koni. Zawody, pokazy i wystawy amatorskie, festyny, imprezy okolicznościowe.3
15
wykłady
T-W-1Rola rekreacji w życiu współczesnego człowieka. Zwierzęta hodowlane i towarzyszące w rekreacji.Rozwój rekreacyjnego użytkowania koni na świecie i w Polsce. Organizacja jeździectwa w Polsce. Kluby i ośrodki jeździeckie. Rola Polskiego Związku Jeździeckiego i TKKF .5
T-W-2Rekreacyjne użytkowanie koni: wierzchowe, zaprzęgowe, turystyczne rajdy konne, górska turystyka jeździecka, amatorskie zawody jeździeckie, gry i zabawy na kucach.4
T-W-3Zasady doboru koni do poszczególnych konkurencji jeździeckich i rekreacji. Etapy szkolenia konia i jeźdźca w ramach rekreacji.4
T-W-4Zasady bezpiecznej pracy przy koniach. Ochrona zdrowia jeźdźca i konia w rekreacji.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2udział w konsultacjach2
A-A-3praca własna ze wskazaną literaturą7
A-A-4przygotowanie do zaliczenia pisemnego5
A-A-5zaliczenie pisemne1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3praca własna studenta ze wskazaną literaturą5
A-W-4przygotowanie do zaliczenia7
A-W-5zaliczenie pisemne1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2opis, prelekcja, odczyt
M-3film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O102_W01
Student wylicza i charakteryzuje cechy warunkujące przydatność koni do różnych form rekreacji konnej, wymienia i opisuje formy rekreacji konnej, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności rozwijanych na terenach wiejskich
ZO_1A_W05, ZO_1A_W08, ZO_1A_W12C-2T-A-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-S1-O122_U01
student chaakteryzuje cechy psychiczne koni z uwzględnieniem ich przydatności do rekreacji, zna aspekty przydatności kuców i konia małych oraz zasady planowania imprez rekreacyjnych z udziałem koni
ZO_1A_U17C-2, C-1T-A-1, T-A-3, T-A-2M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O102_K01
Student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej ma świadomość konsekwencji braku kwalifikacji kadry instruktorskiej i niewłaściwego doboru koni.
ZO_1A_K07C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O102_W01
Student wylicza i charakteryzuje cechy warunkujące przydatność koni do różnych form rekreacji konnej, wymienia i opisuje formy rekreacji konnej, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności rozwijanych na terenach wiejskich
2,0student wylicza niewielką część cech decydujących o przydatności koni do rekreacji , nie potrafi ich scharakteryzować, popełnia liczne błędy
3,0student wylicza większość cech decydujących o przydatności koni do rekreacji , nie potrafi ich w pełni scharakteryzować, popełnia nieliczne błędy
3,5student wylicza większość cech decydujących o przydatności koni do rekreacji , potrafi je scharakteryzować, popełnia niewielkie błędy
4,0student wylicza cechy decydujące o przydatności koni do rekreacji , potrafi je dobrze scharakteryzować,
4,5student wylicza cechy decydujące o przydatności koni do rekreacji , potrafi je w pełni scharakteryzować,
5,0student wylicza cechy decydujące o przydatności koni do rekreacji, potrafi je w pełni scharakteryzować, wykazując swobodę wypowiedzi i szeroką orientację w zagadnieniach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-S1-O122_U01
student chaakteryzuje cechy psychiczne koni z uwzględnieniem ich przydatności do rekreacji, zna aspekty przydatności kuców i konia małych oraz zasady planowania imprez rekreacyjnych z udziałem koni
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym chaakteryzuje cechy psychiczne koni z uwzględnieniem ich przydatności do rekreacji, zna aspekty przydatności kuców i konia małych oraz zasady planowania imprez rekreacyjnych z udziałem koni
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O102_K01
Student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej ma świadomość konsekwencji braku kwalifikacji kadry instruktorskiej i niewłaściwego doboru koni.
2,0student nie wykazuje świadomości w zakresie postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej , nie potrafi wskazać konsekwencji braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni
3,0student wykazuje nikłą świadomość w zakresie postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej, nie potrafi wskazać konsekwencji braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni
3,5student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej , wymienia część konsekwencji braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni
4,0student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej , wymienia konsekwencje braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni
4,5student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej , wymienia i uzasadnia konsekwencje braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni
5,0student jest w pełni świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeźdzeickiej, swobodnie wymienia i uzasadnia wszelkie konsekwencje braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni, wykazuje aktywność w tym zakresie

Literatura podstawowa

  1. Pruchniewicz W., Akademia jeździecka cz.I., Chaber PR Akademia Jeździecka, Warszawa, 2003
  2. Krzemień P. (pod.red.), Górska turystyka jeździecka, Wyd.PTTK, Kraków, 1998

Literatura dodatkowa

  1. różni, Zasady jazdy konnej cz. 1-3 – podręcznik autoryzowany przez PZJ, Wyd.PZJ, Warszawa, 2003
  2. różni, Świat Koni, Koń Polski, Konie i Rumaki, Hodowca i Jeździec, periodyki tematyczne
  3. Hoffmann, Jazda konna, Sport i Turystyka, Warszawa, 1989

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Cechy psychiczne i pokrojowe warunkujące przydatność koni do użytkowania rekreacyjnego. Aspekty użytkowania kuców i koni małych w rekreacji. "Toy horses" , "końskie agility".6
T-A-2Zasady rekreacyjnego użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego. Zasady prowadzenia jazd rekreacyjnych - jazda z jeźdźcami początkującymi na lonży i ujeżdżalni, jazda z jeźdźcami zaawansowanymi na ujeżdżalni i w terenie.6
T-A-3Dobór koni i sprzętu, planowanie tras. Organizacja imprez rekreacyjnych z wykorzystaniem koni. Zawody, pokazy i wystawy amatorskie, festyny, imprezy okolicznościowe.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola rekreacji w życiu współczesnego człowieka. Zwierzęta hodowlane i towarzyszące w rekreacji.Rozwój rekreacyjnego użytkowania koni na świecie i w Polsce. Organizacja jeździectwa w Polsce. Kluby i ośrodki jeździeckie. Rola Polskiego Związku Jeździeckiego i TKKF .5
T-W-2Rekreacyjne użytkowanie koni: wierzchowe, zaprzęgowe, turystyczne rajdy konne, górska turystyka jeździecka, amatorskie zawody jeździeckie, gry i zabawy na kucach.4
T-W-3Zasady doboru koni do poszczególnych konkurencji jeździeckich i rekreacji. Etapy szkolenia konia i jeźdźca w ramach rekreacji.4
T-W-4Zasady bezpiecznej pracy przy koniach. Ochrona zdrowia jeźdźca i konia w rekreacji.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2udział w konsultacjach2
A-A-3praca własna ze wskazaną literaturą7
A-A-4przygotowanie do zaliczenia pisemnego5
A-A-5zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3praca własna studenta ze wskazaną literaturą5
A-W-4przygotowanie do zaliczenia7
A-W-5zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O102_W01Student wylicza i charakteryzuje cechy warunkujące przydatność koni do różnych form rekreacji konnej, wymienia i opisuje formy rekreacji konnej, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności rozwijanych na terenach wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W08ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania obszarów wiejskich, charakteryzuje czynniki wpływające na ich rozwój
ZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
Cel przedmiotuC-2Znajomość zasad doboru koni do rekreacji pod względem cech psychicznych, rasy, wieku, płci i umiejętności.
Treści programoweT-A-1Cechy psychiczne i pokrojowe warunkujące przydatność koni do użytkowania rekreacyjnego. Aspekty użytkowania kuców i koni małych w rekreacji. "Toy horses" , "końskie agility".
T-W-3Zasady doboru koni do poszczególnych konkurencji jeździeckich i rekreacji. Etapy szkolenia konia i jeźdźca w ramach rekreacji.
T-W-2Rekreacyjne użytkowanie koni: wierzchowe, zaprzęgowe, turystyczne rajdy konne, górska turystyka jeździecka, amatorskie zawody jeździeckie, gry i zabawy na kucach.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2opis, prelekcja, odczyt
M-3film
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student wylicza niewielką część cech decydujących o przydatności koni do rekreacji , nie potrafi ich scharakteryzować, popełnia liczne błędy
3,0student wylicza większość cech decydujących o przydatności koni do rekreacji , nie potrafi ich w pełni scharakteryzować, popełnia nieliczne błędy
3,5student wylicza większość cech decydujących o przydatności koni do rekreacji , potrafi je scharakteryzować, popełnia niewielkie błędy
4,0student wylicza cechy decydujące o przydatności koni do rekreacji , potrafi je dobrze scharakteryzować,
4,5student wylicza cechy decydujące o przydatności koni do rekreacji , potrafi je w pełni scharakteryzować,
5,0student wylicza cechy decydujące o przydatności koni do rekreacji, potrafi je w pełni scharakteryzować, wykazując swobodę wypowiedzi i szeroką orientację w zagadnieniach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZP-S1-O122_U01student chaakteryzuje cechy psychiczne koni z uwzględnieniem ich przydatności do rekreacji, zna aspekty przydatności kuców i konia małych oraz zasady planowania imprez rekreacyjnych z udziałem koni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Cel przedmiotuC-2Znajomość zasad doboru koni do rekreacji pod względem cech psychicznych, rasy, wieku, płci i umiejętności.
C-1zdobycie wiedzy z zakresu różnych form użytkowania koni w rekreacji
Treści programoweT-A-1Cechy psychiczne i pokrojowe warunkujące przydatność koni do użytkowania rekreacyjnego. Aspekty użytkowania kuców i koni małych w rekreacji. "Toy horses" , "końskie agility".
T-A-3Dobór koni i sprzętu, planowanie tras. Organizacja imprez rekreacyjnych z wykorzystaniem koni. Zawody, pokazy i wystawy amatorskie, festyny, imprezy okolicznościowe.
T-A-2Zasady rekreacyjnego użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego. Zasady prowadzenia jazd rekreacyjnych - jazda z jeźdźcami początkującymi na lonży i ujeżdżalni, jazda z jeźdźcami zaawansowanymi na ujeżdżalni i w terenie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2opis, prelekcja, odczyt
M-3film
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym chaakteryzuje cechy psychiczne koni z uwzględnieniem ich przydatności do rekreacji, zna aspekty przydatności kuców i konia małych oraz zasady planowania imprez rekreacyjnych z udziałem koni
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O102_K01Student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej ma świadomość konsekwencji braku kwalifikacji kadry instruktorskiej i niewłaściwego doboru koni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-2Znajomość zasad doboru koni do rekreacji pod względem cech psychicznych, rasy, wieku, płci i umiejętności.
C-3Uświadomienie zagrożeń wynikających z braku kwalifikacji instruktora rekreacji, nieumiejętnego dobrania zwierząt i niewłaściwego prowadzenia zajęć
Treści programoweT-A-1Cechy psychiczne i pokrojowe warunkujące przydatność koni do użytkowania rekreacyjnego. Aspekty użytkowania kuców i koni małych w rekreacji. "Toy horses" , "końskie agility".
T-A-2Zasady rekreacyjnego użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego. Zasady prowadzenia jazd rekreacyjnych - jazda z jeźdźcami początkującymi na lonży i ujeżdżalni, jazda z jeźdźcami zaawansowanymi na ujeżdżalni i w terenie.
T-W-4Zasady bezpiecznej pracy przy koniach. Ochrona zdrowia jeźdźca i konia w rekreacji.
T-W-3Zasady doboru koni do poszczególnych konkurencji jeździeckich i rekreacji. Etapy szkolenia konia i jeźdźca w ramach rekreacji.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2opis, prelekcja, odczyt
M-3film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje świadomości w zakresie postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej , nie potrafi wskazać konsekwencji braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni
3,0student wykazuje nikłą świadomość w zakresie postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej, nie potrafi wskazać konsekwencji braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni
3,5student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej , wymienia część konsekwencji braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni
4,0student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej , wymienia konsekwencje braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni
4,5student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej , wymienia i uzasadnia konsekwencje braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni
5,0student jest w pełni świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeźdzeickiej, swobodnie wymienia i uzasadnia wszelkie konsekwencje braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni, wykazuje aktywność w tym zakresie