Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Rysunek techniczny w ujęciu komputerowym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rysunek techniczny w ujęciu komputerowym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Freidenberg <Piotr.Freidenberg@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki.
W-2Znajomość obsługi komputera.
W-3Znajomość rysunku technicznego odręcznego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie umiejętności przygotowania rysunków technicznych z wykorzystaniem programu CAD.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do AutoCAD-a2
T-P-2Polecenia rysunkowe i edycyjne. Pomoce rysunkowe.2
T-P-3Operacje na blokach. Regiony. Rysowanie z wykorzystaniem gotowych elementów.2
T-P-4Operacje na warstwach. Rozwarstwienie rysunku.2
T-P-5Kreskowanie. Napisy. Wymiarowanie. Opisywanie rysunku.3
T-P-6Rzutnie. Przestrzeń papieru. Przygotowanie rysunku do publikacji2
T-P-7Wprowadzenie do Revit-a4
T-P-8Elewacje i poziomy.1
T-P-9Używanie gotowych obiektów - rodzin.3
T-P-10Rzuty i przekroje2
T-P-11Praca w widoku 3D2
T-P-12Wymiarowanie rysunku.2
T-P-13Przygotowanie wydruku - szablony2
T-P-14Zestawienia1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach29
A-P-2Samodzielne wykonanie rysunków.25
A-P-3przygotowanie do zaliczenia1
A-P-4Konsulatcje4
A-P-5zaliczenie1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian końcowy, polegający na wykonaniu samodzielnie rysunku od modelu do papieru.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/03_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu sporządzania rysunku technicznego z wykorzystaniem programu AutoCAD.
BIE_1A_W01, BIE_1A_W02C-1T-P-5, T-P-7, T-P-6, T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-P-1, T-P-8, T-P-9, T-P-10, T-P-11, T-P-12, T-P-13, T-P-14M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/03_U01
Potrafi sporządzić dokumentację graficzną z wykorzystaniem programu AutoCAD.
BIE_1A_U11, BIE_1A_U06, BIE_1A_U05C-1T-P-5, T-P-7, T-P-6, T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/03_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Umie samodzielnie podejmować decyzje.
BIE_1A_K01C-1T-P-5, T-P-7, T-P-6, T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/03_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu sporządzania rysunku technicznego z wykorzystaniem programu AutoCAD.
2,0
3,0Opanował materiał słabo, jednak w wystarczającym zakresie. Odpowiedzi daje niepełne ale ujawniające ogólne zrozumienie przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/03_U01
Potrafi sporządzić dokumentację graficzną z wykorzystaniem programu AutoCAD.
2,0
3,0Samodzielnie wykonuje rysunki w CAD.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/03_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Umie samodzielnie podejmować decyzje.
2,0
3,0Posługuje się samodzielnie oprogramowaniem typu CAD. Współpracuje w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Miśniakiewicz Elżbieta, Skowroński Wojciech, Rysunek techniczny budowlany, Arkady, 2008
  2. Andrzej Pikoń, AutoCAD 2021, Helion, Gliwice, 2020
  3. Piotr Freidenberg, Elżbieta Freidenberg, Zeszyt ćwiczeń do AutoCAD-a, opracowanie własne, Szczecin, 2019, 2, udostępniane podczas zajęć

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do AutoCAD-a2
T-P-2Polecenia rysunkowe i edycyjne. Pomoce rysunkowe.2
T-P-3Operacje na blokach. Regiony. Rysowanie z wykorzystaniem gotowych elementów.2
T-P-4Operacje na warstwach. Rozwarstwienie rysunku.2
T-P-5Kreskowanie. Napisy. Wymiarowanie. Opisywanie rysunku.3
T-P-6Rzutnie. Przestrzeń papieru. Przygotowanie rysunku do publikacji2
T-P-7Wprowadzenie do Revit-a4
T-P-8Elewacje i poziomy.1
T-P-9Używanie gotowych obiektów - rodzin.3
T-P-10Rzuty i przekroje2
T-P-11Praca w widoku 3D2
T-P-12Wymiarowanie rysunku.2
T-P-13Przygotowanie wydruku - szablony2
T-P-14Zestawienia1
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach29
A-P-2Samodzielne wykonanie rysunków.25
A-P-3przygotowanie do zaliczenia1
A-P-4Konsulatcje4
A-P-5zaliczenie1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/03_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu sporządzania rysunku technicznego z wykorzystaniem programu AutoCAD.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W01Zna i rozumie podstawową wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla kierunku budownictwo, niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa
BIE_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności przygotowania rysunków technicznych z wykorzystaniem programu CAD.
Treści programoweT-P-5Kreskowanie. Napisy. Wymiarowanie. Opisywanie rysunku.
T-P-7Wprowadzenie do Revit-a
T-P-6Rzutnie. Przestrzeń papieru. Przygotowanie rysunku do publikacji
T-P-3Operacje na blokach. Regiony. Rysowanie z wykorzystaniem gotowych elementów.
T-P-2Polecenia rysunkowe i edycyjne. Pomoce rysunkowe.
T-P-4Operacje na warstwach. Rozwarstwienie rysunku.
T-P-1Wprowadzenie do AutoCAD-a
T-P-8Elewacje i poziomy.
T-P-9Używanie gotowych obiektów - rodzin.
T-P-10Rzuty i przekroje
T-P-11Praca w widoku 3D
T-P-12Wymiarowanie rysunku.
T-P-13Przygotowanie wydruku - szablony
T-P-14Zestawienia
Metody nauczaniaM-1Projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian końcowy, polegający na wykonaniu samodzielnie rysunku od modelu do papieru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opanował materiał słabo, jednak w wystarczającym zakresie. Odpowiedzi daje niepełne ale ujawniające ogólne zrozumienie przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/03_U01Potrafi sporządzić dokumentację graficzną z wykorzystaniem programu AutoCAD.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
BIE_1A_U06Potrafi korzystać z wybranych programów komputerowych wspomagających decyzje projektowe w budownictwie oraz krytycznie ocenić otrzymane wyniki
BIE_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności przygotowania rysunków technicznych z wykorzystaniem programu CAD.
Treści programoweT-P-5Kreskowanie. Napisy. Wymiarowanie. Opisywanie rysunku.
T-P-7Wprowadzenie do Revit-a
T-P-6Rzutnie. Przestrzeń papieru. Przygotowanie rysunku do publikacji
T-P-3Operacje na blokach. Regiony. Rysowanie z wykorzystaniem gotowych elementów.
T-P-2Polecenia rysunkowe i edycyjne. Pomoce rysunkowe.
T-P-4Operacje na warstwach. Rozwarstwienie rysunku.
T-P-1Wprowadzenie do AutoCAD-a
Metody nauczaniaM-1Projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian końcowy, polegający na wykonaniu samodzielnie rysunku od modelu do papieru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Samodzielnie wykonuje rysunki w CAD.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/03_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Umie samodzielnie podejmować decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K01Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się właściwą organizacją pracy
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności przygotowania rysunków technicznych z wykorzystaniem programu CAD.
Treści programoweT-P-5Kreskowanie. Napisy. Wymiarowanie. Opisywanie rysunku.
T-P-7Wprowadzenie do Revit-a
T-P-6Rzutnie. Przestrzeń papieru. Przygotowanie rysunku do publikacji
T-P-3Operacje na blokach. Regiony. Rysowanie z wykorzystaniem gotowych elementów.
T-P-2Polecenia rysunkowe i edycyjne. Pomoce rysunkowe.
T-P-4Operacje na warstwach. Rozwarstwienie rysunku.
T-P-1Wprowadzenie do AutoCAD-a
Metody nauczaniaM-1Projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian końcowy, polegający na wykonaniu samodzielnie rysunku od modelu do papieru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posługuje się samodzielnie oprogramowaniem typu CAD. Współpracuje w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0