Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Technologia betonu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia betonu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Borucka-Lipska <Jolanta.Borucka-Lipska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Zieliński <Adam.Zielinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie składników mieszanki betonowej, ich charakterystyki |
C-2 | Zapoznanie się z metodami badań podstawowych składników, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu |
C-3 | Zapoznanie się z podstawowymi metodami projektowania betonu zwykłego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowe badania cementu portlandzkiego | 2 |
T-L-2 | Podstawowe badania kruszywa | 2 |
T-L-3 | Projektowanie mieszanki kruszywa | 2 |
T-L-4 | Projektowanie betonu metodą trzech równań | 2 |
T-L-5 | Opracowanie receptury betonu metodą trzech równań | 2 |
T-L-6 | Wykonanie mieszanki betonowej wg zaprojektowanego składu | 2 |
T-L-7 | Badanie wytrzymałości na ściskanie i określenie klasy wytrzymałości | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie pisemne laboratorium | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do technologii betonu, rys historyczny, podział betonów | 1 |
T-W-2 | Cement: normy, podział, hydratacja cementu | 2 |
T-W-3 | Kruszywo: normy, podział, ważniejsze pojęcia, projektowanie mieszanek kruszywa | 2 |
T-W-4 | Woda zarobowa: normy, wodożądność składników, równanie konsystencji | 1 |
T-W-5 | Właściwości mieszanki betonowej, metody badań | 2 |
T-W-6 | Trwałość betonu, klasy ekspozycji | 2 |
T-W-7 | Projektowanie składu betonu zwykłego : warunki technologiczne, założenia, dobór składników, metoda trzech równań, metoda iteracji doświadczalnej | 2 |
T-W-8 | Dodatki i domieszki do betonów | 2 |
T-W-9 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 15 |
A-L-2 | Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 7 |
A-L-3 | Udział w kolokwium zaliczającym | 1 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwium sprawdzającego | 5 |
A-L-5 | Konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 15 |
A-W-2 | Zaliczenie wykładu | 1 |
A-W-3 | Samodzielne przygotowanie do zaliczenia wykładów | 12 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-dydaktyczny, prezentacje multimedialne |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_C/07_W01 Zna i rozumie podstawową wiedzę na temat wymaganych badań normowych właściwości cementów, kruszyw, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu | BIE_1A_W15, BIE_1A_W07 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-3 | M-1 | S-1 |
BIE_1A_C/07_W02 Zna podstawy projektowania mieszanek betonowych, zasady ich doboru składników | BIE_1A_W15, BIE_1A_W13 | — | — | C-3, C-2 | T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-3 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_C/07_U01 Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej dobierając odpowiednie składniki | BIE_1A_U17, BIE_1A_U10 | — | — | C-1, C-3 | T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-3 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_C/07_K01 Student jest gotowy do samodzielnego i zespołowego przeprowadzenia badań właściwości cementów, kruszyw, zapraw i betonów oraz ocenić wymagania normowe | BIE_1A_K03, BIE_1A_K04, BIE_1A_K01 | — | — | C-2 | T-L-7, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-5, T-W-3 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_C/07_W01 Zna i rozumie podstawową wiedzę na temat wymaganych badań normowych właściwości cementów, kruszyw, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu | 2,0 | |
3,0 | Zna sposób wykonania badań, nie potrafi dobrze interpretować wyników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_C/07_W02 Zna podstawy projektowania mieszanek betonowych, zasady ich doboru składników | 2,0 | |
3,0 | Student słabo zna zasady projektowania mieszanek betonowych i zasady doboru składników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_C/07_U01 Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej dobierając odpowiednie składniki | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zaprojektować mieszankę betonową najprostszą metodą trzech równań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_C/07_K01 Student jest gotowy do samodzielnego i zespołowego przeprowadzenia badań właściwości cementów, kruszyw, zapraw i betonów oraz ocenić wymagania normowe | 2,0 | |
3,0 | Potrafi przeprowadzić badania laboratoryjne lecz ma problemy z samodzielną interpretacją wyników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Nevill Adam, Właściwości betonu, Polski Cement, Kraków, 2012
- Praca zbiorowa pod kierunkiem Lecha Czarneckiego, Beton według Normy PN-EN 206-1, PKN i Polski Cemenrt Sp. z o.o., 2011
- Jamroży Zygmunt, Beton i jego technologie, PWN, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Borucka-Lipska J., Imposed thermal stresses in high performance concrete modified with microsilica, SGEM 2017 : conference proceedings. Vol. 17, 2017
- Borucka-Lipska J., Techman M., The influence of magnetite concentrate on wear resistance of cement mortars and concretes, SGEM 2018 : conference proceedings. Vol. 18, 2018
- Borucka-Lipska J., Techman M., Skibicki S., Use of contaminated sand blasting grit for production of cement mortars, IOP Conference Series : Materials Science & Engineering, 2019