Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu PHS - Socjologia gospodarki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot PHS - Socjologia gospodarki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy ekonomii i wiedzy o społeczeństwie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwością analizowania procesów ekonomicznych z perspektywy socjologicznej oraz uzyskanie przez nich wiedzy w zakresie funkcjonowania różnych typów zbiorowości społecznych, organizacji, instytucji, podstaw kształtowania się społeczeństwa, struktury społecznej i ładu społecznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Socjologia jako nauka wyjaśniająca zjawiska społeczne. Dwa paradygmaty w naukach o gospodarce. Przekraczanie barier między ekonomią i socjologią. Główne orientacje łączące problematykę ekonomiczną i socjologiczną. Omówienie wybranych teorii.3
T-W-2Człowiek w gospodarce. Jednostka w perspektywie socjologicznej i w teorii ekonomii. Jednostka i wspólnota. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego.2
T-W-3Gospodarka w obrębie systemu społecznego. Relacje między gospodarką, polityką i kulturą.2
T-W-4Czynniki rozwoju gospodarczego. Uwarunkowania kapitalizmu.Wyjaśnienia ekonomiczne i teorie zależności. Środowisko geograficzne a rozwój gospodarczy. Wpływ polityki na rozwój gospodarczy. Kultura a rozwój gospodarczy.2
T-W-5Rynek jako regulator procesów gospodarczych i instytucja społeczna.Rynki regulowane - podejście instytucjonalne. Dylemat wolności rynkowej. Rynek pracy - instytucje i rywalizacja.3
T-W-6Państwo a gospodarka. Ład społeczny a gospodarka. Rola sektora publicznego.2
T-W-7Aktorzy sfery ekonomicznej i ich strategie. Główni aktorzy i najważniejsze strategie. Pracownicy jako zbiorowy aktor społeczny. Administracja społeczna - biurokracja.3
T-W-8Ekonomiczny wymiar struktury społecznej. Teorie klas społecznych K. Marksa i M. Webera. Nurt neoweberowski i neomarksizm. Funkcjonalizm. Klasyfikacje i skale zawodów. Teza o zaniku klas.2
T-W-9Struktura społeczna w Polsce. Badania struktury klasowej oraz społeczno-zawodowej. Hierarchia prestiżu zawodów. Potoczne postrzeganie struktury społecznej. Badania opinii o gospodarce i wizji gospodarki dobrze urządzonej.2
T-W-10Przedsiębiorstwo jako system społeczny. Jednostka w przedsiębiorstwie. Role, więzi, motywacje, interesy. Kultura i ideologia przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwo jako forma organizacji społecznej. Władza.3
T-W-11Teorie kierowania (zarządzania) w organizacji. Kierunek naukowego zarządzania. Kierunek administracyjny. Nurt human relations. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Rosnące znaczenie partycypacji.2
T-W-12Stosunki pracy. Związek zawodowy. Układy zbiorowe pracy. Konflikt przemysłowy. Strategie partnerów społecznych na poziomie przedsiębiorstwa.2
T-W-13Zaliczenie wykładów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne utrwalanie materiału8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia16
A-W-4Udział w konsultacjach4
A-W-5Zaliczenie przedmiotu2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, problemowy z prezentacją multimedialną i filmami edukacyjnymi

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne: test, pytania otwarte, zadania

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_A/01-a_W01
Student nabywa poszerzoną wiedzę o relacjach pomiędzy strukturami i instytucjami społecznymi w gospodarce
BIE_1A_W24, BIE_1A_W25C-1T-W-4, T-W-8, T-W-13, T-W-5, T-W-12, T-W-11, T-W-2, T-W-7, T-W-10, T-W-6, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_A/01-a_U01
Student potrafi prawidłowo wyjaśniać zmiany zachodzące w gospodarce z perspektywy socjologii
BIE_1A_U25C-1T-W-4, T-W-8, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-6, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_A/01-a_K01
Student jest gotów samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę ekonomiczną rozszerzoną o wymiar społeczny
BIE_1A_K07C-1T-W-8, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_A/01-a_W01
Student nabywa poszerzoną wiedzę o relacjach pomiędzy strukturami i instytucjami społecznymi w gospodarce
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia i kategorie służące opisowi zjawisk ekonomicznych rozszerzonych o wymiar społeczny
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_A/01-a_U01
Student potrafi prawidłowo wyjaśniać zmiany zachodzące w gospodarce z perspektywy socjologii
2,0
3,0Student potrafi interpretować i wyjaśniać zmiany zachodzące w gospodarce z perspektywy socjologii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_A/01-a_K01
Student jest gotów samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę ekonomiczną rozszerzoną o wymiar społeczny
2,0
3,0Rozumie konieczność ciągłego pogłębiania wiedzy ekonomicznej rozszerzonej o wymiar ekonomiczny
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gardawski J., Socjologia gospodarki, Difin, Warszawa, 2008
  2. Giłejko L., Socjologia gospodarki, Difin, Warszawa, 2008
  3. Morawski W., Socjologia ekonomiczna, PWN, Warszawa, 2001
  4. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa, 2003
  5. Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Znak, Kraków, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Goodman N., Wstęp do socjologii, Zysk i S-ka, Poznań, 1997
  2. Hryniewicz J., Stosunki pracy w polskich organizacjach, Scholar, Warszawa, 2007
  3. Walczak-Duraj D., Socjologia dla ekonomistów, PWE, Warszawa, 2010
  4. W. Cieślewicz, Zwolnienia podatkowe jako forma wspierania inwestycji, Prace Naukowe UE we Wrocławiu, Wrocław, 2011, 116
  5. W. Cieślewicz, Rozwój specjalnych stref ekonomicznych w Polsce, Prace Naukowe UE we Wrocławiu, Wrocław, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Socjologia jako nauka wyjaśniająca zjawiska społeczne. Dwa paradygmaty w naukach o gospodarce. Przekraczanie barier między ekonomią i socjologią. Główne orientacje łączące problematykę ekonomiczną i socjologiczną. Omówienie wybranych teorii.3
T-W-2Człowiek w gospodarce. Jednostka w perspektywie socjologicznej i w teorii ekonomii. Jednostka i wspólnota. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego.2
T-W-3Gospodarka w obrębie systemu społecznego. Relacje między gospodarką, polityką i kulturą.2
T-W-4Czynniki rozwoju gospodarczego. Uwarunkowania kapitalizmu.Wyjaśnienia ekonomiczne i teorie zależności. Środowisko geograficzne a rozwój gospodarczy. Wpływ polityki na rozwój gospodarczy. Kultura a rozwój gospodarczy.2
T-W-5Rynek jako regulator procesów gospodarczych i instytucja społeczna.Rynki regulowane - podejście instytucjonalne. Dylemat wolności rynkowej. Rynek pracy - instytucje i rywalizacja.3
T-W-6Państwo a gospodarka. Ład społeczny a gospodarka. Rola sektora publicznego.2
T-W-7Aktorzy sfery ekonomicznej i ich strategie. Główni aktorzy i najważniejsze strategie. Pracownicy jako zbiorowy aktor społeczny. Administracja społeczna - biurokracja.3
T-W-8Ekonomiczny wymiar struktury społecznej. Teorie klas społecznych K. Marksa i M. Webera. Nurt neoweberowski i neomarksizm. Funkcjonalizm. Klasyfikacje i skale zawodów. Teza o zaniku klas.2
T-W-9Struktura społeczna w Polsce. Badania struktury klasowej oraz społeczno-zawodowej. Hierarchia prestiżu zawodów. Potoczne postrzeganie struktury społecznej. Badania opinii o gospodarce i wizji gospodarki dobrze urządzonej.2
T-W-10Przedsiębiorstwo jako system społeczny. Jednostka w przedsiębiorstwie. Role, więzi, motywacje, interesy. Kultura i ideologia przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwo jako forma organizacji społecznej. Władza.3
T-W-11Teorie kierowania (zarządzania) w organizacji. Kierunek naukowego zarządzania. Kierunek administracyjny. Nurt human relations. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Rosnące znaczenie partycypacji.2
T-W-12Stosunki pracy. Związek zawodowy. Układy zbiorowe pracy. Konflikt przemysłowy. Strategie partnerów społecznych na poziomie przedsiębiorstwa.2
T-W-13Zaliczenie wykładów2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne utrwalanie materiału8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia16
A-W-4Udział w konsultacjach4
A-W-5Zaliczenie przedmiotu2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_A/01-a_W01Student nabywa poszerzoną wiedzę o relacjach pomiędzy strukturami i instytucjami społecznymi w gospodarce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W24Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną na temat konieczności uwzględniania mikro- i makroekonomicznych uwarunkowań w procesie decyzyjnym
BIE_1A_W25Zna podstawową terminologię dotyczącą prawa, ekonomii, etyki, filozofii, socjologii, sztuki, wzornictwa i kultury
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością analizowania procesów ekonomicznych z perspektywy socjologicznej oraz uzyskanie przez nich wiedzy w zakresie funkcjonowania różnych typów zbiorowości społecznych, organizacji, instytucji, podstaw kształtowania się społeczeństwa, struktury społecznej i ładu społecznego.
Treści programoweT-W-4Czynniki rozwoju gospodarczego. Uwarunkowania kapitalizmu.Wyjaśnienia ekonomiczne i teorie zależności. Środowisko geograficzne a rozwój gospodarczy. Wpływ polityki na rozwój gospodarczy. Kultura a rozwój gospodarczy.
T-W-8Ekonomiczny wymiar struktury społecznej. Teorie klas społecznych K. Marksa i M. Webera. Nurt neoweberowski i neomarksizm. Funkcjonalizm. Klasyfikacje i skale zawodów. Teza o zaniku klas.
T-W-13Zaliczenie wykładów
T-W-5Rynek jako regulator procesów gospodarczych i instytucja społeczna.Rynki regulowane - podejście instytucjonalne. Dylemat wolności rynkowej. Rynek pracy - instytucje i rywalizacja.
T-W-12Stosunki pracy. Związek zawodowy. Układy zbiorowe pracy. Konflikt przemysłowy. Strategie partnerów społecznych na poziomie przedsiębiorstwa.
T-W-11Teorie kierowania (zarządzania) w organizacji. Kierunek naukowego zarządzania. Kierunek administracyjny. Nurt human relations. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Rosnące znaczenie partycypacji.
T-W-2Człowiek w gospodarce. Jednostka w perspektywie socjologicznej i w teorii ekonomii. Jednostka i wspólnota. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego.
T-W-7Aktorzy sfery ekonomicznej i ich strategie. Główni aktorzy i najważniejsze strategie. Pracownicy jako zbiorowy aktor społeczny. Administracja społeczna - biurokracja.
T-W-10Przedsiębiorstwo jako system społeczny. Jednostka w przedsiębiorstwie. Role, więzi, motywacje, interesy. Kultura i ideologia przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwo jako forma organizacji społecznej. Władza.
T-W-6Państwo a gospodarka. Ład społeczny a gospodarka. Rola sektora publicznego.
T-W-3Gospodarka w obrębie systemu społecznego. Relacje między gospodarką, polityką i kulturą.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy z prezentacją multimedialną i filmami edukacyjnymi
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne: test, pytania otwarte, zadania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia i kategorie służące opisowi zjawisk ekonomicznych rozszerzonych o wymiar społeczny
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_A/01-a_U01Student potrafi prawidłowo wyjaśniać zmiany zachodzące w gospodarce z perspektywy socjologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U25Potrafi interpretować programy etyczne, socjologiczne, z zakresu prawa i ekonomii, a także analizować współczesne nurty kultury, filozofii, sztuki i wzornictwa
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością analizowania procesów ekonomicznych z perspektywy socjologicznej oraz uzyskanie przez nich wiedzy w zakresie funkcjonowania różnych typów zbiorowości społecznych, organizacji, instytucji, podstaw kształtowania się społeczeństwa, struktury społecznej i ładu społecznego.
Treści programoweT-W-4Czynniki rozwoju gospodarczego. Uwarunkowania kapitalizmu.Wyjaśnienia ekonomiczne i teorie zależności. Środowisko geograficzne a rozwój gospodarczy. Wpływ polityki na rozwój gospodarczy. Kultura a rozwój gospodarczy.
T-W-8Ekonomiczny wymiar struktury społecznej. Teorie klas społecznych K. Marksa i M. Webera. Nurt neoweberowski i neomarksizm. Funkcjonalizm. Klasyfikacje i skale zawodów. Teza o zaniku klas.
T-W-13Zaliczenie wykładów
T-W-12Stosunki pracy. Związek zawodowy. Układy zbiorowe pracy. Konflikt przemysłowy. Strategie partnerów społecznych na poziomie przedsiębiorstwa.
T-W-11Teorie kierowania (zarządzania) w organizacji. Kierunek naukowego zarządzania. Kierunek administracyjny. Nurt human relations. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Rosnące znaczenie partycypacji.
T-W-6Państwo a gospodarka. Ład społeczny a gospodarka. Rola sektora publicznego.
T-W-3Gospodarka w obrębie systemu społecznego. Relacje między gospodarką, polityką i kulturą.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy z prezentacją multimedialną i filmami edukacyjnymi
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne: test, pytania otwarte, zadania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi interpretować i wyjaśniać zmiany zachodzące w gospodarce z perspektywy socjologii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_A/01-a_K01Student jest gotów samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę ekonomiczną rozszerzoną o wymiar społeczny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K07Jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie, co pozwala mu odpowiedzialnie i świadomie uczestniczyć w wydarzeniach społecznych i kulturalnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością analizowania procesów ekonomicznych z perspektywy socjologicznej oraz uzyskanie przez nich wiedzy w zakresie funkcjonowania różnych typów zbiorowości społecznych, organizacji, instytucji, podstaw kształtowania się społeczeństwa, struktury społecznej i ładu społecznego.
Treści programoweT-W-8Ekonomiczny wymiar struktury społecznej. Teorie klas społecznych K. Marksa i M. Webera. Nurt neoweberowski i neomarksizm. Funkcjonalizm. Klasyfikacje i skale zawodów. Teza o zaniku klas.
T-W-13Zaliczenie wykładów
T-W-12Stosunki pracy. Związek zawodowy. Układy zbiorowe pracy. Konflikt przemysłowy. Strategie partnerów społecznych na poziomie przedsiębiorstwa.
T-W-11Teorie kierowania (zarządzania) w organizacji. Kierunek naukowego zarządzania. Kierunek administracyjny. Nurt human relations. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Rosnące znaczenie partycypacji.
T-W-3Gospodarka w obrębie systemu społecznego. Relacje między gospodarką, polityką i kulturą.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy z prezentacją multimedialną i filmami edukacyjnymi
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne: test, pytania otwarte, zadania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie konieczność ciągłego pogłębiania wiedzy ekonomicznej rozszerzonej o wymiar ekonomiczny
3,5
4,0
4,5
5,0