Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Organizacja przedsiębiorstw budowlanych 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Organizacja przedsiębiorstw budowlanych 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Ogólnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Siewiera <Agnieszka.Siewiera@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie z procedurami funkcjonowania przedsiębiorstw w Polsce i UE, prawem pracy, a także analizą rynku |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | ćwiczenia na wybranej spółce: 1 analiza jej działalności: misja, otoczenie (analiza SWOT, TOWS-SWOT, macierz kibiców organizacji), produktów firmy (macierz BCG), analiza konkurencji, klienta docelowego, strategia reklamy i promocji, plan marketingowy 2. schemat organizacyjny firmy 3 Zatrudnienie w poszczególnych działach oraz: plan wynagrodzeń, możliwych dodatków służbowych i innych- ich wysokości, a także: opis wymaganych kwalifikacji, zakres obowiązków i uprawnień. 4 Regulamin pracy, karty ocen pracy pracowników (pracownicy fizyczni i umysłowi - dla głównych pionów). | 14 |
T-A-2 | zaliczenie ćwiczeń | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | wizja i misja firmy, rynek, strategia firmy | 3 |
T-W-2 | makro- i mikro- otoczenie przedsiębiorstwa, macierz kibiców organizacji | 3 |
T-W-3 | analiza SWOT, analiza TOWS-SWOT firmy- wybór strategii | 2 |
T-W-4 | analiza konkurencji; profil klienta; portfel produktów firmy- macierz BCG; badania marketingowe w analizie klientów i konkurencji, doborze strategii firmy | 3 |
T-W-5 | struktura organizacji - schemat organizacyjny firmy | 2 |
T-W-6 | prawo pracy - regulamin pracy, karty stanowisk pracy, karty ocen pracowników | 1 |
T-W-7 | zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | samodzielana realizacja zadań | 7 |
A-A-3 | utrwalanie treści na podstawie wykładów i literatury, przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-A-4 | zaliczenie | 1 |
A-A-5 | konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | utrwalanie treści na podstawie wykładów i literatury, przygotowanie do zaliczenia | 12 |
A-W-4 | zaliczenie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna |
M-2 | metoda przypadków, metoda sytuacyjna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: pisemne zaliczenie wykładów |
S-2 | Ocena formująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_C/13_W01 student zna zasady prowadzenia działalności gospodarczej w branży budowlanej | BIE_1A_W19 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-A-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_C/13_U01 student potrafi ocenić koszty, ryzyko i efektywność w działalności gospodarczej | BIE_1A_U23 | — | — | C-1 | T-A-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_C/13_K01 student jest gotowy do postępowania w sposób odpowiedzialny i etyczny za wspólnie realizowane zadania oraz wykazuje się kreatywnością i komunikatywnością w rozwiązywaniu problemów inżynierskich | BIE_1A_K05, BIE_1A_K06 | — | — | C-1 | T-A-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_C/13_W01 student zna zasady prowadzenia działalności gospodarczej w branży budowlanej | 2,0 | |
3,0 | potrafi objaśnić zasady funkcjonowania rynku oraz prowadzenia działalności gospodarczej; zaliczenie pisemne: 60% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_C/13_U01 student potrafi ocenić koszty, ryzyko i efektywność w działalności gospodarczej | 2,0 | |
3,0 | umie wyszukiwać, zinterpretować dostępne informacje z zakresu ekonomii i zastosować je w podejmowaniu decyzji biznesowych; zaliczenie pisemne: 60% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_C/13_K01 student jest gotowy do postępowania w sposób odpowiedzialny i etyczny za wspólnie realizowane zadania oraz wykazuje się kreatywnością i komunikatywnością w rozwiązywaniu problemów inżynierskich | 2,0 | |
3,0 | aktywna postawa do postępowania zgodnie z zasadami etyki, świadomość profesjonalizmu; kreatywność, otwartość, świadomość znaczenia ekonomii w branży budowlanej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Janik B., Funkcjonowanie przedsiębiorstwa w warunkach gospodarki rynkowej, Warszawa, 2005
- Łobos K., Organizacja przedsiębiorstwa wspierająca efektywność ekonomiczną, Wrocław, 2007
- Sudoł ST., Przedsiębiorstwo: podstawy nauki o przedsiębiorstwie, zarządzanie przedsiębiorstwem, Warszawa, 2006
- -, Ustawa z dn. 26. 06. 1974r. – Kodeks Pracy, Dz. U. Nr 24 poz. 141 z późn. zm, 2020
- -, Ustawa z dn. 15. 09. 2000r. – Kodeks Spółek Handlowych, Dz. U. Nr 94 poz. 1037 z późn. zm., 2001
- Obłój K., Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej., PWE, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Penc J., Decyzje i zmiany w organizacji : w poszukiwaniu skutecznych sposobów działania, Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa, 2008
- Domański T., Kowalski P., Marketing dla menedżerów, PWN, Warszawa, Łódź, 2000
- Agnieszka Siewiera, Analiza ryzyka w procesie zarządzania projektem budowlanym, WnUS, Szczecin, 2018
- Agnieszka Siewiera, Certyfikacja wielokryterialna jako narzędzie realizacji koncepcji CSV na przykładzie budowlanych projektów inwestycyjnych, W uG, Gdańsk, 2020