Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka budowli 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka budowli 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 15 1,50,75zaliczenie
wykładyW3 15 0,50,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Materiały i wyroby budowlane
W-2Budownictwo ogólne i konstrukcje drewniane
W-3Instalacje budowlane
W-4Rysunek techniczny

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy z zakresu fizyki budowli oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w projektowaniu przegród budowlanych.
C-2Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu prawidłowego konstruowania przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w zagadnieniach inżynierskich.
C-3Przygotowanie do podejmowania decyzji w zakresie prawidłowego doboru i stosowania materiałów budowlanych w przegrodach budowlanych.
C-4Wykształcenie świadomości konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych, przestrzegania przepisów prawa oraz postępowania zgodnie z zasadami etyki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Szczegółowe wymagania izolacyjności cieplnej przegród oraz inne wymagania dotyczące oszczędności energii zawarte w aktualnych aktach prawnych.2
T-P-2Obliczenia współczynnika przenikania ciepła komponentów jednorodnych cieplnie jedno- i wielowarstwowych; dobór kolejności warstw materiałowych; zasady uwzględniania warstw powietrza w przegrodach budowlanych; wpływ mostków termicznych na izolacyjność cieplną przegrody.3
T-P-3Rozkład temperatury w przegrodzie, płaszczyzna przemarzania.1
T-P-4Obliczenia współczynnika przenikania ciepła przegród niejednorodnych.1
T-P-5Podstawowe obliczenia cieplne przegród stykających się z gruntem.1
T-P-6Zagadnienia wilgotnościowe przegród budowlanych; warunek uniknięcia kondensacji pary wodnej na wewnętrznej powierzchni przegrody (warunek punktu rosy).1
T-P-7Dyfuzja pary wodnej przez przegrody budowlane, wykres ciśnień cząstkowych pary wodnej, ocena przegrody z uwagi na możliwość wystąpienia kondensacji międzywarstwowej.2
T-P-8Krytyczna wilgotność powierzchni z uwagi na rozwój pleśni.2
T-P-9Zaliczenie projektu.2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do tematyki fizyki budowli. Budownictwo energooszczędne.1
T-W-2Mikroklimat pomieszczeń. Czynniki kształtujące środowisko człowieka. Komfort cieplny - wskaźniki PMV i PPD.1
T-W-3Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące przenoszenia ciepła. Przepływ ciepła w warunkach ustalonych i nieustalonych. Przenoszenie ciepła przez przewodzenie, konwekcję i promieniowanie.2
T-W-4Współczynnik przewodzenia ciepła. Przewodność cieplna typowych materiałów budowlanych.1
T-W-5Opór cieplny przegród z warstw jednorodnych i niejednorodnych. Współczynnik przenikania ciepła (bez uwzględnienia mostków cieplnych). Wyznaczanie rozkładu temperatury w przegrodzie.1
T-W-6Pojęcie mostków cieplnych w przegrodach, mostki punktowe i liniowe. Błędy w rozwiązaniach detali konstrukcyjnych i sposoby eliminacji mostków liniowych. Współczynnik przenikania ciepła – z uwzględnianiem mostków termicznych.1
T-W-7Straty ciepła przez grunt.2
T-W-8Stan wilgotnościowy przegród budowlanych i jego uwarunkowania. Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące zjawisk wilgotnościowych.2
T-W-9Kondensacja powierzchniowa pary wodnej. Projektowanie przegród z uwagi na ich stan wilgotnościowy - kondensacja międzywarstwowa, warunek rozwoju pleśni.3
T-W-10Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych14
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego12
A-P-3Bieżące utrwalenie materiału8
A-P-4Konsultacje4
A-P-5Przygotowanie do zaliczenia5
A-P-6Zaliczenie2
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Zaliczenie1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zapowiedziane kolokwia i niezapowiedziane sprawdziany. Ocena za projekty.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia końcowego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/14_W01
Student zna i rozumie akty prawne, normy oraz warunki techniczne stosowane w budownictwie w zakresie tematyki fizyki budowli
BIE_1A_W07, BIE_1A_W16C-1, C-3, C-2T-P-3, T-P-2, T-P-6, T-P-8, T-P-1, T-P-7, T-P-5, T-P-4, T-W-1, T-W-9, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/14_U01
Student potrafi zaprojektować przegrody budowlane i ocenić je pod względem doboru materiałów oraz rozwiązań cieplno-wilgotnościowych
BIE_1A_U17, BIE_1A_U16, BIE_1A_U07C-1, C-3, C-2T-P-3, T-P-2, T-P-6, T-P-8, T-P-1, T-P-7, T-P-5, T-P-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/14_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotowy do podejmowania oceny skutków swoich decyzji oraz rozumie ich wpływ na środowisko.
BIE_1A_K02C-4, C-2T-P-3, T-P-2, T-P-6, T-P-8, T-P-1, T-P-7, T-P-5, T-P-4, T-W-1, T-W-9, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-7M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/14_W01
Student zna i rozumie akty prawne, normy oraz warunki techniczne stosowane w budownictwie w zakresie tematyki fizyki budowli
2,0Student nie wykazuje zaangażowania w poznanie wiedzy przypisanej do przedmiotu.
3,0Student zna normy i wytyczne w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/14_U01
Student potrafi zaprojektować przegrody budowlane i ocenić je pod względem doboru materiałów oraz rozwiązań cieplno-wilgotnościowych
2,0Student nie wykazuje zaangażowania w poznanie umiejętności przypisanych do przedmiotu.
3,0Student potrafi wykonać proste obliczenia cieplno-wilgotnościowe przegród budowlanych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/14_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotowy do podejmowania oceny skutków swoich decyzji oraz rozumie ich wpływ na środowisko.
2,0Student nie wykazuje zaangażowania w poznanie kompetencji społecznych przypisanych do przedmiotu.
3,0Student rozumie wstopniu podstawowym pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dylla A., Fizyka cieplna budowli w praktyce – obliczenia cieplno-wilgotnościowe, PWN, Warszawa, 2015
  2. Gaczek M., Jasiczak J., Kuiński M., Siewczyńska M., Izolacyjność termiczna i nośność murowanych ścian zewnętrznych. Rozwiązania i przykłady, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2011
  3. Markiewicz P., Vademecum projektanta. Detale projektowe nowoczesnych technologii budowlanych, Kraków, 2002
  4. Markiewicz P., Vademecum projektanta. Prezentacja nowoczesnych technologii budowlanych, Kraków, 2002
  5. Praca zbiorowa pod kierunkiem P. Klemma, Budownictwo ogólne. Tom 2. Fizyka budowli, Arkady, Warszawa, 2005
  6. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (z późniejszymi zmianami)
  7. PN-ISO 128-50, Rysunek techniczny. Zasady ogólne przedstawiania. Część 50: Wymagania podstawowe dotyczące przedstawiania powierzchni na przekrojach i kładach
  8. PN-B-01030, Rysunek budowlany. Oznaczenia graficzne materiałów budowlanych
  9. PN-B-02402, Ogrzewnictwo. Temperatury ogrzewanych pomieszczeń w budynkach.
  10. PN-B-02403, Ogrzewnictwo. Temperatury obliczeniowe zewnętrzne.
  11. PN-EN ISO 6946, Komponenty budowlane i elementy budynku. Opór cieplny i współczynnik przenikania ciepła. Metoda obliczania.
  12. PN-EN ISO 13370, Właściwości cieplne budynków. Wymiana ciepła przez grunt. Metody obliczania.
  13. PN-EN ISO 13788, Cieplno-wilgotnościowe właściwości komponentów budowlanych i elementów budynku. Temperatura powierzchni wewnętrznej konieczna do uniknięcia krytycznej wilgotności powierzchni i kondensacja międzywarstwowa. Metody obliczania.
  14. PN-EN 12524, Materiały i wyroby budowlane. Właściwości cieplno-wilgotnościowe.
  15. PN-EN ISO 10456, Materiały i wyroby budowlane. Właściwości cieplno-wilgotnościowe. Tabelaryczne wartości obliczeniowe i procedury określania deklarowanych i obliczeniowych wartości cieplnych.
  16. PN-EN ISO 10077-1, Cieplne właściwości użytkowe okien, drzwi i żaluzji. Obliczanie współczynnika przenikania ciepła. Część 1: Postanowienia ogólne.
  17. PN-EN ISO 14683, Mostki cieplne w budynkach. Liniowy współczynnik przenikania ciepła. Metody uproszczone i wartości orientacyjne.

Literatura dodatkowa

  1. A. Stolarska, J. Strzałkowski, Modelling of Edge Insulation Depending on Boundary Conditions for the Ground Level, IOP Conference Series : Materials Science & Engineering, 2011, Tom: 245, Zeszyt: 4, 0.1088/1757-899X/245/4/042003
  2. A. Stolarska, J. Strzałkowski, Analiza rozwiązań połączenia ściana-podłoga na gruncie z wariantowym usytuowaniem izolacji krawędziowej, CZASOPISMO INŻYNIERII LĄDOWEJ, ŚRODOWISKA I ARCHITEKTURY. JOURNAL OF CIVIL ENGINEERING, ENVIRONMENT AND ARCHITECTURE, 2016, Tom: 63, Zeszyt: 4
  3. A. Stolarska, J. Strzałkowski, Wykorzystanie programu CFD do oceny mostka termicznego w miejscu połączenia ściany z podłogą na gruncie, Izolacje, 2016, Zeszyt 9, http://www.izolacje.com.pl/archiwum/id104,9-

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Szczegółowe wymagania izolacyjności cieplnej przegród oraz inne wymagania dotyczące oszczędności energii zawarte w aktualnych aktach prawnych.2
T-P-2Obliczenia współczynnika przenikania ciepła komponentów jednorodnych cieplnie jedno- i wielowarstwowych; dobór kolejności warstw materiałowych; zasady uwzględniania warstw powietrza w przegrodach budowlanych; wpływ mostków termicznych na izolacyjność cieplną przegrody.3
T-P-3Rozkład temperatury w przegrodzie, płaszczyzna przemarzania.1
T-P-4Obliczenia współczynnika przenikania ciepła przegród niejednorodnych.1
T-P-5Podstawowe obliczenia cieplne przegród stykających się z gruntem.1
T-P-6Zagadnienia wilgotnościowe przegród budowlanych; warunek uniknięcia kondensacji pary wodnej na wewnętrznej powierzchni przegrody (warunek punktu rosy).1
T-P-7Dyfuzja pary wodnej przez przegrody budowlane, wykres ciśnień cząstkowych pary wodnej, ocena przegrody z uwagi na możliwość wystąpienia kondensacji międzywarstwowej.2
T-P-8Krytyczna wilgotność powierzchni z uwagi na rozwój pleśni.2
T-P-9Zaliczenie projektu.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do tematyki fizyki budowli. Budownictwo energooszczędne.1
T-W-2Mikroklimat pomieszczeń. Czynniki kształtujące środowisko człowieka. Komfort cieplny - wskaźniki PMV i PPD.1
T-W-3Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące przenoszenia ciepła. Przepływ ciepła w warunkach ustalonych i nieustalonych. Przenoszenie ciepła przez przewodzenie, konwekcję i promieniowanie.2
T-W-4Współczynnik przewodzenia ciepła. Przewodność cieplna typowych materiałów budowlanych.1
T-W-5Opór cieplny przegród z warstw jednorodnych i niejednorodnych. Współczynnik przenikania ciepła (bez uwzględnienia mostków cieplnych). Wyznaczanie rozkładu temperatury w przegrodzie.1
T-W-6Pojęcie mostków cieplnych w przegrodach, mostki punktowe i liniowe. Błędy w rozwiązaniach detali konstrukcyjnych i sposoby eliminacji mostków liniowych. Współczynnik przenikania ciepła – z uwzględnianiem mostków termicznych.1
T-W-7Straty ciepła przez grunt.2
T-W-8Stan wilgotnościowy przegród budowlanych i jego uwarunkowania. Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące zjawisk wilgotnościowych.2
T-W-9Kondensacja powierzchniowa pary wodnej. Projektowanie przegród z uwagi na ich stan wilgotnościowy - kondensacja międzywarstwowa, warunek rozwoju pleśni.3
T-W-10Zaliczenie1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych14
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego12
A-P-3Bieżące utrwalenie materiału8
A-P-4Konsultacje4
A-P-5Przygotowanie do zaliczenia5
A-P-6Zaliczenie2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Zaliczenie1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/14_W01Student zna i rozumie akty prawne, normy oraz warunki techniczne stosowane w budownictwie w zakresie tematyki fizyki budowli
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
BIE_1A_W16Zna i rozumie podstawy fizyki budowli
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy z zakresu fizyki budowli oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w projektowaniu przegród budowlanych.
C-3Przygotowanie do podejmowania decyzji w zakresie prawidłowego doboru i stosowania materiałów budowlanych w przegrodach budowlanych.
C-2Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu prawidłowego konstruowania przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w zagadnieniach inżynierskich.
Treści programoweT-P-3Rozkład temperatury w przegrodzie, płaszczyzna przemarzania.
T-P-2Obliczenia współczynnika przenikania ciepła komponentów jednorodnych cieplnie jedno- i wielowarstwowych; dobór kolejności warstw materiałowych; zasady uwzględniania warstw powietrza w przegrodach budowlanych; wpływ mostków termicznych na izolacyjność cieplną przegrody.
T-P-6Zagadnienia wilgotnościowe przegród budowlanych; warunek uniknięcia kondensacji pary wodnej na wewnętrznej powierzchni przegrody (warunek punktu rosy).
T-P-8Krytyczna wilgotność powierzchni z uwagi na rozwój pleśni.
T-P-1Szczegółowe wymagania izolacyjności cieplnej przegród oraz inne wymagania dotyczące oszczędności energii zawarte w aktualnych aktach prawnych.
T-P-7Dyfuzja pary wodnej przez przegrody budowlane, wykres ciśnień cząstkowych pary wodnej, ocena przegrody z uwagi na możliwość wystąpienia kondensacji międzywarstwowej.
T-P-5Podstawowe obliczenia cieplne przegród stykających się z gruntem.
T-P-4Obliczenia współczynnika przenikania ciepła przegród niejednorodnych.
T-W-1Wprowadzenie do tematyki fizyki budowli. Budownictwo energooszczędne.
T-W-9Kondensacja powierzchniowa pary wodnej. Projektowanie przegród z uwagi na ich stan wilgotnościowy - kondensacja międzywarstwowa, warunek rozwoju pleśni.
T-W-2Mikroklimat pomieszczeń. Czynniki kształtujące środowisko człowieka. Komfort cieplny - wskaźniki PMV i PPD.
T-W-4Współczynnik przewodzenia ciepła. Przewodność cieplna typowych materiałów budowlanych.
T-W-5Opór cieplny przegród z warstw jednorodnych i niejednorodnych. Współczynnik przenikania ciepła (bez uwzględnienia mostków cieplnych). Wyznaczanie rozkładu temperatury w przegrodzie.
T-W-6Pojęcie mostków cieplnych w przegrodach, mostki punktowe i liniowe. Błędy w rozwiązaniach detali konstrukcyjnych i sposoby eliminacji mostków liniowych. Współczynnik przenikania ciepła – z uwzględnianiem mostków termicznych.
T-W-8Stan wilgotnościowy przegród budowlanych i jego uwarunkowania. Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące zjawisk wilgotnościowych.
T-W-3Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące przenoszenia ciepła. Przepływ ciepła w warunkach ustalonych i nieustalonych. Przenoszenie ciepła przez przewodzenie, konwekcję i promieniowanie.
T-W-7Straty ciepła przez grunt.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zapowiedziane kolokwia i niezapowiedziane sprawdziany. Ocena za projekty.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zaangażowania w poznanie wiedzy przypisanej do przedmiotu.
3,0Student zna normy i wytyczne w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/14_U01Student potrafi zaprojektować przegrody budowlane i ocenić je pod względem doboru materiałów oraz rozwiązań cieplno-wilgotnościowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U17Potrafi dokonać doboru materiałów i wyrobów budowlanych
BIE_1A_U16Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego
BIE_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy z zakresu fizyki budowli oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w projektowaniu przegród budowlanych.
C-3Przygotowanie do podejmowania decyzji w zakresie prawidłowego doboru i stosowania materiałów budowlanych w przegrodach budowlanych.
C-2Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu prawidłowego konstruowania przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w zagadnieniach inżynierskich.
Treści programoweT-P-3Rozkład temperatury w przegrodzie, płaszczyzna przemarzania.
T-P-2Obliczenia współczynnika przenikania ciepła komponentów jednorodnych cieplnie jedno- i wielowarstwowych; dobór kolejności warstw materiałowych; zasady uwzględniania warstw powietrza w przegrodach budowlanych; wpływ mostków termicznych na izolacyjność cieplną przegrody.
T-P-6Zagadnienia wilgotnościowe przegród budowlanych; warunek uniknięcia kondensacji pary wodnej na wewnętrznej powierzchni przegrody (warunek punktu rosy).
T-P-8Krytyczna wilgotność powierzchni z uwagi na rozwój pleśni.
T-P-1Szczegółowe wymagania izolacyjności cieplnej przegród oraz inne wymagania dotyczące oszczędności energii zawarte w aktualnych aktach prawnych.
T-P-7Dyfuzja pary wodnej przez przegrody budowlane, wykres ciśnień cząstkowych pary wodnej, ocena przegrody z uwagi na możliwość wystąpienia kondensacji międzywarstwowej.
T-P-5Podstawowe obliczenia cieplne przegród stykających się z gruntem.
T-P-4Obliczenia współczynnika przenikania ciepła przegród niejednorodnych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zapowiedziane kolokwia i niezapowiedziane sprawdziany. Ocena za projekty.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zaangażowania w poznanie umiejętności przypisanych do przedmiotu.
3,0Student potrafi wykonać proste obliczenia cieplno-wilgotnościowe przegród budowlanych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/14_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotowy do podejmowania oceny skutków swoich decyzji oraz rozumie ich wpływ na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K02Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-4Wykształcenie świadomości konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych, przestrzegania przepisów prawa oraz postępowania zgodnie z zasadami etyki.
C-2Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu prawidłowego konstruowania przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w zagadnieniach inżynierskich.
Treści programoweT-P-3Rozkład temperatury w przegrodzie, płaszczyzna przemarzania.
T-P-2Obliczenia współczynnika przenikania ciepła komponentów jednorodnych cieplnie jedno- i wielowarstwowych; dobór kolejności warstw materiałowych; zasady uwzględniania warstw powietrza w przegrodach budowlanych; wpływ mostków termicznych na izolacyjność cieplną przegrody.
T-P-6Zagadnienia wilgotnościowe przegród budowlanych; warunek uniknięcia kondensacji pary wodnej na wewnętrznej powierzchni przegrody (warunek punktu rosy).
T-P-8Krytyczna wilgotność powierzchni z uwagi na rozwój pleśni.
T-P-1Szczegółowe wymagania izolacyjności cieplnej przegród oraz inne wymagania dotyczące oszczędności energii zawarte w aktualnych aktach prawnych.
T-P-7Dyfuzja pary wodnej przez przegrody budowlane, wykres ciśnień cząstkowych pary wodnej, ocena przegrody z uwagi na możliwość wystąpienia kondensacji międzywarstwowej.
T-P-5Podstawowe obliczenia cieplne przegród stykających się z gruntem.
T-P-4Obliczenia współczynnika przenikania ciepła przegród niejednorodnych.
T-W-1Wprowadzenie do tematyki fizyki budowli. Budownictwo energooszczędne.
T-W-9Kondensacja powierzchniowa pary wodnej. Projektowanie przegród z uwagi na ich stan wilgotnościowy - kondensacja międzywarstwowa, warunek rozwoju pleśni.
T-W-2Mikroklimat pomieszczeń. Czynniki kształtujące środowisko człowieka. Komfort cieplny - wskaźniki PMV i PPD.
T-W-4Współczynnik przewodzenia ciepła. Przewodność cieplna typowych materiałów budowlanych.
T-W-5Opór cieplny przegród z warstw jednorodnych i niejednorodnych. Współczynnik przenikania ciepła (bez uwzględnienia mostków cieplnych). Wyznaczanie rozkładu temperatury w przegrodzie.
T-W-6Pojęcie mostków cieplnych w przegrodach, mostki punktowe i liniowe. Błędy w rozwiązaniach detali konstrukcyjnych i sposoby eliminacji mostków liniowych. Współczynnik przenikania ciepła – z uwzględnianiem mostków termicznych.
T-W-8Stan wilgotnościowy przegród budowlanych i jego uwarunkowania. Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące zjawisk wilgotnościowych.
T-W-3Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące przenoszenia ciepła. Przepływ ciepła w warunkach ustalonych i nieustalonych. Przenoszenie ciepła przez przewodzenie, konwekcję i promieniowanie.
T-W-7Straty ciepła przez grunt.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zaangażowania w poznanie kompetencji społecznych przypisanych do przedmiotu.
3,0Student rozumie wstopniu podstawowym pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0