Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Hydraulika i hydrologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hydraulika i hydrologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>, Norbert Laskowski <Norbert.Laskowski@zut.edu.pl>, Aleksandra Mokrzycka-Olek <Aleksandra.Mokrzycka-Olek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, fizyka |
W-2 | Wymagana wiedza z matematyki |
W-3 | Wymagana wiedza z fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie podstawowe zjawiska związane z hydrostatyką i hydrodynamiką |
C-2 | Posiada umiejętności obliczania elementów hydrostatyki |
C-3 | Umiejętność obliczania wyporu i równowagi ciał pływajacych |
C-4 | Umie obliczać elementy ruchu pod ciśnieniem |
C-5 | Posiada umiejętność obliczania ruchu wód gruntowych |
C-6 | Umie i rozumie ruch w korytach otwartych |
C-7 | Rozumie podstawowe pojęcia hydrologiczne |
C-8 | Potrafi obliczyć bilans wody |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Własności fizyczne cieczy | 1 |
T-A-2 | Ciśnienie hydrostatyczne | 2 |
T-A-3 | Parcie hydrostatyczne na powerzchnie płaskie | 1 |
T-A-4 | Parcie hydrostatyczne na powierzchnie dowolne | 2 |
T-A-5 | Kolokwium z hydrostatyki | 1 |
T-A-6 | Przewody pod ciśnieniem | 2 |
T-A-7 | Koryta otwarte | 1 |
T-A-8 | Wody gruntowe | 2 |
T-A-9 | Kolokwium | 1 |
T-A-10 | Podstawowy hydrologii | 1 |
T-A-11 | Współczynnik odpływu | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Własności fizyczne cieczy, elementy hydrostatyki. Ciśnienie hydrostatyczne | 1 |
T-W-2 | Parcie hydrostatyczne na powierzchnie płaskie | 1 |
T-W-3 | Parcie hydrostatyczne na powierzchnie dowolne | 1 |
T-W-4 | Przewody pod ciśnieniem. Liczba Reynoldsa, promień hydrauliczny | 1 |
T-W-5 | Równanie Bernoulli | 2 |
T-W-6 | Ruch wody i rumowiska w korytach otwartych | 1 |
T-W-7 | Wzór Chezy, zastosowanie | 1 |
T-W-8 | Ruch wód gruntowych, filtracja | 1 |
T-W-9 | Budowle zwiazane z wodami gruntowymi | 2 |
T-W-10 | Test sprawdzający wiedzę z hydrauliki | 1 |
T-W-11 | Straty lokalne i straty na długości | 1 |
T-W-12 | Hydrologia i jej podział | 1 |
T-W-13 | Bilans wody | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 3 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwium | 2 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
A-A-5 | Zaliczenie | 2 |
24 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Opracowanie materiału - studia literaturowe | 6 |
A-W-4 | Przygotowanie do testów z hydrauliki | 11 |
A-W-5 | Zaliczenie | 2 |
36 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Rozwiązywanie zadań z całego zakresu wykładów z hydrauliki |
M-4 | Analiza zjawisk hydrologicznych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykłady: na koniec semestru test wyboru |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: 3 kolokwia |
S-3 | Ocena formująca: Test sprawdzający wiedzę |
S-4 | Ocena formująca: Zaliczenie dwóch kolokwiów |
S-5 | Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanych ćwiczeń |
S-6 | Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanego operatu hydrologicznego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_C/05_W02 Zna i rozumie wiedzę z hydrauliki i hydrologii. | BIE_1A_W05 | — | — | C-5 | T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-3 | S-6, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_C/05_U02 Potrafi zastosować podstawowe wzory do obliczania zagadnień hydrauliczno-hydrologicznych. | BIE_1A_U10 | — | — | C-5 | T-A-2, T-A-10, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-11 | M-1, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_C/05_K01 Jest gotów do powzięcia odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i zespołu. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | BIE_1A_K03, BIE_1A_K04 | — | — | C-2, C-3, C-4, C-1 | T-A-2, T-A-10, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-11 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_C/05_W02 Zna i rozumie wiedzę z hydrauliki i hydrologii. | 2,0 | Nie ma podstawowej wiedzy z hydrauliki i hydrologii |
3,0 | Rozwiązuje test w 60 % i rozwiązuje połowę zadań na kolokwium | |
3,5 | Rozwiązuje test w 70 % i rozwiązuje więcej niż połowę zadań na kolokwium | |
4,0 | Rozwiązuje test w 80 % i rozwiązuje 2/3 zadań na kolokwium | |
4,5 | Rozwiązuje test w 90 % i rozwiązuje 3/4 zadań na kolokwium | |
5,0 | Rozwiązuje test w 100 % i rozwiązuje wszystkie zadania na kolokwium |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_C/05_U02 Potrafi zastosować podstawowe wzory do obliczania zagadnień hydrauliczno-hydrologicznych. | 2,0 | Nie ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań |
3,0 | Ma podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań | |
3,5 | Ma ponad podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań | |
4,0 | Ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań | |
4,5 | Ma dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań | |
5,0 | Ma bardzo dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_C/05_K01 Jest gotów do powzięcia odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i zespołu. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | 2,0 | po przeprowadzonych zajęciach student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach |
3,0 | po przeprowadzonych zajęciach student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach | |
3,5 | po przeprowadzonych zajęciach student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach w stopniu dość dobrym | |
4,0 | po przeprowadzonych zajęciach student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach w stopniu dobrym | |
4,5 | po przeprowadzonych zajęciach student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | po przeprowadzonych zajęciach student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Szuster A., Utrysko B., Hydraulika i podstawy hydromechaniki, Politechnika Warszawska, Warszawa, 1986
- Czetwertyński E., Utrysko B., Hydraulika i hydromechanika, PWN, Warszawa, 1975
- Czetwertyński E., Utrysko B., Hydraulika i hydromechanika, PWN, Warszawa, 1975
- Mitosek M., Mechanika płynów w inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 2001
- Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1999
- Mańko Robert, Wira Jerzy, Wybrane modele matematyczne w opisie ruchu turbulencyjnego, Zeszyty Naukowe Inżynieria Lądowa i Wodna w Kształtowaniu Środwiska, 2016
Literatura dodatkowa
- Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1996, Tom 1 i 2
- Kubrak E., Kubrak J., Hydraulika techniczna. Przykłady obliczeń, SGGW, Warszawa, 2004
- Kubrak J., Hydraulika techniczna, SGGW, Warszawa, 1998
- Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971
- Kubrak E. J., Hydraulika techniczna. Przykłady obliczeń, SGGW, Warszawa, 2004
- Mitosek M., Mechanika płynów w inżynierii i ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2001