Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu BHP w budownictwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | BHP w budownictwie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Ogólnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Budownictwo ogólne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykształcenie poczucia odpowiedzialności przyszłych kadr zarządzających za bezpieczeństwo pracy w budownictwie w oparciu o znajomość problematyki BHP |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Standardy wymagań w zakresie bezpieczeństwa pracy podczas organizacji placu budowy | 2 |
T-A-2 | Prace na wysokościach | 1 |
T-A-3 | Roboty ziemne | 1 |
T-A-4 | Prace impregnacyjne i odgrzybieniowe | 1 |
T-A-5 | Roboty murarskie, tynkarskie, ciesielskie, dekarskie i izolacyjne | 1 |
T-A-6 | Roboty zbrojarskie i betoniarskie | 1 |
T-A-7 | Prace spawalnicze | 1 |
T-A-8 | Prace montażowe | 1 |
T-A-9 | Roboty rozbiórkowe, remontowe, przebudowy | 1 |
T-A-10 | Zastosowanie materiałów wybuchowych w budownictwie | 1 |
T-A-11 | Zastosowanie rusztowań i ruchomych podestów roboczych | 1 |
T-A-12 | Instalacje i urządzenia elektroenergetyczne w budownictwie; warunki socjalne i higieniczne; plac budowy | 1 |
T-A-13 | Prace z wykorzystaniem maszyn i innych urządzeń technicznych | 1 |
T-A-14 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do zagadnień BHP | 1 |
T-W-2 | Regulacje prawne w zakresie bezpieczeństwa i ochrony pracy w budownictwie | 2 |
T-W-3 | Czynniki zagrożeń zawodowych w budownictwie | 2 |
T-W-4 | Kształtowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy | 4 |
T-W-5 | Wypadki przy pracy i choroby zawodowe | 1 |
T-W-6 | Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy | 1 |
T-W-7 | Ochrona przeciwpożarowa | 1 |
T-W-8 | Pierwsz pomoc w stanach zagrożenia życia i zdrowia | 2 |
T-W-9 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 12 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-A-4 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Bieżące utrwalanie materiału | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 3 |
A-W-5 | Zaliczenie wykładów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna, filmy edukacyjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń - prezentacja multimedialna |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_C/19_W01 Posiada wiedzę dotyczącą kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w budownictwie | BIE_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_C/19_U01 Przewiduje i ocenia zagrożenia związane z wykonywaniem zadań zawodowych oraz wdraża odpowiednie zasady bezpieczeństwa | BIE_1A_U13 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-8, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-10, T-A-11, T-A-14, T-A-12, T-A-9, T-A-13, T-A-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_C/19_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i zespołu podczas wykonywania zadań zawodowych | BIE_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_C/19_W01 Posiada wiedzę dotyczącą kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w budownictwie | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę w zakresie identyfikacji zagrożeń, zna środki bezpieczeństwa i ochrony oraz kryteria ich doboru | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_C/19_U01 Przewiduje i ocenia zagrożenia związane z wykonywaniem zadań zawodowych oraz wdraża odpowiednie zasady bezpieczeństwa | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zaplanować właściwe parametry realizowanych prac budowlanych, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_C/19_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i zespołu podczas wykonywania zadań zawodowych | 2,0 | |
3,0 | Jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane decyzje dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa na placu budowy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kwiatkowski K., ABC kierownika budowy w zakresie BHP, ODDK, Gdańsk, 2001
- Rączkowski B., BHP w praktyce, ODDK, Gdańsk, 2012
- Wieczorek Z, Wymagania bezpieczeństwa pracy w budownictwie, Państwowa Inspekcja Pracy, Warszawa, 2005
- Cieślewicz W., Barczyk A., Mierniki oceny bezpieczeństwa pracy w przedsiębiorstwach budowlanych, Inżynieria Budownictwa, 2019, 5
- Cieślewicz W., Araszkiewicz K., Sikora P., Accident Rate a Measure of Safety Assesment in Polish Civil Engineering, Safety, Https://doi.org/10.3390/safety5040077, 2019, 5(4), 77
Literatura dodatkowa
- Kordecka D., Bezpieczeństwo i higiena pracy, CIOP, Warszawa, 2008