Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Geotechnologia środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geotechnologia środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Pozlewicz <Andrzej.Pozlewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Pozlewicz <Andrzej.Pozlewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs geologii inżynierskiej |
W-2 | Ukończony kurs mechaniki gruntów |
W-3 | Ukończony kurs fundamentowania |
W-4 | Znajomość języka angielskiego na poziomie B2 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie zasad interakcji materiałów antropogenicznych z gruntem i wodą gruntową |
C-2 | Umiejętność rozpoznawania zagrożeń wynikających z działalności budowlanej na środowisko gruntowe i wodne |
C-3 | Przygotowanie do pracy w grupie nad zadanym tematem i ukształtowanie umiejętności prezentacji wyników pracy w języku angielskim |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Basic design of a landfill for given geological data with respect to soil - waste interaction. Projekt podstawowy składowiska odpadów na podstawie danych geologicznych z uwzględnieniem wzajemnego oddziaływaniu gruntu i odpadów. | 10 |
T-P-2 | Presentation of team work project on specified item. Prezentacja projektu wykonanego w zespole. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Geotechnics and the environment, environmental basics. Geotechnika a środowisko, podstawy inżynierii środowiska | 1 |
T-W-2 | Soil investigation for environmental purposes, sampling. Badania gruntów w iżynierii środowiska, pobieranie próbek. | 2 |
T-W-3 | Landfill siting and site investigation. Lokalizacja składowisk i rozpoznanie podłoża | 1 |
T-W-4 | Seepage and groundwater control, grouting. Regulacja wody gruntowej i wzmacnianie podłoża. | 1 |
T-W-5 | Waste disposal by landfill, clay liners. Składowiska odpadów, uszczelnienia mineralne. | 1 |
T-W-6 | Geomembranes and composite liners. Geomembrany i uszczelnienia złożone. | 1 |
T-W-7 | Contaminated land, brown fields. Obszary zanieczyszczone, tereny poprzemysłowe. | 1 |
T-W-8 | Waste materials in geotechnical construction. Materiały odpadowe w konstrukcjach geotechnicznych. | 1 |
T-W-9 | Soil - waste interactions. Wzajemne oddziaływanie gruntu i odpadów. | 1 |
T-W-10 | Groundwater lowering in construction. Effects of groundwater movement on environment. Obniżanie zwierciadła wody gruntowej. Wpływ ruchu wody gruntowej na środowisko. | 1 |
T-W-11 | Landsubsidence caused by human activities and natural causes. Osiadanie terenu spowodowane działalnością człowieka lub z przyczyn naturalnych. | 1 |
T-W-12 | Slurry walls, cut-off walls, technology, design and construction. Ściany szczelinowe, technologia, projektowanie i wykonawstwo. | 2 |
T-W-13 | Zaliczenie ustne wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie literaturowe i językowe do zajęć projektowych | 10 |
A-P-3 | Samodzielne wykonanie ćwiczenia projektowego | 15 |
A-P-4 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-P-5 | Udział w dyskusji w grupie nad proponowanem tematem do opracowania i prezentacji pracy grupy, podział zadań w zespole | 5 |
A-P-6 | Przygotowanie prezentacji, opracowanie słownictwa technicznego, prezentacja i dyskusja w grupie | 9 |
A-P-7 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 3 |
A-W-3 | Studia literaturowe | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 3 |
A-W-5 | Udział w zaliczeniu wykładów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ciągła kontrola pracy zespołu nad projektem |
S-2 | Ocena podsumowująca: obrona projektu, dyskusja grupy |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE-NL_1A_D/04-1_W01 Zna podstawowe normy związane z zastosowaniem technologii uzdatniania podłoża do celów budowlanych | BIE-NL_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
BIE-NL_1A_D/04-1_W02 Zna najczęściej stosowane materiały w geotechnologii | BIE-NL_1A_W15 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-12 | M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
BIE-NL_1A_D/04-1_W03 Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w geotechnologii środowiska | BIE-NL_1A_W17 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-12 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
BIE-NL_1A_D/04-1_W04 Ma wiedzę na temat wpływu wybranych technologii uzdatniania podłoża budowlanego na środowisko | BIE-NL_1A_W20 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE-NL_1A_D/04-1_U01 Potrafi zaprojektować elementy uszczelnienia składowiska odpadów | BIE-NL_1A_U07 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-P-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-12 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
BIE-NL_1A_D/04-1_U02 Potrafi korzystać z zasobów bibliotek elektronicznych w zakresie poszukiwania informacji związanych z geotechnologią środowiska | BIE-NL_1A_U14 | — | — | C-3 | T-P-1, T-P-2, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-12 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
BIE-NL_1A_D/04-1_U03 Potrafi porozumiewać się w języku angielskim na poziomie B2 ze znajomością języka technicznego z zakresu geotechnologii środowiska | BIE-NL_1A_U15 | — | — | C-3 | T-P-1, T-P-2 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE-NL_1A_D/04-1_K01 Student jest gotów do zrozumienia wpływu i skutków przedsięwzięć geotechnicznych na środowisko | BIE-NL_1A_K02 | — | — | C-2 | T-P-1, T-P-2, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-9, T-W-11 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
BIE-NL_1A_D/04-1_K02 Student jest gotów do zrozumienia wpływu wybranych technologii geotechnicznych na bezpieczeństwo własne i zespołu. Rozumie potrzebę przekazywania wiedzy społeczeństwu nt. geotechnologii środowiska | BIE-NL_1A_K03, BIE-NL_1A_K07 | — | — | C-3 | T-P-2, T-W-2, T-W-9, T-W-12 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE-NL_1A_D/04-1_W01 Zna podstawowe normy związane z zastosowaniem technologii uzdatniania podłoża do celów budowlanych | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę, jakie podstawowe normy mogą mieć zastosowanie w projektach z wykorzystaniem technologii uzdatniania podłoża do celów budowlanych. Nie w pełni rozumie powiązania między aktami normatywnymi a technologiami uzdatniania podłoża. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE-NL_1A_D/04-1_W02 Zna najczęściej stosowane materiały w geotechnologii | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę o możliwościach zastosowania materiałów w geotechnologii. Student nie w pełni rozumie skutki zastosowanej technologii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE-NL_1A_D/04-1_W03 Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w geotechnologii środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student zna wybrane technologie inżynierskie stosowane w geotechnologii środowiska. Ma wiedzę obarczoną błędami na temat ograniczenia stosowanych technologii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE-NL_1A_D/04-1_W04 Ma wiedzę na temat wpływu wybranych technologii uzdatniania podłoża budowlanego na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat wpływu wybranych technologii uzdatniania podłoża budowlanego na środowisko. Popełnia błędy w interpretacji projektu geotechnicznego, nie w pełni rozumie ograniczenia zastosowanej technologii w wybranym projekcie geotechnicznym w odniesieniu do ochrony środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE-NL_1A_D/04-1_U01 Potrafi zaprojektować elementy uszczelnienia składowiska odpadów | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym opanował projektowanie elementów uszczelnienia składowiska. Student nie w pełni potrafi zastosować wybrane rozwiązania projektowe. Popełnia błędy w projektowaniu uszczelnień dennych i powierzchniowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE-NL_1A_D/04-1_U02 Potrafi korzystać z zasobów bibliotek elektronicznych w zakresie poszukiwania informacji związanych z geotechnologią środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi posługiwać się zasobami bibliotek elektronicznych w ograniczonym zakresie, jeśli wskaże się ścieżkę dostępu i zdefiniuje się za niego pole poszukiwań informacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE-NL_1A_D/04-1_U03 Potrafi porozumiewać się w języku angielskim na poziomie B2 ze znajomością języka technicznego z zakresu geotechnologii środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przedstawić projekt z geotechnologii środowiska na poziomie B2 w języku angielskim, poełniając przy tym dużo błędów gramatycznych i w wymowie. Wykorzystuje słownictwo techniczne z zakresu geotechnologii środowiska w zakresie podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE-NL_1A_D/04-1_K01 Student jest gotów do zrozumienia wpływu i skutków przedsięwzięć geotechnicznych na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie podstawowe skutki działalności geotechnicznej na środowisko. Z trudem potrafi powiązać różne przyczyny ze skutkami w zakresie geotechnologii środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE-NL_1A_D/04-1_K02 Student jest gotów do zrozumienia wpływu wybranych technologii geotechnicznych na bezpieczeństwo własne i zespołu. Rozumie potrzebę przekazywania wiedzy społeczeństwu nt. geotechnologii środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie podstawowe skutki błędnego zastosowania technmologii lub złej technologii, niewłaściwej do analizowanego problemu na bezpieczeństwo własne i zespołu. Student nie w pełni rozumie powiązania między bezpieczeństwem własnym a innych osób przy zastosowanej technologii geotechnicznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Fang H-Y, Chaney R. C., Introduction to Environmental Geotechnology, CRC Press, 2016, 2nd Edition
- Fang H.-Y., Daniels J. L., Introductory Geotechnical Engineering. An Environmental Perspective, Taylor @ Francis, London, New York, 2006, 1, VIII-122
- Keller E. A., Environmental Geology, Prentice Hall, New York, 2000, 8
- Qian X., Koerner R. M., Gray D. H., Geotechnical Aspects of Landfill Design and Construction, Prentice Hall, Upper Saddle River, 2002, 1, VIII-860
- Sarsby R., Environmental Geotechnics, Second Ed., ICE Publishing, London, 2013, II
- Sharma H. D., Lewis S. P., Waste Containment Systems, Waste Stabilization, and Landfills: Design and Evaluation, John Wiley @ Sons, New York, Chichester, 1994, 1
Literatura dodatkowa
- Bell F. G., Basic Environmental and Engineering Geology, Whittles Publishing, CRC Press, 2011
- Cashman P. M., Preene M., Groundwater Lowering in Construction. A Practical Guide to Dewatering, CRC Press, London, 2013, II
- Younger P. L., Groundwater in the Environment: an Introduction, Blackwell Publishing, Malden, 2007, 1, IVc-102
- Pozlewicz A., Zastosowanie pali energetycznych w pozyskiwaniu energii geotermalnej w Szczecinie, ZUT, WBiA, Szczecin, 2011, Seminarium Naukowe "Regionalne Problemy Inżynierii Środowiska"