Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Matematyka-1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Matematyka-1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Matematyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Bohonos <Adam.Bohonos@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki ze szkoły średniej na poziomie rozszerzonym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentowi elementarnej wiedzy z zakresu matematyki wyższej omawianej w ramach przedmiotu |
C-2 | Wykształcenie u studenta umiejętności posługiwania się podstawowymi metodami i algorytmami obliczeniowymi wykorzystywanymi przy realizacji przedmiotów technicznych |
C-3 | Ukształtowanie u studenta świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz organizowania pracy własnej i zespołu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Własności funkcji elementarnych | 4 |
T-A-2 | Obliczanie granic ciągów | 3 |
T-A-3 | Badanie zbieżności szeregów | 4 |
T-A-4 | Obliczanie granic funkcji i sprawdzanie ciągłości | 4 |
T-A-5 | Wyznaczanie asymptot wykresu funkcji | 2 |
T-A-6 | Obliczanie pochodnych | 2 |
T-A-7 | Zastosowania pochodnych | 5 |
T-A-8 | Szereg Taylora i Maclaurina | 2 |
T-A-9 | Obliczanie całek nieoznaczonych | 4 |
T-A-10 | Obliczanie całek oznaczonych | 2 |
T-A-11 | Obliczanie całek niewłaściwych | 2 |
T-A-12 | Zastosowania całek oznaczonych | 5 |
T-A-13 | Pochodne cząstkowe | 4 |
T-A-14 | Ekstrema lokalne funkcji dwóch zmiennych | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Funkcje - podstawowe pojęcia | 2 |
T-W-2 | Przegląd funkcji elementarnych | 2 |
T-W-3 | Granice ciągów | 3 |
T-W-4 | Szeregi liczbowe, kryteria zbieżności | 4 |
T-W-5 | Granica funkcji, definicja i właściwości, rachunek granic | 3 |
T-W-6 | Ciągłość funkcji | 1 |
T-W-7 | Asymptoty wykresu funkcji | 1 |
T-W-8 | Pochodna funkcji, definicja i właściwości | 4 |
T-W-9 | Zastosowania pochodnych | 7 |
T-W-10 | Szereg Taylora i MacLaurina | 2 |
T-W-11 | Całki nieoznaczone, definicja i obliczanie | 5 |
T-W-12 | Całki oznaczone, definicja i zastosowania | 6 |
T-W-13 | Całki niewłaściwe | 1 |
T-W-14 | Funkcje dwóch zmiennych, pochodne cząstkowe i ekstrema | 4 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-A-2 | Samodzielna praca studenta przy rozwiązywaniu zadań i analizowaniu podstawowych problemów | 30 |
A-A-3 | Konsultacje | 8 |
A-A-4 | Przygotowanie do kolkwium i sprawdzianu | 10 |
A-A-5 | Zadanie domowe | 10 |
A-A-6 | Zaliczenie | 6 |
109 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-W-2 | Samodzielna analiza treści wykładów z uzupełnieniem wiadomości z literatury w celu przygotowania do ćwiczeń | 39 |
A-W-3 | Konsultacje | 4 |
A-W-4 | Samodzielne przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-5 | Egzamin | 3 |
101 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z przykładami i wyjaśnieniami |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta na ćwiczeniach na podstawie kartkówek |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie ocen z dwóch kolokwiów oraz pracy domowej |
S-4 | Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/01-1_W01 Student zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z zakresu analizy matematycznej omawiane w ramach przedmiotu | IS_1A_W01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-11, T-W-2, T-W-5, T-W-13, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-10, T-W-4, T-W-14 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
IS_1A_S1/B/01-1_W02 Student zna programy służące do obliczeń algebraicznych | IS_1A_W07 | — | — | C-2 | T-A-9 | M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/01-1_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedze oraz znalezione w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich | IS_1A_U02 | — | — | C-2, C-3 | T-A-2, T-A-7, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-13, T-A-14, T-A-12, T-A-3, T-A-4 | M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_S1/B/01-1_U02 Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę | IS_1A_U15 | — | — | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-11, T-W-2, T-W-5, T-W-13, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-10, T-W-4, T-W-14 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/01-1_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy. Rozumie potrzebę dalszego kształcenia. | IS_1A_K01, IS_1A_K04 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-11, T-W-5, T-W-13, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-10, T-W-4, T-W-14 | M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_S1/B/01-1_K02 Student jest gotów do podjęcia pracy w zespole | IS_1A_K01 | — | — | C-2, C-3 | T-A-6, T-A-2, T-A-7, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-13, T-A-14, T-A-12, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/01-1_W01 Student zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z zakresu analizy matematycznej omawiane w ramach przedmiotu | 2,0 | |
3,0 | Student zna wybrane definicje i twierdzenia oraz niektóre algorytmy obliczeniowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/B/01-1_W02 Student zna programy służące do obliczeń algebraicznych | 2,0 | |
3,0 | Student zna wiekszość programyów komputerowych przydatnych do oblczeń algebraicznych omawianych na zajęciach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/01-1_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedze oraz znalezione w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozwiązywać proste zadania z zakresu treści programowych, stosuje czytelny zapis. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/B/01-1_U02 Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę | 2,0 | |
3,0 | Student w celu uzupełnienia wiadomości korzysta wyłącznie ze źródeł internetowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/01-1_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy. Rozumie potrzebę dalszego kształcenia. | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy w niewielkim tylko zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/B/01-1_K02 Student jest gotów do podjęcia pracy w zespole | 2,0 | |
3,0 | Student mało aktywnie uczestniczy w pracy grupy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczne 1. Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2007, różne wydania
- M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 1. Definicje, twierdzenia, wzory, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2007, różne wydania
Literatura dodatkowa
- W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach t. 1, PWN, Warszawa, 2007, różne wydania