Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Inżynieria ochrony atmosfery:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria ochrony atmosfery | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Przepiórski <Jacek.Przepiorski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Zwarycz-Makles <Katarzyna.Zwarycz-Makles@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy ochrony środowiska |
W-2 | Podstawy chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką zanieczyszczania atmosfery. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi najważniejszych metod ochrony atmosfery. |
C-3 | Zapoznanie studentów z najważniejszymi procesami i operacjami ochrony atmosfery. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Sposoby wyrażania stężeń zanieczyszczeń w powietrzu | 3 |
T-A-2 | Obliczanie emisji zanieczyszczeń | 4 |
T-A-3 | Obliczanie instalacji absorpcyjnych i adsorpcyjnych | 3 |
T-A-4 | Obliczanie emisji zapotrzebowania powietrza i CO2 z kotła gazowego | 4 |
T-A-5 | Kolokwium | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Skład paliw i źródła zanieczyszczeń atmosfery | 2 |
T-W-2 | Podstawy prawne ochrony atmosfery | 1 |
T-W-3 | Wprowadzenie do metod usuwania zanieczyszczeń gazowych | 3 |
T-W-4 | Procesy i technologie odsiarczania (deSOx) gazów | 6 |
T-W-5 | Procesy i technologie usuwania tlenków azotu (deNOx) | 4 |
T-W-6 | Procesy oczyszczania gazów w źródłach mobilnych | 1 |
T-W-7 | Procesy usuwania innych zanieczyszczeń o charakterze kwasów | 3 |
T-W-8 | Usuwanie siarkowodoru z gazów podstawy procesów i rozwiązania praktyczne | 6 |
T-W-9 | Odpylanie gazów - przegląd urządzeń i rozwiązań | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do sprawdzianu z zakresu metod obliczeniowych stosowanych w inżynierii atmosfery | 13 |
A-A-3 | Wykonanie sprawozdania na temat analizy wybranej instalacji oczyszczajacej powietrze | 8 |
A-A-4 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie przedmiotu | 14 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-5 | Zaliczenie wykładu | 1 |
55 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/10_W02 Student zna i rozumie uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy i urządzenia wykorzystywane w inżynierii środowiska dotyczące ochrony atmosfery | IS_1A_W10 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/10_U02 Student potrafi wybrać odpowiednią technologię dla rozwiązania zadania z zakresu ochrony atmosfery | IS_1A_U19 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/10_K01 Student jest gotów do refleksji dotyczącej pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko, w szczególności na zanieczyszczanie atmosfery | IS_1A_K02 | — | — | C-1, C-3 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/10_W02 Student zna i rozumie uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy i urządzenia wykorzystywane w inżynierii środowiska dotyczące ochrony atmosfery | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym zna uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy i urządzenia wykorzystywane w inżynierii środowiska dotyczące ochrony atmosfery | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/10_U02 Student potrafi wybrać odpowiednią technologię dla rozwiązania zadania z zakresu ochrony atmosfery | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi wybrać odpowiednią technologię dla rozwiązania zadania z zakresu ochrony atmosfery | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/10_K01 Student jest gotów do refleksji dotyczącej pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko, w szczególności na zanieczyszczanie atmosfery | 2,0 | |
3,0 | Student jedynie w stopniu podstawowym jest gotów do podjęcia refleksji odnośnie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko, w szczególności zanieczyszczanie atmosfery | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Desonie D., Atmosphere. Air pollution and its effects, Chelsea House, New York, 2007
- Flagan R.C., Fundamentals of air pollution engineering, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, 1988
- Schnelle K.B., Brown Ch.A., Air pollution control technology handbook, CRC Press, Boca Raton, 2002
- Rutkowski J.D., Syczewska K., Trzepierczyńska I. Podstawy inżynierii ochrony atmosfery, Podstawy inżynierii ochrony atmosfery, PWN, Wrocław, 1993
- Kropka J., Oczyszczanie gazów odlotowych z zanieczyszczeń gazowych, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1991
- Warych J., Oczyszczanie gazów: procesy i aparatura, WNT, Warszawa, 1998
- Warych J., Odpylanie gazów metodami mokrymi, WNT, Warszawa, 1979