Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Współczesne zagadnienia ogrzewnictwa i wentylacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Współczesne zagadnienia ogrzewnictwa i wentylacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP8 15 1,80,38zaliczenie
wykładyW8 30 2,20,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z ogrzewnictwa oraz wentylacji i klimatyzacji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wybranymi aktualnymi trendami w zakresie efektywności energetycznej, budowy, eksploatacji czy wpływu na środowisko elementów wyposażenia technicznego budynków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt korespondujący z treściami prezentowanymi na wykładach15
15
wykłady
T-W-1Wybrane zagadnienia z ogrzewnictwa i wentylacji w zależności od aktualnych potrzeb grupy studenckiej oraz aktualnych problemów i pojawiających się trendów w technice wentylacyjnej i grzewczej, w tym dotyczących efektywności energetycznej oraz źródeł ciepła.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Konsultacje10
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego26
A-P-4Przygotowanie projektu do zaliczenia2
A-P-5Zaliczenie projektu1
54
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Udział w konsultacjach10
A-W-3Samodzielne przygotowanie się do zaliczenia15
A-W-4Samodzielne przygotowanie prezentacji/ portfolio na wybrany temat z podanego przez prowadzacego zakresu9
A-W-5Obecność na zaliczeniu2
66

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne lub pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/D/O/02_W01
Zna i rozumie poszerzoną wiedzę dotyczącą techniki grzewczej i wentylacyjnej oraz w zakresie efektywności energetycznej w budownictwie
IS_1A_W22C-1T-P-1, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/D/O/02_U01
Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska oraz dokonać analizy energetycznej zastosowanych rozwiązań instalacyjnych/budynków
IS_1A_U05C-1T-P-1, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/D/O/02_K01
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i widzi potrzebę uczenia się przez całe życie. Jest gotów inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
IS_1A_K01, IS_1A_K04C-1T-W-1M-1, M-2S-2, S-1
IS_1A_S1/D/O/02_K02
Jest gotów do podejmowania refleksji w zakresie wpływu działań inżynierskich na środowisko i zużycie energii pierwotnej
IS_1A_K02C-1T-P-1, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/D/O/02_W01
Zna i rozumie poszerzoną wiedzę dotyczącą techniki grzewczej i wentylacyjnej oraz w zakresie efektywności energetycznej w budownictwie
2,0
3,0Zna i rozumie większość wiedzy przekazywanej na wykładach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/D/O/02_U01
Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska oraz dokonać analizy energetycznej zastosowanych rozwiązań instalacyjnych/budynków
2,0
3,0Potrafi sporządzić dokumentację graficzną i techniczną związaną z tematami wykładów. Popełnia jednak pewne istotne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/D/O/02_K01
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i widzi potrzebę uczenia się przez całe życie. Jest gotów inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
2,0
3,0Jest gotów w ograniczonym zakresie do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i do uczenia się przez całe życie. Jest gotów w ograniczonym zakresie inspirować innych i organizować proces uczenia się
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/D/O/02_K02
Jest gotów do podejmowania refleksji w zakresie wpływu działań inżynierskich na środowisko i zużycie energii pierwotnej
2,0
3,0Jest tylko w niedużym stopniu gotów do refleksji nad skutkami działań i wyborów inżynierskich oraz ich wpływem na środowisko i zużycie energii pierwotnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mizielińska K., Olszak J., Gazowe i olejowe źródła ciepła małej mocy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa
  2. K. Kasperkowicz, Termomodernizacja budynków. Ocena efektów energetycznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018, 1
  3. Żarski K., Obiegi wodne i parowe w kotłowniach, Ośrodek Informacji Technika instalacyjna w budownictwie, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Mizielińska K., Centrale cieplne, Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa
  2. Mizielińska K., Rubik M., Źródła ciepła, Fundacja Rozwoju Ciepłownictwa Unia Ciepłownictwa, Warszawa, 1994

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt korespondujący z treściami prezentowanymi na wykładach15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wybrane zagadnienia z ogrzewnictwa i wentylacji w zależności od aktualnych potrzeb grupy studenckiej oraz aktualnych problemów i pojawiających się trendów w technice wentylacyjnej i grzewczej, w tym dotyczących efektywności energetycznej oraz źródeł ciepła.30
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Konsultacje10
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego26
A-P-4Przygotowanie projektu do zaliczenia2
A-P-5Zaliczenie projektu1
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Udział w konsultacjach10
A-W-3Samodzielne przygotowanie się do zaliczenia15
A-W-4Samodzielne przygotowanie prezentacji/ portfolio na wybrany temat z podanego przez prowadzacego zakresu9
A-W-5Obecność na zaliczeniu2
66
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/D/O/02_W01Zna i rozumie poszerzoną wiedzę dotyczącą techniki grzewczej i wentylacyjnej oraz w zakresie efektywności energetycznej w budownictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W22Zna i rozumie wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi aktualnymi trendami w zakresie efektywności energetycznej, budowy, eksploatacji czy wpływu na środowisko elementów wyposażenia technicznego budynków
Treści programoweT-P-1Projekt korespondujący z treściami prezentowanymi na wykładach
T-W-1Wybrane zagadnienia z ogrzewnictwa i wentylacji w zależności od aktualnych potrzeb grupy studenckiej oraz aktualnych problemów i pojawiających się trendów w technice wentylacyjnej i grzewczej, w tym dotyczących efektywności energetycznej oraz źródeł ciepła.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne lub pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i rozumie większość wiedzy przekazywanej na wykładach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/D/O/02_U01Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska oraz dokonać analizy energetycznej zastosowanych rozwiązań instalacyjnych/budynków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi aktualnymi trendami w zakresie efektywności energetycznej, budowy, eksploatacji czy wpływu na środowisko elementów wyposażenia technicznego budynków
Treści programoweT-P-1Projekt korespondujący z treściami prezentowanymi na wykładach
T-W-1Wybrane zagadnienia z ogrzewnictwa i wentylacji w zależności od aktualnych potrzeb grupy studenckiej oraz aktualnych problemów i pojawiających się trendów w technice wentylacyjnej i grzewczej, w tym dotyczących efektywności energetycznej oraz źródeł ciepła.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne lub pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi sporządzić dokumentację graficzną i techniczną związaną z tematami wykładów. Popełnia jednak pewne istotne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/D/O/02_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i widzi potrzebę uczenia się przez całe życie. Jest gotów inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się właściwą organizacją pracy także w przypadku pracy w zespole
IS_1A_K04Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści oraz efektów swojej pracy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi aktualnymi trendami w zakresie efektywności energetycznej, budowy, eksploatacji czy wpływu na środowisko elementów wyposażenia technicznego budynków
Treści programoweT-W-1Wybrane zagadnienia z ogrzewnictwa i wentylacji w zależności od aktualnych potrzeb grupy studenckiej oraz aktualnych problemów i pojawiających się trendów w technice wentylacyjnej i grzewczej, w tym dotyczących efektywności energetycznej oraz źródeł ciepła.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne lub pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotów w ograniczonym zakresie do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i do uczenia się przez całe życie. Jest gotów w ograniczonym zakresie inspirować innych i organizować proces uczenia się
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/D/O/02_K02Jest gotów do podejmowania refleksji w zakresie wpływu działań inżynierskich na środowisko i zużycie energii pierwotnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K02Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi aktualnymi trendami w zakresie efektywności energetycznej, budowy, eksploatacji czy wpływu na środowisko elementów wyposażenia technicznego budynków
Treści programoweT-P-1Projekt korespondujący z treściami prezentowanymi na wykładach
T-W-1Wybrane zagadnienia z ogrzewnictwa i wentylacji w zależności od aktualnych potrzeb grupy studenckiej oraz aktualnych problemów i pojawiających się trendów w technice wentylacyjnej i grzewczej, w tym dotyczących efektywności energetycznej oraz źródeł ciepła.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Metoda projektu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne lub pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest tylko w niedużym stopniu gotów do refleksji nad skutkami działań i wyborów inżynierskich oraz ich wpływem na środowisko i zużycie energii pierwotnej
3,5
4,0
4,5
5,0