Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Analityka gospodarcza
Sylabus przedmiotu Analiza danych ankietowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza danych ankietowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagane podstawowe wiadomości z zakresu ekonomii i statystyki opisowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o badaniach ankietowych. |
C-2 | Zaliczenie przedmiotu oznacza, że student posiada umiejętność zaprojektowania, przeprowadzenia badania ankietowego oraz dokonania analizy uzyskanych wyników badań. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Historia badań sondażowych. Cele i zakres badań ankietowych. | 1 |
T-A-2 | Projektowanie badania. | 1 |
T-A-3 | Charakterystyka technik wyboru próby. | 2 |
T-A-4 | Rodzaje pytań i odpowiedzi. | 2 |
T-A-5 | Konstrukcja kwestionariusza. | 3 |
T-A-6 | Błędy w badaniach ankietowych. | 2 |
T-A-7 | Wyznaczanie niezbędnej liczebności próby. | 2 |
T-A-8 | Prezentacja kwestionariuszy ankiet przygotowanych przez studentów na zaliczenie przedmiotu. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 19 |
A-A-3 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej | 16 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody praktyczne. Ćwiczenia o charakterze warsztatów - opracowywanie zadań praktycznych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy - prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studenta na zajęciach audytoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O17_W01 Student posiada wiedzę na temat projektowania badań ankietowych oraz metod i technik prowadzenia badań. | E_1A_W01, E_1A_W07, E_1A_W06 | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1 | S-1, S-2 |
E_1A_O17_W02 Student posiada wiedzę na temat błędów występujacych w badaniach ankietowych oraz zna metody wnioskowania statystycznego wykorzystywane do uogólniania wyników z próby na całą populację. | E_1A_W01, E_1A_W07, E_1A_W06, E_1A_W10, E_1A_W12 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-7 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O17_U01 Student potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety. | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U07, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U17 | — | C-2 | T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O17_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | E_1A_K01, E_1A_K03, E_1A_K06 | — | C-2 | T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O17_W01 Student posiada wiedzę na temat projektowania badań ankietowych oraz metod i technik prowadzenia badań. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat projektowania i konstrukcji ankiet. |
3,0 | Student posiada wąską wiedzę na temat projektowania i konstrukcji ankiet. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę na temat projektowania i konstrukcji ankiet. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat projektowania i konstrukcji ankiet. | |
4,5 | Student posiada szeroką wiedzę na temat projektowania i konstrukcji ankiet. | |
5,0 | Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat projektowania i konstrukcji ankiet. | |
E_1A_O17_W02 Student posiada wiedzę na temat błędów występujacych w badaniach ankietowych oraz zna metody wnioskowania statystycznego wykorzystywane do uogólniania wyników z próby na całą populację. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat błędów występujących w badaniach ankietowych i nie zna metod wnioskowania statystycznego wykorzystywanych do uogólniania wyników z próby na całą populację. |
3,0 | Student posiada wąską wiedzę na temat błędów występujących w badaniach ankietowych oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę na temat błędów występujących w badaniach ankietowych oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat błędów występujących w badaniach ankietowych oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację. | |
4,5 | Student posiada szeroką wiedzę na temat błędów występujących w badaniach ankietowych oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację. | |
5,0 | Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat błędów występujących w badaniach ankietowych oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O17_U01 Student potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać kwestionariusza ankietowego. |
3,0 | Student potrafi zaprojektować i wykonać przy pomocy nauczyciela pewne części kwestionariusza ankietowego. | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać pewne części kwestionariusza ankietowego. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankietowy. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety, a także dokonać jego analizy. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety, a także dokonać jego analizy. Potrafi zidentyfikować i usunąć błędy powstałe w kwestionariuszu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O17_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | 2,0 | Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie ankietowe, a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy. | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie ankietowe i zorganizować grupowy projekt badawczy. | |
4,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, a przy pomocy nauczyciela potrafi identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, potrafi identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników. | |
5,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, potrafi identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, potrafi dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników oraz potrafi wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych. |
Literatura podstawowa
- Stupnicki R., Analiza i prezentacja danych ankietowych, AWF, Warszawa, 2003
- Szreder M., Metody i techniki sondażowych badań opinii, PWE, Warszawa, 2004
- Luszniewicz A., Statystyka z pakietem komputerowym STATISTICA PL. Teoria i zastosowania., Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa, 2008
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka opisowa. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka matematyczna. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and econometric methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
Literatura dodatkowa
- Ostasiewicz W. (red.), Ocena i analiza jakości życia, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław, 2004