Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Handel zagraniczny
Sylabus przedmiotu Metody budowy portfela papierów wartościowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody budowy portfela papierów wartościowych | ||
Specjalność | Analityka gospodarcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania z zakresu wiedzy: wiadomości z zakresu matematyki szkół wyższych, statystyki opisowej oraz ogólna wiedza ekonomiczna. |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejętności: Student potrafi analizować zagadnienia i opracowywać je w postaci prezentacji oraz posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym i programem STATISTICA. |
W-3 | Wymagania w zakresie kompetencji: Student potrfi pracować w grupie, samodzielnie opracowywać informacje na wskazany temat, formułować wnioski oraz w określonym czasie przygotowac prezentację. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Projektowanie i przeprowadzanie badania w zakresie wykorzystania TMAI do budowy portfela papierów wartościowych. |
C-2 | Umiejętność wykorzystania metod ilościowych, arkusza Excel oraz programu STATISTICA do tworzenia portfeli papierów wartościowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza fundamentalna przedsiębiorstw (spółek notowanych na GPW w Warszawie), charakterystyka wskaźników. | 1 |
T-L-2 | Konstrukcja Taksonomicznego Miernika Atrakcyjności Inwestowania (TMAI): wskaźniki, przyjęcie systemu wag dla wskaźników. | 2 |
T-L-3 | Wyznaczenie wartości TMAI, uporządkowanie liniowe przedsiebiorstw, klasyfikacja przedsiębiorstw na podstawie liniowego porządkowania i rozpoznanie typów rozwojowych klas spółek. | 2 |
T-L-4 | Zaliczenie w formie prezentacji dotyczacej budowy TMAI dla wybranych spółek notowanych na GPW w Warszawie, wykonanej w zespołach studentów. | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody budowy portfela papierów wartościowych; analiza portfelowa, model Markowitza, model Sharpe'a, dywersyfikacja portfela papierów wartościowych. | 1 |
T-W-2 | Etapy konstruowania fundamentalnego portfela papierów wartościowych, analiza fundamentalna przedsiębiorstw (spółek notowanych na GPW w Warszawie). | 2 |
T-W-3 | Konstrukcja Taksonomicznego Miernika Atrakcyjności Inwestowania (TMAI): etapy, wybór wskaźników, przyjęcie systemu wag dla wskaźników, wyznaczenie wartości TMAI, uporządkowanie liniowe przedsiebiorstw, klasyfikacja przedsiębiorstw na podstawie liniowego porządkowania i rozpoznanie typów rozwojowych klas spółek. | 2 |
T-W-4 | Zaliczenie wykładu w formie pisemnej. | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Opracowanie referatów | 12 |
A-L-2 | Uczestnictwo w laboratoriach | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 7 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-2 | Opracowywanie wzorów | 5 |
A-W-3 | Czytanie literatury | 6 |
A-W-4 | Uczestnictwo w wykładach | 6 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład w postaci prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Ćwiczenia z wykorzystaniem arkusza Excel, programu STATISTICA oraz odpowiednich źródeł danych o przedsiębiorstwach. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w postaci pisemnego sprawdzianu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie prezentacji przygotowanej w zespołach studentów oraz aktywności na zajęciach. |
S-3 | Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/12_W01 Student ma podstawową wiedzę na temat budowy portfela papierów wartościowych. | E_1A_W01, E_1A_W07, E_1A_W09, E_1A_W14, E_1A_W06, E_1A_W08, E_1A_W10, E_1A_W11, E_1A_W12 | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
E_1A_D1/12_W02 Student zna arkusz kalkulacyjny Excel oraz program STATISTICA w zakresie budowy portfela papierów wartosciowych i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań związanych z budową portfela papierów wartosciowych. | E_1A_W07, E_1A_W14, E_1A_W06, E_1A_W08, E_1A_W10, E_1A_W11, E_1A_W12 | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/12_U01 Student potrafi zbudować portfel papierów wartościowych. | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U05, E_1A_U06, E_1A_U07, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U14, E_1A_U16, E_1A_U20, E_1A_U17, E_1A_U18 | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
E_1A_D1/12_U02 Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia w tym komputerowe do budowy portfela papierów wartościowych. | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U06, E_1A_U07, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U14, E_1A_U16, E_1A_U20, E_1A_U17, E_1A_U18, E_1A_U21 | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/12_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | E_1A_K01, E_1A_K04, E_1A_K05, E_1A_K06, E_1A_K07 | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-4, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/12_W01 Student ma podstawową wiedzę na temat budowy portfela papierów wartościowych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat budowy portfela papierów wartościowych, wie (przy pomocy nauczyciela) jaką metodę zastosować do budowy portfela oraz potrafi sformułowac częściowe wnioski wynikajace z badania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_1A_D1/12_W02 Student zna arkusz kalkulacyjny Excel oraz program STATISTICA w zakresie budowy portfela papierów wartosciowych i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań związanych z budową portfela papierów wartosciowych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę na temat stosowania niektórych narzędzi w tym komputerowych do budowy portfela papierów wartościowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/12_U01 Student potrafi zbudować portfel papierów wartościowych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi (przy pomocy nauczyciela) zbudować portfel papierów wartościowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_1A_D1/12_U02 Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia w tym komputerowe do budowy portfela papierów wartościowych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zastosować niektóre narzędzia w tym komputerowe do budowy portfela papierów wartościowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/12_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zgromadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- B. Krawiec, M. Krawiec, Opcje na giełdach towarowych w Polsce, PWN, Warszawa, 2002
- Weron A., Weron R., Inżynieria finansowa, PWE, Warszawa, 1998
- Tarczyński W., Tarczyńska-Łuniewska M., Dywersyfikacja ryzyka na polskim rynku kapitałowym, Placet, Warszawa, 2004
- Tarczyńska-Łuniewska M., Tarczyński W., Metody wielowymiarowej analizy porównawczej na rynku kapitałowym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
- Tarczyński W., Rynki kapitałowe, metody ilosciowe, Placet, Warszawa, 2001
- Jajuga K., Jajuga T., Inwestycje: instrumenty finansowe, aktywa niefinansowe, ryzyko finansowe, inzynieria finansowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- H. K. Baker, G. Filbeck, Portfolio Theory and Management, Oxford University Press, New York, 2013
- Markowitz H., Portfolio Selection, Journal of Finance, 1952
Literatura dodatkowa
- Jajuga K., Rynek wtórny papierów wartościowych, Komisja Nadzoru Finansowego, Warszawa, 2009
- Jajuga K., Elementy nauki o finansach : kategorie i instrumenty finansowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2007