Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Handel zagraniczny

Sylabus przedmiotu Technologie informacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie informacyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Emilia Barej-Kaczmarek <Emilia.Barej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 25 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 5 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna i rozumie podstawowe pojęcia TI, posługuje się zestawem komputerowym i jego systemem operacyjnym. Tworzy i nazywa pliki i foldery zgodnie z zasadami obowiązującymi w tym zakresie. Potrafi dostosować wybrane opcje systemu do potrzeb użytkownika, potrafi posługiwać się różnymi nośnikami informacji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z problematyką rozwoju społeczeństwa informacyjnego, gospodarki elektronicznej, nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wpływu na współczesną gospodarkę
C-2Zapoznanie studenta z zaawansowaną funkcjonalnością wybranego systemu operacyjnego Microsoft Windows i standardowego oprogramowania użytkowego. Zapoznanie studenta z funkcjonalnościami pakietu biurowego Microsoft Office na poziomie zbieżnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL). Tematyka realizowanych zadań związana jest z zastosowaniami biznesowymi.
C-3Zapoznanie studentów z technologiami i narzędziami internetowymi oraz problematyką związaną z ochroną i bezpieczeństwem danych w systemach komunikacji sieciowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zarządzanie zasobami komputera, konfiguracja systemu operacyjnego Windows. Organizacja danych, operacje na plikach i katalogach.2
T-L-2Zapoznanie się z zasadami pracy w systemie zdalnego nauczania w oparciu o platformę e-learningową MOODLE. Rejestrowanie danych osobistych i logowanie się do systemu, organizacja komunikacji i wymiany plików.1
T-L-3Podstawy bezpieczeństwa w trakcie korzystania z systemów komputerowych, w szczególności bezpieczeństwo korzystania z sieci przewodowej i bezprzewodowej, lokalnej (LAN), korporacyjnej i globalnej (WWW).2
T-L-4Usługi sieciowe w systemach informatycznych. Technologie internetowe: protokoły komunikacyjne, przeglądarki internetowe, programy pocztowe. Zasady korzystania z dostępnego oprogramowania sieciowego. Metody i techniki wyszukiwania informacji w Internecie.2
T-L-5Obsługa edytora tekstu: nawigacja, paski narzędzi, edycja i formatowanie tekstu, ustawienia strony, edycja i formatowanie tabel, edycja wzorów statystycznych i równań matematycznych, wstawianie formuł, rysowanie schematów, technika osadzania i łączenia obiektów różnych aplikacji (OLE), grafika komputerowai, edycja wykresów.4
T-L-6Obsługa arkusza kalkulacyjnego: budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone, funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie, funkcje logiczne, wybrane funkcje finansowe, analiza danych, tworzenie tabel i wykresów przestawnych, analiza wariantowa – scenariusze.10
T-L-7Obsługa programu do tworzenia prezentacji. Opcje pasków narzędzi i menu. Szablony projektu, wzorce slajdów. Praca ze slajdami. Formatowanie slajdów i prezentacji. Funkcje ułatwień dostępu w programie PowerPoint. Animowanie tekstów i obiektów. Tworzenie i uruchamianie prezentacji.4
25
wykłady
T-W-1Sieci komputerowe, usługi sieciowe oraz bezpieczeńśtwo korzystania z usług sieciowych1
T-W-2Rola informacji w zarządzniu firmą. Struktura i funkcje systemu informacyjnego przedsiębiorstwa.1
T-W-3Ewolucja i kierunki rozwoju systemów do wspomagania zarządzania. Oprogramowanie użytkowe - przykłady aplikacji: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, grafika menedżerska i prezentacyjna.2
T-W-4Zaliczenie pisemne z wykładów.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych25
A-L-2Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów10
A-L-3Przygotowanie prac projektowych i dokumentacji15
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia z wykładów10
A-W-3Zapoznanie z literaturą przedmiotu10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Objaśnienie
M-3Metoda projektów
M-4Metoda podająca/wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w oparciu o prace pisemne i indywidualne projekty.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_A05_W01
Student zna funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office. Ma wiedzę z zakresu funkcjonalnościi składowych pakietu biurowego: MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Zna wpływ technologii internetowych na rozwój społeczeństwa informacyjnego i wspólczesnej gospodarki.
E_1A_W01, E_1A_W07, E_1A_W14, E_1A_W06, E_1A_W12C-1, C-2, C-3T-L-7, T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-6, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_A05_U01
Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office. Potrafi posługiwać się modułami pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Potrafi zastosować wybrane aplikacje i narzędzia internetowe do rozwiązywania problemów praktycznych we współczesnej gospodarce.
E_1A_U02, E_1A_U07, E_1A_U17C-2, C-3T-L-7, T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-6, T-L-2M-2, M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_A05_W01
Student zna funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office. Ma wiedzę z zakresu funkcjonalnościi składowych pakietu biurowego: MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Zna wpływ technologii internetowych na rozwój społeczeństwa informacyjnego i wspólczesnej gospodarki.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć dotyczących technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wpływu na współczesną gospodarkę, nie zna czynników determinujących rozwój społeczeństwa informacyjnego, nie zna funkcji standardowego oprogramowania systemowego i użytkowego.
3,0Student zna podstawowe pojęcia z obszaru technologii informacyjno-komunikacyjnych. Zna ich wpływ na współczesną gospodarkę, zna czynniki determinujące rozwój społeczeństwa informacyjnego, zna podstawowe funkcje standardowego oprogramowania systemowego i użytkowego.
3,5Student zna zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce. Zna ich wpływ na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w przedsiębiorstwie i gospodarce.
4,0Student zna i analizuje zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna funkcjonalności specjalistycznego oprogramowania użytkowego.
4,5Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna zaawansowane funkcjonalności specjalistycznego oprogramowania użytkowego.
5,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna procedury definiowania i generowania sprawozdań oraz raportów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_A05_U01
Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office. Potrafi posługiwać się modułami pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Potrafi zastosować wybrane aplikacje i narzędzia internetowe do rozwiązywania problemów praktycznych we współczesnej gospodarce.
2,0Student nie potrafi pracować pod nadzorem systemu operacyjnego; nie potrafi wykonać standardowych operacji i poleceń w systemie, nie potrafi zainstalować wybranych programów użytkowych i konfigurować program w zależności od potrzeb użytkownika.
3,0Student potrafi pracować pod nadzorem systemu operacyjnego; potrafi wykonać standardowe operacje i polecenia w systemie, potrafi zainstalować wybrane programy użytkowe i konfigurować program w zależności od potrzeb użytkownika.
3,5Student potrafi pracować z edytorem tekstu: edytuje, redaguje, formatuje i organizuje układ dokumentu, dokonuje kontroli pisowni i przeprowadza korektę błędów; tworzy prostą korespondencję seryjną. Obsługuje arkusz kalkulacyjny: edytuje, formatuje i przetwarza dane numeryczne, alfanumeryczne i tekstowe. Definiuje formuły i procedury obliczeniowe. Stosuje funkcje matematyczne, statystyczne, logiczne, daty i czasu. Analizuje dane, tworzy tabele przestawne, scenariusze, śledzi zależności między komórkami zawierającymi formuły.
4,0Obsługuje arkusz kalkulacyjny: definiuje złożone formuły i procedury obliczeniowe; stosuje funkcje tekstowe, finansowe i wyszukiwania danych; analizuje dane, filtruje, formatuje i grupuje dane w tabeli przestawnej, generuje raporty na podstawie scenariusza, wizualizuje zależności między komórkami zawierającymi formuły, prezentuje dane i wyniki na wykresach.
4,5Obsługuje program do prezentacji multimedialnej: korzysta w pracy nad tworzeniem prezentacji z różnych rodzajów widoków; przygotowuje i wstawia elementy slajdów – grafiki, wykresy, wzory matematyczne; stosuje efekt przejścia slajdów dla pojedynczych slajdów oraz ustawia szybkość przejścia i metodę przełączania; stosuje projekty slajdów z witryny Microsoft Office Online oraz stosuje szablon projektu dla pojedynczych slajdów; potrafi przygotować pliki dźwiękowe oraz umieścić je w prezentacji; potrafi przygotować diagramy i schematy organizacyjne i stosuje je w prezentacji; stosuje hiperłącza w prezentacji.
5,0Definiuje i rejestruje makropolecenia, przypisuje skróty klawiaturowe do makropolecenia; Opracowuje scenariusze, przeprowadza odwrotną analizę wariantową; Współdzieli i integruje pliki danych; Integruje arkusze z innymi aplikacjami pakietu biurowego; Szuka wyników rozwiązań alternatywnych i obsługuje Solver; Wyjaśnia i interpretuje uzyskane wyniki; Samodzielnie w sposób interesujący i twórczy planuje i przygotowuje projekt na wskazany temat odpowiednio stosując poznane narzędzia.

Literatura podstawowa

  1. Papińska - Kacperek J., Społeczeństwo informacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008, Praca zbiorowa pod red. Janiny Papińskiej-Kacperek
  2. Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu. Informatyka dla zarządzania, Wydawnictwo Placet, Warszawa, 2005
  3. Kiełtyka L, Komunikacja w zarządzaniu. Techniki, narzędzia i formy przekazu informacji, Wydawnictwo Placet, Warszawa, 2002
  4. Wayne L. Winston, Microsoft Excel 2013. Analiza i modelowanie danych biznesowych, Promise, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Biegańska A, Grafika menedżerska i prezentacyjna, Wydawnictwo KISS, Warszawa, 2007
  2. Kopertowska M., Przetwarzanie tekstów, PWN, Warszawa, 2007
  3. Lenert R., Arkusze kalkulacyjne, Wydawnictwo KISS, Warszawa, 2007
  4. Wojtuszkiewicz K., Urządzenia techniki komputerowej cz. I i II, PWN, Warszawa, 2007
  5. Dorota Cendrowska, Zrób to lepiej! O sztuce komputerowego składania tekstu, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006
  6. Demetriades D., Workshop: Information Technology, Oxford University Press, Oxford, 2003, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zarządzanie zasobami komputera, konfiguracja systemu operacyjnego Windows. Organizacja danych, operacje na plikach i katalogach.2
T-L-2Zapoznanie się z zasadami pracy w systemie zdalnego nauczania w oparciu o platformę e-learningową MOODLE. Rejestrowanie danych osobistych i logowanie się do systemu, organizacja komunikacji i wymiany plików.1
T-L-3Podstawy bezpieczeństwa w trakcie korzystania z systemów komputerowych, w szczególności bezpieczeństwo korzystania z sieci przewodowej i bezprzewodowej, lokalnej (LAN), korporacyjnej i globalnej (WWW).2
T-L-4Usługi sieciowe w systemach informatycznych. Technologie internetowe: protokoły komunikacyjne, przeglądarki internetowe, programy pocztowe. Zasady korzystania z dostępnego oprogramowania sieciowego. Metody i techniki wyszukiwania informacji w Internecie.2
T-L-5Obsługa edytora tekstu: nawigacja, paski narzędzi, edycja i formatowanie tekstu, ustawienia strony, edycja i formatowanie tabel, edycja wzorów statystycznych i równań matematycznych, wstawianie formuł, rysowanie schematów, technika osadzania i łączenia obiektów różnych aplikacji (OLE), grafika komputerowai, edycja wykresów.4
T-L-6Obsługa arkusza kalkulacyjnego: budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone, funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie, funkcje logiczne, wybrane funkcje finansowe, analiza danych, tworzenie tabel i wykresów przestawnych, analiza wariantowa – scenariusze.10
T-L-7Obsługa programu do tworzenia prezentacji. Opcje pasków narzędzi i menu. Szablony projektu, wzorce slajdów. Praca ze slajdami. Formatowanie slajdów i prezentacji. Funkcje ułatwień dostępu w programie PowerPoint. Animowanie tekstów i obiektów. Tworzenie i uruchamianie prezentacji.4
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sieci komputerowe, usługi sieciowe oraz bezpieczeńśtwo korzystania z usług sieciowych1
T-W-2Rola informacji w zarządzniu firmą. Struktura i funkcje systemu informacyjnego przedsiębiorstwa.1
T-W-3Ewolucja i kierunki rozwoju systemów do wspomagania zarządzania. Oprogramowanie użytkowe - przykłady aplikacji: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, grafika menedżerska i prezentacyjna.2
T-W-4Zaliczenie pisemne z wykładów.1
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych25
A-L-2Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów10
A-L-3Przygotowanie prac projektowych i dokumentacji15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia z wykładów10
A-W-3Zapoznanie z literaturą przedmiotu10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_A05_W01Student zna funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office. Ma wiedzę z zakresu funkcjonalnościi składowych pakietu biurowego: MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Zna wpływ technologii internetowych na rozwój społeczeństwa informacyjnego i wspólczesnej gospodarki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) oraz przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W14Zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W12Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z problematyką rozwoju społeczeństwa informacyjnego, gospodarki elektronicznej, nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wpływu na współczesną gospodarkę
C-2Zapoznanie studenta z zaawansowaną funkcjonalnością wybranego systemu operacyjnego Microsoft Windows i standardowego oprogramowania użytkowego. Zapoznanie studenta z funkcjonalnościami pakietu biurowego Microsoft Office na poziomie zbieżnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL). Tematyka realizowanych zadań związana jest z zastosowaniami biznesowymi.
C-3Zapoznanie studentów z technologiami i narzędziami internetowymi oraz problematyką związaną z ochroną i bezpieczeństwem danych w systemach komunikacji sieciowej.
Treści programoweT-L-7Obsługa programu do tworzenia prezentacji. Opcje pasków narzędzi i menu. Szablony projektu, wzorce slajdów. Praca ze slajdami. Formatowanie slajdów i prezentacji. Funkcje ułatwień dostępu w programie PowerPoint. Animowanie tekstów i obiektów. Tworzenie i uruchamianie prezentacji.
T-L-4Usługi sieciowe w systemach informatycznych. Technologie internetowe: protokoły komunikacyjne, przeglądarki internetowe, programy pocztowe. Zasady korzystania z dostępnego oprogramowania sieciowego. Metody i techniki wyszukiwania informacji w Internecie.
T-L-1Zarządzanie zasobami komputera, konfiguracja systemu operacyjnego Windows. Organizacja danych, operacje na plikach i katalogach.
T-L-5Obsługa edytora tekstu: nawigacja, paski narzędzi, edycja i formatowanie tekstu, ustawienia strony, edycja i formatowanie tabel, edycja wzorów statystycznych i równań matematycznych, wstawianie formuł, rysowanie schematów, technika osadzania i łączenia obiektów różnych aplikacji (OLE), grafika komputerowai, edycja wykresów.
T-L-3Podstawy bezpieczeństwa w trakcie korzystania z systemów komputerowych, w szczególności bezpieczeństwo korzystania z sieci przewodowej i bezprzewodowej, lokalnej (LAN), korporacyjnej i globalnej (WWW).
T-L-6Obsługa arkusza kalkulacyjnego: budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone, funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie, funkcje logiczne, wybrane funkcje finansowe, analiza danych, tworzenie tabel i wykresów przestawnych, analiza wariantowa – scenariusze.
T-L-2Zapoznanie się z zasadami pracy w systemie zdalnego nauczania w oparciu o platformę e-learningową MOODLE. Rejestrowanie danych osobistych i logowanie się do systemu, organizacja komunikacji i wymiany plików.
T-W-1Sieci komputerowe, usługi sieciowe oraz bezpieczeńśtwo korzystania z usług sieciowych
T-W-2Rola informacji w zarządzniu firmą. Struktura i funkcje systemu informacyjnego przedsiębiorstwa.
T-W-3Ewolucja i kierunki rozwoju systemów do wspomagania zarządzania. Oprogramowanie użytkowe - przykłady aplikacji: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, grafika menedżerska i prezentacyjna.
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie
M-3Metoda projektów
M-4Metoda podająca/wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w oparciu o prace pisemne i indywidualne projekty.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć dotyczących technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wpływu na współczesną gospodarkę, nie zna czynników determinujących rozwój społeczeństwa informacyjnego, nie zna funkcji standardowego oprogramowania systemowego i użytkowego.
3,0Student zna podstawowe pojęcia z obszaru technologii informacyjno-komunikacyjnych. Zna ich wpływ na współczesną gospodarkę, zna czynniki determinujące rozwój społeczeństwa informacyjnego, zna podstawowe funkcje standardowego oprogramowania systemowego i użytkowego.
3,5Student zna zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce. Zna ich wpływ na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w przedsiębiorstwie i gospodarce.
4,0Student zna i analizuje zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna funkcjonalności specjalistycznego oprogramowania użytkowego.
4,5Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna zaawansowane funkcjonalności specjalistycznego oprogramowania użytkowego.
5,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna procedury definiowania i generowania sprawozdań oraz raportów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_A05_U01Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows i pakietu biurowego Microsoft Office. Potrafi posługiwać się modułami pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Potrafi zastosować wybrane aplikacje i narzędzia internetowe do rozwiązywania problemów praktycznych we współczesnej gospodarce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U07Potrafi rozwiązywać problemy makro- i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U17Potrafi wykorzystać technologie informatyczno-komunikacyjne (ICT)
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z zaawansowaną funkcjonalnością wybranego systemu operacyjnego Microsoft Windows i standardowego oprogramowania użytkowego. Zapoznanie studenta z funkcjonalnościami pakietu biurowego Microsoft Office na poziomie zbieżnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL). Tematyka realizowanych zadań związana jest z zastosowaniami biznesowymi.
C-3Zapoznanie studentów z technologiami i narzędziami internetowymi oraz problematyką związaną z ochroną i bezpieczeństwem danych w systemach komunikacji sieciowej.
Treści programoweT-L-7Obsługa programu do tworzenia prezentacji. Opcje pasków narzędzi i menu. Szablony projektu, wzorce slajdów. Praca ze slajdami. Formatowanie slajdów i prezentacji. Funkcje ułatwień dostępu w programie PowerPoint. Animowanie tekstów i obiektów. Tworzenie i uruchamianie prezentacji.
T-L-4Usługi sieciowe w systemach informatycznych. Technologie internetowe: protokoły komunikacyjne, przeglądarki internetowe, programy pocztowe. Zasady korzystania z dostępnego oprogramowania sieciowego. Metody i techniki wyszukiwania informacji w Internecie.
T-L-1Zarządzanie zasobami komputera, konfiguracja systemu operacyjnego Windows. Organizacja danych, operacje na plikach i katalogach.
T-L-5Obsługa edytora tekstu: nawigacja, paski narzędzi, edycja i formatowanie tekstu, ustawienia strony, edycja i formatowanie tabel, edycja wzorów statystycznych i równań matematycznych, wstawianie formuł, rysowanie schematów, technika osadzania i łączenia obiektów różnych aplikacji (OLE), grafika komputerowai, edycja wykresów.
T-L-3Podstawy bezpieczeństwa w trakcie korzystania z systemów komputerowych, w szczególności bezpieczeństwo korzystania z sieci przewodowej i bezprzewodowej, lokalnej (LAN), korporacyjnej i globalnej (WWW).
T-L-6Obsługa arkusza kalkulacyjnego: budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone, funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie, funkcje logiczne, wybrane funkcje finansowe, analiza danych, tworzenie tabel i wykresów przestawnych, analiza wariantowa – scenariusze.
T-L-2Zapoznanie się z zasadami pracy w systemie zdalnego nauczania w oparciu o platformę e-learningową MOODLE. Rejestrowanie danych osobistych i logowanie się do systemu, organizacja komunikacji i wymiany plików.
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie
M-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w oparciu o prace pisemne i indywidualne projekty.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować pod nadzorem systemu operacyjnego; nie potrafi wykonać standardowych operacji i poleceń w systemie, nie potrafi zainstalować wybranych programów użytkowych i konfigurować program w zależności od potrzeb użytkownika.
3,0Student potrafi pracować pod nadzorem systemu operacyjnego; potrafi wykonać standardowe operacje i polecenia w systemie, potrafi zainstalować wybrane programy użytkowe i konfigurować program w zależności od potrzeb użytkownika.
3,5Student potrafi pracować z edytorem tekstu: edytuje, redaguje, formatuje i organizuje układ dokumentu, dokonuje kontroli pisowni i przeprowadza korektę błędów; tworzy prostą korespondencję seryjną. Obsługuje arkusz kalkulacyjny: edytuje, formatuje i przetwarza dane numeryczne, alfanumeryczne i tekstowe. Definiuje formuły i procedury obliczeniowe. Stosuje funkcje matematyczne, statystyczne, logiczne, daty i czasu. Analizuje dane, tworzy tabele przestawne, scenariusze, śledzi zależności między komórkami zawierającymi formuły.
4,0Obsługuje arkusz kalkulacyjny: definiuje złożone formuły i procedury obliczeniowe; stosuje funkcje tekstowe, finansowe i wyszukiwania danych; analizuje dane, filtruje, formatuje i grupuje dane w tabeli przestawnej, generuje raporty na podstawie scenariusza, wizualizuje zależności między komórkami zawierającymi formuły, prezentuje dane i wyniki na wykresach.
4,5Obsługuje program do prezentacji multimedialnej: korzysta w pracy nad tworzeniem prezentacji z różnych rodzajów widoków; przygotowuje i wstawia elementy slajdów – grafiki, wykresy, wzory matematyczne; stosuje efekt przejścia slajdów dla pojedynczych slajdów oraz ustawia szybkość przejścia i metodę przełączania; stosuje projekty slajdów z witryny Microsoft Office Online oraz stosuje szablon projektu dla pojedynczych slajdów; potrafi przygotować pliki dźwiękowe oraz umieścić je w prezentacji; potrafi przygotować diagramy i schematy organizacyjne i stosuje je w prezentacji; stosuje hiperłącza w prezentacji.
5,0Definiuje i rejestruje makropolecenia, przypisuje skróty klawiaturowe do makropolecenia; Opracowuje scenariusze, przeprowadza odwrotną analizę wariantową; Współdzieli i integruje pliki danych; Integruje arkusze z innymi aplikacjami pakietu biurowego; Szuka wyników rozwiązań alternatywnych i obsługuje Solver; Wyjaśnia i interpretuje uzyskane wyniki; Samodzielnie w sposób interesujący i twórczy planuje i przygotowuje projekt na wskazany temat odpowiednio stosując poznane narzędzia.