Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Handel zagraniczny
Sylabus przedmiotu Rachunkowość międzynarodowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunkowość międzynarodowa | ||
Specjalność | Międzynarodowe stosunki ekonomiczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiadomości w zakresie wyceny i ujęcia operacji gospodarczych w w księgach rachunkowych oraz umiejętność sporządzania sprawozdania finansowego jednostki.Wcześniej powinien zaliczyć podstawy rachunkowości oraz sprawozdawczość finansową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z międzynarodowymi organami stanowiącymi rachunkowość oraz procedurami ustalania regulacji międzynarodowych w zakresie rachunkowości |
C-2 | Kształtowanie umiejętności rozpoznania różnic miedzy róznymi krajowymi modelami rachunkowości oraz pozanie wpływu miedzynarodowych rozwiązań w zakresie zasad wyceny,ujawnień i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym |
C-3 | Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Model rachunkowości w świecie | 1 |
T-K-2 | Harmonizacja i standaryzacja rachunkowości. | 1 |
T-K-3 | Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości | 8 |
T-K-4 | Procedury opracowywania międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej | 1 |
T-K-5 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo z zajęciach | 12 |
A-K-2 | przygotowanie do zajęć | 9 |
A-K-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | wykład konwersacyjny |
M-3 | pogadanka |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D4/07_W01 Student ma wiedzę na temat funkcjonowania międzynarodowych organizacji stanowiących rachunkowość,zna procedurę ustalania MSSF oraz krajowe modele rachunkowości funkcjonujące w świecie | E_1A_W03, E_1A_W08, E_1A_W11 | — | C-1, C-3 | T-K-1, T-K-2, T-K-4 | M-2 | S-1, S-2 |
E_1A_D4/07_W02 Student zna podobieństwa i różnice między rozwiązaniami w zakresie wyceny ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporzadzonym między MSSF, US GAAP oraz poskim prawem bilansowym | E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W06 | — | C-2, C-3 | T-K-3 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D4/07_U01 Student podrafi opisać krajowe modele rachunkowości w świecie , międzynarodowe organy stanowiące rachunkowość oraz objaśnić procedurę powstania MSSF i innych regulacji międzynarowych rachunkowości | E_1A_U06, E_1A_U08 | — | C-3 | T-K-1, T-K-2, T-K-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
E_1A_D4/07_U02 Student potrafi porównać rozwiązania w zakresie ujmowania wyceny i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym sporzadzonym na podstawie polskiego prawa bilansowego i rozwiązań zawartych w MSSF | E_1A_U02, E_1A_U06, E_1A_U08, E_1A_U10 | — | C-3 | T-K-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D4/07_K01 Student opanował zasady rozwiązywania problemów przy przy przygotowywaniu prezentacji | E_1A_K01 | — | C-3 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D4/07_W01 Student ma wiedzę na temat funkcjonowania międzynarodowych organizacji stanowiących rachunkowość,zna procedurę ustalania MSSF oraz krajowe modele rachunkowości funkcjonujące w świecie | 2,0 | Student nie zna międzynarodowych organizacji stanowiących rachunkowość, nie zna procedur ustalania tych regulacji oraz modeli rachunkowości |
3,0 | Student zna co najmniej 3 różnice między krajowymi modelami rachunkowości , zna międzynarodowe organizacje stanowiące rachunkowość, nie zna pozostałych zagadnień | |
3,5 | Student zna wszystkie różnice między krajowymi modelami rachunkowości, zna zasady działania międzynarodowych organizacji stanowiących rachunkowość | |
4,0 | Student zna wszystkie różnice między krajowymi modelami rachunkowości, zna zasady działania międzynarodowych organizacji stanowiących rachunkowość, zna procedury ustalania MSSF | |
4,5 | Student zna wszystkie różnice między krajowymi modelami rachunkowości, zna zasady działania międzynarodowych organizacji stanowiących rachunkowość, zna procedury ustalania MSSF i Dyrektyw Unii Europejskiej | |
5,0 | Student zna wszystkie różnice między krajowymi modelami rachunkowości, zna zasady działąnia międzynarodowych organizacji stanowiących rachunkowość, zna procedury ustalania MSSF, Dyrktyw UE i US GAAP. | |
E_1A_D4/07_W02 Student zna podobieństwa i różnice między rozwiązaniami w zakresie wyceny ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporzadzonym między MSSF, US GAAP oraz poskim prawem bilansowym | 2,0 | Student nie zna podobieństw i różnic w stosowanych metodach wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniach sporzadzonych według MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego |
3,0 | Student zna tylko niektóre metody wyceny , nie zna dokładnie róznic w zasadach ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowych według MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego | |
3,5 | Student zna tylko niektóre metody wyceny, zna niektóre dokładnie różnic miedzy nimi , jak również w zasadach ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonymi według zasad MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego | |
4,0 | Student zna różnice miedzy metodami wyceny zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego. | |
4,5 | Student zna podstawowe róznice miedzy metodami wyceny, zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniou finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego i tłumaczy źródla tych różnic | |
5,0 | Student zna podstawowe różnice miedzy metodami wyceny, zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego, tłumaczy żródła tych różnic i proponuje możliwośći ich niwelowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D4/07_U01 Student podrafi opisać krajowe modele rachunkowości w świecie , międzynarodowe organy stanowiące rachunkowość oraz objaśnić procedurę powstania MSSF i innych regulacji międzynarowych rachunkowości | 2,0 | Student nie potrafi opisać krajowych modeli rachunkowości w świecie, nie zna międzynarodowych organizacji stanowiących rachunkowość oraz procedur powstawania MSSF oraz innych organizacji międzynarodowych w zakresie rachunkowości |
3,0 | Student potrafi wymienić co najmniej 3 róźnice miedzy krajowymi modelami rachunkowości w świecie oraz wymienić międzynarodowe organy stanowiące rachunkowość | |
3,5 | Student potrafi wymienić różnice między modelami rachunkowości w świecie oraz wymienić międzynarodowe organy stanowiące rachunkowość | |
4,0 | Student potrafi wymienić różnice między modelami rachunkowości w świecie, scharakteryzować funkcjonowanie międzynarodowych organizacji stanowiących rachunkowość oraz potrafi omówić procedury powstania MSSF | |
4,5 | Student potrafi wymienić różnice między modelami rachunkowości w świecie, scharakteryzować funkcjonowanie miedzynarodowych organizacji stanowiących rachunkowość oraz potrafi omówić procedury powstania MSSF oraz dyrektyw unijnych | |
5,0 | Student potrafi wymienić różnice między modelami rachunkowości w świecie oraz scharakteryzować funkcjonowanie międzynarodowych organizacji stanowiących rachunkowość oraz potrafi omówić procedury powstawania dyrektyw unijnych, MSSF i US GAAP | |
E_1A_D4/07_U02 Student potrafi porównać rozwiązania w zakresie ujmowania wyceny i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym sporzadzonym na podstawie polskiego prawa bilansowego i rozwiązań zawartych w MSSF | 2,0 | Student nie potrafi porównać rozwiazań krajowych i miedzynarodowych w zakresie zasad wyceny ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym |
3,0 | Student potrafi dokonać częsciowego porównania krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie zasad wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym | |
3,5 | Student potrafi dokonać porównwnia krajowych i miedzynarodowych rozwiazań w zakresie wyceny , ujmowania i prezentacji inforamcji w sprawozdaniu finansowym, potrafi przetłumzczyć podstawoe pojecia z tego zakresu na język angielski | |
4,0 | Student potrafi dokonać porównania krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic, potrafi przetłumzczyć pojecia z tego zakresu na język angielski | |
4,5 | Student potrafi dokonać porównań krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnić, jak również wskazać możliwości ich niwelowania , potrafi przetłumaczyć podstawowe pojecia z tego zakresu na język angielski | |
5,0 | Student potrafi dokonać porównań krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic, jak również wskazać mozliwości ich niwelowania, potrafi również przetłumaczyć podstawowe pojecia z tego zakresu na język angielski |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D4/07_K01 Student opanował zasady rozwiązywania problemów przy przy przygotowywaniu prezentacji | 2,0 | Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązania zagadnień analizowanych podczas zajęć |
3,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć | |
3,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć przy czym proponowane rozwiązania są nie zawsze prawidłowe | |
4,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe rozwiązania | |
4,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe ich rozwiązanie i potrafi je odpowiiednio zaprezentować | |
5,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych , a wyniki jego pracy i zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne mozliwości rozwiązań |
Literatura podstawowa
- IFRS, Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej, SkwP, Warszawa, 2020, część A i B
- I. Olchowicz, A. Tłaczała, Sprawozdanie finansowe według polskich i międzynarodowych regulacji rachunkowości, Difin, Warszawa, 2016, III
- red. J.Pfaff, Rachunkowośc finansowa z uwzględnieniem MSSF, PWN, Warszawa, 2016, 1, e-book, ISBN 978-83-01-20003-0
- PKF International, Interpretation and aplication of IFRS Standards, Wiley, 2022
- T.Doupnik,M.Finn,G.Gotti, H.Perera, International Accounting, McGraw-Hill Education, 2019, V
Literatura dodatkowa
- red. K. Winiarska, Rachunkowość międzynarodowa, ODDK, Gdańsk, 2009
- Allen Melville, Interantional Financial Reporting. Practical Guide, Pearson, 8, 2022