Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Handel zagraniczny
Sylabus przedmiotu Projekty gospodarcze z wykorzystaniem środków unijnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projekty gospodarcze z wykorzystaniem środków unijnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy wiedzy z przedmiotów: makroekonomia, mikroekonomia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zna praktyczne metody i narzędziami niezbędne w zakresie planowania i zarządzania projektami współfinansowanym ze środków publicznych, w tym głównie z funduszy Unii Europejskiej. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu posługiwania sie takimi narzędziami planowania projektów, jak cykl życia projektu, identyfikacja problemów i potrzeb, "drzewo problemów" i "drzewo celów", matryca logiczna (LFA), wykres Gantta jako zestaw metod rekomendowanych przez Komisję Europejską. |
C-3 | Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. podstawowych zagadnień polityki UE, funduszy europejskich i programów operacyjnych. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu budowania partnerstwa na rzecz realizacji projektów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Logika interwencji funduszy unijnych. | 1 |
T-A-2 | Polityka UE i narzędzia ich realizacji. | 1 |
T-A-3 | Podstawy prawne udzielania wsparcia z funduszy unijnych i programy operacyjne. | 1 |
T-A-4 | Projekt - definicje. Cechy dobrego projektu. Cykl projektu. Metodologia zarządzania cyklem projektu. Metoda aktywnego planowania projektu - faza analizy i planowania. | 4 |
T-A-5 | Faza analizy: analiza podmiotów, analiza problemów (drzewo problemów), analiza celów (drzewo celów), analiza opcji i wybór strategii działania. | 3 |
T-A-6 | Faza planowania: matryca logiczna (definicja, ograniczenia związane z tablica logiczną), analiza ryzyka, wskaźniki projektu (produktu, rezultatu, oddziaływania) harmonogram projektu (wykres Gantt’a), plan wykorzystania zasobów i budżet. | 2 |
T-A-7 | Metody oceny projektów gospodarczych: ekonomiczne i finansowe (statyczne i dynamiczne) metody oceny przedsięwzięć inwestycyjnych. | 1 |
T-A-8 | Wdrażanie projektu (monitorowanie i raportowanie). Ewaluacja i kontrola projektu. Budowanie partnerstwa na rzecz realizacji projektów. Zaliczenie. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Czytanie wskazanej literatury z zakresu sporządzania projektów gospodarczych i funduszy europejskich. | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie sie do zaliczenia. | 15 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie). |
M-2 | Wykład konserwatoryjny. |
M-3 | Metody programowano-eksponujące (pokaz). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku zajęć. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium w formie testu sprawdzającego wiedzę zdobytą w trakcie zajęć. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O10_W01 Wiedza z zakresu planowanowania obejmująca w szczególności planowanie projektów gospodarczych (w tym znaczenie instytucji na szczeblu UE oraz krajowym) oraz z zakresu analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu. | E_1A_W03, E_1A_W12 | — | C-2, C-4, C-3, C-1 | T-A-7, T-A-4, T-A-8, T-A-6, T-A-5 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O10_U01 Opracowanie projektu wymaga współpracy zespołu studentów oraz praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy. | E_1A_U03 | — | C-2, C-4, C-3 | T-A-4, T-A-8, T-A-6, T-A-5 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O10_K01 Realizacja projektów z wykorzystaniem środków UE wymaga bezwzględnej znajomości zasad zrówoważonego rozwoju i tylko z ich uwzględnieniem możliwe jest pozyskiwanie takich środków. | E_1A_K05 | — | C-2, C-4, C-3, C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-7, T-A-4, T-A-8, T-A-6, T-A-5 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O10_W01 Wiedza z zakresu planowanowania obejmująca w szczególności planowanie projektów gospodarczych (w tym znaczenie instytucji na szczeblu UE oraz krajowym) oraz z zakresu analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu. | 2,0 | |
3,0 | Zna zasady planowanowania projektów gospodarczych (w tym znaczenie instytucji na szczeblu UE oraz krajowym) oraz zasady sporządzania analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O10_U01 Opracowanie projektu wymaga współpracy zespołu studentów oraz praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi współpracować w zespole studentów oraz praktycznie zastosować zdobytą wiedzę w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O10_K01 Realizacja projektów z wykorzystaniem środków UE wymaga bezwzględnej znajomości zasad zrówoważonego rozwoju i tylko z ich uwzględnieniem możliwe jest pozyskiwanie takich środków. | 2,0 | |
3,0 | Świadomy znaczenia zasad zrówoważonego rozwoju w pozyskiwaniu środków unijnych w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wypych M., Finanse przedsiębiorstwa z elementami zarządzania i analizy, Absolwent, Łódż, 2011
- Kurowski L., Ocena projektów gospodarczych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 2004
- Wolters Kluwer, Projekty z dotacją. Podręcznik konsultanta, wnioskodawcy i beneficjenta., Onepress, Gliwice, 2017
- Iwona Jeleń, Wniosek o dofinansowanie projektu unijnego, Wiedza i Praktyka, Sulejówek, 2018
- Benedykt Puczkowski, Vladimír Úradníček, Bogdan Włodarczyk, Selected topics convergence issues of the European Union Member States, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2014
Literatura dodatkowa
- Kobyliński R.., Pieczyński L., Programowanie i finansowanie inwestycji w ochronie środowiska, AR, Szczecin, 2002
- Sierpińska M., Jachna T, Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, Warszawa, 1997
- Krzysztof Dziadek, Rachunkowość w zarządzaniu projektami finansowanymi ze środków unijnych, Wolters Kluwer, Warszawa, 2020