Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym
Sylabus przedmiotu Rachunkowość międzynarodowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunkowość międzynarodowa | ||
Specjalność | Handel zagraniczny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiadomości w zakresie wyceny i ujęcia operacji gospodarczych w w księgach rachunkowych oraz umiejętność sporządzania sprawozdania finansowego jednostki.Wcześniej powinien zaliczyć podstawy rachunkowości oraz sprawozdawczość finansową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami rachunkowości stosowanymi w Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej oraz modelami rachunkowości w świecie |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności rozpoznania różnic miedzy róznymi modelami rachunkowości oraz wpływu miedzynarosowych rozwiązań w zakresie zasad ujmowania, i wyceny operacji gospodarczych w księgach rachunkowych oraz ujawnień i przentacji informacji w sprawozdaniach finansowych |
C-3 | Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Modele rachunkowości w świecie | 1 |
T-W-2 | Harmonizacja i standaryzacja rachunkowości | 1 |
T-W-3 | Organizacje zajmujace się opracowywaniem miedzynarodowych standardów rachunkowości | 1 |
T-W-4 | procedury opracowywania międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej | 1 |
T-W-5 | Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości | 1 |
T-W-6 | Konwergencja USGAAP i MSSF | 1 |
T-W-7 | Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości w zakresie wyceny i ujmowania poszczególnych elementów sprawozdania finansowego | 10 |
T-W-8 | Załozenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej według MSSF | 1 |
T-W-9 | Kierunki rozwoju rachunkowości międzynarodowej | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Przygotowywanie się do zajęć, w tym studiowanie literatury. | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 26 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
76 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne - pytania i zadania problemowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D2/09_W01 Student ma wiedzę z funkcjonowania miedzynarodowych organizacji stanowiących rachunkowość, ogólnych zasad wyceny, ujmowania i prezentacji ioperacji gospodarczych w sprawozdaniach finansowych zgodnie z MSSF, polskimi przepisami i US GAAP, zna modele rachunkowości w świecie | E_1A_W03, E_1A_W08, E_1A_W11 | — | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D2/09_U01 Student potrafi objaśnić funkcjonowanie międzynarodowych organizacji stanowiących rachunkowość i porównać rozwiązania w zakresie ujmowania, wyceny i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym sporzadzonym na podstawie polskiego prawa bilansowego i rozwiązań zawartych w MSSF a US GAAP | E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U06, E_1A_U08, E_1A_U10 | — | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D2/09_K01 Student potrafi pracować samodzielniei, krytycznie oceniać swoją wiedzę | E_1A_K01 | — | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D2/09_W01 Student ma wiedzę z funkcjonowania miedzynarodowych organizacji stanowiących rachunkowość, ogólnych zasad wyceny, ujmowania i prezentacji ioperacji gospodarczych w sprawozdaniach finansowych zgodnie z MSSF, polskimi przepisami i US GAAP, zna modele rachunkowości w świecie | 2,0 | Student nie zna metod wyceny i zasad ujmowania operacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF |
3,0 | Student zna podstawowe pojecia , ale wymienia tylko niektóre metody wyceny i prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF | |
3,5 | Student zna podstawowe pojecia , ale wymienia wszystkie metody wyceny oraz wskazuje ich sposób ujecia w sprawozdaniach finansowych według MSSF | |
4,0 | Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny, i je interpretuje, wskazuje sposób prezentacji w sprawozdaniach fiannsowych według MSSF | |
4,5 | Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny i je interpretuje wskazuje na sposób prezentacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF | |
5,0 | Student zna podstawowe pojecia w zakresie wyceny, wymienia wszystkie metody i je interpretuje, wskazuje na sposób prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF oraz tłumaczy i wyjaśnia okreslony sposób ujmowania operacji gospodarczycvh w sprawozdaniach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D2/09_U01 Student potrafi objaśnić funkcjonowanie międzynarodowych organizacji stanowiących rachunkowość i porównać rozwiązania w zakresie ujmowania, wyceny i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym sporzadzonym na podstawie polskiego prawa bilansowego i rozwiązań zawartych w MSSF a US GAAP | 2,0 | Student nie potrafi porównać rozwiazań krajowych i miedzynarodowych w zakresie zasad wyceny ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym |
3,0 | Student potrafi dokonać częsciowego porównania krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie zasad wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym | |
3,5 | Student potrafi dokonać porównwnia krajowych i miedzynarodowych rozwiazań w zakresie wyceny , ujmowania i prezentacji inforamcji w sprawozdaniu finansowym, potrafi przetłumzczyć podstawoe pojecia z tego zakresu na język angielski | |
4,0 | Student potrafi dokonać porównania krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic, potrafi przetłumzczyć pojecia z tego zakresu na język angielski | |
4,5 | Student potrafi dokonać porównań krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnić, jak również wskazać możliwości ich niwelowania , potrafi przetłumaczyć podstawowe pojecia z tego zakresu na język angielski | |
5,0 | Student potrafi dokonać porównań krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic, jak również wskazać mozliwości ich niwelowania, potrafi również przetłumaczyć podstawowe pojecia z tego zakresu na język angielski |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D2/09_K01 Student potrafi pracować samodzielniei, krytycznie oceniać swoją wiedzę | 2,0 | Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązania zagadnień analizowanych podczas zajęć |
3,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć | |
3,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć przy czym proponowane rozwiązania są nie zawsze prawidłowe | |
4,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe rozwiązania | |
4,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe ich rozwiązanie i potrafi je odpowiiednio zaprezentować | |
5,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych , a wyniki jego pracy i zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne mozliwości rozwiązań |
Literatura podstawowa
- IFRS, Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej, SkwP, Warszawa, 2020, część A i B
- I. Olchowicz, A. Tłaczała, Sprawozdanie finansowe według polskich i międzynarodowych regulacji rachunkowości, Difin, Warszawa, 2016, III
- red. J.Pfaff, Rachunkowośc finansowa z uwzględnieniem MSSF, PWN, Warszawa, 2016, 1, e-book, ISBN 978-83-01-20003-0
- PKF International, Interpretation and aplication of IFRS Standards, Wiley, 2022
- T.Doupnik,M.Finn,G.Gotti, H.Perera, International Accounting, McGraw-Hill Education, 2019, V
Literatura dodatkowa
- red. K. Winiarska, Rachunkowość międzynarodowa, ODDK, Gdańsk, 2009
- Allen Melville, Interantional Financial Reporting. Practical Guide, Pearson, 8, 2022