Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Sylabus przedmiotu Integracja regionalna i globalna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Integracja regionalna i globalna | ||
Specjalność | Międzynarodowe stosunki ekonomiczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych |
C-2 | zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali regionalnej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Przyczyny, zakres i przebieg procesu globalizacji. | 1 |
T-K-2 | Korporacje transnarodowe w procesie globalizacji. | 2 |
T-K-3 | Gospodarka polska a proces globalizacji. | 1 |
T-K-4 | Przewidywane zmiany w gospodarce światowej i polskiej na skutek procesu globalizacji. | 1 |
T-K-5 | Pojęcie i cele integracji. | 1 |
T-K-6 | Warunki integracji międzynarodowej. | 1 |
T-K-7 | Modele i mechanizmy międzynarodowej integracji gospodarczej. | 2 |
T-K-8 | Kierunki i etapy międzynarodowej integracji gospodarczej. | 1 |
T-K-9 | Ugrupowania integracyjne w gospodarce światowej. | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-K-2 | Przygotowanie się do zaliczenia końcowego. | 13 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: praca zaliczeniowa |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D4/05_W01 Student posiada wiedzę na temat procesów globalizacji i integracji międzynarodowej. | E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W02 | — | C-1, C-2 | T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D4/05_U01 Student posiada umiejętność rozróżnienia poszczególnych form integracji regionalnej i prawidłowo interpretuje zjawiska ekonomiczne | E_1A_U01, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U08, E_1A_U10 | — | C-1, C-2 | T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-1 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D4/05_K01 Student posiada kompetencje do objaśniania zjawiska globalizacji i integracji międzynarodowej i rozwija wrażliwość na problemy społeczne i gopsodarcze regionów. | E_1A_K03, E_1A_K04, E_1A_K05, E_1A_K06, E_1A_K07 | — | C-1, C-2 | T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-1 | M-2, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D4/05_W01 Student posiada wiedzę na temat procesów globalizacji i integracji międzynarodowej. | 2,0 | Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej. |
3,0 | Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej. | |
3,5 | Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej. | |
4,0 | Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej. | |
4,5 | Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej. | |
5,0 | Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D4/05_U01 Student posiada umiejętność rozróżnienia poszczególnych form integracji regionalnej i prawidłowo interpretuje zjawiska ekonomiczne | 2,0 | Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej. |
3,0 | Student opanowałod 60 do 96% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej. | |
3,5 | Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej. | |
4,0 | Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej. | |
4,5 | Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej. | |
5,0 | Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D4/05_K01 Student posiada kompetencje do objaśniania zjawiska globalizacji i integracji międzynarodowej i rozwija wrażliwość na problemy społeczne i gopsodarcze regionów. | 2,0 | Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej. |
3,0 | Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej. | |
3,5 | Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej. | |
4,0 | Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej. | |
4,5 | Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej. | |
5,0 | Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej. |
Literatura podstawowa
- S. P. Huntington, Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Zysk i S-ka, Warszawa, 2018
- E. Czarny, Regionalne ugrupowania integracyjne w gospodarce światowej, SGH, Warszawa, 2016
- I. Bukowski, Globalizacja i integracja regionalna a wzrost gospodarczy, CeDeWu, Warszawa, 2010
- Wiener Antje, Borzel Tanja A., Rosse Thomas, European Integration Theory, Oxford University Press, Oxford, 2018
Literatura dodatkowa
- Malkowski A., The social-economic development of estern and western Polish frontier region Economic science for rural development [in: Economic science for rural development. Proceedings of the international scientific conference], No 12, Jelgava, 2007
- Anioł W., Paradoksy globalizacji, Instytut Polityki Społecznej UW, Warszawa, 2002
- Bożyk P. Misala J., Integracja ekonomiczna, PWE, Warszawa, 2003
- Mic C., Fenomenologia regionalnej integracji państw. Studium prawa międzynarodowego. Tom I. Teoria i praktyka regionalnej integracji państw, C,H,Beck, Warszawa, 2019
- Regional integration: towards an inclusive value chain strategy, United Nations, 2014, https://www.cepal.org/sites/default/files/publication/files/36734/S2014217_en.pdf