Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Sylabus przedmiotu Metody ilościowe w planowaniu gospodarczym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody ilościowe w planowaniu gospodarczym | ||
Specjalność | Analityka gospodarcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość zagadnień z matematyki, statystyki opisowej, podstaw ekonometrii oraz ekonomii. |
W-2 | Wymagana umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel oraz programem STATISTICA. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu zastosowania metod ilościowych w planowaniu gospodarczym. |
C-2 | Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w planowaniu gospodarczym z wykorzystaniem arkusza Excel oraz programu STATISTICA. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym: klasyfikacja ABC i XYZ. | 2 |
T-L-2 | Prognozowanie: wstępna analiza danych, anliza błędów prognozy. | 1 |
T-L-3 | Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych. | 1 |
T-L-4 | Prognoza za pomocą wygładzenia wykładniczego pierwszego i drugiego rzędu. | 2 |
T-L-5 | Budowa prognoz za pomocą modelu Browna i Holta. | 1 |
T-L-6 | Kolokwium zaliczeniowe. | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Planowanie jako element zarządzania: zasady planowania, planowanie gospodarcze, rodzaje planowania i planów. | 1 |
T-W-2 | Metody klasyfikacji w planowaniu gospodarczym. | 2 |
T-W-3 | Prognozowanie jako metoda ilościowa wykorzystywana w procesie planowania. | 1 |
T-W-4 | Prognozowanie na podstawie szeregów czasowych. | 1 |
T-W-5 | Zaliczenie pisemne. | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Studia literaturowe | 7 |
A-L-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 7 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Studia literaturowe | 9 |
A-W-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przkłydami i pytaniami kontrolnymi. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego Excel i programu STATISTICA. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie wyników sprawdzianów oraz aktywności na zajęciach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/13_W01 Student ma wiedzę na temat metod planowania gospodarczego. | E_1A_W01, E_1A_W07, E_1A_W06, E_1A_W12 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
E_1A_D1/13_W02 Student ma wiedzę na temat zastosowania metod ilościowych w planowaniu gospodarczym. | E_1A_W01, E_1A_W07, E_1A_W06, E_1A_W12 | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/13_U01 Student potrafi wykorzystać metody planowania gospodarczego do rozwiązywania problemów praktyki gospodarczej. | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U07, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U18 | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-6, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
E_1A_D1/13_U02 Student potrafi wykorzystać arkusz kalkulacyjny i program STATISTICA w planowaniu gospodarczym. | E_1A_U03, E_1A_U09, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U17, E_1A_U18 | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/13_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | E_1A_K02, E_1A_K03 | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/13_W01 Student ma wiedzę na temat metod planowania gospodarczego. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wąską wiedzę na temat metod planowania gospodarczego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_1A_D1/13_W02 Student ma wiedzę na temat zastosowania metod ilościowych w planowaniu gospodarczym. | 2,0 | |
3,0 | Student ma wąską wiedzę na temat zastosowania metod ilościowych w planowaniu gospodarczym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/13_U01 Student potrafi wykorzystać metody planowania gospodarczego do rozwiązywania problemów praktyki gospodarczej. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać niektóre metody prognozowania i planowania gospodarczego do rozwiązywania problemów praktyki gospodarczej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_1A_D1/13_U02 Student potrafi wykorzystać arkusz kalkulacyjny i program STATISTICA w planowaniu gospodarczym. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać niektóre metody ilościowe planowaniu gospodarczym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/13_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualną analizę dostępnych baz danych staystycznych a przy pomocy nauczyciela zorganizować pracę w grupie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pawełek B., Wanat S., Zeliaś A., Prognozowanie ekonomiczne. Teoria, przykłady, zadania., PWN, Warszawa, 2008
- Zawadzki J. (red), Ekonometryczne metody predykcji dla danych sezonowych w warunkach braku pełnej informacji, Prace US., Szczecin, 1999
- Krawczyk S., Metody ilościowe w planowaniu (działalności przedsiębiorstwa), t.1, Beck, Warszawa, 2001
- Cieślak M., Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
- G.S. Maddalla, Ekonometria, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021
- Chan F.T.S., Chan H.K, Improving the productivity of order picking of a manualpick and multilevel rack distribution warehouse through the implementation of class-based storage, Elsevier, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0957417410008547, 2011
Literatura dodatkowa
- Zeliaś A., Teoria prognozy, PWE, Warszawa, 1997
- Witkowska D., Podstawy ekonometrii i teorii prognozowania, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2006
- Andersen D.R., Sweeney D.J., Wiliams T.A., Statistics for Business and Economics, South-Wester Cengage Learning, 2019, czternaste
- Katarzyna Cheba, Iwona Bąk, Katarzyna Szopik-Depczyńska, Sustainable competitiveness as a new economic category – definition and measurement assessment, Technological and Economic Development of Economics, 2020