Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Międzynarodowe stosunki ekonomiczne

Sylabus przedmiotu Demografia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Demografia
Specjalność Analityka gospodarcza
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 9 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 6 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagane podstawowe wiadomości z zakresu ekonomii i statystyki opisowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
C-2Zaliczenie przedmiotu oznacza, że student zna podstawowe teorie demograficzne oraz posiada umiejętność identyfikacji i oceny podstawowych przemian demograficznych w Polsce i na świecie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pomiar procesów demograficznych – zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych.1
T-L-2Ruch naturalny ludności.2
T-L-3Ruch wędrówkowy ludności.1
T-L-4Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów.2
6
wykłady
T-W-1Rozwój teorii ludnościowych na przestrzeni dziejów.1
T-W-2Źródła i zakres informacji o strukturach i procesach ludnościowych.1
T-W-3Spisy ludności w Polsce.1
T-W-4Pomiar procesów demograficznych – zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych.1
T-W-5Ruch naturalny ludności.1
T-W-6Ruch wędrówkowy ludności.1
T-W-7Tablice trwania życia. Siatka demograficzna.1
T-W-8Podstawowe problemy demograficzne we współczesnym świecie.1
T-W-9Zaliczenie1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń.9
A-L-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej.10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
M-3Ćwiczenia o charakterze warsztatów – opracowywanie zadań praktycznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy wykonanej na podstawie zebranych danych statystycznych– prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/02_W01
Student posiada wiedzę z zakresu zjawsik demograficznych.
E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W05, E_1A_W07, E_1A_W02, E_1A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-2
E_1A_D1/02_W02
Student posiada wiedzę na temat ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności.
E_1A_W01, E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W07, E_1A_W02, E_1A_W06, E_1A_W13C-1T-W-5, T-W-6, T-W-8M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/02_U01
Student potrafi zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U07, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U12, E_1A_U20C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2
E_1A_D1/02_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia stosowane w demografii oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U07, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U12, E_1A_U21C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/02_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
E_1A_K01, E_1A_K05C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/02_W01
Student posiada wiedzę z zakresu zjawsik demograficznych.
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu analizy struktury i dynamiki zjawisk demograficznych.
3,0Posiada wąską wiedzę z zakresu analizy struktury i dynamiki zjawisk demograficznych.
3,5Posiada częściową wiedzę z zakresu analizy struktury i dynamiki zjawisk demograficznych.
4,0Posiada wiedzę z zakresu analizy struktury i dynamiki zjawisk demograficznych.
4,5Posiada szeroką wiedzę z zakresu analizy struktury i dynamiki zjawisk demograficznych.
5,0Posiada bardzo szeroką wiedzę z zakresu analizy struktury i dynamiki zjawisk demograficznych.
E_1A_D1/02_W02
Student posiada wiedzę na temat ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności.
2,0Student nie posiada wiedzy na temat ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności.
4,0Student posiada wiedzę na temat ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/02_U01
Student potrafi zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
2,0Student nie potrafi zorganizować badania z zakresu demografii: zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
3,0Student potrafi zorganizować niektóre etapy badania z zakresu demografiii, przy współudziale z prowadzącym zajęcia potrafi: zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
3,5Student potrafi zorganizować większość etapów badania z zakresu demografii i przy współudziale z prowadzącym zajęcia: zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
4,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie z zakresu demografii, jednak prezentowanie i analizowanie zgromadzonego materiału statystycznego jest dokonywane przy współudziale prowadzącego zajęcia.
4,5Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie z zakresu demografii, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny oraz posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi.
5,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie z zakresu demografii, pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny odpowiedni do badanego zjawiska oraz dokonać jego wszechstronnej analizy, a także sprawnie posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi.
E_1A_D1/02_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia stosowane w demografii oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod i narzędzi oraz przeprowadzić badań z zakesu demografii.
3,0Student potrafi zastosować niektóre (wskazane przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia stosowane w demografii oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań.
3,5Student potrafi zastosować wskazane (przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia stosowane w demografii oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań oraz próbuje odnieść je do praktyki gospodarczej.
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować metody i narzędzia stosowane w demografii oraz wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej.
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować metody i narzędzia stosowane w demografii oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej, samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją.
5,0Student potrafi zastosować wszystkie poznane w trakcie zajęć metody i narzędzia stosowane w demografii, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości oraz uzasadnić ich wybór, a także zinterpretować uzyskane wyniki oraz samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/02_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy.
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie i zorganizować grupowy projekt badawczy.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.

Literatura podstawowa

  1. Bąk I., Statystyczna analiza aktywności turystycznej seniorów w Polsce, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2013
  2. Holzer J., Demografia, PWE, Warszawa, 2003
  3. Kurkiewicz J., Procesy demograficzne i metody ich analizy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2010
  4. Bąk I., Aktywność seniorów w czasie wolnym, CeDeWu, Warszawa, 2020, Rozdział w monografii Srebrna gospodarka, red.: Frąckiewicz E., Kryk B.)
  5. Frąckiewicz E. (red.), Kryk B. (red.), Srebrna gospodarka. Ujęcie społeczno-ekonomiczne, CeDeWu, Warszawa, 2020
  6. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K, Formulas and tables. Statistical and econometric methods, CeDeWu, Warszawa, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Gazińska M., Potencjał demograficzny w regionie. Analiza ilościowa, Wydawnictwo Naukowwe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2003
  2. Bąk I., Szczecińska B, Global Demographic Trends and Effects on Tourism, European Research Studies Journal, 2020, 23(4), s. 571-585

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiar procesów demograficznych – zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych.1
T-L-2Ruch naturalny ludności.2
T-L-3Ruch wędrówkowy ludności.1
T-L-4Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów.2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój teorii ludnościowych na przestrzeni dziejów.1
T-W-2Źródła i zakres informacji o strukturach i procesach ludnościowych.1
T-W-3Spisy ludności w Polsce.1
T-W-4Pomiar procesów demograficznych – zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych.1
T-W-5Ruch naturalny ludności.1
T-W-6Ruch wędrówkowy ludności.1
T-W-7Tablice trwania życia. Siatka demograficzna.1
T-W-8Podstawowe problemy demograficzne we współczesnym świecie.1
T-W-9Zaliczenie1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń.9
A-L-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/02_W01Student posiada wiedzę z zakresu zjawsik demograficznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) oraz przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
Treści programoweT-W-1Rozwój teorii ludnościowych na przestrzeni dziejów.
T-W-2Źródła i zakres informacji o strukturach i procesach ludnościowych.
T-W-3Spisy ludności w Polsce.
T-W-4Pomiar procesów demograficznych – zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych.
T-W-5Ruch naturalny ludności.
T-W-6Ruch wędrówkowy ludności.
T-W-7Tablice trwania życia. Siatka demograficzna.
T-W-8Podstawowe problemy demograficzne we współczesnym świecie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu analizy struktury i dynamiki zjawisk demograficznych.
3,0Posiada wąską wiedzę z zakresu analizy struktury i dynamiki zjawisk demograficznych.
3,5Posiada częściową wiedzę z zakresu analizy struktury i dynamiki zjawisk demograficznych.
4,0Posiada wiedzę z zakresu analizy struktury i dynamiki zjawisk demograficznych.
4,5Posiada szeroką wiedzę z zakresu analizy struktury i dynamiki zjawisk demograficznych.
5,0Posiada bardzo szeroką wiedzę z zakresu analizy struktury i dynamiki zjawisk demograficznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/02_W02Student posiada wiedzę na temat ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) oraz przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu poglądy na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych, a także ich historyczną ewolucję
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
Treści programoweT-W-5Ruch naturalny ludności.
T-W-6Ruch wędrówkowy ludności.
T-W-8Podstawowe problemy demograficzne we współczesnym świecie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności.
4,0Student posiada wiedzę na temat ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/02_U01Student potrafi zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U07Potrafi rozwiązywać problemy makro- i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne
E_1A_U20Potrafi raportować zamierzenia i efekty zrealizowanych działań, uczestniczyć w debacie przedstawiając i oceniając różne stanowiska i opinie
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
C-2Zaliczenie przedmiotu oznacza, że student zna podstawowe teorie demograficzne oraz posiada umiejętność identyfikacji i oceny podstawowych przemian demograficznych w Polsce i na świecie.
Treści programoweT-L-1Pomiar procesów demograficznych – zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych.
T-L-2Ruch naturalny ludności.
T-L-3Ruch wędrówkowy ludności.
T-L-4Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
M-3Ćwiczenia o charakterze warsztatów – opracowywanie zadań praktycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy wykonanej na podstawie zebranych danych statystycznych– prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zorganizować badania z zakresu demografii: zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
3,0Student potrafi zorganizować niektóre etapy badania z zakresu demografiii, przy współudziale z prowadzącym zajęcia potrafi: zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
3,5Student potrafi zorganizować większość etapów badania z zakresu demografii i przy współudziale z prowadzącym zajęcia: zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
4,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie z zakresu demografii, jednak prezentowanie i analizowanie zgromadzonego materiału statystycznego jest dokonywane przy współudziale prowadzącego zajęcia.
4,5Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie z zakresu demografii, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny oraz posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi.
5,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie z zakresu demografii, pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny odpowiedni do badanego zjawiska oraz dokonać jego wszechstronnej analizy, a także sprawnie posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/02_U02Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia stosowane w demografii oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U07Potrafi rozwiązywać problemy makro- i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne
E_1A_U21Potrafi uczyć się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
C-2Zaliczenie przedmiotu oznacza, że student zna podstawowe teorie demograficzne oraz posiada umiejętność identyfikacji i oceny podstawowych przemian demograficznych w Polsce i na świecie.
Treści programoweT-L-1Pomiar procesów demograficznych – zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych.
T-L-2Ruch naturalny ludności.
T-L-3Ruch wędrówkowy ludności.
T-L-4Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów.
T-W-4Pomiar procesów demograficznych – zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych.
T-W-5Ruch naturalny ludności.
T-W-6Ruch wędrówkowy ludności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
M-3Ćwiczenia o charakterze warsztatów – opracowywanie zadań praktycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy wykonanej na podstawie zebranych danych statystycznych– prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod i narzędzi oraz przeprowadzić badań z zakesu demografii.
3,0Student potrafi zastosować niektóre (wskazane przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia stosowane w demografii oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań.
3,5Student potrafi zastosować wskazane (przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia stosowane w demografii oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań oraz próbuje odnieść je do praktyki gospodarczej.
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować metody i narzędzia stosowane w demografii oraz wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej.
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować metody i narzędzia stosowane w demografii oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej, samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją.
5,0Student potrafi zastosować wszystkie poznane w trakcie zajęć metody i narzędzia stosowane w demografii, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości oraz uzasadnić ich wybór, a także zinterpretować uzyskane wyniki oraz samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/02_K01Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K05Jest gotów do uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
C-2Zaliczenie przedmiotu oznacza, że student zna podstawowe teorie demograficzne oraz posiada umiejętność identyfikacji i oceny podstawowych przemian demograficznych w Polsce i na świecie.
Treści programoweT-L-1Pomiar procesów demograficznych – zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych.
T-L-2Ruch naturalny ludności.
T-L-3Ruch wędrówkowy ludności.
T-L-4Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
M-3Ćwiczenia o charakterze warsztatów – opracowywanie zadań praktycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy wykonanej na podstawie zebranych danych statystycznych– prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy.
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie i zorganizować grupowy projekt badawczy.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.