Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Sylabus przedmiotu Podstawy diagnostyki ekonomicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy diagnostyki ekonomicznej | ||
Specjalność | Analityka gospodarcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: student posiada wiadomości z zakresu statystyki opisowej, podstaw ekonometrii oraz ogólną wiedzę ekonomiczną. |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejętności: student potrafi obliczać i interpretować parametry poznane w ramach statystyki opisowej, potrafi wyznaczać parametry i oceniać jakość modeli ekonometrycznych, potrafi posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym Excel. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy z zakresu wykorzystania metod statystycznych i ekonometrycznych w diagnozowaniu zjawisk ekonomicznych. |
C-2 | Wykształcenie umiejętności praktycznego stosowania metod statystycznych i ekonometrycznych jako narzędzia diagnostycznego w mikro- i makroskali. |
C-3 | Zdobycie umiejętności samodzielnego zaprojektowania badania diagostycznego w mikro- i makroskali z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykorzystanie klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury w procesie diagnozowania sytuacji społeczno-gospodarczej wybranych jednostek administracyjnych (krajów, województw, powiatów, gmin) ora kondycji finansowej podmiotów gospodarczych (np. spółek giełdowych). | 1 |
T-L-2 | Identyfikacja danych oraz wykonanie obliczeń związanych z przeprowadzeniem procesu diagnozowania sytuacji społeczno-gospodarczej wybranego województwa (powiatu, gminy) lub sytuacji finansowej wybranego podmiotu gospodarczego - praca zespołowa. | 1 |
T-L-3 | Wykorzystanie modeli trendu dla danych rocznych i karty kontrolnej dla danych sezonowych do diagnozowania dynamiki zmiennych ekonomicznych. | 2 |
T-L-4 | Identyfikacja danych oraz wykonanie obliczeń związanych z przeprowadzeniem procesu diagnozowania dynamiki wybranych zmiennych ekonomicznych z wykorzystaniem modeli trendu i karty kontrolnej - praca zespołowa. | 1 |
T-L-5 | Prezentacja wyników pracy zespołowej. | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Funkcje metod ilościowych. Istota diagnozowania ilościowego. Rodzaje prawidłowości statystycznych a sposoby wyznaczania elementów procesu diagnostycznego. | 1 |
T-W-2 | Klasyczne i pozycyjne parametry struktury jako elementy procesu diagnozowania dla danych przekrojowych. Kwantyle jako podstawa wielokryterialnej diagnozy. | 2 |
T-W-3 | Diagnozowanie dynamiki zjawisk ekonomicznych na różnych poziomach agregacji z wykorzystaniem modeli trendu liniowego. Karta kontrolna jako narzędzie diagnostyczne w mikro- i makroskali. | 2 |
T-W-4 | Diagnozowanie związków między zmiennymi ekonomicznymi w czasie i przestrzeni z wykorzystaniem modeli ekonometrycznych. | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych. | 6 |
A-L-2 | Przygotowanie prezentacji pracy zespołowej. | 5 |
A-L-3 | Studiowanie literatury, | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 6 |
A-W-2 | Studiowanie literatury. | 4 |
10 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładu w formie testu z pytaniami otwartymi i jednokrotnego wyboru, sprawdzającymi wiedzę teoretyczną i praktyczną, umiejętność formułowania wniosków oraz logicznego myślenia. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z pracy zespołowej (zawartość merytoryczna i prezentacja). |
S-3 | Ocena formująca: Prace zespołowe służące do oceny okresowych osiągnięć studenta. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/08_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali | E_1A_W01, E_1A_W04, E_1A_W07, E_1A_W02, E_1A_W06 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
E_1A_D1/08_W02 Student zna sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury | E_1A_W01, E_1A_W07, E_1A_W02, E_1A_W06 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
E_1A_D1/08_W03 Student zna sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli ekonometrycznych | E_1A_W01, E_1A_W07, E_1A_W02, E_1A_W06 | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/08_U01 Student potrafi zaprojektować badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U07, E_1A_U08 | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-2, T-L-4 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/08_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | E_1A_K01, E_1A_K03 | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-2, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/08_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali |
3,0 | Student posiada wąską wiedzę na temat istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę na temat istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali | |
4,5 | Student posiada szeroką wiedzę na temat istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali | |
5,0 | Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali | |
E_1A_D1/08_W02 Student zna sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury | 2,0 | Student nie zna sposobów diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury |
3,0 | Student zna dostatecznie wybrane sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury | |
3,5 | Student zna dość dobrze wybrane sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury | |
4,0 | Student zna dobrze wybrane sposobów diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury | |
4,5 | Student zna wszystkie sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury | |
5,0 | Student zna bezbłędnie wszystkie sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury | |
E_1A_D1/08_W03 Student zna sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli ekonometrycznych | 2,0 | Student nie zna sposobów diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli ekonometrycznych |
3,0 | Student zna dostatecznie wybrane sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli ekonometrycznych | |
3,5 | Student zna dość dobrze wybrane sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli ekonometrycznych | |
4,0 | Student zna dobrze wybrane sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli ekonometrycznych | |
4,5 | Student zna wszystkie sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli ekonometrycznych | |
5,0 | Student zna bezbłędnie sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli ekonometrycznych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/08_U01 Student potrafi zaprojektować badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować badania diagnostycznego z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali |
3,0 | Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować niektóre etapy badania diagnostycznego z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali | |
3,5 | Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować większość etapów badania diagnostycznego z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zaprojektować większość etapów badania diagnostycznego z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zaprojektować badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie zaprojektować badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/08_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | 2,0 | Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych. |
3,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej i przy pomocy nauczyciela potrafi przeprowadzić indywidualne badanie diagnostyczne oraz zorganizować zespołowy projekt badawczy | |
3,5 | Student opanował zasady pracy indywidualnej, potrafi samodzielnie przeprowadzić indywidualne badanie diagnostyczne, a przy pomocy nauczyciela potrafi zorganizować zespołowy projekt badawczy | |
4,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić indywidualne badanie diagnostyczne i zorganizować zespołowy projekt badawczy, Z pomocą nauczyciela potrafi zidentyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać, z pomocą nauczyciela, wstępnej analizy uzyskanych wyników | |
4,5 | Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić indywidualne badanie diagnostyczne i zorganizować zespołowy projekt badawczy, potrafi zidentyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać samodzielnie wstepnej analizy uzyskanych wyników | |
5,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić indywidualne badanie diagnostyczne i zorganizować zespołowy projekt badawczy, potrafi zidentyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania sformułowanego problemu, dokonać samodzielnie wszechstronnej analizy uzyskanych wyników |
Literatura podstawowa
- Hozer J., Zawadzki J., Zmienna czasowa i jej rola w badaniach ekonometrycznych, PWN, Warszawa, 1990, s. 144-176
- Wawrzyniak K., Diagnostyczna funkcja modeli ekonometrycznych, Katedra Ekonometrii i Statystyki Uniwersytetu Szczecińskiego, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 1997, w: Ekonometria, Hozer J. (red.), s. 190-214
- Wawrzyniak K., Diagnostyczna funkcja modeli ekonometrycznych, Katedra Ekonometrii i Statystyki Uniwersytetu Szczecińskiego, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 2006, w: Ekonometria stosowana w zadaniach, Hozer J. (red.), s. 192-204
- Wawrzyniak K., Diagnozowanie ilościowe procesów i obiektów gospodarczych – podstawowe pojęcia, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2007, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 450, s. 647-659
- Wawrzyniak K., Karta kontrolna dla danych przekrojowo-czasowych jako narzędzie diagnostyczne, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, Folia Pomer. Univ. Technol. Stetin, Oeconomica 280(59), s. 115-122
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and Econometric Methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
- Wawrzyniak K., Microscale Evaluation of the Diagnosis Stability, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2013, Folia Oeconomica Stetinensia, No. 13 (21), pp. 109-119, DOI: 10.2478/foli-2013-0024
Literatura dodatkowa
- Hozer J., Markowicz I., Małe firmy. Analiza i diagnoza, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2002
- Wawrzyniak K., Parametry struktury jako narzędzia klasyfikacji obiektów w mikroskali, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2013, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania nr 31, s. 345-359
- Wawrzyniak K., Wpływ norm empirycznych na końcowy wynik procesu diagnozowania, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2014, Folia Pomer. Univ.Technol. Stetin., Oeconomica 308(74), s. 121-128
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2019, drugie
- Batóg B, Wawrzyniak K., Comparison of Proposals of Transformation of Nominants into Stimulants on the Example of Financial Ratios of Companies Listed on the Warsaw Stock Exchange, Springer, Szwajcaria, 2020, Classification and data analysis: theory and applications, pp 3–17, https://doi.org/10.1007/978-3-030-52348-0_1