Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Ergonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ergonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wybrane aspekty wiedzy z zakresu mikroekonomii i zarządzania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstaw wiedzy o ergonomii. Opanowanie podstawowych terminów i kategorii pojęciowych.
C-2Rozumienie procesu poprawy warunków pracy i poprawy organizacji stanowisk pracy jako aspektu efektywnego i nowoczesnego zarządzania. Rozumienie związku między dobrą organizacją stanowiska pracy a efektywnością pracy.
C-3Umiejętność zastosowania oceny kosztu biologicznego pracy. Umiejętność oceny stanowisk pracy i czynników negatywnie oddziałujących na wydajność pracy oraz znajomość metod diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy.
C-4Umiejętność sformułowania zaleceń co do poprawy zdiagnozowanej niesprawności organizacji stanowisk pracy oraz sposobów ograniczania ich skutków.
C-5Posiadanie wiedzy nt. obowiązków pracodawcy i wymogów BHP oraz zdolność łączenia ich z zaleceniami ergonomii w zakresie właściwej i efektywnej organizacji pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przedmiot i zakres ergonomii. Układ: człowiek – obiekt techniczny – otoczenie człowieka jako przedmiot ergonomii. Ergonomia jako wiedza multidyscyplinarna. Ergonomia koncepcyjna i korekcyjna.2
T-A-2Zarys wiedzy o pracy ludzkiej. Rodzaje pracy.1
T-A-3Koszt biologiczny pracy. Analiza procesu pracy. Wysiłek fizyczny przy pracy. Obciążenie statyczne i dynamiczne przy pracy. Fizjologia wysiłku psychicznego, jego ocena. Zmęczenie fizyczne i psychiczne. Monotypia i monotonia.3
T-A-4Materialne środowisko pracy, jako element oceny kosztu biologicznego pracy: hałas, wibracje, mikroklimat, oświetlenie, promieniowanie i inne zagrożenia (chemiczne, biologiczne). Wpływ na zdrowie, bezpieczeństwo pracy i efektywność pracy. Zagrożenia w miejscu pracy i środki ochrony.2
T-A-5Organizacja czasu pracy, przerwy w pracy, praca zmianowa. Udział fizjologii i medycyny pracy w kształtowaniu warunków pracy.1
T-A-6Psychologiczne czynniki organizacji pracy. Percepcja sygnałów. Zdolności sensoryczne człowieka, relacje z układem nerwowym człowieka. Komunikacja wizualna (symbole graficzne, kody itp.) i głosowa.1
T-A-7Stres psychiczny w pracy: źródła, zagrożenia, deficyt / nadmiar informacji, deficyt czasu.2
T-A-8Obszary zainteresowań współczesnej ergonomii.1
T-A-9Ochrona pracy. Aparatura pomiaru zdolności psychofizycznych (pracownika).1
T-A-10Metody i techniki oceny ergonomicznej urządzeń. ergonomia przestrzeni biurowej.Listy kontrolne. Analiza ergonomiczna na potrzeby oceny ryzyka zawodowego w miejscu pracy. Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Lektura materiałów oraz literatury przedmiotu.20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.15
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (opowiadanie, opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-4Metody programowane (z użyciem komputera, z użyciem aparatury pomiarowej i maszyn dydaktycznych).
M-5Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O01_W01
Znajomość psychofizycznych cech konstutuujących zdolność do pracy.
E_1A_W05C-3, C-2, C-1, C-5T-A-7, T-A-2, T-A-6, T-A-1, T-A-3M-5, M-2, M-1S-1, S-2
E_1A_O01_W02
Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na efektywność pracy.
E_1A_W10C-3, C-4, C-2T-A-10, T-A-8, T-A-5, T-A-4, T-A-3M-4, M-5, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O01_U01
Zarządzanie zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność.
E_1A_U03, E_1A_U18C-3, C-4, C-2, C-1, C-5T-A-4, T-A-3M-5, M-2, M-1S-1, S-2
E_1A_O01_U02
Posiada umiejętność zastosowania norm dotyczących kształtowania materialnego środowiska pracy.
E_1A_U05C-4, C-2, C-1, C-5T-A-9, T-A-5, T-A-4M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O01_K01
Świadomość potrzeb i możliwości swoich oraz podległych pracowników wpływa na zwiększenie kompetencji kierowniczych i organizatorskich.
E_1A_K02C-3, C-4, C-2, C-1, C-5T-A-7, T-A-2, T-A-6, T-A-8, T-A-5, T-A-1, T-A-3M-4, M-5, M-2, M-3, M-1S-1, S-2
E_1A_O01_K02
Posiada kompetencje w zakresie humanizacji procesu pracy.
E_1A_K06C-3, C-4, C-2, C-1T-A-7, T-A-6, T-A-8, T-A-5, T-A-4, T-A-3M-4, M-5, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O01_W01
Znajomość psychofizycznych cech konstutuujących zdolność do pracy.
2,0
3,0Zna psychofizyczne cechy konstutuujace zdolność do pracy w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_O01_W02
Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na efektywność pracy.
2,0
3,0Zna instrumenty mające wpływ na efektywność pracy w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O01_U01
Zarządzanie zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność.
2,0
3,0Potrafi zarządzać zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_O01_U02
Posiada umiejętność zastosowania norm dotyczących kształtowania materialnego środowiska pracy.
2,0
3,0Potrafi zastosować normy dotyczące kształtowania materialnego środowiska pracy w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O01_K01
Świadomość potrzeb i możliwości swoich oraz podległych pracowników wpływa na zwiększenie kompetencji kierowniczych i organizatorskich.
2,0
3,0Świadomy potrzeb i możliwości swoich oraz podległych pracowników wpływa na zwiększenie kompetencji kierowniczych i organizatorskich w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_O01_K02
Posiada kompetencje w zakresie humanizacji procesu pracy.
2,0
3,0Świadomy znaczenia humanizacji procesu pracy w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Górska Ewa, Ergonomia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2021
  2. Kowal E., Ekonomiczno-społeczne aspekty ergonomii, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa – Poznań, 2002
  3. Bugajska J., Komputerowe stanowisko pracy : aspekty zdrowotne i ergonomiczne, Centralny Instytut OchronPracy, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. red. Koradecka D., Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, CIOP-PIB, Warszawa, 1997
  2. Batogowska A., Malinowski A., Ergonomia dla każdego, Sorus, Poznań, 1997
  3. Bugajska J., Ergonomia, CIOP-PIB, Warszawa, 2001
  4. Hansen A., Analiza uciążliwości pracy, Warszawa, 1976
  5. Szlązak, N., Bezpieczeństwo i Higiena Pracy, AGH, Kraków, 2005
  6. Sławińska Małgorzata, Ergonomic engineering of technological devices, Politechnika Poznańska, Poznań, 2019

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przedmiot i zakres ergonomii. Układ: człowiek – obiekt techniczny – otoczenie człowieka jako przedmiot ergonomii. Ergonomia jako wiedza multidyscyplinarna. Ergonomia koncepcyjna i korekcyjna.2
T-A-2Zarys wiedzy o pracy ludzkiej. Rodzaje pracy.1
T-A-3Koszt biologiczny pracy. Analiza procesu pracy. Wysiłek fizyczny przy pracy. Obciążenie statyczne i dynamiczne przy pracy. Fizjologia wysiłku psychicznego, jego ocena. Zmęczenie fizyczne i psychiczne. Monotypia i monotonia.3
T-A-4Materialne środowisko pracy, jako element oceny kosztu biologicznego pracy: hałas, wibracje, mikroklimat, oświetlenie, promieniowanie i inne zagrożenia (chemiczne, biologiczne). Wpływ na zdrowie, bezpieczeństwo pracy i efektywność pracy. Zagrożenia w miejscu pracy i środki ochrony.2
T-A-5Organizacja czasu pracy, przerwy w pracy, praca zmianowa. Udział fizjologii i medycyny pracy w kształtowaniu warunków pracy.1
T-A-6Psychologiczne czynniki organizacji pracy. Percepcja sygnałów. Zdolności sensoryczne człowieka, relacje z układem nerwowym człowieka. Komunikacja wizualna (symbole graficzne, kody itp.) i głosowa.1
T-A-7Stres psychiczny w pracy: źródła, zagrożenia, deficyt / nadmiar informacji, deficyt czasu.2
T-A-8Obszary zainteresowań współczesnej ergonomii.1
T-A-9Ochrona pracy. Aparatura pomiaru zdolności psychofizycznych (pracownika).1
T-A-10Metody i techniki oceny ergonomicznej urządzeń. ergonomia przestrzeni biurowej.Listy kontrolne. Analiza ergonomiczna na potrzeby oceny ryzyka zawodowego w miejscu pracy. Zaliczenie1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Lektura materiałów oraz literatury przedmiotu.20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O01_W01Znajomość psychofizycznych cech konstutuujących zdolność do pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Cel przedmiotuC-3Umiejętność zastosowania oceny kosztu biologicznego pracy. Umiejętność oceny stanowisk pracy i czynników negatywnie oddziałujących na wydajność pracy oraz znajomość metod diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy.
C-2Rozumienie procesu poprawy warunków pracy i poprawy organizacji stanowisk pracy jako aspektu efektywnego i nowoczesnego zarządzania. Rozumienie związku między dobrą organizacją stanowiska pracy a efektywnością pracy.
C-1Uzyskanie podstaw wiedzy o ergonomii. Opanowanie podstawowych terminów i kategorii pojęciowych.
C-5Posiadanie wiedzy nt. obowiązków pracodawcy i wymogów BHP oraz zdolność łączenia ich z zaleceniami ergonomii w zakresie właściwej i efektywnej organizacji pracy.
Treści programoweT-A-7Stres psychiczny w pracy: źródła, zagrożenia, deficyt / nadmiar informacji, deficyt czasu.
T-A-2Zarys wiedzy o pracy ludzkiej. Rodzaje pracy.
T-A-6Psychologiczne czynniki organizacji pracy. Percepcja sygnałów. Zdolności sensoryczne człowieka, relacje z układem nerwowym człowieka. Komunikacja wizualna (symbole graficzne, kody itp.) i głosowa.
T-A-1Przedmiot i zakres ergonomii. Układ: człowiek – obiekt techniczny – otoczenie człowieka jako przedmiot ergonomii. Ergonomia jako wiedza multidyscyplinarna. Ergonomia koncepcyjna i korekcyjna.
T-A-3Koszt biologiczny pracy. Analiza procesu pracy. Wysiłek fizyczny przy pracy. Obciążenie statyczne i dynamiczne przy pracy. Fizjologia wysiłku psychicznego, jego ocena. Zmęczenie fizyczne i psychiczne. Monotypia i monotonia.
Metody nauczaniaM-5Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-1Metody podające (opowiadanie, opis, anegdota, wyjaśnianie).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna psychofizyczne cechy konstutuujace zdolność do pracy w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O01_W02Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na efektywność pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W10Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-3Umiejętność zastosowania oceny kosztu biologicznego pracy. Umiejętność oceny stanowisk pracy i czynników negatywnie oddziałujących na wydajność pracy oraz znajomość metod diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy.
C-4Umiejętność sformułowania zaleceń co do poprawy zdiagnozowanej niesprawności organizacji stanowisk pracy oraz sposobów ograniczania ich skutków.
C-2Rozumienie procesu poprawy warunków pracy i poprawy organizacji stanowisk pracy jako aspektu efektywnego i nowoczesnego zarządzania. Rozumienie związku między dobrą organizacją stanowiska pracy a efektywnością pracy.
Treści programoweT-A-10Metody i techniki oceny ergonomicznej urządzeń. ergonomia przestrzeni biurowej.Listy kontrolne. Analiza ergonomiczna na potrzeby oceny ryzyka zawodowego w miejscu pracy. Zaliczenie
T-A-8Obszary zainteresowań współczesnej ergonomii.
T-A-5Organizacja czasu pracy, przerwy w pracy, praca zmianowa. Udział fizjologii i medycyny pracy w kształtowaniu warunków pracy.
T-A-4Materialne środowisko pracy, jako element oceny kosztu biologicznego pracy: hałas, wibracje, mikroklimat, oświetlenie, promieniowanie i inne zagrożenia (chemiczne, biologiczne). Wpływ na zdrowie, bezpieczeństwo pracy i efektywność pracy. Zagrożenia w miejscu pracy i środki ochrony.
T-A-3Koszt biologiczny pracy. Analiza procesu pracy. Wysiłek fizyczny przy pracy. Obciążenie statyczne i dynamiczne przy pracy. Fizjologia wysiłku psychicznego, jego ocena. Zmęczenie fizyczne i psychiczne. Monotypia i monotonia.
Metody nauczaniaM-4Metody programowane (z użyciem komputera, z użyciem aparatury pomiarowej i maszyn dydaktycznych).
M-5Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna instrumenty mające wpływ na efektywność pracy w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O01_U01Zarządzanie zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U18Potrafi oceniać swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-3Umiejętność zastosowania oceny kosztu biologicznego pracy. Umiejętność oceny stanowisk pracy i czynników negatywnie oddziałujących na wydajność pracy oraz znajomość metod diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy.
C-4Umiejętność sformułowania zaleceń co do poprawy zdiagnozowanej niesprawności organizacji stanowisk pracy oraz sposobów ograniczania ich skutków.
C-2Rozumienie procesu poprawy warunków pracy i poprawy organizacji stanowisk pracy jako aspektu efektywnego i nowoczesnego zarządzania. Rozumienie związku między dobrą organizacją stanowiska pracy a efektywnością pracy.
C-1Uzyskanie podstaw wiedzy o ergonomii. Opanowanie podstawowych terminów i kategorii pojęciowych.
C-5Posiadanie wiedzy nt. obowiązków pracodawcy i wymogów BHP oraz zdolność łączenia ich z zaleceniami ergonomii w zakresie właściwej i efektywnej organizacji pracy.
Treści programoweT-A-4Materialne środowisko pracy, jako element oceny kosztu biologicznego pracy: hałas, wibracje, mikroklimat, oświetlenie, promieniowanie i inne zagrożenia (chemiczne, biologiczne). Wpływ na zdrowie, bezpieczeństwo pracy i efektywność pracy. Zagrożenia w miejscu pracy i środki ochrony.
T-A-3Koszt biologiczny pracy. Analiza procesu pracy. Wysiłek fizyczny przy pracy. Obciążenie statyczne i dynamiczne przy pracy. Fizjologia wysiłku psychicznego, jego ocena. Zmęczenie fizyczne i psychiczne. Monotypia i monotonia.
Metody nauczaniaM-5Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-1Metody podające (opowiadanie, opis, anegdota, wyjaśnianie).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zarządzać zasobem ludzkim w taki sposób, aby przy najniższym koszcie biologicznym uzyskiwać najwyższą wydajność w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O01_U02Posiada umiejętność zastosowania norm dotyczących kształtowania materialnego środowiska pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U05Potrafi prawidłowo posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-4Umiejętność sformułowania zaleceń co do poprawy zdiagnozowanej niesprawności organizacji stanowisk pracy oraz sposobów ograniczania ich skutków.
C-2Rozumienie procesu poprawy warunków pracy i poprawy organizacji stanowisk pracy jako aspektu efektywnego i nowoczesnego zarządzania. Rozumienie związku między dobrą organizacją stanowiska pracy a efektywnością pracy.
C-1Uzyskanie podstaw wiedzy o ergonomii. Opanowanie podstawowych terminów i kategorii pojęciowych.
C-5Posiadanie wiedzy nt. obowiązków pracodawcy i wymogów BHP oraz zdolność łączenia ich z zaleceniami ergonomii w zakresie właściwej i efektywnej organizacji pracy.
Treści programoweT-A-9Ochrona pracy. Aparatura pomiaru zdolności psychofizycznych (pracownika).
T-A-5Organizacja czasu pracy, przerwy w pracy, praca zmianowa. Udział fizjologii i medycyny pracy w kształtowaniu warunków pracy.
T-A-4Materialne środowisko pracy, jako element oceny kosztu biologicznego pracy: hałas, wibracje, mikroklimat, oświetlenie, promieniowanie i inne zagrożenia (chemiczne, biologiczne). Wpływ na zdrowie, bezpieczeństwo pracy i efektywność pracy. Zagrożenia w miejscu pracy i środki ochrony.
Metody nauczaniaM-4Metody programowane (z użyciem komputera, z użyciem aparatury pomiarowej i maszyn dydaktycznych).
M-5Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zastosować normy dotyczące kształtowania materialnego środowiska pracy w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O01_K01Świadomość potrzeb i możliwości swoich oraz podległych pracowników wpływa na zwiększenie kompetencji kierowniczych i organizatorskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Jest gotów do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-3Umiejętność zastosowania oceny kosztu biologicznego pracy. Umiejętność oceny stanowisk pracy i czynników negatywnie oddziałujących na wydajność pracy oraz znajomość metod diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy.
C-4Umiejętność sformułowania zaleceń co do poprawy zdiagnozowanej niesprawności organizacji stanowisk pracy oraz sposobów ograniczania ich skutków.
C-2Rozumienie procesu poprawy warunków pracy i poprawy organizacji stanowisk pracy jako aspektu efektywnego i nowoczesnego zarządzania. Rozumienie związku między dobrą organizacją stanowiska pracy a efektywnością pracy.
C-1Uzyskanie podstaw wiedzy o ergonomii. Opanowanie podstawowych terminów i kategorii pojęciowych.
C-5Posiadanie wiedzy nt. obowiązków pracodawcy i wymogów BHP oraz zdolność łączenia ich z zaleceniami ergonomii w zakresie właściwej i efektywnej organizacji pracy.
Treści programoweT-A-7Stres psychiczny w pracy: źródła, zagrożenia, deficyt / nadmiar informacji, deficyt czasu.
T-A-2Zarys wiedzy o pracy ludzkiej. Rodzaje pracy.
T-A-6Psychologiczne czynniki organizacji pracy. Percepcja sygnałów. Zdolności sensoryczne człowieka, relacje z układem nerwowym człowieka. Komunikacja wizualna (symbole graficzne, kody itp.) i głosowa.
T-A-8Obszary zainteresowań współczesnej ergonomii.
T-A-5Organizacja czasu pracy, przerwy w pracy, praca zmianowa. Udział fizjologii i medycyny pracy w kształtowaniu warunków pracy.
T-A-1Przedmiot i zakres ergonomii. Układ: człowiek – obiekt techniczny – otoczenie człowieka jako przedmiot ergonomii. Ergonomia jako wiedza multidyscyplinarna. Ergonomia koncepcyjna i korekcyjna.
T-A-3Koszt biologiczny pracy. Analiza procesu pracy. Wysiłek fizyczny przy pracy. Obciążenie statyczne i dynamiczne przy pracy. Fizjologia wysiłku psychicznego, jego ocena. Zmęczenie fizyczne i psychiczne. Monotypia i monotonia.
Metody nauczaniaM-4Metody programowane (z użyciem komputera, z użyciem aparatury pomiarowej i maszyn dydaktycznych).
M-5Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-1Metody podające (opowiadanie, opis, anegdota, wyjaśnianie).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Świadomy potrzeb i możliwości swoich oraz podległych pracowników wpływa na zwiększenie kompetencji kierowniczych i organizatorskich w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O01_K02Posiada kompetencje w zakresie humanizacji procesu pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K06Jest gotów do skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
Cel przedmiotuC-3Umiejętność zastosowania oceny kosztu biologicznego pracy. Umiejętność oceny stanowisk pracy i czynników negatywnie oddziałujących na wydajność pracy oraz znajomość metod diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy.
C-4Umiejętność sformułowania zaleceń co do poprawy zdiagnozowanej niesprawności organizacji stanowisk pracy oraz sposobów ograniczania ich skutków.
C-2Rozumienie procesu poprawy warunków pracy i poprawy organizacji stanowisk pracy jako aspektu efektywnego i nowoczesnego zarządzania. Rozumienie związku między dobrą organizacją stanowiska pracy a efektywnością pracy.
C-1Uzyskanie podstaw wiedzy o ergonomii. Opanowanie podstawowych terminów i kategorii pojęciowych.
Treści programoweT-A-7Stres psychiczny w pracy: źródła, zagrożenia, deficyt / nadmiar informacji, deficyt czasu.
T-A-6Psychologiczne czynniki organizacji pracy. Percepcja sygnałów. Zdolności sensoryczne człowieka, relacje z układem nerwowym człowieka. Komunikacja wizualna (symbole graficzne, kody itp.) i głosowa.
T-A-8Obszary zainteresowań współczesnej ergonomii.
T-A-5Organizacja czasu pracy, przerwy w pracy, praca zmianowa. Udział fizjologii i medycyny pracy w kształtowaniu warunków pracy.
T-A-4Materialne środowisko pracy, jako element oceny kosztu biologicznego pracy: hałas, wibracje, mikroklimat, oświetlenie, promieniowanie i inne zagrożenia (chemiczne, biologiczne). Wpływ na zdrowie, bezpieczeństwo pracy i efektywność pracy. Zagrożenia w miejscu pracy i środki ochrony.
T-A-3Koszt biologiczny pracy. Analiza procesu pracy. Wysiłek fizyczny przy pracy. Obciążenie statyczne i dynamiczne przy pracy. Fizjologia wysiłku psychicznego, jego ocena. Zmęczenie fizyczne i psychiczne. Monotypia i monotonia.
Metody nauczaniaM-4Metody programowane (z użyciem komputera, z użyciem aparatury pomiarowej i maszyn dydaktycznych).
M-5Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Świadomy znaczenia humanizacji procesu pracy w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0