Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Metody badań rynkowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody badań rynkowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Natalia Oleszczyk <noleszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien mieć opanowane treści kształcenia z zakresu mikro i makroekonomii, marketingu, negocjacji, prawa a także być komunikatywnym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi badań rynkowych.
C-2Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat prowadzonych badań rynkowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie badań społecznych i rynkowych Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych).1
T-A-2Omówienie Metod gromadzenia danych wtórnych. Rodzaje i źródła danych wtórnych. Jakość i czynniki wiarygodności danych wtórnych.2
T-A-3Omówienie metod badań dokumentów. Analiza treści.1
T-A-4Omówienie metod gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych.2
T-A-5Omówienie metod ilościowych i jakościowych. Pomiar satysfakcji konsumenta. Metody pomiaru lojalności klientów.2
T-A-6Omówienie najczęściej stosowanych metody badań rynkowych. Skuteczność wybranego rodzaju badań.2
T-A-7Realizacja samodzielnej prezentacji i sprawdzian zaliczeniowy5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przegląd literatury obowiązującej i uzupełniającej.9
A-A-3Przygotowanie samodzielnej prezentacji12
A-A-4Przygotowanie kwestionariusza ankiety do przeprowadzenia badań pilotażowych. Opracowanie pytań otwartych i zamkniętych.8
A-A-5Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego6
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacja multimedialna z przykładami prowadzonych badań rynkowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Materiał z zajęć zaliczany na podstawie samodzielnej prezentacji wykonanej na podstawie zebranych informacji (prezentacja projektu na zajęciach) i sprawdzianu zaliczeniowego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O13_W01
Ma podstawową wiedzę o cechach wiedzy naukowej
E_1A_W01, E_1A_W05C-1T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-7M-1, M-2S-1
E_1A_O13_W02
Ma podstawową wiedzę o metodach gromadzenia informacji
E_1A_W06C-2T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O13_U01
Potrafi zidentyfikować cechy wiedzy naukowej. Student potrafi przetworzyć zebrane informacje, sporządzić tabele, przedstawić graficznie wyniki badań, a także sporządzić raport z badań.
E_1A_U01, E_1A_U03, E_1A_U05, E_1A_U07, E_1A_U18, E_1A_U21C-1, C-2T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O13_K01
Student potrafi zorganizować przeprowadzenie badań zarówno audytoryjnych, jak i bezpośrednich.
E_1A_K02, E_1A_K04, E_1A_K05, E_1A_K06, E_1A_K07C-1, C-2T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-7M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O13_W01
Ma podstawową wiedzę o cechach wiedzy naukowej
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu badań rynkowych
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat badań rynkowych. Wie co to są badania rynkowe i społeczne
3,5Student posiada cząstkową wiedzę na temat badań istoty badań rynkowych oraz zna definicje
4,0Student posiada wiedzę an temat istoty zjawisk i procesów z zakresu analizy rynku
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat istoty zjawisk procesów zakresu analizy rynku
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę z zakresu istoty z zakresu procesów analizy rynku i bardzo dobrze definuje pojęcia w tym zakresie
E_1A_O13_W02
Ma podstawową wiedzę o metodach gromadzenia informacji
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu gromadzenia informacji
3,0Student posiada ma podstawową wiedzę zakresu gromadzenia informacji.
3,5Student posiada cząstkową wiedzę na temat gormadzenia informacji
4,0Student posiada wiedzę na temat gromadzenia informacji
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji i bardzo dobrze definuje pojęcia w tym zakresie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O13_U01
Potrafi zidentyfikować cechy wiedzy naukowej. Student potrafi przetworzyć zebrane informacje, sporządzić tabele, przedstawić graficznie wyniki badań, a także sporządzić raport z badań.
2,0Student nie opanował wiedzy na temat istoty gromadzenia materiału
3,0Student w zakresie podstawowym opanował istotę gromadzenia materiału
3,5Student posiada czątkową wiedzę na temat istoty gromadzenia materiału i definicji w tym zakresie
4,0Student posiada wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji i definicji
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji i definicji
5,0Student posiada bardzo wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji oraz szeroką wiedzę w zakresie definicji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O13_K01
Student potrafi zorganizować przeprowadzenie badań zarówno audytoryjnych, jak i bezpośrednich.
2,0Student nie opanował podstawego materiału programowego i nie zna praktycznego zastosowania
3,0Student w zakresie podstawowym opanował materiał programowy i zna po cześci praktyczne zastosowanie
3,5Student w zakresie podstawowym opanował materiał programowy i praktyczne zastosowanie
4,0Student w zakresie przeciętnym opanował materiał programowy i praktyczne zastosowanie
4,5Student w zakresie ponadprzeciętnym opanował materiał programowy i praktyczenie zastosowanie
5,0Student w zakresie bardzo dobrym opanował zarówno materiał programowy jaki praktyczne zastosowanie

Literatura podstawowa

  1. Milic-Czerniak Róża, Badania marketingowe. Nowe metody badań i zastosowania, Difin, Warszawa, 2019
  2. Pfaff D., Badania rynku, Wyd. BCedu, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Anca C. Yallop Anca C. Yallop, Jonathan J. Baker, Judith Wardle, Market Research and Insight: Past, Present and Future, International Journal of Market Research, https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/14707853221080735, 2022

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie badań społecznych i rynkowych Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych).1
T-A-2Omówienie Metod gromadzenia danych wtórnych. Rodzaje i źródła danych wtórnych. Jakość i czynniki wiarygodności danych wtórnych.2
T-A-3Omówienie metod badań dokumentów. Analiza treści.1
T-A-4Omówienie metod gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych.2
T-A-5Omówienie metod ilościowych i jakościowych. Pomiar satysfakcji konsumenta. Metody pomiaru lojalności klientów.2
T-A-6Omówienie najczęściej stosowanych metody badań rynkowych. Skuteczność wybranego rodzaju badań.2
T-A-7Realizacja samodzielnej prezentacji i sprawdzian zaliczeniowy5
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przegląd literatury obowiązującej i uzupełniającej.9
A-A-3Przygotowanie samodzielnej prezentacji12
A-A-4Przygotowanie kwestionariusza ankiety do przeprowadzenia badań pilotażowych. Opracowanie pytań otwartych i zamkniętych.8
A-A-5Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego6
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O13_W01Ma podstawową wiedzę o cechach wiedzy naukowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi badań rynkowych.
Treści programoweT-A-4Omówienie metod gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych.
T-A-5Omówienie metod ilościowych i jakościowych. Pomiar satysfakcji konsumenta. Metody pomiaru lojalności klientów.
T-A-6Omówienie najczęściej stosowanych metody badań rynkowych. Skuteczność wybranego rodzaju badań.
T-A-3Omówienie metod badań dokumentów. Analiza treści.
T-A-1Omówienie badań społecznych i rynkowych Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych).
T-A-2Omówienie Metod gromadzenia danych wtórnych. Rodzaje i źródła danych wtórnych. Jakość i czynniki wiarygodności danych wtórnych.
T-A-7Realizacja samodzielnej prezentacji i sprawdzian zaliczeniowy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacja multimedialna z przykładami prowadzonych badań rynkowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z zajęć zaliczany na podstawie samodzielnej prezentacji wykonanej na podstawie zebranych informacji (prezentacja projektu na zajęciach) i sprawdzianu zaliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu badań rynkowych
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat badań rynkowych. Wie co to są badania rynkowe i społeczne
3,5Student posiada cząstkową wiedzę na temat badań istoty badań rynkowych oraz zna definicje
4,0Student posiada wiedzę an temat istoty zjawisk i procesów z zakresu analizy rynku
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat istoty zjawisk procesów zakresu analizy rynku
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę z zakresu istoty z zakresu procesów analizy rynku i bardzo dobrze definuje pojęcia w tym zakresie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O13_W02Ma podstawową wiedzę o metodach gromadzenia informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat prowadzonych badań rynkowych.
Treści programoweT-A-4Omówienie metod gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych.
T-A-5Omówienie metod ilościowych i jakościowych. Pomiar satysfakcji konsumenta. Metody pomiaru lojalności klientów.
T-A-6Omówienie najczęściej stosowanych metody badań rynkowych. Skuteczność wybranego rodzaju badań.
T-A-3Omówienie metod badań dokumentów. Analiza treści.
T-A-1Omówienie badań społecznych i rynkowych Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych).
T-A-2Omówienie Metod gromadzenia danych wtórnych. Rodzaje i źródła danych wtórnych. Jakość i czynniki wiarygodności danych wtórnych.
T-A-7Realizacja samodzielnej prezentacji i sprawdzian zaliczeniowy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacja multimedialna z przykładami prowadzonych badań rynkowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z zajęć zaliczany na podstawie samodzielnej prezentacji wykonanej na podstawie zebranych informacji (prezentacja projektu na zajęciach) i sprawdzianu zaliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu gromadzenia informacji
3,0Student posiada ma podstawową wiedzę zakresu gromadzenia informacji.
3,5Student posiada cząstkową wiedzę na temat gormadzenia informacji
4,0Student posiada wiedzę na temat gromadzenia informacji
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji i bardzo dobrze definuje pojęcia w tym zakresie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O13_U01Potrafi zidentyfikować cechy wiedzy naukowej. Student potrafi przetworzyć zebrane informacje, sporządzić tabele, przedstawić graficznie wyniki badań, a także sporządzić raport z badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U05Potrafi prawidłowo posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_U07Potrafi rozwiązywać problemy makro- i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U18Potrafi oceniać swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_1A_U21Potrafi uczyć się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi badań rynkowych.
C-2Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat prowadzonych badań rynkowych.
Treści programoweT-A-4Omówienie metod gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych.
T-A-5Omówienie metod ilościowych i jakościowych. Pomiar satysfakcji konsumenta. Metody pomiaru lojalności klientów.
T-A-6Omówienie najczęściej stosowanych metody badań rynkowych. Skuteczność wybranego rodzaju badań.
T-A-3Omówienie metod badań dokumentów. Analiza treści.
T-A-1Omówienie badań społecznych i rynkowych Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych).
T-A-2Omówienie Metod gromadzenia danych wtórnych. Rodzaje i źródła danych wtórnych. Jakość i czynniki wiarygodności danych wtórnych.
T-A-7Realizacja samodzielnej prezentacji i sprawdzian zaliczeniowy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacja multimedialna z przykładami prowadzonych badań rynkowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z zajęć zaliczany na podstawie samodzielnej prezentacji wykonanej na podstawie zebranych informacji (prezentacja projektu na zajęciach) i sprawdzianu zaliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wiedzy na temat istoty gromadzenia materiału
3,0Student w zakresie podstawowym opanował istotę gromadzenia materiału
3,5Student posiada czątkową wiedzę na temat istoty gromadzenia materiału i definicji w tym zakresie
4,0Student posiada wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji i definicji
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji i definicji
5,0Student posiada bardzo wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji oraz szeroką wiedzę w zakresie definicji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O13_K01Student potrafi zorganizować przeprowadzenie badań zarówno audytoryjnych, jak i bezpośrednich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Jest gotów do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K05Jest gotów do uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
E_1A_K06Jest gotów do skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_1A_K07Jest gotów do wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi badań rynkowych.
C-2Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat prowadzonych badań rynkowych.
Treści programoweT-A-4Omówienie metod gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych.
T-A-5Omówienie metod ilościowych i jakościowych. Pomiar satysfakcji konsumenta. Metody pomiaru lojalności klientów.
T-A-6Omówienie najczęściej stosowanych metody badań rynkowych. Skuteczność wybranego rodzaju badań.
T-A-3Omówienie metod badań dokumentów. Analiza treści.
T-A-1Omówienie badań społecznych i rynkowych Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych).
T-A-2Omówienie Metod gromadzenia danych wtórnych. Rodzaje i źródła danych wtórnych. Jakość i czynniki wiarygodności danych wtórnych.
T-A-7Realizacja samodzielnej prezentacji i sprawdzian zaliczeniowy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacja multimedialna z przykładami prowadzonych badań rynkowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z zajęć zaliczany na podstawie samodzielnej prezentacji wykonanej na podstawie zebranych informacji (prezentacja projektu na zajęciach) i sprawdzianu zaliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawego materiału programowego i nie zna praktycznego zastosowania
3,0Student w zakresie podstawowym opanował materiał programowy i zna po cześci praktyczne zastosowanie
3,5Student w zakresie podstawowym opanował materiał programowy i praktyczne zastosowanie
4,0Student w zakresie przeciętnym opanował materiał programowy i praktyczne zastosowanie
4,5Student w zakresie ponadprzeciętnym opanował materiał programowy i praktyczenie zastosowanie
5,0Student w zakresie bardzo dobrym opanował zarówno materiał programowy jaki praktyczne zastosowanie