Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Międzynarodowe stosunki gospodarcze:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Międzynarodowe stosunki gospodarcze | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu mikro i makroekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej, |
C-2 | zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA; | 2 |
T-A-2 | Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze; | 2 |
T-A-3 | Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze; | 2 |
T-A-4 | Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO, | 2 |
T-A-5 | Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD, | 2 |
T-A-6 | Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ | 2 |
T-A-7 | Globalizacja i problemy globalne | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot i metoda nauki o międzynarodowych stosunkach gospodarczych | 2 |
T-W-2 | Międzynarodowa integracja gospodarcza | 2 |
T-W-3 | Organizacje międzynarodowe | 2 |
T-W-4 | Gospodarka światowa | 2 |
T-W-5 | Międzynarodowy podział pracy i procesy integracyjne we współczesnej gospodarce | 2 |
T-W-6 | Problemy globalne we współczesnej gospodarce | 2 |
T-W-7 | Międzynarodowy transfer czynników produkcji | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie się do ćwiczeń | 25 |
A-A-3 | studowanie literatury | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do wykładu, studiowanie literatury | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca: wykład informacyjny |
M-2 | metoda problemowa: wykład konwersatoryjny |
M-3 | metoda aktywizujaca: analiza przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B10_W01 Identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z zakresu międzynarodowych stosunków gospodarczych | E_1A_W01, E_1A_W03 | — | C-1 | T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-7, T-A-1, T-A-2 | M-2, M-3, M-1 | S-2 |
E_1A_B10_W02 Zna podstawowe problemy globalne | E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W02 | — | C-1, C-2 | T-A-7 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
E_1A_B10_W03 Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego | E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W02 | — | C-1, C-2 | T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-7, T-A-1, T-A-2 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B10_U01 potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w gospodarce światowej | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03 | — | C-2 | T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-7, T-A-1, T-A-2 | M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B10_K01 Student opanował zasady rozwiązywania problemów | E_1A_K01 | — | C-1, C-2 | T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-7, T-A-1, T-A-2 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B10_W01 Identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z zakresu międzynarodowych stosunków gospodarczych | 2,0 | Nie potrafi okreslić przesłanek integracji |
3,0 | W podstawowy sposób identyfikuje główne problemy związane z integracją gospodarczą i polityczną | |
3,5 | Potrafi określić i zdefiniować głowne problemy związane z integracją gospodarczą | |
4,0 | Sprawnie porusza się w zagadnieniach związanych z integracją gospodarczą. Potrafi okreslić zasady funkcjonowania gospodarki globalnej | |
4,5 | Samodzielnie analizuje tendencje we współczesnej gospodarce globalnej. Potrafi identyfikować problemy w wybranych ugrupowaniach integracyjnych | |
5,0 | Wyciąga wnioski. Porównuje ugrupowania integracyjne między sobą. Sprawnie porusza się w zagadnieniach związanych ze współczesnymi stosunkami miedzynarodowymi. | |
E_1A_B10_W02 Zna podstawowe problemy globalne | 2,0 | Nie zna podstawowych problemów globalnych |
3,0 | Zna podstawowe problemy globalne w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Zna podstawowe problemy globalne w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Zna podstawowe problemy globalne w stopniu dobrym | |
4,5 | Zna podstawowe problemy globalne w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Zna podstawowe problemy globalne w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_B10_W03 Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego | 2,0 | Nie zna kompetencji ONZ |
3,0 | Zna kompetencje ONZ w stopniu podstawowym | |
3,5 | Zna kompetencje ONZ w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Zna kompetencje ONZ w stopniu dobrym | |
4,5 | Zna kompetencje ONZ w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Zna kompetencje ONZ w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B10_U01 potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w gospodarce światowej | 2,0 | Ne potrafi wskazać na główne problemy wspłczesnego świata |
3,0 | Potrafi identyfikować problemy ale nie porafi wyjaśnić ich przyczyn ani skutków | |
3,5 | Potrafi wskazać na główne problemy współczesnych stosunków międzynarodowych. Wyjaśnia ich przyczyny i wskzauje na główne skutki | |
4,0 | Posiada umiejętność interpretacji podstawowych zjawisk w gospodarce swiatowej | |
4,5 | Posiada wiedzę na temat bieżacej sytuacji gospodarczej na świacie | |
5,0 | Samodzielnie formułuje wnioski i analizuje tendencje we współczesnych stosunkach gospodarczych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B10_K01 Student opanował zasady rozwiązywania problemów | 2,0 | Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych |
3,0 | Student opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych w sposób odtwórczy | |
3,5 | Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań | |
4,0 | Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje bardziej skomplikowane działania | |
4,5 | Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje skomplikowane działania, samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami | |
5,0 | Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje wszechstronne działania, samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami, prezentuje swoje poglądy |
Literatura podstawowa
- Krugman P. R., Obstfeld M, Ekonomia Międzynarodowa, PWN, Warszawa, 2007
- Budnikowski, E. Kawecka-Wyrzykowska, Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa, 2009
- M. Guzek, Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa, 2006
- praca zbiorowa, Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze w XXI. Poszukiwanie równowagi, CeDeWu, Warszawa, 2018
- Schenk, Catherine R., International Economic Relations since 1945, Taylor & Francis Inc, Milton Park, 2021
Literatura dodatkowa
- P. Bożyk, J. Misala, Integracja ekonomiczna, PWE, Warszawa, 2006
- Dorosz A., Olesiński Z., Pastusiak L., Stosunki Międzynarodowe, PWE, Warszawa, 2018