Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rzeczoznawstwo majątkowe i obrót nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Analiza ekonomiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza ekonomiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Sobczyk <Andrzej.Sobczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Sobczyk <Andrzej.Sobczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 2,20,50zaliczenie
wykładyW4 15 0,80,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedzy: student ma zajomość podstaw rachunkowowści, finansów, nauki o przedsiębiorstwie
W-2Umiejętności: student umie wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania konkretnych zjawisk ekonomicznych
W-3Kompetencji: student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
W-4Student posiada umiejętności obsługi arkusza kalkulacyjnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami analizy ekonomicznej oraz ich wykorzystanie do oceny efektywności gospodarowania czynnikami produkcji
C-2Zapoznanie studentów ze źródłami informacji wykorzystywanymi w analizie ekonomicznej
C-3Ukształtowanie umiejętności prawidłowej oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
C-4Ukształtowanie formułowania ocen działalności podmiotów gospodarczych, rozpatrywania i interpretacji zależności zjawisk zachodzących wewnątrz podmiotów i w ich otoczeniu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody analizy ekonomicznej, wskaźniki analityczne, indeksowanie zmian2
T-L-2Analiza produkcji, rytmiczności, struktury asortymentowej2
T-L-3Analiza środków trwałych i wyposażenia, analiza zapasów, analiza zatrudnienia2
T-L-4Wstępna analiza bilansu i rachunku zysków i strat1
T-L-5Analiza wskaźnikowa (rentowność, płynność, zadłużenie)2
T-L-6Próg rentowności, dźwignia finansowa i operacyjna2
T-L-7Analiza kosztów2
T-L-8Ocena efektywności przedsięwzięć rozwojowych1
T-L-9Prezentacja analizy wybranego obszaru, kolokwium1
15
wykłady
T-W-1Istota i znaczenie analizy ekonomicznej w zarządzaniu przedsiębiorstwem, źródła informacji, metody analizy ekonomicznej, formy prezentacji wyników analiz2
T-W-2Analiza produkcji, rytmiczność produkcji, struktura asortymentowa, analiza jakości produkcji2
T-W-3Analiza środków trwałych i wyposażenia, analiza zaopatrzenia i zapasów, Analiza zatrudnienia2
T-W-4Wstępna anliza pionowa, pozioma, krzyżowa sprawozdań finansowych2
T-W-5Wskaźniki i systemy wskaźników w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, kryteria oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw2
T-W-6Analiza kosztów, istota, funkcje, klasyfikacje kosztów, badania w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym, analiza kosztu jednostkowego2
T-W-7Dźwignia finansowa i jej wpływ na strukturę kapitałów firmy, dźwignia operacyjna2
T-W-8Analiza efektywności przesięwzięć rozwojowych1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć10
A-L-3Przygowanie się do zaliczenia15
A-L-4Przygotowanie własnej oceny (analizy)mwybranego obszaru działalności podmiotu gospodarczego15
55
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie i analiza wskazanej literatury. Przygotowanie do egzaminu3
A-W-3Egzamin2
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny, opis, objasnienie lub wyjasnienie
M-2Metoda problemowa/Wykład problemowy
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów
M-4Metody aktywizujące metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: bieżąca ustne sprawdzenie stopnia przyswojenia wiedzy merytorycznej
S-2Ocena formująca: ocena samodzielnie rozwiązanych zadanych przykładów
S-3Ocena formująca: obecność na ćwiczeniach
S-4Ocena formująca: bieżące ustne sprawdzanie stopnia przyswojenia wiadmości merytorycznych
S-5Ocena podsumowująca: opracowanie oceny (analizy) wybranego obszaru działalności podmiotu gospodarczego
S-6Ocena podsumowująca: Test weryfikujący zagadnienia poruszane na wykładach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C10_W01
zna metody i narzędzia analizy ekonomicznej, w tym techniki pozyskiwania danych pozwalające opisywać i oceniać zjawiska i procesy gospodarcze
E_1A_W06, E_1A_W12C-1T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-4M-3, M-1, M-2S-5, S-3, S-6, S-4
E_1A_C10_W02
ma wiedzę z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystywania w ocenie sytuacji ekonomicznej podmiotu gospodarczego
E_1A_W07, E_1A_W06C-2T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-4M-3, M-1, M-2, M-4S-5, S-3, S-6, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C10_U01
posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów gospodarczych
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U21C-3, C-4T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-9, T-L-8M-3, M-1, M-2, M-4S-2, S-5, S-3
E_1A_C10_U02
interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przesiębiorstwa
E_1A_U08, E_1A_U10C-3, C-4T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-9, T-L-8M-3, M-1, M-2, M-4S-2, S-5, S-3
E_1A_C10_U03
analizuje przyczyny przebiegu konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych
E_1A_U11C-3, C-4T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-9, T-L-8M-3, M-1, M-2, M-4S-5, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C10_K01
umie uczestniczyć w budowaniu projektów gospodarczych, zna aspekty ekonomiczne tej działalności
E_1A_K02C-3, C-4T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-9, T-L-8M-3, M-1, M-2, M-4S-5, S-3
E_1A_C10_K02
Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie
E_1A_K02C-3, C-4T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-9, T-L-8M-3, M-1, M-2, M-4S-2, S-5, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C10_W01
zna metody i narzędzia analizy ekonomicznej, w tym techniki pozyskiwania danych pozwalające opisywać i oceniać zjawiska i procesy gospodarcze
2,0Posiada śladowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy wykonuje niepoprawnie nawet we współpracy i z pomocą prowadzącego
3,0Posiada niewielki poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5Posiada podstawowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. Jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania.
4,0Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w niepełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w niepełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
5,0Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w sposób pełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
E_1A_C10_W02
ma wiedzę z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystywania w ocenie sytuacji ekonomicznej podmiotu gospodarczego
2,0Posiada śladowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy wykonuje niepoprawnie nawet we współpracy i z pomocą prowadzącego
3,0Posiada niewielki poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5Posiada podstawowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
4,0Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w niepełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w niepełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
5,0Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w sposób pełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C10_U01
posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów gospodarczych
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, nie umie zastosować metod do rozwiązania problemu
3,0Potrafi częściowo błędnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie zastosować niektóre metody do rozwiązania problemu oraz częściowo błędnie opisuje otrzymane wyniki
3,5Potrafi częściowo błędnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie wybrać i zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać z niewielkimi błędami otrzymane wyniki
4,0Potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie właściwie wybrać i zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
4,5Potrafi właściwie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie właściwie wybrać i prawidłowo zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
5,0Potrafi znakomicie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie bezbłędnie wybrać i właściwie zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
E_1A_C10_U02
interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przesiębiorstwa
2,0Nie potrafi zinterpretować wyników analizy ekonomicznej
3,0Interpretuje podstawowe wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
3,5Właściwie interpretuje większość wyników analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
4,0Dobrze interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
4,5Prawidłowo interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
5,0Bezbłędnie interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
E_1A_C10_U03
analizuje przyczyny przebiegu konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych
2,0Nie potrafi dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyn
3,0Potrafi częściowo błędnie dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
3,5Potrafi w sposób poprawny, ale z częściowymi błędami dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
4,0Potrafi dobrze dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
4,5Potrafi poprawnie dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
5,0Potrafi w sposób pełny i rzeczowy dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C10_K01
umie uczestniczyć w budowaniu projektów gospodarczych, zna aspekty ekonomiczne tej działalności
2,0Posiada śladowy zasób wiedzy merytorycznej, nie uczetniczy aktywnie na zajęciach, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania
3,0Prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, ma problemy z komunikacją, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania
3,5Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania
4,0Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania przekonania
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania
5,0Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, samodzielnie i poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania
E_1A_C10_K02
Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie
2,0Brak świadomości uczenia się przez całe życie
3,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu dostatecznym
3,5Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu dość dobrym
4,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu dobrym
4,5Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu więcej niż dobrym
5,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie

Literatura podstawowa

  1. Bednarski L., Borowiecki R., Duraj J., Kurtys E., Waśniewski T., Wersty B., Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2001, 5
  2. Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, Warszawa, 2009, 3

Literatura dodatkowa

  1. Wędzki D., Analiza wskaźnikowa sprawozdania finansowego, Oficyna, Kraków, 2009, 2
  2. G. Gołębiowski, A. Taczała, Analiza finansowa w teorii i praktyce, Difin, Warszawa, 2009
  3. M. Jarzemowska, Analiza Ekonomiczna w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2018
  4. Kramarov S.; Sakharova L.; Belyaev A., Analysis of financial and economic indicators of agricultural enterprises in the region based on open data sources, E3S Web of Conferences, Open Access, 2020, 210, p. 13004, https://doaj.org/article/103c9d8bd43a41f0a23e27c1cad18c35

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody analizy ekonomicznej, wskaźniki analityczne, indeksowanie zmian2
T-L-2Analiza produkcji, rytmiczności, struktury asortymentowej2
T-L-3Analiza środków trwałych i wyposażenia, analiza zapasów, analiza zatrudnienia2
T-L-4Wstępna analiza bilansu i rachunku zysków i strat1
T-L-5Analiza wskaźnikowa (rentowność, płynność, zadłużenie)2
T-L-6Próg rentowności, dźwignia finansowa i operacyjna2
T-L-7Analiza kosztów2
T-L-8Ocena efektywności przedsięwzięć rozwojowych1
T-L-9Prezentacja analizy wybranego obszaru, kolokwium1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i znaczenie analizy ekonomicznej w zarządzaniu przedsiębiorstwem, źródła informacji, metody analizy ekonomicznej, formy prezentacji wyników analiz2
T-W-2Analiza produkcji, rytmiczność produkcji, struktura asortymentowa, analiza jakości produkcji2
T-W-3Analiza środków trwałych i wyposażenia, analiza zaopatrzenia i zapasów, Analiza zatrudnienia2
T-W-4Wstępna anliza pionowa, pozioma, krzyżowa sprawozdań finansowych2
T-W-5Wskaźniki i systemy wskaźników w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, kryteria oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw2
T-W-6Analiza kosztów, istota, funkcje, klasyfikacje kosztów, badania w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym, analiza kosztu jednostkowego2
T-W-7Dźwignia finansowa i jej wpływ na strukturę kapitałów firmy, dźwignia operacyjna2
T-W-8Analiza efektywności przesięwzięć rozwojowych1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć10
A-L-3Przygowanie się do zaliczenia15
A-L-4Przygotowanie własnej oceny (analizy)mwybranego obszaru działalności podmiotu gospodarczego15
55
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie i analiza wskazanej literatury. Przygotowanie do egzaminu3
A-W-3Egzamin2
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C10_W01zna metody i narzędzia analizy ekonomicznej, w tym techniki pozyskiwania danych pozwalające opisywać i oceniać zjawiska i procesy gospodarcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W12Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami analizy ekonomicznej oraz ich wykorzystanie do oceny efektywności gospodarowania czynnikami produkcji
Treści programoweT-W-6Analiza kosztów, istota, funkcje, klasyfikacje kosztów, badania w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym, analiza kosztu jednostkowego
T-W-2Analiza produkcji, rytmiczność produkcji, struktura asortymentowa, analiza jakości produkcji
T-W-1Istota i znaczenie analizy ekonomicznej w zarządzaniu przedsiębiorstwem, źródła informacji, metody analizy ekonomicznej, formy prezentacji wyników analiz
T-W-3Analiza środków trwałych i wyposażenia, analiza zaopatrzenia i zapasów, Analiza zatrudnienia
T-W-5Wskaźniki i systemy wskaźników w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, kryteria oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw
T-W-7Dźwignia finansowa i jej wpływ na strukturę kapitałów firmy, dźwignia operacyjna
T-W-8Analiza efektywności przesięwzięć rozwojowych
T-W-4Wstępna anliza pionowa, pozioma, krzyżowa sprawozdań finansowych
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny, opis, objasnienie lub wyjasnienie
M-2Metoda problemowa/Wykład problemowy
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: opracowanie oceny (analizy) wybranego obszaru działalności podmiotu gospodarczego
S-3Ocena formująca: obecność na ćwiczeniach
S-6Ocena podsumowująca: Test weryfikujący zagadnienia poruszane na wykładach
S-4Ocena formująca: bieżące ustne sprawdzanie stopnia przyswojenia wiadmości merytorycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Posiada śladowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy wykonuje niepoprawnie nawet we współpracy i z pomocą prowadzącego
3,0Posiada niewielki poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5Posiada podstawowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. Jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania.
4,0Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w niepełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w niepełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
5,0Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w sposób pełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C10_W02ma wiedzę z zakresu źródeł informacji możliwych do wykorzystywania w ocenie sytuacji ekonomicznej podmiotu gospodarczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) oraz przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów ze źródłami informacji wykorzystywanymi w analizie ekonomicznej
Treści programoweT-W-6Analiza kosztów, istota, funkcje, klasyfikacje kosztów, badania w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym, analiza kosztu jednostkowego
T-W-2Analiza produkcji, rytmiczność produkcji, struktura asortymentowa, analiza jakości produkcji
T-W-1Istota i znaczenie analizy ekonomicznej w zarządzaniu przedsiębiorstwem, źródła informacji, metody analizy ekonomicznej, formy prezentacji wyników analiz
T-W-3Analiza środków trwałych i wyposażenia, analiza zaopatrzenia i zapasów, Analiza zatrudnienia
T-W-5Wskaźniki i systemy wskaźników w ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, kryteria oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw
T-W-7Dźwignia finansowa i jej wpływ na strukturę kapitałów firmy, dźwignia operacyjna
T-W-8Analiza efektywności przesięwzięć rozwojowych
T-W-4Wstępna anliza pionowa, pozioma, krzyżowa sprawozdań finansowych
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny, opis, objasnienie lub wyjasnienie
M-2Metoda problemowa/Wykład problemowy
M-4Metody aktywizujące metoda przypadków
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: opracowanie oceny (analizy) wybranego obszaru działalności podmiotu gospodarczego
S-3Ocena formująca: obecność na ćwiczeniach
S-6Ocena podsumowująca: Test weryfikujący zagadnienia poruszane na wykładach
S-4Ocena formująca: bieżące ustne sprawdzanie stopnia przyswojenia wiadmości merytorycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Posiada śladowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy wykonuje niepoprawnie nawet we współpracy i z pomocą prowadzącego
3,0Posiada niewielki poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5Posiada podstawowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
4,0Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w niepełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w niepełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
5,0Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, samodzielnie i poprawnie dobiera i interpretuje techniki oceniające zjawiska i procesy gospodarcze, w sposób pełny i rzeczowy dokonuje analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C10_U01posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U21Potrafi uczyć się przez całe życie
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności prawidłowej oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
C-4Ukształtowanie formułowania ocen działalności podmiotów gospodarczych, rozpatrywania i interpretacji zależności zjawisk zachodzących wewnątrz podmiotów i w ich otoczeniu
Treści programoweT-L-1Metody analizy ekonomicznej, wskaźniki analityczne, indeksowanie zmian
T-L-4Wstępna analiza bilansu i rachunku zysków i strat
T-L-5Analiza wskaźnikowa (rentowność, płynność, zadłużenie)
T-L-6Próg rentowności, dźwignia finansowa i operacyjna
T-L-7Analiza kosztów
T-L-2Analiza produkcji, rytmiczności, struktury asortymentowej
T-L-3Analiza środków trwałych i wyposażenia, analiza zapasów, analiza zatrudnienia
T-L-9Prezentacja analizy wybranego obszaru, kolokwium
T-L-8Ocena efektywności przedsięwzięć rozwojowych
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny, opis, objasnienie lub wyjasnienie
M-2Metoda problemowa/Wykład problemowy
M-4Metody aktywizujące metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena samodzielnie rozwiązanych zadanych przykładów
S-5Ocena podsumowująca: opracowanie oceny (analizy) wybranego obszaru działalności podmiotu gospodarczego
S-3Ocena formująca: obecność na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, nie umie zastosować metod do rozwiązania problemu
3,0Potrafi częściowo błędnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie zastosować niektóre metody do rozwiązania problemu oraz częściowo błędnie opisuje otrzymane wyniki
3,5Potrafi częściowo błędnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie wybrać i zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać z niewielkimi błędami otrzymane wyniki
4,0Potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie właściwie wybrać i zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
4,5Potrafi właściwie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie właściwie wybrać i prawidłowo zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
5,0Potrafi znakomicie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji zjawisk gospodarczych, umie bezbłędnie wybrać i właściwie zastosować metodę do rozwiązania problemu oraz opisać otrzymane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C10_U02interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przesiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
E_1A_U10Potrafi wykorzystać pozyskaną wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności prawidłowej oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
C-4Ukształtowanie formułowania ocen działalności podmiotów gospodarczych, rozpatrywania i interpretacji zależności zjawisk zachodzących wewnątrz podmiotów i w ich otoczeniu
Treści programoweT-L-1Metody analizy ekonomicznej, wskaźniki analityczne, indeksowanie zmian
T-L-4Wstępna analiza bilansu i rachunku zysków i strat
T-L-5Analiza wskaźnikowa (rentowność, płynność, zadłużenie)
T-L-6Próg rentowności, dźwignia finansowa i operacyjna
T-L-7Analiza kosztów
T-L-2Analiza produkcji, rytmiczności, struktury asortymentowej
T-L-3Analiza środków trwałych i wyposażenia, analiza zapasów, analiza zatrudnienia
T-L-9Prezentacja analizy wybranego obszaru, kolokwium
T-L-8Ocena efektywności przedsięwzięć rozwojowych
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny, opis, objasnienie lub wyjasnienie
M-2Metoda problemowa/Wykład problemowy
M-4Metody aktywizujące metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena samodzielnie rozwiązanych zadanych przykładów
S-5Ocena podsumowująca: opracowanie oceny (analizy) wybranego obszaru działalności podmiotu gospodarczego
S-3Ocena formująca: obecność na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zinterpretować wyników analizy ekonomicznej
3,0Interpretuje podstawowe wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
3,5Właściwie interpretuje większość wyników analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
4,0Dobrze interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
4,5Prawidłowo interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
5,0Bezbłędnie interpretuje wyniki analizy do oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C10_U03analizuje przyczyny przebiegu konkretnych procesów i zjawisk gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U11Potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności prawidłowej oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
C-4Ukształtowanie formułowania ocen działalności podmiotów gospodarczych, rozpatrywania i interpretacji zależności zjawisk zachodzących wewnątrz podmiotów i w ich otoczeniu
Treści programoweT-L-1Metody analizy ekonomicznej, wskaźniki analityczne, indeksowanie zmian
T-L-4Wstępna analiza bilansu i rachunku zysków i strat
T-L-5Analiza wskaźnikowa (rentowność, płynność, zadłużenie)
T-L-6Próg rentowności, dźwignia finansowa i operacyjna
T-L-7Analiza kosztów
T-L-2Analiza produkcji, rytmiczności, struktury asortymentowej
T-L-3Analiza środków trwałych i wyposażenia, analiza zapasów, analiza zatrudnienia
T-L-9Prezentacja analizy wybranego obszaru, kolokwium
T-L-8Ocena efektywności przedsięwzięć rozwojowych
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny, opis, objasnienie lub wyjasnienie
M-2Metoda problemowa/Wykład problemowy
M-4Metody aktywizujące metoda przypadków
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: opracowanie oceny (analizy) wybranego obszaru działalności podmiotu gospodarczego
S-3Ocena formująca: obecność na ćwiczeniach
S-4Ocena formująca: bieżące ustne sprawdzanie stopnia przyswojenia wiadmości merytorycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyn
3,0Potrafi częściowo błędnie dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
3,5Potrafi w sposób poprawny, ale z częściowymi błędami dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
4,0Potrafi dobrze dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
4,5Potrafi poprawnie dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
5,0Potrafi w sposób pełny i rzeczowy dokonać analizy postawionych problemów i określić ich przyczyny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C10_K01umie uczestniczyć w budowaniu projektów gospodarczych, zna aspekty ekonomiczne tej działalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Jest gotów do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności prawidłowej oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
C-4Ukształtowanie formułowania ocen działalności podmiotów gospodarczych, rozpatrywania i interpretacji zależności zjawisk zachodzących wewnątrz podmiotów i w ich otoczeniu
Treści programoweT-L-1Metody analizy ekonomicznej, wskaźniki analityczne, indeksowanie zmian
T-L-4Wstępna analiza bilansu i rachunku zysków i strat
T-L-5Analiza wskaźnikowa (rentowność, płynność, zadłużenie)
T-L-6Próg rentowności, dźwignia finansowa i operacyjna
T-L-7Analiza kosztów
T-L-2Analiza produkcji, rytmiczności, struktury asortymentowej
T-L-3Analiza środków trwałych i wyposażenia, analiza zapasów, analiza zatrudnienia
T-L-9Prezentacja analizy wybranego obszaru, kolokwium
T-L-8Ocena efektywności przedsięwzięć rozwojowych
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny, opis, objasnienie lub wyjasnienie
M-2Metoda problemowa/Wykład problemowy
M-4Metody aktywizujące metoda przypadków
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: opracowanie oceny (analizy) wybranego obszaru działalności podmiotu gospodarczego
S-3Ocena formująca: obecność na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Posiada śladowy zasób wiedzy merytorycznej, nie uczetniczy aktywnie na zajęciach, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości i podnoszeniem sprawności swojego działania
3,0Prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, ma problemy z komunikacją, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania
3,5Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania
4,0Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania przekonania
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania
5,0Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się kreatywnością w działaniu i łatwością w nawiązywaniu kontaktów, jest komunikatywny, jest zaangażowany i aktywnie uczesticzy w zajęciach, samodzielnie i poprawnie analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne, potrafi argumentować swoje przekonania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C10_K02Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Jest gotów do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności prawidłowej oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa
C-4Ukształtowanie formułowania ocen działalności podmiotów gospodarczych, rozpatrywania i interpretacji zależności zjawisk zachodzących wewnątrz podmiotów i w ich otoczeniu
Treści programoweT-L-1Metody analizy ekonomicznej, wskaźniki analityczne, indeksowanie zmian
T-L-4Wstępna analiza bilansu i rachunku zysków i strat
T-L-5Analiza wskaźnikowa (rentowność, płynność, zadłużenie)
T-L-6Próg rentowności, dźwignia finansowa i operacyjna
T-L-7Analiza kosztów
T-L-2Analiza produkcji, rytmiczności, struktury asortymentowej
T-L-3Analiza środków trwałych i wyposażenia, analiza zapasów, analiza zatrudnienia
T-L-9Prezentacja analizy wybranego obszaru, kolokwium
T-L-8Ocena efektywności przedsięwzięć rozwojowych
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne oraz metoda projektów
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny, opis, objasnienie lub wyjasnienie
M-2Metoda problemowa/Wykład problemowy
M-4Metody aktywizujące metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena samodzielnie rozwiązanych zadanych przykładów
S-5Ocena podsumowująca: opracowanie oceny (analizy) wybranego obszaru działalności podmiotu gospodarczego
S-1Ocena formująca: bieżąca ustne sprawdzenie stopnia przyswojenia wiedzy merytorycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak świadomości uczenia się przez całe życie
3,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu dostatecznym
3,5Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu dość dobrym
4,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu dobrym
4,5Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie w stopniu więcej niż dobrym
5,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia i uczenia się przez całe życie