Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rzeczoznawstwo majątkowe i obrót nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Interwencjonizm państwowy - podstawy teoretyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Interwencjonizm państwowy - podstawy teoretyczne | ||
Specjalność | Międzynarodowe stosunki ekonomiczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie podstaw z zakresu makro, mikroekonomii, |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami i współczesnym wymiarem interwencjonizmu państwowego |
C-2 | opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego. | 2 |
T-K-2 | Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA. | 1 |
T-K-3 | Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech. | 1 |
T-K-4 | Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa. | 1 |
T-K-5 | Rola państwa w gospodarce rynkowej. | 2 |
T-K-6 | Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej. | 2 |
T-K-7 | Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej. | 2 |
T-K-8 | Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych. | 2 |
T-K-9 | Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja. | 1 |
T-K-10 | Interwencjonizm w UE. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-K-2 | Przygotowanie się do zajęć i egzaminu | 15 |
A-K-3 | Egzamin | 2 |
A-K-4 | Przygotowanie się do zajęć i egzaminu końcowego | 18 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test lub egzamin pisemny bądź ustny mające na celu ocenę stopnia realizacji celów. |
S-2 | Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test lub egzamin pisemny bądź ustny mający na celu ocenę stopnia realizacji celów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D4/09_W01 Ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych | E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W02 | — | C-2 | T-K-2, T-K-1, T-K-9, T-K-10, T-K-3, T-K-6, T-K-8, T-K-7, T-K-4, T-K-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
E_1A_D4/09_W02 Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego | E_1A_W01, E_1A_W04, E_1A_W14, E_1A_W02, E_1A_W13 | — | C-1, C-2 | T-K-2, T-K-1, T-K-9, T-K-10, T-K-3, T-K-6, T-K-8, T-K-7, T-K-4, T-K-5 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D4/09_U01 Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne | E_1A_U01, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U09, E_1A_U10 | — | C-2 | T-K-2, T-K-1, T-K-9, T-K-10, T-K-3, T-K-6, T-K-8, T-K-7, T-K-4, T-K-5 | M-2 | S-2 |
E_1A_D4/09_U02 Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu | E_1A_U01, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U21 | — | C-1, C-2 | T-K-2, T-K-1, T-K-9, T-K-10, T-K-3, T-K-6, T-K-8, T-K-7, T-K-4, T-K-5 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D4/09_K01 Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych | E_1A_K01, E_1A_K02 | — | C-1, C-2 | T-K-2, T-K-1, T-K-9, T-K-10, T-K-3, T-K-6, T-K-8, T-K-7, T-K-4, T-K-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
E_1A_D4/09_K02 Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze | E_1A_K01, E_1A_K02 | — | C-1, C-2 | T-K-2, T-K-1, T-K-9, T-K-10, T-K-3, T-K-6, T-K-8, T-K-7, T-K-4, T-K-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D4/09_W01 Ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych | 2,0 | Nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych |
3,0 | Ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym | |
4,5 | Ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_D4/09_W02 Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego | 2,0 | nie zna pojęcia i metod interwencjonizmu państwowego |
3,0 | Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowegow stopniu dobrym | |
4,5 | Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D4/09_U01 Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne | 2,0 | Nie potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne |
3,0 | Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym | |
4,5 | Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_D4/09_U02 Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu | 2,0 | Nie identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu |
3,0 | Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu dobrym | |
4,5 | Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D4/09_K01 Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych | 2,0 | Nie ma świadomości ważności problemów ekonomicznych |
3,0 | Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dobrym | |
4,5 | Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_D4/09_K02 Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze | 2,0 | Student nie Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze |
3,0 | Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu więcej niż dostateczny | |
4,0 | Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dobrym | |
4,5 | Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu wieciej niż dobrym | |
5,0 | Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- A. Jakimowicz, Podstawy interwencjonizmu państwowego, PWN, Warszawa, 2019
- C. Kosikowski, Współczesny interwencjonizm, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2018
- N. Rothbard Murray, Interwencjonizm, czyli władza a rynek, Fijorr, 2009
- Poynter Gavin, The Political Economy of State Intervention Conserving Capital over the West’s Long Depression, Routledge Taylor & Francis Group, New York, 2022
Literatura dodatkowa
- Ludwig von Mises, Interwencjonizm, ARCANA, Kraków, 2005
- Ludwig von Mises, Interwencjonizm, ARCANA, Krakow, 2005
- Marek Smoleń, Ewelina Górniak, Interwencjonizm państwowy w warunkach rynkowych, Interwencjonizm państwowy w warunkach rynkowych, 2007
- Malkowski A., The social-economic development of estern and western Polish frontier region Economic science for rural development [in: Economic science for rural development. Proceedings of the international scientific conference], No 12, Jelgava, 2007
- Malkowski A., The social-economic development of estern and western Polish frontier region Economic science for rural development [in: Economic science for rural development. Proceedings of the international scientific conference], No 12, Jelgava, 2007
- Finnemore, Martha, The Purpose of Intervention: Changing Beliefs about the Use of Force, Cornell University Press., 2004