Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rzeczoznawstwo majątkowe i obrót nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Finanse i bankowość:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Finanse i bankowość
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Czarny <Anna.Czarny@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Emilia Barej-Kaczmarek <Emilia.Barej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,60,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 15 2,40,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z mikroekonomii.
W-2Znajomośc zagadnień z makroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powienien posiadać elementarną wiedzę na temat specyfiki finansów
C-2Student powinien znać miejsce nauki finansów w naukach ekonomiczych
C-3Student ma świadmość swojej wiedzy i konieczność uczenia się przez całe życie
C-4Student powienien posiadać wiedzę na temat elementów systemu finansowego kraju

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przedmiot nauki finanse. System finansowy państwa. Ogniwa systemu finansowego1
T-A-2Funkcje finansów. Zjawiska finansowe.2
T-A-3System sektora finansów publicznych2
T-A-4System finansowy przedsiębiorstw. Istota działalności finansowej przedsiębiorstw.2
T-A-5Usługi faktoringowe i leasingowe.2
T-A-6System ubezpieczeń. Rodzaje usług ubezpieczeniowych.1
T-A-7Istota finansów osobistych, zarządzanie finansami gospodarstwa domowego1
T-A-8Zjawisko oszczędzania, instrumenty oszczędzania indywidualnego1
T-A-9Inwestowanie, formy inwestowania1
T-A-10Finanse międzynarodowe: międzynarodowy system finansowy, waluta, kursy walut, system walutowy1
T-A-11Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1System bankowy, jego struktura i znaczenie.2
T-W-2Bank centralny i polityka pieniężna.2
T-W-3Instrumenty kształtowania polityki pieniężnej w Polsce2
T-W-4Zmiany w światowym i polskim systemie bankowym, skutki globalizacji.1
T-W-5Przegląd rozwoju bankowośći w Polsce.2
T-W-6Banki komercyjne i banki spółdzielcze.2
T-W-7Istota działalności banku, działalność2
T-W-8Usługi bankowe. Działalność kredytowa banków.1
T-W-9Bankowość mobilna i innowacje w usugach bankowych. Pieniądz elektroniczny i kryptowaluty1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowywanie się do zajęć.15
A-A-2Czytanie zalecanej literatury.10
A-A-3Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-4Rozwiązywanie zadań.6
A-A-5Przygotowanie się do zaliczenia.14
60
wykłady
A-W-1Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.8
A-W-2Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-3Przygotowywanie się do zajęć.5
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu.10
A-W-5Uczestnictwo w egzaminie.2
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajęcia informacyjne
M-2Metoda przypadków.
M-3Zajęcia multimedialne.
M-4Objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ustne lub pisemne lub testowe zaliczenie
S-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny lub testowy egzamin

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C08_W01
Student posiada wiedzę na temat funkcjonowania finansów oraz zna zjawiska finansowe.
E_1A_W01, E_1A_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-A-5, T-A-3, T-A-2, T-A-10, T-A-4, T-A-6, T-A-11, T-W-3, T-W-9, T-A-1, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-2, M-1, M-3S-2, S-1
E_1A_C08_W02
Student posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania banków i instytucji pośrednictwa finansowego oraz ich znaczenia dla funkcjonowania rynku.
E_1A_W02C-1, C-2T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-9M-2, M-1, M-3S-2
E_1A_C08_W03
Student posiada wiedzę na temat istoty działalnosci finansowej przedsiębiortsw.
E_1A_W03, E_1A_W11C-2, C-4T-W-1, T-A-5, T-A-4M-2, M-1, M-3S-2, S-1
E_1A_C08_W04
Student posiada ogólną wiedzę z zakresu finansów publicznych, w szczególności państwa, będącego ogniwem systemu finansowego.
E_1A_W03, E_1A_W07, E_1A_W02, E_1A_W08, E_1A_W11C-3, C-4T-W-1, T-A-3M-2, M-1, M-3S-2, S-1
E_1A_C08_W05
Student posiada wiedzę z zakresu ubezpieczeń i ich znaczenia dla gospodarki.
E_1A_W03, E_1A_W07, E_1A_W02, E_1A_W08, E_1A_W11C-3, C-4T-W-1, T-A-6M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C08_U01
Student posiada umiejętność oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie finansowym
E_1A_U01, E_1A_U21C-1, C-4T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-A-2M-2, M-1, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C08_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy oraz potzrebe ciągłego uczenia się
E_1A_K01, E_1A_K02C-3T-W-8, T-W-4, T-A-3, T-A-4, T-A-6M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C08_W01
Student posiada wiedzę na temat funkcjonowania finansów oraz zna zjawiska finansowe.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska. budżetowej.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
E_1A_C08_W02
Student posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania banków i instytucji pośrednictwa finansowego oraz ich znaczenia dla funkcjonowania rynku.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu funkcjonowania banków i instytucji pośrednictwa finansowego oraz ich znaczenia dla funkcjonowania rynku.
3,0Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego oraz roli i znaczenia banku centralnego.
3,5Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego, roli i znaczenia banku centralnego oraz organizacji banków komercyjnych.
4,0Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego, roli i znaczenia banku centralnego, organizacji banków komercyjnych i innych instyctucji pośrednictwa finansowego, potrafi określić i opisać usługi bankowe.
4,5Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego, roli i znaczenia banku centralnego, organizacji banków komercyjnych i innych instyctucji pośrednictwa finansowego, potrafi określić i opisać usługi bankowe, zna zagadnienia dotyczące kredytów.
5,0Student posiada dogłębną wiedzę z zakresu funkcjonowania banków i instytucji pośrednictwa finansowego oraz ich znaczenia dla funkcjonowania rynku.
E_1A_C08_W03
Student posiada wiedzę na temat istoty działalnosci finansowej przedsiębiortsw.
2,0Student nie posiada wiedzy na temat istoty działalnosci finansowej przedsiębiortsw.
3,0Student potrafi określić i opisać formy prowadzenia przedsiębiortwa, zna strukturę kapitałowo-majątkową przedsiębiortwa.
3,5Student potrafi określić i opisać formy prowadzenia przedsiębiortwa, zna strukturę kapitałowo-majątkową przedsiębiortwa oraz elementy sprawozdania finansowego.
4,0Student potrafi określić i opisać formy prowadzenia przedsiębiortwa, zna strukturę kapitałowo-majątkową przedsiębiortwa oraz elementy sprawozdania finansowego, potrafi określić alternatywne źródła finansowania przedsiębiorstw.
4,5Student potrafi określić i opisać formy prowadzenia przedsiębiortwa, zna strukturę kapitałowo-majątkową przedsiębiortwa oraz elementy sprawozdania finansowego, potrafi określić i scharakteryzować alternatywne źródła finansowania przedsiębiorstw.
5,0Student posiada dogłębną wiedzę na temat istoty działalnosci finansowej przedsiębiortsw.
E_1A_C08_W04
Student posiada ogólną wiedzę z zakresu finansów publicznych, w szczególności państwa, będącego ogniwem systemu finansowego.
2,0Student nie posiada ogólnej wiedzy z zakresu finansów publicznych.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat państwa jako elementu systemu finansowego i jego powiązań z innymi ogniwami.
3,5Student posiada podstawową wiedzę na temat państwa jako elementu systemu finansowego i jego powiązań z innymi ogniwami, potrafi określić dochody i wydatki państwa.
4,0Student posiada podstawową wiedzę na temat państwa jako elementu systemu finansowego i jego powiązań z innymi ogniwami, potrafi określić wydatki i dochody państwa, posiada wiedzę na temat systemu podatkowego.
4,5Student dobrze opanował wiedzę z podstaw finansów publicznych.
5,0Student bardzo dobrze opanował wiedzę z podstaw finansów publicznych.
E_1A_C08_W05
Student posiada wiedzę z zakresu ubezpieczeń i ich znaczenia dla gospodarki.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu ubezpieczeń i ich znaczenia dla gospodarki.
3,0Student potrafi określić czym jest ubezpieczenie i określić jego formy oraz scharakteryzować strony umowy ubezpieczeniowej.
3,5Student potrafi określić czym jest ubezpieczenie, jego formy, scharakteryzować strony umowy ubezpieczeniowej oraz opisać funcje i zasady ubezpieczeń.
4,0Student potrafi określić czym jest ubezpieczenie, jego formy, scharakteryzować strony umowy ubezpieczeniowej, opisać funcje i zasady ubezpieczeń, a także scharakteryzować rodzaje ubezpieczeń.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu ubezpieczeń i ich znaczenia dla gospodarki.
5,0Student posiada dogłębną wiedzę z zakresu ubezpieczeń i ich znaczenia dla gospodarki oraz posiada wiedzę na temat bieżących uwarunkowań systemu ubezpieczeń.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C08_U01
Student posiada umiejętność oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie finansowym
2,0Student nie posiada umiejętności oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie bankowym
3,0Stucent posiada dostateczne umiejętności oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie finansowym
3,5Student posiada dostateczne umiejętności oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie finansowym
4,0Student posiada dobre umiejętności oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie finansowym
4,5Student posiada dobre umiejętności oceny i interpretacji procesów zachodzacych w systemie finansowym
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie finansowym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C08_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy oraz potzrebe ciągłego uczenia się
2,0Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy na temat finansów
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Stępień, K., Bankowość. Podstawy, Kabe, Warszawa, 2020
  2. Red. S.Flejterski, B.Świecka, Elementy finansów i bankowości, CeDeWu, Warszawa, 2007
  3. Marian Podstawka, Podstawy finansów. Teoria i praktyka, SGGW, Warszawa, 2011
  4. S. Owsiak, Finanse publiczne. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2016
  5. Keith Pilbeam, International Finance, Palgrave Macmillan, New York, 2013

Literatura dodatkowa

  1. A. Majchrzycka-Guzowska, Finanse i prawo finansowe, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2016
  2. Sławomir Hekciak, Finanse i rachunkowość sektora publicznego : przewodnk dla niefinansistów, Presscom, Warszawa, 2014
  3. red. nauk. A. Alińska, B. Woźniak, Współczesne finanse publiczne, Difin, Warszawa, 2015

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przedmiot nauki finanse. System finansowy państwa. Ogniwa systemu finansowego1
T-A-2Funkcje finansów. Zjawiska finansowe.2
T-A-3System sektora finansów publicznych2
T-A-4System finansowy przedsiębiorstw. Istota działalności finansowej przedsiębiorstw.2
T-A-5Usługi faktoringowe i leasingowe.2
T-A-6System ubezpieczeń. Rodzaje usług ubezpieczeniowych.1
T-A-7Istota finansów osobistych, zarządzanie finansami gospodarstwa domowego1
T-A-8Zjawisko oszczędzania, instrumenty oszczędzania indywidualnego1
T-A-9Inwestowanie, formy inwestowania1
T-A-10Finanse międzynarodowe: międzynarodowy system finansowy, waluta, kursy walut, system walutowy1
T-A-11Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1System bankowy, jego struktura i znaczenie.2
T-W-2Bank centralny i polityka pieniężna.2
T-W-3Instrumenty kształtowania polityki pieniężnej w Polsce2
T-W-4Zmiany w światowym i polskim systemie bankowym, skutki globalizacji.1
T-W-5Przegląd rozwoju bankowośći w Polsce.2
T-W-6Banki komercyjne i banki spółdzielcze.2
T-W-7Istota działalności banku, działalność2
T-W-8Usługi bankowe. Działalność kredytowa banków.1
T-W-9Bankowość mobilna i innowacje w usugach bankowych. Pieniądz elektroniczny i kryptowaluty1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowywanie się do zajęć.15
A-A-2Czytanie zalecanej literatury.10
A-A-3Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-4Rozwiązywanie zadań.6
A-A-5Przygotowanie się do zaliczenia.14
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.8
A-W-2Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-3Przygotowywanie się do zajęć.5
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu.10
A-W-5Uczestnictwo w egzaminie.2
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C08_W01Student posiada wiedzę na temat funkcjonowania finansów oraz zna zjawiska finansowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu powienien posiadać elementarną wiedzę na temat specyfiki finansów
C-2Student powinien znać miejsce nauki finansów w naukach ekonomiczych
Treści programoweT-W-1System bankowy, jego struktura i znaczenie.
T-W-7Istota działalności banku, działalność
T-W-5Przegląd rozwoju bankowośći w Polsce.
T-W-8Usługi bankowe. Działalność kredytowa banków.
T-W-6Banki komercyjne i banki spółdzielcze.
T-W-2Bank centralny i polityka pieniężna.
T-W-4Zmiany w światowym i polskim systemie bankowym, skutki globalizacji.
T-A-5Usługi faktoringowe i leasingowe.
T-A-3System sektora finansów publicznych
T-A-2Funkcje finansów. Zjawiska finansowe.
T-A-10Finanse międzynarodowe: międzynarodowy system finansowy, waluta, kursy walut, system walutowy
T-A-4System finansowy przedsiębiorstw. Istota działalności finansowej przedsiębiorstw.
T-A-6System ubezpieczeń. Rodzaje usług ubezpieczeniowych.
T-A-11Zaliczenie
T-W-3Instrumenty kształtowania polityki pieniężnej w Polsce
T-W-9Bankowość mobilna i innowacje w usugach bankowych. Pieniądz elektroniczny i kryptowaluty
T-A-1Przedmiot nauki finanse. System finansowy państwa. Ogniwa systemu finansowego
T-A-7Istota finansów osobistych, zarządzanie finansami gospodarstwa domowego
T-A-8Zjawisko oszczędzania, instrumenty oszczędzania indywidualnego
T-A-9Inwestowanie, formy inwestowania
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków.
M-1Zajęcia informacyjne
M-3Zajęcia multimedialne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny lub testowy egzamin
S-1Ocena podsumowująca: Ustne lub pisemne lub testowe zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska. budżetowej.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C08_W02Student posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania banków i instytucji pośrednictwa finansowego oraz ich znaczenia dla funkcjonowania rynku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu powienien posiadać elementarną wiedzę na temat specyfiki finansów
C-2Student powinien znać miejsce nauki finansów w naukach ekonomiczych
Treści programoweT-W-1System bankowy, jego struktura i znaczenie.
T-W-7Istota działalności banku, działalność
T-W-5Przegląd rozwoju bankowośći w Polsce.
T-W-8Usługi bankowe. Działalność kredytowa banków.
T-W-6Banki komercyjne i banki spółdzielcze.
T-W-2Bank centralny i polityka pieniężna.
T-W-4Zmiany w światowym i polskim systemie bankowym, skutki globalizacji.
T-W-3Instrumenty kształtowania polityki pieniężnej w Polsce
T-W-9Bankowość mobilna i innowacje w usugach bankowych. Pieniądz elektroniczny i kryptowaluty
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków.
M-1Zajęcia informacyjne
M-3Zajęcia multimedialne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny lub testowy egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu funkcjonowania banków i instytucji pośrednictwa finansowego oraz ich znaczenia dla funkcjonowania rynku.
3,0Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego oraz roli i znaczenia banku centralnego.
3,5Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego, roli i znaczenia banku centralnego oraz organizacji banków komercyjnych.
4,0Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego, roli i znaczenia banku centralnego, organizacji banków komercyjnych i innych instyctucji pośrednictwa finansowego, potrafi określić i opisać usługi bankowe.
4,5Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego, roli i znaczenia banku centralnego, organizacji banków komercyjnych i innych instyctucji pośrednictwa finansowego, potrafi określić i opisać usługi bankowe, zna zagadnienia dotyczące kredytów.
5,0Student posiada dogłębną wiedzę z zakresu funkcjonowania banków i instytucji pośrednictwa finansowego oraz ich znaczenia dla funkcjonowania rynku.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C08_W03Student posiada wiedzę na temat istoty działalnosci finansowej przedsiębiortsw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W11Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady rachunkowości oraz system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
Cel przedmiotuC-2Student powinien znać miejsce nauki finansów w naukach ekonomiczych
C-4Student powienien posiadać wiedzę na temat elementów systemu finansowego kraju
Treści programoweT-W-1System bankowy, jego struktura i znaczenie.
T-A-5Usługi faktoringowe i leasingowe.
T-A-4System finansowy przedsiębiorstw. Istota działalności finansowej przedsiębiorstw.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków.
M-1Zajęcia informacyjne
M-3Zajęcia multimedialne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny lub testowy egzamin
S-1Ocena podsumowująca: Ustne lub pisemne lub testowe zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat istoty działalnosci finansowej przedsiębiortsw.
3,0Student potrafi określić i opisać formy prowadzenia przedsiębiortwa, zna strukturę kapitałowo-majątkową przedsiębiortwa.
3,5Student potrafi określić i opisać formy prowadzenia przedsiębiortwa, zna strukturę kapitałowo-majątkową przedsiębiortwa oraz elementy sprawozdania finansowego.
4,0Student potrafi określić i opisać formy prowadzenia przedsiębiortwa, zna strukturę kapitałowo-majątkową przedsiębiortwa oraz elementy sprawozdania finansowego, potrafi określić alternatywne źródła finansowania przedsiębiorstw.
4,5Student potrafi określić i opisać formy prowadzenia przedsiębiortwa, zna strukturę kapitałowo-majątkową przedsiębiortwa oraz elementy sprawozdania finansowego, potrafi określić i scharakteryzować alternatywne źródła finansowania przedsiębiorstw.
5,0Student posiada dogłębną wiedzę na temat istoty działalnosci finansowej przedsiębiortsw.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C08_W04Student posiada ogólną wiedzę z zakresu finansów publicznych, w szczególności państwa, będącego ogniwem systemu finansowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) oraz przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_1A_W11Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady rachunkowości oraz system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
Cel przedmiotuC-3Student ma świadmość swojej wiedzy i konieczność uczenia się przez całe życie
C-4Student powienien posiadać wiedzę na temat elementów systemu finansowego kraju
Treści programoweT-W-1System bankowy, jego struktura i znaczenie.
T-A-3System sektora finansów publicznych
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków.
M-1Zajęcia informacyjne
M-3Zajęcia multimedialne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny lub testowy egzamin
S-1Ocena podsumowująca: Ustne lub pisemne lub testowe zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada ogólnej wiedzy z zakresu finansów publicznych.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat państwa jako elementu systemu finansowego i jego powiązań z innymi ogniwami.
3,5Student posiada podstawową wiedzę na temat państwa jako elementu systemu finansowego i jego powiązań z innymi ogniwami, potrafi określić dochody i wydatki państwa.
4,0Student posiada podstawową wiedzę na temat państwa jako elementu systemu finansowego i jego powiązań z innymi ogniwami, potrafi określić wydatki i dochody państwa, posiada wiedzę na temat systemu podatkowego.
4,5Student dobrze opanował wiedzę z podstaw finansów publicznych.
5,0Student bardzo dobrze opanował wiedzę z podstaw finansów publicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C08_W05Student posiada wiedzę z zakresu ubezpieczeń i ich znaczenia dla gospodarki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) oraz przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_1A_W11Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady rachunkowości oraz system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
Cel przedmiotuC-3Student ma świadmość swojej wiedzy i konieczność uczenia się przez całe życie
C-4Student powienien posiadać wiedzę na temat elementów systemu finansowego kraju
Treści programoweT-W-1System bankowy, jego struktura i znaczenie.
T-A-6System ubezpieczeń. Rodzaje usług ubezpieczeniowych.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków.
M-1Zajęcia informacyjne
M-3Zajęcia multimedialne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny lub testowy egzamin
S-1Ocena podsumowująca: Ustne lub pisemne lub testowe zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu ubezpieczeń i ich znaczenia dla gospodarki.
3,0Student potrafi określić czym jest ubezpieczenie i określić jego formy oraz scharakteryzować strony umowy ubezpieczeniowej.
3,5Student potrafi określić czym jest ubezpieczenie, jego formy, scharakteryzować strony umowy ubezpieczeniowej oraz opisać funcje i zasady ubezpieczeń.
4,0Student potrafi określić czym jest ubezpieczenie, jego formy, scharakteryzować strony umowy ubezpieczeniowej, opisać funcje i zasady ubezpieczeń, a także scharakteryzować rodzaje ubezpieczeń.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu ubezpieczeń i ich znaczenia dla gospodarki.
5,0Student posiada dogłębną wiedzę z zakresu ubezpieczeń i ich znaczenia dla gospodarki oraz posiada wiedzę na temat bieżących uwarunkowań systemu ubezpieczeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C08_U01Student posiada umiejętność oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie finansowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U21Potrafi uczyć się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu powienien posiadać elementarną wiedzę na temat specyfiki finansów
C-4Student powienien posiadać wiedzę na temat elementów systemu finansowego kraju
Treści programoweT-W-1System bankowy, jego struktura i znaczenie.
T-W-7Istota działalności banku, działalność
T-W-2Bank centralny i polityka pieniężna.
T-A-2Funkcje finansów. Zjawiska finansowe.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków.
M-1Zajęcia informacyjne
M-4Objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny lub testowy egzamin
S-1Ocena podsumowująca: Ustne lub pisemne lub testowe zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie bankowym
3,0Stucent posiada dostateczne umiejętności oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie finansowym
3,5Student posiada dostateczne umiejętności oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie finansowym
4,0Student posiada dobre umiejętności oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie finansowym
4,5Student posiada dobre umiejętności oceny i interpretacji procesów zachodzacych w systemie finansowym
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie finansowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C08_K01Student ma świadomość swojej wiedzy oraz potzrebe ciągłego uczenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K02Jest gotów do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-3Student ma świadmość swojej wiedzy i konieczność uczenia się przez całe życie
Treści programoweT-W-8Usługi bankowe. Działalność kredytowa banków.
T-W-4Zmiany w światowym i polskim systemie bankowym, skutki globalizacji.
T-A-3System sektora finansów publicznych
T-A-4System finansowy przedsiębiorstw. Istota działalności finansowej przedsiębiorstw.
T-A-6System ubezpieczeń. Rodzaje usług ubezpieczeniowych.
Metody nauczaniaM-4Objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny lub testowy egzamin
S-1Ocena podsumowująca: Ustne lub pisemne lub testowe zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy na temat finansów
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania
3,5
4,0
4,5
5,0