Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Rachunkowość zarządcza

Sylabus przedmiotu Badania marketingowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badania marketingowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Hernik <joanna.hernik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy marketingu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Studenci maja poznać istotę i zasady prowadzenia badań marketingowych
C-2Studenci mają samodzielnie prowadzić proste badania marketingowe
C-3Studenci powinni umieć tworzyc kwestionariusz ankiety
C-4Studenci powinni dobierać moetody badawcze do możliwości i potrzeb informacyjnych podmiotu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Formułowanie problemów badawczych2
T-A-2Konstruowanie formularza ankiety, specyfika badań ankietowych2
T-A-3Wywiady, obserwacje, eksperymenty, burza mózgów, metoda delficka - zasady stosowania6
T-A-4Techniki projekcyjne i asocjacyjne2
T-A-5Zasady przygotowywania raportu z badań3
15
wykłady
T-W-1Pojęcie, geneza, cel stosowania badań marketingowych2
T-W-2Rodzaje badań marketingowych2
T-W-3Metody prowadzenia badań - zarys2
T-W-4Etapy prowadzenia badań. Dobór próby badawczej2
T-W-5Opracowywanie wyników badań2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Praca nad projektem (w grupach)5
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-3Przygotowywanie prac domowych5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do kolokwium (wykł.)13
A-W-3Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady problemowe
M-2Dyskusja nad tekstem
M-3Film
M-4Praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Oddawane prace (hipotezy badawcze, ankieta)
S-3Ocena podsumowująca: Projekt badawczy - raport z samodzielnie przeprowadzonego badania (praca w grupach)
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C04_W01
Student ma definiować istotę i cel badań marketingowych
Z_1A_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-2M-1, M-3S-4, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C04_U01
Student powinien samodzielnie planować proces przeprowadzenia badania, jak i współpracować w grupie
Z_1A_U10, Z_1A_U02, Z_1A_U03C-2, C-4T-W-4, T-A-1, T-A-2M-1, M-4S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C04_K01
Student ma świadomość znaczenia rzetelności badań i wiarygodności przedstawianych wyników
Z_1A_K02C-1, C-4T-A-5M-1, M-2S-4, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C04_W01
Student ma definiować istotę i cel badań marketingowych
2,0
3,0student powinien wymieniac podstawowe metody badawcze
3,5student powinien opisać sytuacje, w których badania są konieczne
4,0student powinien objaśniać genezę badań markeingowych
4,5student winien scharakteryzować cele prowadzenia badań
5,0student powinien identyfikować symptomy i formułować problemy badawcze

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C04_U01
Student powinien samodzielnie planować proces przeprowadzenia badania, jak i współpracować w grupie
2,0
3,0student powinien posługiwać się formularzem ankiety
3,5student powinien sporządzać formularz ankiety
4,0student powinien wykorzystywać w praktyce takie metody jak wywiad, burza mózgów, obserwacja, czy test
4,5strudent powinien sporządzać raport z badań
5,0strudent powinien analizować wyniki badań i wyciągać wnioski

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C04_K01
Student ma świadomość znaczenia rzetelności badań i wiarygodności przedstawianych wyników
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia rzetelności badań i wiarygodności przedstawianych wyników
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kaczmarczyk S., Badania marketingowe - metody i techniki, PWE, Warszawa, 2003
  2. Churchill G., Badania Marketingowe, PWN, Warszawa, 2002
  3. Marko Sarstedt Erik Mooi, A Concise Guide to Market Research, Springer, 2014, ISBN 978-3-642-53964-0
  4. Maison Dominika, Jakościowe Metody Badań Marketingowych, PWN, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Nikodemska-Wołowik A., Jakościowe badania marketingowe, PWE, Warszawa, 1999
  2. Sebastian Klapdor, Effectiveness of Online Marketing Campaigns, Springer, 2013, ISBN 978-3-658-01731-6

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Formułowanie problemów badawczych2
T-A-2Konstruowanie formularza ankiety, specyfika badań ankietowych2
T-A-3Wywiady, obserwacje, eksperymenty, burza mózgów, metoda delficka - zasady stosowania6
T-A-4Techniki projekcyjne i asocjacyjne2
T-A-5Zasady przygotowywania raportu z badań3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie, geneza, cel stosowania badań marketingowych2
T-W-2Rodzaje badań marketingowych2
T-W-3Metody prowadzenia badań - zarys2
T-W-4Etapy prowadzenia badań. Dobór próby badawczej2
T-W-5Opracowywanie wyników badań2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Praca nad projektem (w grupach)5
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-3Przygotowywanie prac domowych5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do kolokwium (wykł.)13
A-W-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C04_W01Student ma definiować istotę i cel badań marketingowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Studenci maja poznać istotę i zasady prowadzenia badań marketingowych
C-2Studenci mają samodzielnie prowadzić proste badania marketingowe
Treści programoweT-W-1Pojęcie, geneza, cel stosowania badań marketingowych
T-W-2Rodzaje badań marketingowych
Metody nauczaniaM-1Wykłady problemowe
M-3Film
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student powinien wymieniac podstawowe metody badawcze
3,5student powinien opisać sytuacje, w których badania są konieczne
4,0student powinien objaśniać genezę badań markeingowych
4,5student winien scharakteryzować cele prowadzenia badań
5,0student powinien identyfikować symptomy i formułować problemy badawcze
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C04_U01Student powinien samodzielnie planować proces przeprowadzenia badania, jak i współpracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U10Potrafi posługiwać się metodami i narzędziami doskonalenia jakości we wszystkich obszarach funkcjonowania organizacji
Z_1A_U02Potrafi podejmować główne funkcje zarządzania
Z_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-2Studenci mają samodzielnie prowadzić proste badania marketingowe
C-4Studenci powinni dobierać moetody badawcze do możliwości i potrzeb informacyjnych podmiotu
Treści programoweT-W-4Etapy prowadzenia badań. Dobór próby badawczej
T-A-1Formułowanie problemów badawczych
T-A-2Konstruowanie formularza ankiety, specyfika badań ankietowych
Metody nauczaniaM-1Wykłady problemowe
M-4Praca w grupach
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Projekt badawczy - raport z samodzielnie przeprowadzonego badania (praca w grupach)
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student powinien posługiwać się formularzem ankiety
3,5student powinien sporządzać formularz ankiety
4,0student powinien wykorzystywać w praktyce takie metody jak wywiad, burza mózgów, obserwacja, czy test
4,5strudent powinien sporządzać raport z badań
5,0strudent powinien analizować wyniki badań i wyciągać wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C04_K01Student ma świadomość znaczenia rzetelności badań i wiarygodności przedstawianych wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K02Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów oraz krytycznej oceny posiadanej wiedzy niezbędnej do wykonywania zawodu
Cel przedmiotuC-1Studenci maja poznać istotę i zasady prowadzenia badań marketingowych
C-4Studenci powinni dobierać moetody badawcze do możliwości i potrzeb informacyjnych podmiotu
Treści programoweT-A-5Zasady przygotowywania raportu z badań
Metody nauczaniaM-1Wykłady problemowe
M-2Dyskusja nad tekstem
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: Projekt badawczy - raport z samodzielnie przeprowadzonego badania (praca w grupach)
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia rzetelności badań i wiarygodności przedstawianych wyników
3,5
4,0
4,5
5,0