Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Rachunkowość zarządcza

Sylabus przedmiotu Organizacja jednostek gospodarczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja jednostek gospodarczych
Specjalność Rachunkowość zarządcza
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 10 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy zarządzania, ekonomika przedsiębiorstw, mikroekonomia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pozyskanie szerokiej wiedzy o zasad tworzenia i działania, o procesach, metodach organizacji, miernikach efektywności oraz warunkach prowadzenia efektywnej działalności gospodarczej przedsiębiorstwa jako jednostki gospodarczej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Misja i wizja przedsiębiorstwa2
T-A-2Organizowanie środków gospodarczych4
T-A-3Organizacja pracy w przedsiębiorstwie4
T-A-4Wybór formy organizacyjno-prawnej2
T-A-5Model biznesowy przedsiębiorstwa3
15
wykłady
T-W-1Przedsiębiorstwo – istota, cele i zasady działania organizacji2
T-W-2Potencjał gospodarczy przedsiębiorstwa3
T-W-3Podmioty gospodarcze i ich charakterystyka2
T-W-4Model biznesowy przedsiębiorstwa2
T-W-5Kolokwium (test)1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Opracowanie zadań grupowych5
A-A-3Opracowanie zadania indywidualnego5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zajęć i studiowanie literatury8
A-W-3Przygotowanie do kolokwium6
A-W-4Konsultacje1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na wykładach
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia grupowe
S-3Ocena formująca: Ćwiczenia indywidualne
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium (pisemne)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D3/05_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najawżniejsze problemy organizacji jednostek gospodarczych
Z_1A_W01, Z_1A_W10C-1T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
Z_1A_D3/05_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać na kluczowe metody organizacji jednostek gospodarczych
Z_1A_W03, Z_1A_W11C-1T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D3/05_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę organizacji należy zastosować w danym przypadku.
Z_1A_U02C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D3/05_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najawżniejsze problemy organizacji jednostek gospodarczych
2,0Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów organizacji jednostek gospodarczych.
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów organizacji jednostek gospodarczych. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów organizacji jednostek gospodarczych. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat najważniejszych problemów organizacji jednostek gospodarczych. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat najważniejszych problemów organizacji jednostek gospodarczych. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w zrozumiały sposób je objaśnia.
5,0Student posiada doskonałą wiedzę na temat najważniejszych problemów organizacji jednostek gospodarczych. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w wyczerpujący sposób je objaśnia.
Z_1A_D3/05_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać na kluczowe metody organizacji jednostek gospodarczych
2,0Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat istoty kluczowych metod organizacji jednostek gospodarczych.
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat istotykluczowych metod organizacji jednostek gospodarczych. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat kluczowych metod organizacji jednostek gospodarczych.. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat kluczowych metod organizacji jednostek gospodarczych.. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat kluczowych metod organizacji jednostek gospodarczych.. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w zrozumiały sposób je objaśnia.
5,0Student posiada doskonałą wiedzę na temat kluczowych metod organizacji jednostek gospodarczych.. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w wyczerpujący sposób je objaśnia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D3/05_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę organizacji należy zastosować w danym przypadku.
2,0Student nie umie stosować żadnej z poznanych metod organizacji
3,0Student potrafi zaplanować uczenie się przy użyciu najczęściej stosowanych metod organizacji
3,5Student umie zastosować wszystkie z poznanych metod organizacji w procesie uczenia się
4,0Student umie zastosować wszystkie z poznanych metod organizacji oraz dokonać analizy ograniczeń ich stosowania
4,5Student umie zastosować wszystkie z poznanych metod organizacji, dokonać analizy ograniczeń ich stosowania oraz łączyć je ze sobą
5,0Student potrafi stosować wszystkie z poznanych metod organizacji, łączyć je ze sobą, dokonać analizy ich ograniczeń oraz rozwiązywać problemy związane z ich wdrażaniem

Literatura podstawowa

  1. Gospodarek T., Biała księga zarządzania, Difin, Warszawa, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych: podręcznik wizjonera, Helion, Gliwice, 2012
  2. Obłój K., Praktyka strategii firmy: jak zarządzać przeszłością, radzić sobie z teraźniejszością i tworzyć przyszłość, Poltext, Warszawa, 2020
  3. Fritscher B., Pigneur Y., Visualizing Business Model Evolution with the Business Model Canvas: Concept and Tool, 2014 IEEE 16th Conference on Business Informatics, 2014, https://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?tp=&arnumber=6904149

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Misja i wizja przedsiębiorstwa2
T-A-2Organizowanie środków gospodarczych4
T-A-3Organizacja pracy w przedsiębiorstwie4
T-A-4Wybór formy organizacyjno-prawnej2
T-A-5Model biznesowy przedsiębiorstwa3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedsiębiorstwo – istota, cele i zasady działania organizacji2
T-W-2Potencjał gospodarczy przedsiębiorstwa3
T-W-3Podmioty gospodarcze i ich charakterystyka2
T-W-4Model biznesowy przedsiębiorstwa2
T-W-5Kolokwium (test)1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Opracowanie zadań grupowych5
A-A-3Opracowanie zadania indywidualnego5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zajęć i studiowanie literatury8
A-W-3Przygotowanie do kolokwium6
A-W-4Konsultacje1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/05_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najawżniejsze problemy organizacji jednostek gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W10Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu regulacje prawne warunkujące działalność podmiotów gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Pozyskanie szerokiej wiedzy o zasad tworzenia i działania, o procesach, metodach organizacji, miernikach efektywności oraz warunkach prowadzenia efektywnej działalności gospodarczej przedsiębiorstwa jako jednostki gospodarczej.
Treści programoweT-W-4Model biznesowy przedsiębiorstwa
T-W-3Podmioty gospodarcze i ich charakterystyka
T-W-2Potencjał gospodarczy przedsiębiorstwa
T-W-1Przedsiębiorstwo – istota, cele i zasady działania organizacji
T-A-2Organizowanie środków gospodarczych
T-A-3Organizacja pracy w przedsiębiorstwie
T-A-4Wybór formy organizacyjno-prawnej
T-A-1Misja i wizja przedsiębiorstwa
T-A-5Model biznesowy przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na wykładach
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia grupowe
S-3Ocena formująca: Ćwiczenia indywidualne
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium (pisemne)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów organizacji jednostek gospodarczych.
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów organizacji jednostek gospodarczych. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów organizacji jednostek gospodarczych. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat najważniejszych problemów organizacji jednostek gospodarczych. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat najważniejszych problemów organizacji jednostek gospodarczych. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w zrozumiały sposób je objaśnia.
5,0Student posiada doskonałą wiedzę na temat najważniejszych problemów organizacji jednostek gospodarczych. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w wyczerpujący sposób je objaśnia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/05_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać na kluczowe metody organizacji jednostek gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mechanizmy funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją, w tym zarządzanie finansami
Z_1A_W11Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym istotę funkcjonowania organizacji oraz instrumenty i zasady zarządzania
Cel przedmiotuC-1Pozyskanie szerokiej wiedzy o zasad tworzenia i działania, o procesach, metodach organizacji, miernikach efektywności oraz warunkach prowadzenia efektywnej działalności gospodarczej przedsiębiorstwa jako jednostki gospodarczej.
Treści programoweT-W-4Model biznesowy przedsiębiorstwa
T-W-3Podmioty gospodarcze i ich charakterystyka
T-W-2Potencjał gospodarczy przedsiębiorstwa
T-A-2Organizowanie środków gospodarczych
T-A-3Organizacja pracy w przedsiębiorstwie
T-A-4Wybór formy organizacyjno-prawnej
T-A-5Model biznesowy przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na wykładach
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia grupowe
S-3Ocena formująca: Ćwiczenia indywidualne
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium (pisemne)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat istoty kluczowych metod organizacji jednostek gospodarczych.
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat istotykluczowych metod organizacji jednostek gospodarczych. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat kluczowych metod organizacji jednostek gospodarczych.. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat kluczowych metod organizacji jednostek gospodarczych.. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat kluczowych metod organizacji jednostek gospodarczych.. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w zrozumiały sposób je objaśnia.
5,0Student posiada doskonałą wiedzę na temat kluczowych metod organizacji jednostek gospodarczych.. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w wyczerpujący sposób je objaśnia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/05_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę organizacji należy zastosować w danym przypadku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U02Potrafi podejmować główne funkcje zarządzania
Cel przedmiotuC-1Pozyskanie szerokiej wiedzy o zasad tworzenia i działania, o procesach, metodach organizacji, miernikach efektywności oraz warunkach prowadzenia efektywnej działalności gospodarczej przedsiębiorstwa jako jednostki gospodarczej.
Treści programoweT-A-2Organizowanie środków gospodarczych
T-A-3Organizacja pracy w przedsiębiorstwie
T-A-4Wybór formy organizacyjno-prawnej
T-A-1Misja i wizja przedsiębiorstwa
T-A-5Model biznesowy przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na wykładach
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia grupowe
S-3Ocena formująca: Ćwiczenia indywidualne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie stosować żadnej z poznanych metod organizacji
3,0Student potrafi zaplanować uczenie się przy użyciu najczęściej stosowanych metod organizacji
3,5Student umie zastosować wszystkie z poznanych metod organizacji w procesie uczenia się
4,0Student umie zastosować wszystkie z poznanych metod organizacji oraz dokonać analizy ograniczeń ich stosowania
4,5Student umie zastosować wszystkie z poznanych metod organizacji, dokonać analizy ograniczeń ich stosowania oraz łączyć je ze sobą
5,0Student potrafi stosować wszystkie z poznanych metod organizacji, łączyć je ze sobą, dokonać analizy ich ograniczeń oraz rozwiązywać problemy związane z ich wdrażaniem