Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Technika regulacji automatycznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technika regulacji automatycznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 50 5,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość metod pomiaru wielkości procesowych
W-2Znajomość algorytmów sterowania
W-3Znajomość teorii sterowania
W-4Znajomość metod sztucznej inteligencji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie specyfiki wybranych procesów przemysłowych i zdobycie umiejętności analizy tych procesów pod kątem ich automatyzacji
C-2Poznanie zasad doboru struktury sterowania do wybranych procesów technologicznych
C-3Poznanie zasad doboru nastaw regulatorów współpracujących z wybranymi procesami technologicznymi
C-4Poznanie zasad doboru zaworów regulacyjnych i pomp w układzie regulacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przedstawienie zakresu projektu2
T-P-2Zapoznanie z dokumentacją techniczną i przygotowanie niezbędnych narzędzi programowych i sprzętowych6
T-P-3Praktyczna realizacja projektów, uwzględniających implementację algorytmów sterowania wybranymi, typowymi procesami technologicznymi38
T-P-4Prezentacja projektu oraz dyskusja uzyskanych wyników4
50

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach50
A-P-2Samodzielna analiza problemu i realizacja zadania projektowego65
A-P-3Przygotowanie raportów z realizacji kolejnych etapów prac projektowych oraz przygotowania raportu końcowego10
125

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda przypadków polegająca na analizie konkretnych rozwiazań technicznych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem programów komputerowych symulujących rzeczywiste układy sterowania
M-5Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem rzeczywistych urządzeń automatyki

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceny wystawiane na podstawie koleknych sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Oceny wystawiane na końcu każdego cyklu zajęć laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie zajęć laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu lub zaliczenia pisemnego i ustnego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C17_W01
Student potrafi wykazać się podstawową wiedzą o wybranych procesach technologicznych i o elementach i urządzeniach wykonawczych automatyki przemysłowej, potrafi scharakteryzować podstawową strukturę kompleksowej automatyki, podać podstawowe struktury układów sterowania, opisać kilka sposobów doboru nastaw regulatorów.
AR_1A_W09, AR_1A_W16, AR_1A_W20C-1T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-3, S-2, S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C17_U01
Student potrafi dobrać elementy pomiarowe, wykonawcze, platformę sterującą oraz oprogramowanie do projektowanego i wykonywanego w praktyce systemu sterowania.
AR_1A_U07, AR_1A_U06C-1, C-3, C-4, C-2T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1M-4, M-5S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C22_K01
Student potrafi zidentyfikować i zdefiniować niezbędne do realizacji projektu: zasoby, kompetencje, metody prowadzenia prac projektowych.
AR_1A_K01, AR_1A_K02, AR_1A_K03, AR_1A_K04, AR_1A_K05C-1T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C17_W01
Student potrafi wykazać się podstawową wiedzą o wybranych procesach technologicznych i o elementach i urządzeniach wykonawczych automatyki przemysłowej, potrafi scharakteryzować podstawową strukturę kompleksowej automatyki, podać podstawowe struktury układów sterowania, opisać kilka sposobów doboru nastaw regulatorów.
2,0Student nie potrafi wykazać się podstawową wiedzą o wybranych procesach technologicznych, elementach i urządzeniach wykonawczych automatyki przemysłowej. Nie potrafi: scharakteryzować podstawowej struktury kompleksowej automatyki, podać podstawowych struktur układów sterowania, opisać najpopularniejszych sposobów doboru nastaw regulatorów. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student potrafi wykazać się podstawową wiedzą o wybranych procesach technologicznych, elementach i urządzeniach wykonawczych automatyki przemysłowej, potrafi scharakteryzować podstawową strukturę kompleksowej automatyki, podać podstawowe struktury układów sterowania, opisać kilka sposobów doboru nastaw regulatorów. Student uzyskał od 50% do 60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi wykazać się podstawową wiedzą o wybranych procesach technologicznych, elementach i urządzeniach wykonawczych automatyki przemysłowej, potrafi scharakteryzować podstawową strukturę kompleksowej automatyki, podać podstawowe struktury układów sterowania, opisać kilka sposobów doboru nastaw regulatorów. Student uzyskał od 61% do 70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi wykazać się podstawową wiedzą o wybranych procesach technologicznych, elementach i urządzeniach wykonawczych automatyki przemysłowej, potrafi scharakteryzować podstawową strukturę kompleksowej automatyki, podać podstawowe struktury układów sterowania, opisać kilka sposobów doboru nastaw regulatorów. Student uzyskał od 71% do 80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi wykazać się podstawową wiedzą o wybranych procesach technologicznych, elementach i urządzeniach wykonawczych automatyki przemysłowej, potrafi scharakteryzować podstawową strukturę kompleksowej automatyki, podać podstawowe struktury układów sterowania, opisać kilka sposobów doboru nastaw regulatorów. Student uzyskał od 81% do 90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi wykazać się podstawową wiedzą o wybranych procesach technologicznych, elementach i urządzeniach wykonawczych automatyki przemysłowej, potrafi scharakteryzować podstawową strukturę kompleksowej automatyki, podać podstawowe struktury układów sterowania, opisać kilka sposobów doboru nastaw regulatorów. Student uzyskał od 91% do 100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C17_U01
Student potrafi dobrać elementy pomiarowe, wykonawcze, platformę sterującą oraz oprogramowanie do projektowanego i wykonywanego w praktyce systemu sterowania.
2,0Student nie potrafi dobrać elementów pomiarowych i wykonawczych układu sterowania. Student nie rozumie istotnych różnic pomiędzy platformami sterującymi. Student nie potrafi użyć oprogramowania do projektowania i implementacji systemów sterowania. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student potrafi dobrać elementy pomiarowe i wykonawcze układu sterowania. Student rozumie istotne różnice pomiędzy platformami sterującymi. Student potrafi dobrać i użyć oprogramowania do projektowania i implementacji systemów sterowania. Student uzyskał od 50% do 60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi dobrać elementy pomiarowe i wykonawcze układu sterowania. Student rozumie istotne różnice pomiędzy platformami sterującymi. Student potrafi dobrać i użyć oprogramowania do projektowania i implementacji systemów sterowania. Student uzyskał od 61% do 70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi dobrać elementy pomiarowe i wykonawcze układu sterowania. Student rozumie istotne różnice pomiędzy platformami sterującymi. Student potrafi dobrać i użyć oprogramowania do projektowania i implementacji systemów sterowania. Student uzyskał od 71% do 80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi dobrać elementy pomiarowe i wykonawcze układu sterowania. Student rozumie istotne różnice pomiędzy platformami sterującymi. Student potrafi dobrać i użyć oprogramowania do projektowania i implementacji systemów sterowania. Student uzyskał od 81% do 90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi dobrać elementy pomiarowe i wykonawcze układu sterowania. Student rozumie istotne różnice pomiędzy platformami sterującymi. Student potrafi dobrać i użyć oprogramowania do projektowania i implementacji systemów sterowania. Student uzyskał od 91% do 100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C22_K01
Student potrafi zidentyfikować i zdefiniować niezbędne do realizacji projektu: zasoby, kompetencje, metody prowadzenia prac projektowych.
2,0Student nie potrafi identyfikować i definiować niezbędnych do realizacji projektów: zasobów, kompetencji oraz metod prowadzenia prac projektowych. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student potrafi identyfikować i definiować niezbędne do realizacji projektów: zasoby, kompetencje oraz metody prowadzenia prac projektowych. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi identyfikować i definiować niezbędne do realizacji projektów: zasoby, kompetencje oraz metody prowadzenia prac projektowych. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi identyfikować i definiować niezbędne do realizacji projektów: zasoby, kompetencje oraz metody prowadzenia prac projektowych. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi identyfikować i definiować niezbędne do realizacji projektów: zasoby, kompetencje oraz metody prowadzenia prac projektowych. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi identyfikować i definiować niezbędne do realizacji projektów: zasoby, kompetencje oraz metody prowadzenia prac projektowych. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Literatura podstawowa

  1. Skoczowski S., Technika regulacji temperatury, RCzPAK, Warszawa - Zielona Góra, 2000
  2. Brzózka J., Regulatory cyfrowe w automatyce, Mikom, 2002
  3. Rumatowski K., Podstawy Automatyki. Część 1. Układy liniowe o działaniu ciągłym, WPP, 2004
  4. Rumatowski K., Podstawy Automatyki. Część 2. Układy dyskretne. Sygnały stochastyczne, WPP, 2005
  5. Rumatowski K., Podstawy regulacji automatycznej, WPP, 2008
  6. Chorowski B., Werszko M., Mechaniczne urządzenia automatyki, WNT, Warszawa, 1990
  7. Świder J. (red.), Sterowanie i automatyzacja procesów technologicznych i układów mechatronicznych, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2012
  8. Zawada B., Układy sterowania w systemach wentylacji i klimatyzacji, Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  9. Kostro J., Elementy, urządzenia i układy automatyki, WSiP, Warszawa, 1998
  10. Bartelt T., Industrial automated systems: instrumentation and motion control, Cengage Learning, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Misztal Henryk, Materiały pomocnicze do kursu Technika regulacji automatycznej, Kserokopie udostępniane studentom przez prowadzącego kurs, 2012
  2. Artykuły w czasopismach, np. Pomiary Automatyka Kontrola, Pomiary Automatyka Robotyka

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przedstawienie zakresu projektu2
T-P-2Zapoznanie z dokumentacją techniczną i przygotowanie niezbędnych narzędzi programowych i sprzętowych6
T-P-3Praktyczna realizacja projektów, uwzględniających implementację algorytmów sterowania wybranymi, typowymi procesami technologicznymi38
T-P-4Prezentacja projektu oraz dyskusja uzyskanych wyników4
50

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach50
A-P-2Samodzielna analiza problemu i realizacja zadania projektowego65
A-P-3Przygotowanie raportów z realizacji kolejnych etapów prac projektowych oraz przygotowania raportu końcowego10
125
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C17_W01Student potrafi wykazać się podstawową wiedzą o wybranych procesach technologicznych i o elementach i urządzeniach wykonawczych automatyki przemysłowej, potrafi scharakteryzować podstawową strukturę kompleksowej automatyki, podać podstawowe struktury układów sterowania, opisać kilka sposobów doboru nastaw regulatorów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W09Ma podstawową wiedzę z zakresu praktycznych zastosowań automatyki i robotyki.
AR_1A_W16Ma podstawową wiedzą o elementach i urządzeniach wykonawczych automatyki przemysłowej i ich ograniczeniach wynikających z wymagań środowiskowych, a także zna stan aktualny i tendencje rozwojowe w tym zakresie.
AR_1A_W20Ma podstawową wiedzę o wybranych procesach technologicznych oraz o urządzeniach wykorzystywanych w tych procesach, rozumie korzyści i zagrożenia związane z ich automatyzacją i robotyzacją, zna stan aktualny i tendencje rozwojowe w tej dziedzinie.
Cel przedmiotuC-1Poznanie specyfiki wybranych procesów przemysłowych i zdobycie umiejętności analizy tych procesów pod kątem ich automatyzacji
Treści programoweT-P-2Zapoznanie z dokumentacją techniczną i przygotowanie niezbędnych narzędzi programowych i sprzętowych
T-P-3Praktyczna realizacja projektów, uwzględniających implementację algorytmów sterowania wybranymi, typowymi procesami technologicznymi
T-P-4Prezentacja projektu oraz dyskusja uzyskanych wyników
T-P-1Przedstawienie zakresu projektu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda przypadków polegająca na analizie konkretnych rozwiazań technicznych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem programów komputerowych symulujących rzeczywiste układy sterowania
M-5Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem rzeczywistych urządzeń automatyki
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Oceny wystawiane na końcu każdego cyklu zajęć laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Oceny wystawiane na podstawie koleknych sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu lub zaliczenia pisemnego i ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykazać się podstawową wiedzą o wybranych procesach technologicznych, elementach i urządzeniach wykonawczych automatyki przemysłowej. Nie potrafi: scharakteryzować podstawowej struktury kompleksowej automatyki, podać podstawowych struktur układów sterowania, opisać najpopularniejszych sposobów doboru nastaw regulatorów. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student potrafi wykazać się podstawową wiedzą o wybranych procesach technologicznych, elementach i urządzeniach wykonawczych automatyki przemysłowej, potrafi scharakteryzować podstawową strukturę kompleksowej automatyki, podać podstawowe struktury układów sterowania, opisać kilka sposobów doboru nastaw regulatorów. Student uzyskał od 50% do 60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi wykazać się podstawową wiedzą o wybranych procesach technologicznych, elementach i urządzeniach wykonawczych automatyki przemysłowej, potrafi scharakteryzować podstawową strukturę kompleksowej automatyki, podać podstawowe struktury układów sterowania, opisać kilka sposobów doboru nastaw regulatorów. Student uzyskał od 61% do 70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi wykazać się podstawową wiedzą o wybranych procesach technologicznych, elementach i urządzeniach wykonawczych automatyki przemysłowej, potrafi scharakteryzować podstawową strukturę kompleksowej automatyki, podać podstawowe struktury układów sterowania, opisać kilka sposobów doboru nastaw regulatorów. Student uzyskał od 71% do 80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi wykazać się podstawową wiedzą o wybranych procesach technologicznych, elementach i urządzeniach wykonawczych automatyki przemysłowej, potrafi scharakteryzować podstawową strukturę kompleksowej automatyki, podać podstawowe struktury układów sterowania, opisać kilka sposobów doboru nastaw regulatorów. Student uzyskał od 81% do 90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi wykazać się podstawową wiedzą o wybranych procesach technologicznych, elementach i urządzeniach wykonawczych automatyki przemysłowej, potrafi scharakteryzować podstawową strukturę kompleksowej automatyki, podać podstawowe struktury układów sterowania, opisać kilka sposobów doboru nastaw regulatorów. Student uzyskał od 91% do 100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C17_U01Student potrafi dobrać elementy pomiarowe, wykonawcze, platformę sterującą oraz oprogramowanie do projektowanego i wykonywanego w praktyce systemu sterowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U07Potrafi dobrać typowe metody pomiaru oraz odpowiednie czujniki i przetworniki, a także ocenić przydatność nowych rozwiązań do realizacji zadań związanych z automatycznym sterowaniem.
AR_1A_U06Potrafi dobrać elementy wykonawcze układu sterowania.
Cel przedmiotuC-1Poznanie specyfiki wybranych procesów przemysłowych i zdobycie umiejętności analizy tych procesów pod kątem ich automatyzacji
C-3Poznanie zasad doboru nastaw regulatorów współpracujących z wybranymi procesami technologicznymi
C-4Poznanie zasad doboru zaworów regulacyjnych i pomp w układzie regulacji
C-2Poznanie zasad doboru struktury sterowania do wybranych procesów technologicznych
Treści programoweT-P-2Zapoznanie z dokumentacją techniczną i przygotowanie niezbędnych narzędzi programowych i sprzętowych
T-P-3Praktyczna realizacja projektów, uwzględniających implementację algorytmów sterowania wybranymi, typowymi procesami technologicznymi
T-P-4Prezentacja projektu oraz dyskusja uzyskanych wyników
T-P-1Przedstawienie zakresu projektu
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem programów komputerowych symulujących rzeczywiste układy sterowania
M-5Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem rzeczywistych urządzeń automatyki
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu lub zaliczenia pisemnego i ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać elementów pomiarowych i wykonawczych układu sterowania. Student nie rozumie istotnych różnic pomiędzy platformami sterującymi. Student nie potrafi użyć oprogramowania do projektowania i implementacji systemów sterowania. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student potrafi dobrać elementy pomiarowe i wykonawcze układu sterowania. Student rozumie istotne różnice pomiędzy platformami sterującymi. Student potrafi dobrać i użyć oprogramowania do projektowania i implementacji systemów sterowania. Student uzyskał od 50% do 60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi dobrać elementy pomiarowe i wykonawcze układu sterowania. Student rozumie istotne różnice pomiędzy platformami sterującymi. Student potrafi dobrać i użyć oprogramowania do projektowania i implementacji systemów sterowania. Student uzyskał od 61% do 70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi dobrać elementy pomiarowe i wykonawcze układu sterowania. Student rozumie istotne różnice pomiędzy platformami sterującymi. Student potrafi dobrać i użyć oprogramowania do projektowania i implementacji systemów sterowania. Student uzyskał od 71% do 80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi dobrać elementy pomiarowe i wykonawcze układu sterowania. Student rozumie istotne różnice pomiędzy platformami sterującymi. Student potrafi dobrać i użyć oprogramowania do projektowania i implementacji systemów sterowania. Student uzyskał od 81% do 90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi dobrać elementy pomiarowe i wykonawcze układu sterowania. Student rozumie istotne różnice pomiędzy platformami sterującymi. Student potrafi dobrać i użyć oprogramowania do projektowania i implementacji systemów sterowania. Student uzyskał od 91% do 100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C22_K01Student potrafi zidentyfikować i zdefiniować niezbędne do realizacji projektu: zasoby, kompetencje, metody prowadzenia prac projektowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych.
AR_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera automatyka, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
AR_1A_K03Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
AR_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
AR_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Poznanie specyfiki wybranych procesów przemysłowych i zdobycie umiejętności analizy tych procesów pod kątem ich automatyzacji
Treści programoweT-P-2Zapoznanie z dokumentacją techniczną i przygotowanie niezbędnych narzędzi programowych i sprzętowych
T-P-3Praktyczna realizacja projektów, uwzględniających implementację algorytmów sterowania wybranymi, typowymi procesami technologicznymi
T-P-4Prezentacja projektu oraz dyskusja uzyskanych wyników
T-P-1Przedstawienie zakresu projektu
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków polegająca na analizie konkretnych rozwiazań technicznych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu lub zaliczenia pisemnego i ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi identyfikować i definiować niezbędnych do realizacji projektów: zasobów, kompetencji oraz metod prowadzenia prac projektowych. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student potrafi identyfikować i definiować niezbędne do realizacji projektów: zasoby, kompetencje oraz metody prowadzenia prac projektowych. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi identyfikować i definiować niezbędne do realizacji projektów: zasoby, kompetencje oraz metody prowadzenia prac projektowych. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi identyfikować i definiować niezbędne do realizacji projektów: zasoby, kompetencje oraz metody prowadzenia prac projektowych. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi identyfikować i definiować niezbędne do realizacji projektów: zasoby, kompetencje oraz metody prowadzenia prac projektowych. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi identyfikować i definiować niezbędne do realizacji projektów: zasoby, kompetencje oraz metody prowadzenia prac projektowych. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.