Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Technika regulacji automatycznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technika regulacji automatycznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość metod pomiaru wielkości procesowych |
W-2 | Znajomość algorytmów sterowania |
W-3 | Znajomość teorii sterowania |
W-4 | Znajomość metod sztucznej inteligencji |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie specyfiki wybranych procesów przemysłowych i zdobycie umiejętności analizy tych procesów pod kątem ich automatyzacji |
C-2 | Poznanie zasad doboru struktury sterowania do wybranych procesów technologicznych |
C-3 | Poznanie zasad doboru nastaw regulatorów współpracujących z wybranymi procesami technologicznymi |
C-4 | Poznanie zasad doboru zaworów regulacyjnych i pomp w układzie regulacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przedstawienie zakresu projektu | 2 |
T-P-2 | Zapoznanie z dokumentacją techniczną i przygotowanie niezbędnych narzędzi programowych i sprzętowych | 6 |
T-P-3 | Praktyczna realizacja projektów, uwzględniających implementację algorytmów sterowania wybranymi, typowymi procesami technologicznymi | 38 |
T-P-4 | Prezentacja projektu oraz dyskusja uzyskanych wyników | 4 |
50 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 50 |
A-P-2 | Samodzielna analiza problemu i realizacja zadania projektowego | 65 |
A-P-3 | Przygotowanie raportów z realizacji kolejnych etapów prac projektowych oraz przygotowania raportu końcowego | 10 |
125 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda przypadków polegająca na analizie konkretnych rozwiazań technicznych |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem programów komputerowych symulujących rzeczywiste układy sterowania |
M-5 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem rzeczywistych urządzeń automatyki |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Oceny wystawiane na podstawie koleknych sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Oceny wystawiane na końcu każdego cyklu zajęć laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie zajęć laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu lub zaliczenia pisemnego i ustnego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C17_W01 Student potrafi wykazać się podstawową wiedzą o wybranych procesach technologicznych i o elementach i urządzeniach wykonawczych automatyki przemysłowej, potrafi scharakteryzować podstawową strukturę kompleksowej automatyki, podać podstawowe struktury układów sterowania, opisać kilka sposobów doboru nastaw regulatorów. | AR_1A_W09, AR_1A_W16, AR_1A_W20 | — | — | C-1 | T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-3, S-2, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C17_U01 Student potrafi dobrać elementy pomiarowe, wykonawcze, platformę sterującą oraz oprogramowanie do projektowanego i wykonywanego w praktyce systemu sterowania. | AR_1A_U07, AR_1A_U06 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1 | M-4, M-5 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C22_K01 Student potrafi zidentyfikować i zdefiniować niezbędne do realizacji projektu: zasoby, kompetencje, metody prowadzenia prac projektowych. | AR_1A_K01, AR_1A_K02, AR_1A_K03, AR_1A_K04, AR_1A_K05 | — | — | C-1 | T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1 | M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C17_W01 Student potrafi wykazać się podstawową wiedzą o wybranych procesach technologicznych i o elementach i urządzeniach wykonawczych automatyki przemysłowej, potrafi scharakteryzować podstawową strukturę kompleksowej automatyki, podać podstawowe struktury układów sterowania, opisać kilka sposobów doboru nastaw regulatorów. | 2,0 | Student nie potrafi wykazać się podstawową wiedzą o wybranych procesach technologicznych, elementach i urządzeniach wykonawczych automatyki przemysłowej. Nie potrafi: scharakteryzować podstawowej struktury kompleksowej automatyki, podać podstawowych struktur układów sterowania, opisać najpopularniejszych sposobów doboru nastaw regulatorów. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student potrafi wykazać się podstawową wiedzą o wybranych procesach technologicznych, elementach i urządzeniach wykonawczych automatyki przemysłowej, potrafi scharakteryzować podstawową strukturę kompleksowej automatyki, podać podstawowe struktury układów sterowania, opisać kilka sposobów doboru nastaw regulatorów. Student uzyskał od 50% do 60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student potrafi wykazać się podstawową wiedzą o wybranych procesach technologicznych, elementach i urządzeniach wykonawczych automatyki przemysłowej, potrafi scharakteryzować podstawową strukturę kompleksowej automatyki, podać podstawowe struktury układów sterowania, opisać kilka sposobów doboru nastaw regulatorów. Student uzyskał od 61% do 70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student potrafi wykazać się podstawową wiedzą o wybranych procesach technologicznych, elementach i urządzeniach wykonawczych automatyki przemysłowej, potrafi scharakteryzować podstawową strukturę kompleksowej automatyki, podać podstawowe struktury układów sterowania, opisać kilka sposobów doboru nastaw regulatorów. Student uzyskał od 71% do 80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student potrafi wykazać się podstawową wiedzą o wybranych procesach technologicznych, elementach i urządzeniach wykonawczych automatyki przemysłowej, potrafi scharakteryzować podstawową strukturę kompleksowej automatyki, podać podstawowe struktury układów sterowania, opisać kilka sposobów doboru nastaw regulatorów. Student uzyskał od 81% do 90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student potrafi wykazać się podstawową wiedzą o wybranych procesach technologicznych, elementach i urządzeniach wykonawczych automatyki przemysłowej, potrafi scharakteryzować podstawową strukturę kompleksowej automatyki, podać podstawowe struktury układów sterowania, opisać kilka sposobów doboru nastaw regulatorów. Student uzyskał od 91% do 100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C17_U01 Student potrafi dobrać elementy pomiarowe, wykonawcze, platformę sterującą oraz oprogramowanie do projektowanego i wykonywanego w praktyce systemu sterowania. | 2,0 | Student nie potrafi dobrać elementów pomiarowych i wykonawczych układu sterowania. Student nie rozumie istotnych różnic pomiędzy platformami sterującymi. Student nie potrafi użyć oprogramowania do projektowania i implementacji systemów sterowania. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student potrafi dobrać elementy pomiarowe i wykonawcze układu sterowania. Student rozumie istotne różnice pomiędzy platformami sterującymi. Student potrafi dobrać i użyć oprogramowania do projektowania i implementacji systemów sterowania. Student uzyskał od 50% do 60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student potrafi dobrać elementy pomiarowe i wykonawcze układu sterowania. Student rozumie istotne różnice pomiędzy platformami sterującymi. Student potrafi dobrać i użyć oprogramowania do projektowania i implementacji systemów sterowania. Student uzyskał od 61% do 70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student potrafi dobrać elementy pomiarowe i wykonawcze układu sterowania. Student rozumie istotne różnice pomiędzy platformami sterującymi. Student potrafi dobrać i użyć oprogramowania do projektowania i implementacji systemów sterowania. Student uzyskał od 71% do 80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student potrafi dobrać elementy pomiarowe i wykonawcze układu sterowania. Student rozumie istotne różnice pomiędzy platformami sterującymi. Student potrafi dobrać i użyć oprogramowania do projektowania i implementacji systemów sterowania. Student uzyskał od 81% do 90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student potrafi dobrać elementy pomiarowe i wykonawcze układu sterowania. Student rozumie istotne różnice pomiędzy platformami sterującymi. Student potrafi dobrać i użyć oprogramowania do projektowania i implementacji systemów sterowania. Student uzyskał od 91% do 100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C22_K01 Student potrafi zidentyfikować i zdefiniować niezbędne do realizacji projektu: zasoby, kompetencje, metody prowadzenia prac projektowych. | 2,0 | Student nie potrafi identyfikować i definiować niezbędnych do realizacji projektów: zasobów, kompetencji oraz metod prowadzenia prac projektowych. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student potrafi identyfikować i definiować niezbędne do realizacji projektów: zasoby, kompetencje oraz metody prowadzenia prac projektowych. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student potrafi identyfikować i definiować niezbędne do realizacji projektów: zasoby, kompetencje oraz metody prowadzenia prac projektowych. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student potrafi identyfikować i definiować niezbędne do realizacji projektów: zasoby, kompetencje oraz metody prowadzenia prac projektowych. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student potrafi identyfikować i definiować niezbędne do realizacji projektów: zasoby, kompetencje oraz metody prowadzenia prac projektowych. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student potrafi identyfikować i definiować niezbędne do realizacji projektów: zasoby, kompetencje oraz metody prowadzenia prac projektowych. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Literatura podstawowa
- Skoczowski S., Technika regulacji temperatury, RCzPAK, Warszawa - Zielona Góra, 2000
- Brzózka J., Regulatory cyfrowe w automatyce, Mikom, 2002
- Rumatowski K., Podstawy Automatyki. Część 1. Układy liniowe o działaniu ciągłym, WPP, 2004
- Rumatowski K., Podstawy Automatyki. Część 2. Układy dyskretne. Sygnały stochastyczne, WPP, 2005
- Rumatowski K., Podstawy regulacji automatycznej, WPP, 2008
- Chorowski B., Werszko M., Mechaniczne urządzenia automatyki, WNT, Warszawa, 1990
- Świder J. (red.), Sterowanie i automatyzacja procesów technologicznych i układów mechatronicznych, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2012
- Zawada B., Układy sterowania w systemach wentylacji i klimatyzacji, Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
- Kostro J., Elementy, urządzenia i układy automatyki, WSiP, Warszawa, 1998
- Bartelt T., Industrial automated systems: instrumentation and motion control, Cengage Learning, 2011
Literatura dodatkowa
- Misztal Henryk, Materiały pomocnicze do kursu Technika regulacji automatycznej, Kserokopie udostępniane studentom przez prowadzącego kurs, 2012
- Artykuły w czasopismach, np. Pomiary Automatyka Kontrola, Pomiary Automatyka Robotyka