Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Elementy programowania matematycznego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elementy programowania matematycznego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Przemysław Orłowski <Przemyslaw.Orlowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw informatyki |
W-2 | Znajomość podstaw matematyki |
W-3 | Komputerowe wspomaganie prac inżynierskich |
W-4 | Podstawy automatyki i robotyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie studentów z klasycznymi metodami i rezultatami z zakresu teorii i praktyki optymalizacji. |
C-2 | Nabycie umiejętności wykorzystywania wbudowanych procedur standardowych do rozwiązywania praktycznych zagadnień identyfikacji i optymalizacji układów sterowania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do ćwiczeń | 1 |
T-L-2 | Sformułowanie praktycznego zadania programowania matematycznego | 2 |
T-L-3 | Analiza działania wybranych algorytmów programowania matematycznego | 2 |
T-L-4 | Metody gradientowe | 2 |
T-L-5 | Rozwiązywanie zadań programowania matematycznego z ograniczeniami | 2 |
T-L-6 | Zastosowanie niedeterministycznych metod programowania matematycznego | 2 |
T-L-7 | Programowanie matematyczne w układach sterowania | 2 |
T-L-8 | Sformułowanie i rozwiązanie zadania programowania matematycznego w prostym układzie sterowania | 3 |
T-L-9 | Sformułowanie i rozwiązanie zadania programowania matematycznego dla optymalnego układu sterowania | 4 |
T-L-10 | Sformułowanie i rozwiązanie zadania programowania matematycznego dla układu sterowania z dwoma regulatorami | 4 |
T-L-11 | Sformułowanie i rozwiązanie zadania programowania matematycznego w zagadnieniach identyfikacji parametrów modelu | 4 |
T-L-12 | Zaliczenie formy zajęć | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości podstawowe, sformułowanie zagadnienia programowania matematycznego, zmienne projektowe, funkcja celu, podstawowe własności | 2 |
T-W-2 | Metody poszukiwań prostych dla zagadnień jedno i wielowymiarowych | 2 |
T-W-3 | Zastosowanie metod gradientowych w zadaniach programowania matematycznego | 2 |
T-W-4 | Techniki rozwiązywania zadań programowania matematycznego z ograniczeniami | 3 |
T-W-5 | Zastosowanie metod niedeterministycznych w rozwiązywaniu wielomodalnych zagadnień programowania matematycznego | 6 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | opracowanie wyników z laboratorium | 15 |
A-L-3 | przygotowanie się do kolokwium | 25 |
70 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | uzupełnianie wiedzy z literatury | 7 |
A-W-3 | przygotowanie się do egzaminu | 6 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena wystawiana na podstawie składanych sprawozdań |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena wystawiana na zakończenie wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_O06-2_W01 Student poprawnie wykorzystuje kilka narzędzi programowania matematycznego. | AR_1A_W03, AR_1A_W06 | — | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C30.2_U01 Student potrafi zastosować programowanie matematyczne w zagadnieniach inżynierskich. | AR_1A_U01, AR_1A_U19 | — | — | C-2 | T-L-12, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-7 | M-3 | S-1, S-2 |
AR_1A_O06-2_U19 Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy. | AR_1A_U01, AR_1A_U19 | — | — | C-2, C-1 | T-L-12, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-1, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_O06-2_W01 Student poprawnie wykorzystuje kilka narzędzi programowania matematycznego. | 2,0 | Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2). |
3,0 | Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25). | |
3,5 | Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75). | |
4,0 | Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25). | |
4,5 | Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75). | |
5,0 | Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C30.2_U01 Student potrafi zastosować programowanie matematyczne w zagadnieniach inżynierskich. | 2,0 | Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2). |
3,0 | Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25). | |
3,5 | Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75). | |
4,0 | Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25). | |
4,5 | Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75). | |
5,0 | Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75. | |
AR_1A_O06-2_U19 Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy. | 2,0 | Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (tj. ocena 2). |
3,0 | Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach (2,3.25). | |
3,5 | Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.25,3.75). | |
4,0 | Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <3.75,4.25). | |
4,5 | Średnia ważona z form ocen zawiera się w przedziałach <4.25,4.75). | |
5,0 | Średnia ważona z form ocen wynosi co najmniej 4.75. |
Literatura podstawowa
- A. Stachurski, A. P. Wierzbicki, Podstawy optymalizacji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2001
- J. Seidler, A. Badach, W. Molisz, Metody rozwiązywania zadań optymalizacji, WNT, Warszawa, 1980
- W. Findeisen, J. Szymanowski, A. Wierzbicki, Teoria i metody obliczeniowe optymalizacji, PWN, 1980
- Kalinowski K., Metody optymalizacji, Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 2000
- Kusiak J., Danielewska-Tułecka A., Oprocha P., Optymalizacja. Wybrane metody z przykładami zastosowan, PWN, Warszawa, 2009