Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Inżynieria materiałowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria materiałowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wysokich Napięć i Elektroenergetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Zenker <Marek.Zenker@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jan Bursa <Jan.Bursa@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z chemii i fizyki z zakresu szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie zjawisk fizycznych występujących w materiałach. |
C-2 | Łączenie wiedzy o budowie materiałów z ich właściwościamii. |
C-3 | Nabycie umiejętności stosowania materiałów w automatyce i robotyce. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych, instrukcje i regulamin BHP | 2 |
T-L-2 | Zautomatyzowane badanie właściwości fizykochemicznych olejów izolacyjnych | 2 |
T-L-3 | Badanie wytrzymałości elektrycznej stałych i ciekłych materiałów dielektrycznych | 2 |
T-L-4 | Techniczne i automatyczne sposoby pomiaru małych i dużych rezystancji | 2 |
T-L-5 | Pomiar rezystywności skrośnej i powierzchniowej materiałów stałych | 2 |
T-L-6 | Zaliczenie przejściowe | 2 |
T-L-7 | Pomiar procesów relaksacji dielektrycznej układu RC w dziedzinie czasu | 2 |
T-L-8 | Pomiar współczynnika strat dielektrycznych i przenikalności elektrycznej materiałów izolacyjnych | 2 |
T-L-9 | Manualny i zautomatyzowany pomiar odpowiedzi dielektrycznej układu RC w dziedzinie częstotliwości | 2 |
T-L-10 | Manualny i automatyczny sposób wyznaczania zawilgocenia izolacji papierowo-olejowej transformatora | 2 |
T-L-11 | Zaliczenie przejściowe | 2 |
T-L-12 | Badanie wytrzymałości elektrycznej powietrza | 2 |
T-L-13 | Badanie elektryzacji dielektryków stałych | 2 |
T-L-14 | Wpływ barier na wytrzymałość elektryczną powietrza | 2 |
T-L-15 | Termin odróbkowy. Zaliczenie końcowe | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Inżynieria materiałowa jako dziedzina wiedzy i techniki. | 1 |
T-W-2 | Podstawowe właściwości materiałów. | 1 |
T-W-3 | Badania i pomiary w inżynierii materiałowej. | 1 |
T-W-4 | Fizyczne podstawy inżynierii materiałowej - poziom atomu, poziom cząsteczki poziom związku chemicznego. | 1 |
T-W-5 | Podstawy krystalografii. | 1 |
T-W-6 | Korozja. | 1 |
T-W-7 | Przewodniki, dielektryki, półprzewodniki, magnetyki - struktura, zastosowanie. | 2 |
T-W-8 | Kriorezystywność i nadprzewodnictwo, podstawy nanotechnologii. | 1 |
T-W-9 | Stal, stale szlachetne, obróbka stali, właściwości, zastosowanie. | 1 |
T-W-10 | Metale nieżelazne, właściwości. | 1 |
T-W-11 | Polimery konstrukcyjne - wytwarzanie, właściwości, zastosowanie. | 1 |
T-W-12 | Technologie łączenia. | 1 |
T-W-13 | Recykling materiałów elektrotechnicznych. | 1 |
T-W-14 | Ciecze izolacyjne - właściwości, zastosowanie. Zaliczenie wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo z zajeciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczeń | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna studenta | 8 |
A-W-3 | Zaliczenie wykładów. | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem komputera. |
M-2 | Pokaz. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C04_W01 Ma podstawową wiedzę o właściwościach konstrukcyjnych i eksploatacyjnych materiałów stosowanych w zautomatyzowanych procesach technologicznych. | AR_1A_W15, AR_1A_W25 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-14, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-2, T-W-4, T-L-4, T-L-8, T-L-3, T-L-10, T-L-12, T-L-5, T-L-7, T-L-9, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C04_U01 Ma umiejętności pozwalające zastosować w praktyce wiedzę o właściwościach konstrukcyjnych i eksploatacyjnych materiałów stosowanych w zautomatyzowanych procesach technologicznych. | AR_1A_U26 | — | — | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-14, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-2, T-W-4, T-L-9, T-L-5, T-L-8, T-L-3, T-L-7, T-L-12, T-L-10, T-L-4, T-L-13, T-L-2, T-L-14 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C04_W01 Ma podstawową wiedzę o właściwościach konstrukcyjnych i eksploatacyjnych materiałów stosowanych w zautomatyzowanych procesach technologicznych. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy o właściwościach konstrukcyjnych i eksploatacyjnych materiałów stosowanych w zautomatyzowanych procesach technologicznych. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę o właściwościach konstrukcyjnych i eksploatacyjnych materiałów stosowanych w zautomatyzowanych procesach technologicznych. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę o właściwościach konstrukcyjnych i eksploatacyjnych materiałów stosowanych w zautomatyzowanych procesach technologicznych. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student ma podstawową wiedzę o właściwościach konstrukcyjnych i eksploatacyjnych materiałów stosowanych w zautomatyzowanych procesach technologicznych. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student ma podstawową wiedzę o właściwościach konstrukcyjnych i eksploatacyjnych materiałów stosowanych w zautomatyzowanych procesach technologicznych. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student ma podstawową wiedzę o właściwościach konstrukcyjnych i eksploatacyjnych materiałów stosowanych w zautomatyzowanych procesach technologicznych. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C04_U01 Ma umiejętności pozwalające zastosować w praktyce wiedzę o właściwościach konstrukcyjnych i eksploatacyjnych materiałów stosowanych w zautomatyzowanych procesach technologicznych. | 2,0 | Student nie ma podstawowych umiejętności pozwalających zastosować w praktyce wiedzę o właściwościach konstrukcyjnych i eksploatacyjnych materiałów stosowanych w zautomatyzowanych procesach technologicznych. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student ma podstawowe umiejętności pozwalające zastosować w praktyce wiedzę o właściwościach konstrukcyjnych i eksploatacyjnych materiałów stosowanych w zautomatyzowanych procesach technologicznych. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student ma podstawowe umiejętności pozwalające zastosować w praktyce wiedzę o właściwościach konstrukcyjnych i eksploatacyjnych materiałów stosowanych w zautomatyzowanych procesach technologicznych. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student ma podstawowe umiejętności pozwalające zastosować w praktyce wiedzę o właściwościach konstrukcyjnych i eksploatacyjnych materiałów stosowanych w zautomatyzowanych procesach technologicznych. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student ma podstawowe umiejętności pozwalające zastosować w praktyce wiedzę o właściwościach konstrukcyjnych i eksploatacyjnych materiałów stosowanych w zautomatyzowanych procesach technologicznych. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student ma podstawowe umiejętności pozwalające zastosować w praktyce wiedzę o właściwościach konstrukcyjnych i eksploatacyjnych materiałów stosowanych w zautomatyzowanych procesach technologicznych. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Literatura podstawowa
- Celiński Zdzisław, Materiałoznawstwo elektrotechniczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2011
- Florkowska Barbara, Furgał jakub, Szczerbiński Marek, Włodek Romuald, Zydroń Paweł, Materiały elektrotechniczne, Wydawnictwo AGH, Kraków, 2010
Literatura dodatkowa
- Ashby Michael F., Jones David R. H., Materiały inżynierskie t. 1, WNT, Warszawa, 1995
- Ashby Michael F., Jones David R. H., Materiały inżynierskie t. 2, WNT, Warszawa, 1996
- Krzemień Eugeniusz, Materiałoznawstwo, Wydawnicywo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2001
- Wijtkun Feliks, Sołncew Jurij P., Materiałoznawstwo t. 1 i 2, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom, 1999
- Ashby Michael, Shercliff Hugh, Cebon David, Inżynieria materiałowa, Galaktyka, Łódź, 2011
- Dobrzański Leszek A., Wprowadzenie do nauki o materiałach, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2007