Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Ekonomika zarządzania jakością:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomika zarządzania jakością | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wysokich Napięć i Elektroenergetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Mrozik <Andrzej.Mrozik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu ekonomii, organizacji i zarządzania przedsiębiorstwa z zakresu szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy z wdrożeniem Systemu Zarządzania Jakością oraz uwzględniania problematyki jakości produktu i doskonalenia procesu produkcyjnego w aspekcie optymalizacji kosztów wytwarzania. |
C-2 | Zapoznanie studentów z problematyką makroekonomiczną państwa i mikroekonomiczną w zarządzaniu jakością w przedsiębiorstwach produkcyjno-usługowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Gospodarka wolnorynkowa. Ewolucja systemów zarządzania przedsiębiorstwami. | 3 |
T-W-2 | Rola przedsiębiorczości, innowacyjności oraz jakości produktu i procesów wytwarzania w poprawie konkurencyjności przedsiębiorstwa. | 4 |
T-W-3 | Klasyfikacja systemów zarządzania przedsiębiorstwem wg kryterium efektywności ekonomicznej. Parametry ekonomiczne oceny przedsiebiorstwa. | 2 |
T-W-4 | Jakość - pojęcie, definicje, terminologia, cele i dziedziny zarządzania jakością w przedsiebiorstwie. | 6 |
T-W-5 | Znormalizowane systemy zarządzania oraz Zintegrowany System Zarządzania Jakością. | 3 |
T-W-6 | System Zarządzania Jakością wg normy ISO 9001: 2008 - cele, wymagania, struktura i wdrożenie. Korzyści z wdrożenia SZJ oraz koszty jakości. | 4 |
T-W-7 | Korzyści z wdrożenia SZJ oraz koszty jakości. | 3 |
T-W-8 | Opracowanie dokumentacji systemu jakości. | 1 |
T-W-9 | Wpływ Zintegrowanego Systemu Zarządzania (ZSZ) i Zarządzania przez Jakość (ZpJ) na skuteczność działań wytwórczych przedsiębiorstwa. | 2 |
T-W-10 | Jakościowe modele doskonalenia przedsiębiorstwa - doskonałości w biznesie (model EFQM i PNJ). Zaliczenie wykładu. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Obecność na zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia pisemnego wykładów | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład audytoryjny z wykorzystaniem technik audiowizualnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test (sprawdzian pisemny) oraz ocena aktywności studenta na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_A10.2_W01 Student zdobywa wiedzę o problemach makroekonomicznych państwa i mikroekonomicznych w zarządzaniu przedsiębiorstwami produkcyjno-usługowymi. | EL_1A_W22, EL_1A_W20, EL_1A_W23 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
EL_1A_O26_W20 Student ma podstawową wiedzę z zakresu wymagań i uwarunkowań ekonomiki przedsiębiorstwa oraz zagadnień wpływających na jakość produktu i procesu wytwórczego. | EL_1A_W22, EL_1A_W20, EL_1A_W23 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-7, T-W-9, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_A10.2_K01 Student ma świadomość pozatechnicznych, w tym ekonomicznych aspektów działalności inżyniera. Rozumie również wpływ ekonomicznych aspektów przedsiębiorczości na wykonywany zawód. | EL_1A_K02, EL_1A_K04, EL_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-7, T-W-9, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_A10.2_W01 Student zdobywa wiedzę o problemach makroekonomicznych państwa i mikroekonomicznych w zarządzaniu przedsiębiorstwami produkcyjno-usługowymi. | 2,0 | Student uzyskał punktację poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
EL_1A_O26_W20 Student ma podstawową wiedzę z zakresu wymagań i uwarunkowań ekonomiki przedsiębiorstwa oraz zagadnień wpływających na jakość produktu i procesu wytwórczego. | 2,0 | Student uzyskał punktację poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_A10.2_K01 Student ma świadomość pozatechnicznych, w tym ekonomicznych aspektów działalności inżyniera. Rozumie również wpływ ekonomicznych aspektów przedsiębiorczości na wykonywany zawód. | 2,0 | Student nie ma świadomości pozatechnicznych, w tym ekonomicznych aspektów działalności inżyniera. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student ma świadomość pozatechnicznych, w tym ekonomicznych aspektów działalności inżyniera. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student ma świadomość pozatechnicznych, w tym ekonomicznych aspektów działalności inżyniera. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student ma świadomość pozatechnicznych, w tym ekonomicznych aspektów działalności inżyniera. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student ma świadomość pozatechnicznych, w tym ekonomicznych aspektów działalności inżyniera. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student ma świadomość pozatechnicznych, w tym ekonomicznych aspektów działalności inżyniera. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Literatura podstawowa
- Węgrzyn Bogusław, Jakościowe aspekty efektywności Systemowej Integracji Przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2015, I, Monografia habilitacyjna
- Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka., PWN, Warszawa, 1998, I
Literatura dodatkowa
- Norma, PN-ISO 9001: 2009 Systemy Zarządzania Jakością. Wymagania, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2009, pierwszy