Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | I_2A_D01.04_W01 | Student zna główne zadania i algorytmy eksploracji danych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | I_2A_W01 | Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie matematyki stosowanej i inżynierii obliczeniowej |
---|
I_2A_W04 | Ma rozszerzoną wiedzę o problemach, zadaniach i algorytmach analizy, przetwarzania oraz eksploracji danych |
I_2A_W08 | Posiada wiedzę na temat zagadnień sztucznej inteligencji i ich wykorzystania w systemach informatycznych |
Cel przedmiotu | C-4 | Przygotowanie do prowadzenia badań naukowych w dyscyplinie Informatyka |
---|
C-1 | Zapoznanie się z podstawowymi algorytmami eksploracji danych |
C-2 | Nabycie umiejętności rozpoznawania róznych zadań eksploracji danych w sytuacjach praktycznych oraz wyboru odpowiednich technik i algorytmów do ich rozwiązywania |
C-3 | Nabycie umiejętności implementacji wybranych algorytmów eksploracji danych. |
Treści programowe | T-L-5 | Zastosowanie "jawnych" i ukrytych łańcuch Łańcuchów Markowa oraz ich zastowsowanie do pedykcji w szeregach czasowych oraz klasyfikacji. |
---|
T-L-6 | Zadania dotyczące wnioskowania w modelach graficznych z wykorzystaniem bibliotek BUGS/JAGS, np..: wnioskowanie statystyczne, uczenie nieparametryczne, filtracja sygnałów. |
T-L-1 | Badania złożoności algortmów indeksowania danych wielowymiarowych: kd-drzewa, drzewa kulkowe. |
T-L-2 | Implementacja Wybranego algorytmu klasteryzacji (np. grupowanie hierarchiczne, DBSCAN, algorytm EM) oraz porównanie metod grupowania. |
T-L-3 | Implementacja algorytmu faktoryzacji macierzy nieujemnych oraz eksperymenty na danych tekstowych o obrazach. |
T-L-4 | Implementacja algorytmu wyszukiwania reguł asocjacyjnych, w oparciu o algorytm apriori lub wykorzystując drzewo wyliczające podzbiory, wyszukiwanie reguł pareto-optymalnych. |
T-L-7 | Wybrane zadanie eksploracji danych tekstowych. |
T-W-1 | Dane, rodzaje danych, zadania i problemy eksploracji danych. |
T-W-8 | Łańcuchy Markowa, Ukryte Łańcuchy Markowa, wnioskowanie w łańcuchach, algorytm forward-backward, algorytm Vierbiego, algorytm Bauma-Welcha |
T-W-4 | Wykrywanie reguł i wzorców, algorytmy: apriori, fp-growth, prefixspan, set enumeration tree, Wzorce interesujące, zagadnienia testowania. Wykrywanie wzorców w szeregach czasowych. |
T-W-5 | Zmienne ukryte, dekompozycja sygnałów, faktoryzacja macierzy nieujemnych, uczenie słownikowe, autoenkoder |
T-W-2 | techniki indeksowania i przeszukiwania danych wielowymiarowych (kd-drzewa, drzewa kulkowe). |
T-W-3 | Techniki nienadzorowane: Grupowanie danych, algorytmy klasteryzacji: metryki i miary podobieństwa, wykrywanie obserwacji obserwacje odstających, algorytm EM, metody pólnadzorowane. |
T-W-7 | Twierdzenie Bayesa, prawdopodobieństwo warunkowe, modele graficzne, sieci bayesowskie, wnioskowanie w modelach probabilistycznych, warianty zmiennych dyskretnych i ciągłych, system BUGS. |
T-W-6 | Elementy eksploracji danych tekstowych, model bag of words, algorytm page rank. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład prezentacja w postaci slajdów, wybrane treść pokazywne na tablicy |
---|
M-2 | Laboratoria praca przy komputerach w środowisku programu Python (ewentulanie do wyboru Matlab), samodzielna impelementacja wybranych algorytmów, oraz wykorzystywnie dostępnych bibliotek w zależności od zadania. |
Sposób oceny | S-5 | Ocena podsumowująca: Laboratorium zagregowana ocena łączna z poczególnych ocen cząstkowych |
---|
S-1 | Ocena formująca: laboratorium ocena sprawozdań |
S-2 | Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań programistycznych |
S-4 | Ocena podsumowująca: egzamin ustny lub pisemny |
S-3 | Ocena formująca: Laboratorium: ocena pracy na zajęciach |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie opanował materiału w stopniu dostatecznym. |
3,0 | Student opanował materiał przedmiotu w stopniu podstawowym, rozróżnia podstawowe zdania eksploracji danych i zna możliwości dostęnych bibliotek eksploracji danych. |
3,5 | Student opanował materiał przedmiotu w stopniu ponad podstawowoym,rozróżnia podstawowe zdania eksploracji danych i zna możliwości dostęnych bibliotek eksploracji danych. |
4,0 | Student opanował materiał przedmiotu w stopniu dobrym, rozróżnia główne zdania eksploracji danych, zna możliwości dostęnych bibliotek eksploracji danych, zna wybrane algorytmy eksploracji danych. |
4,5 | Student opanował materiał przedmiotu w stopniu ponad dobrym, rozróżnia główne zdania eksploracji danych, zna bardzo dobrze możliwości dostęnych bibliotek eksploracji danych, zna wybrane algorytmy eksploracji danych. |
5,0 | Student opanował materiał przedmiotu w stopniu bardzo dobrym, rozróżnia główne zdania eksploracji danych, zna bardzo dobrze możliwości dostęnych bibliotek eksploracji danych, zna gółwne algorytmy i jest biegły w szczególach impelementacyjnych. |