Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: Projektowanie oprogramowania
Sylabus przedmiotu Projektowanie zorientowane na człowieka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie zorientowane na człowieka | ||
Specjalność | Systemy komputerowe zorientowane na człowieka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Lewandowska <Anna.Tomaszewska@zut.edu.pl>, Adam Nowosielski <Adam.Nowosielski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Projektowanie interfejsów użytkownika |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z technologiami wykorzystywanymi w projektowaniu zorientowanym na człowieka |
C-2 | Zapoznanie studentów możliwościami wykorzystywanymi w projektowaniu zorientowanym na człowieka |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Akwizycja danych percepcyjnych do analizy efektywności interfejsów graficznych użytkownika | 2 |
T-L-2 | Analiza sposobu percepcji danych z uwzględnieniem modelu poznawczego użytkownika | 2 |
T-L-3 | Projektowanie komponentów multimedialnych dedykowanych interfejsom użytkownika | 2 |
T-L-4 | Metryki oceny jakości obrazów cyfrowych | 2 |
T-L-5 | Projektowanie spersonalizowanego interfejsu graficznego | 2 |
T-L-6 | Analiza stabilności opracowanego systemu pod kątem bodźców przerywających system poznawczy użytkownika | 2 |
T-L-7 | Badanie efektywności gier w zależności od stylu poznawczego gracza | 2 |
T-L-8 | Zastosowanie analizy sentymentu w systemach afektywnych | 2 |
T-L-9 | Projektowanie mechanizmów grywalizacji dla wybranych założeń projektowych | 2 |
T-L-10 | Narzędzia wspomagające projektowanie systemów webowych zorientowanych na użytkownika | 2 |
T-L-11 | Planowanie i realizacja testów użyteczności z udziałem dedykowanych platform online | 2 |
T-L-12 | Planowanie i realizacja testów użyteczności z udziałem specjalizowanego oprogramowania | 2 |
T-L-13 | Analiza zachowań i opracowanie raportu użyteczności | 2 |
T-L-14 | Optymalizacji systemów interaktywnych z wykorzystaniem metod planowanie eksperymentów | 2 |
T-L-15 | Testowanie systemów informatycznych pod kątem dostępności dla osób niepełnosprawnych | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Uwzględnienie naturalnych preferencji człowieka w projektowanu systemów komputerowych. | 2 |
T-W-2 | Akwizycja naturalnych preferencji człowieka: techniki projektowania i reaizacja badań. Etyka i normy prawne. | 2 |
T-W-3 | Komponenty multimedialne w intefejsach użytkownika. | 2 |
T-W-4 | Metryki oceny jakości obrazów cyfrowych. | 2 |
T-W-5 | Interfejsy użytkownika uwzględniające system poznawczy człowieka. | 2 |
T-W-6 | Optymalizacja przerwań procesów poznawczych: ergonomia systemów. | 2 |
T-W-7 | Projektowanie gier komputerowych z uwzględnieniem systemu poznawczego człowieka | 2 |
T-W-8 | Systemy afektywne i analizy sentymentu w systemach informatycznych | 2 |
T-W-9 | Projektowanie systemów z udziałem mechanizmów grywalizacji | 2 |
T-W-10 | Projektowanie systemów internetowych zorientowane na użytkownika | 2 |
T-W-11 | Pomiary i analizy zachowań użytkowników systemów informatycznych | 2 |
T-W-12 | Metody i techniki badania użyteczności systemów informatycznych | 2 |
T-W-13 | Optymalizacja procesów w systemach handlu elektronicznego pod kątem zachowań użytkowników | 2 |
T-W-14 | Targetowanie i personalizacja w systemach marketingu elektronicznego | 2 |
T-W-15 | Testowanie systemów informatycznych pod kątem dostępności dla osób niepełnosprawnych | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań | 12 |
A-L-3 | Analiza literatury | 8 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-3 | Konsultacje do wykładu | 2 |
A-W-4 | Analiza literatury | 6 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacjami i przykładami |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne i realizacja zadań praktycznych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca. Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu. |
S-2 | Ocena formująca: Laboratoria: ocena na podstawie sprawozdań i obecności. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D03.02_W01 Wiedza w zakresie wdrażania i eksploatacji systemów zorientowanych na człowieka. | I_2A_W03, I_2A_W05 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-10, T-L-13, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-8, T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-11, T-W-9, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
I_2A_D03.02_W02 Wiedza w zakresie metod analitycznych, przetwarzania danych i algorytmów wykorzystywanych w systemach zorientowanych na człowieka. | I_2A_W04 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-11, T-L-8, T-L-6, T-W-5, T-W-14, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D03.02_U01 Umiejętność wdrażania i eksploatacji systemów zorientowanych na człowieka. | I_2A_U03, I_2A_U10 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-10, T-L-11, T-L-13, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-8, T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-11, T-W-9, T-W-14, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
I_2A_D03.02_U02 Posiada umiejętność stosowania metod analitycznych i algorytmów przetwarzania danych wykorzystywanych w systemach zorientowanych na człowieka. | I_2A_U06 | — | — | C-1, C-2 | T-L-11, T-L-8, T-L-6, T-W-5, T-W-6, T-W-14 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D03.02_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ukształtuje aktywną postawę poznawczą i chęć rozwoju zawodowego | I_2A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-10, T-L-11, T-L-13, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-8, T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-11, T-W-9, T-W-14, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D03.02_W01 Wiedza w zakresie wdrażania i eksploatacji systemów zorientowanych na człowieka. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć związanych z technologiami wykorzystywanymi w systemach zorientowanych na człowieka. |
3,0 | Zna podstawowe pojęcia i technologie stosowane w systemach zorientowanych na człowieka. | |
3,5 | Zna podstawowe pojęcia związane z technologiami wykorzystywanymi w systemach zorientowanych na człowieka. Zna podstawowe technologie i potrafi je wykorzystać. | |
4,0 | Dobrze zna podstawowe pojęcia związane z systemami zorientowanymi na człowieka. Dobrze zna technologie i potrafi je wykorzystać. | |
4,5 | Dobrze zna podstawowe i zaawansowane pojęcia związane z systemami zorientowanymi na człowieka. Dobrze zna podstawowe i zaawansowane technologie. Zna metody i narzędzia stosowane w pomiarach efektywności systemów zorientowanych na człowieka. | |
5,0 | Bardzo dobrze zna zaawansowane pojęcia związane z systemami zorientowanymi na człowieka. Bardzo dobrze zna zaawansowane technologie. Zna metody i narzędzia stosowane w pomiarach efektywności systemów zorientowanych na człowieka oraz powiązane z nimi metody optymalizacji. | |
I_2A_D03.02_W02 Wiedza w zakresie metod analitycznych, przetwarzania danych i algorytmów wykorzystywanych w systemach zorientowanych na człowieka. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć związanych z technologiami stosowanymi w systemach zorientowanych na człowieka. |
3,0 | Zna podstawowe pojęcia i technologie stosowane w systemach zorientowanych na człowieka. | |
3,5 | Zna podstawowe pojęcia związane z technologiami stosowanymi w systemach zorientowanych na człowieka. Zna podstawowe technologie związane z takimi systemami i potrafi je wykorzystać. | |
4,0 | Dobrze zna podstawowe pojęcia związane z technologiami stosowanymi w systemach zorientowanych na człowieka. Dobrze zna technologie stosowane w w takich systemach i potrafi je wykorzystać. | |
4,5 | Dobrze zna podstawowe i zaawansowane pojęcia związane z systeami zorientowanymi na człowieka. Dobrze zna podstawowe i zaawansowane technologie stosowane w takich systemach. Zna metody i narzędzia stosowane w pomiarach efektywności systemów zorientowanych na użytkownika. | |
5,0 | Bardzo dobrze zna zaawansowane pojęcia związane z technologiami stosowanymi w systemach zorientowanych na człowieka. Bardzo dobrze zna zaawansowane technologie stosowane w takich systemach. Zna metody i narzędzia stosowane w pomiarach efektywności systemów zorientowanych na użytkownika oraz powiązane z nimi metody optymalizacji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D03.02_U01 Umiejętność wdrażania i eksploatacji systemów zorientowanych na człowieka. | 2,0 | Nie umie korzystać z systemów zorientowanych na człowieka. |
3,0 | Umie korzystać z podstawowych funkcji systemów zorientowanych na człowieka | |
3,5 | Umie korzystać z podstawowych funkcji systemów zorientowanych na użytkownika. Umie konfigurować systemy zorientowane na człowieka. | |
4,0 | Umie korzystać z podstawowych funkcji systemów zorientowanych na użytkownika. Umie konfigurować i wdrażać systemy zorientowane na człowieka. Umie dostosować ich funkcjonalność do postawionych potrzeb. | |
4,5 | Umie korzystać z funkcji systemów zorientowanych na człowieka. Umie konfigurować i wdrażać systemy zorientowane na użytkownika. Umie dostosować ich funkcjonalność do postawionych potrzeb. Umie zastosować narzędzia pomiarowe i systemy analityczne. | |
5,0 | Umie korzystać z funkcji systemów zorientowanych na człowieka. Umie konfigurować i wdrażać systemy zorientowane na człowieka. Umie dostosować ich funkcjonalność do zadanych potrzeb. Umie zastosować narzędzia pomiarowe i systemy analityczne. Umie zastosować metody optymalizacji takich systemów. | |
I_2A_D03.02_U02 Posiada umiejętność stosowania metod analitycznych i algorytmów przetwarzania danych wykorzystywanych w systemach zorientowanych na człowieka. | 2,0 | Nie umie nawet w podstawowym zakresie wykorzystać metody analityczne stosowane w systemach zorientowanych na człowieka. |
3,0 | Umie w podstawowym zakresie wykorzystać metody analityczne stosowane w systemach zorientowanych na człowieka. | |
3,5 | Umie wykorzystać w systemach zorientowanych na człowieka podstawowe technologie powiązane z metodami analitycznymi. | |
4,0 | Umie wykorzystać w systemach zorientowanych na użytkownika podstawowe technologie powiązane z metodami analitycznymi. Umie wykorzystać podstawowe algorytmy i metody analityczne stosowane w tym obszarze. | |
4,5 | Umie wykorzystać w systemach zorientowanych na użytkownika technologie powiązane z metodami analitycznymi. Umie wykorzystać algorytmy i metody analityczne stosowane w tym obszarze. | |
5,0 | Umie wykorzystać w systemach zorientowanych na użytkownika zaawansowane technologie powiązane z metodami analitycznymi. Umie wykorzystać zaawansowane algorytmy i metody analityczne stosowane w tym obszarze. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D03.02_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ukształtuje aktywną postawę poznawczą i chęć rozwoju zawodowego | 2,0 | Nie spełnia kryteriów dla oceny 3 |
3,0 | Ma świadomość istnienia wielu technologii stosowanych w systemach zorientowanych na człowieka. | |
3,5 | Ma świadomość istnienia wielu technologii stosowanych w systemach zorientowanych na człowieka i postępu technologicznego w tym obszarze. Potrafi wskazać kluczowe technologie. | |
4,0 | Ma świadomość istnienia wielu technologii stosowanych w systemach zorientowanych na człowieka i postępu technologicznego w tym obszarze. Potrafi wskazać kluczowe technologie. Uzupełnia informacje w tym zakresie. Ma świadomość istnienia ograniczeń i regulacji prawnych związanych z danymi o preferencjach użytkownika. | |
4,5 | Ma świadomość istnienia wielu technologii stosowanych w systemach zorientowanych na człowieka. Potrafi wskazać kluczowe technologie. Aktywnie uzupełnia informacje w tym zakresie na podstawie najnowszych źródeł krajowych i zagranicznych. Ma świadomość istnienia ograniczeń i regulacji prawnych związanych z danymi o preferencjach użytkownika. | |
5,0 | Ma świadomość istnienia wielu możliwości wykorzytania wiedzy o preferncjach użytkownika. Potrafi wskazać kluczowe technologie. Aktywnie uzupełnia informacje w tym zakresie na podstawie najnowszych źródeł krajowych i zagranicznych i samodzielnie poszukuje nowych rozwiązań. Ma świadomość istnienia ograniczeń i regulacji prawnych związanych z wykorzystaniem danych o preferencjach użytkownika. |
Literatura podstawowa
- Liana Evans, Bartosz Sałbut, Social Media Marketing. Odkryj potencjał Facebooka, Twittera i innych portali społecznościowych, Helion, Warszawa, 2011
- Ph. Kotler, Marketing 4.0. Era cyfrowa, MT Biznes, Warszawa, 2017
- M. Zastrożna, Google Analytics w biznesie, Helion, Warszawa, 2015
- D. Wydra, Reklama Google AdWords w praktyce, Edgard, Warszawa, 2014
Literatura dodatkowa
- Calvin Jones, Damian Ryan, Najlepsze kampanie marketingu cyfrowego, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2011
- A. Fronczak, P. Fronczak, Świat sieci złożonych. Od fizyki do Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- B. Stawarz-Garcia, Content Marketing i Social Media., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
- P. Sala, J. Królewski, E-marketing. Współczesne trendy., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2016
- Ł. Kępiński i in., Twoja firma widoczna w internecie - marketing internetowy, Poltext, Warszawa, 2015
- Dinesh K. Kumar, Sridhar Poosapadi Arjunan, Human–Computer Interface Technologies for the Motor Impaired, CRC Press, 2015