Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N2)

Sylabus przedmiotu Energetyka wiatrowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Energetyka wiatrowa
Specjalność energetyka odnawialnych źródeł energii
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Energetycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 12 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw fizyki i termodynamiki, wymiany ciepła oraz matematyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z tematyką możliwości wykorzystania niekonwencjonalnego źródła energii jakim jest wiatr.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przykłady obliczeniowe i projektowe dotyczące tematyki wykładu15
15
wykłady
T-W-1Ruch i właściwości powietrza atmosferycznego; Prędkość wiatru i jej pomiar; Rozkład czasowy zmienności wiatru; Średnioroczna prędkość wiatru; Pomiar prędkości wiatru; Wiatr jako źródło energii; Maksymalna moc idealnej turbiny wiatrowej; Strefy wiatru w Polsce; Audyt wietrzności; Rodzaje turbin wiatrowych; Elektrownie wiatrowe: o poziomej i pionowej osi obrotu; Koncepcje przyszłościowe energetyki wiatrowej; Morskie farmy wiatrowe (MFW); Małe turbiny wiatrowe (MTW); Układy pracy elektrowni wiatrowych; Akumulacja energii elektrycznej; Budowa elektrowni wiatrowych; Wskaźniki ekonomiczne inwestycji; Podstawy prawne; Zagadnienia ekologiczne.12
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Studiowanie literatury2
A-P-3Praca własna nad projektem9
26
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Samokształcenie - uzupełnianie wiedzy11
A-W-3Konsultacje1
A-W-4Egzamin1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Metody praktyczne: opanowanie ćwiczeń rachunkowych z zakresu przedmiotu odzwierciedlone w wykonanym projekcie.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny. System punktowy oceny sprawdzianu: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt: poprawne wykonanie świadectwa charakterystyki energetycznej dla wybranego budynku i ustalonych założeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_EOZE/06_W01
Student posiada wiedzę pozwalającą przedstawić i omówić podstawowe sposoby wykorzystania energii wiatru oraz możliwości i celowość użycia siłowni wiatrowych w określonych warunkach. Potrafi określić znaczenie wykorzystania energii wiatru w kontekscie narastających problemów energetycznych i środowiskowych oraz omówić siłownie wiatrowe.
ENE_2A_W10C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_EOZE/06_U01
Student potrafi wykonać obliczenia, zna zasadę działania elektrowni wiatrowej, potrafi zaprojektować instalację wykorzystującą energię wiatru.
ENE_2A_U01, ENE_2A_U13C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_EOZE/06_K01
Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej.
ENE_2A_K03C-1T-W-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_EOZE/06_W01
Student posiada wiedzę pozwalającą przedstawić i omówić podstawowe sposoby wykorzystania energii wiatru oraz możliwości i celowość użycia siłowni wiatrowych w określonych warunkach. Potrafi określić znaczenie wykorzystania energii wiatru w kontekscie narastających problemów energetycznych i środowiskowych oraz omówić siłownie wiatrowe.
2,0Opanowanie wymaganego materiału na poziomie ponizej 60%.
3,0Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 61 - 67%.
3,5Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 68 - 75%.
4,0Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 76 - 83%.
4,5Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 84 - 91%.
5,0Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 92 - 100%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_EOZE/06_U01
Student potrafi wykonać obliczenia, zna zasadę działania elektrowni wiatrowej, potrafi zaprojektować instalację wykorzystującą energię wiatru.
2,0Opanowanie wymaganego materiału na poziomie poniżej 60%.
3,0Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 61 - 67%.
3,5Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 68 - 75%.
4,0Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 76 - 83%.
4,5Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 84 - 91%.
5,0Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 92 - 100%.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_EOZE/06_K01
Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej.
2,0Opanowanie wymaganego materiału na poziomie poniżej 60%.
3,0Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 60-67%.
3,5Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 68-75%.
4,0Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 76-83%.
4,5Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 84-91%.
5,0Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 92-100%.

Literatura podstawowa

  1. Lubośny Z.:, Elektrownie wiatrowe w systemie elektroenergetycznym, WNT, Warszawa, 2007
  2. Lubośny Z.:, Farmy wiatrowe w systemie elektroenergetycznym, WNT, Warszawa, 2009
  3. Boczar T.:, Energetyka wiatrowa. Aktualne możliwości wykorzystania, PAK, 2008
  4. Wolańczyk F.:, Elektrownie wiatrowe, KaBe, Krosno, 2009
  5. Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
  6. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2010
  7. Nowak W., Stachel A., Stan i perspektywy wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
  8. Cieśliński J., Mikielewicz J., Niekonwencjonalne źródła energii, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Odnawialne źródła energii. Poradnik, Tarbonus sp. z o.o., Kraków - Tarnobrzeg, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przykłady obliczeniowe i projektowe dotyczące tematyki wykładu15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ruch i właściwości powietrza atmosferycznego; Prędkość wiatru i jej pomiar; Rozkład czasowy zmienności wiatru; Średnioroczna prędkość wiatru; Pomiar prędkości wiatru; Wiatr jako źródło energii; Maksymalna moc idealnej turbiny wiatrowej; Strefy wiatru w Polsce; Audyt wietrzności; Rodzaje turbin wiatrowych; Elektrownie wiatrowe: o poziomej i pionowej osi obrotu; Koncepcje przyszłościowe energetyki wiatrowej; Morskie farmy wiatrowe (MFW); Małe turbiny wiatrowe (MTW); Układy pracy elektrowni wiatrowych; Akumulacja energii elektrycznej; Budowa elektrowni wiatrowych; Wskaźniki ekonomiczne inwestycji; Podstawy prawne; Zagadnienia ekologiczne.12
12

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Studiowanie literatury2
A-P-3Praca własna nad projektem9
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Samokształcenie - uzupełnianie wiedzy11
A-W-3Konsultacje1
A-W-4Egzamin1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_EOZE/06_W01Student posiada wiedzę pozwalającą przedstawić i omówić podstawowe sposoby wykorzystania energii wiatru oraz możliwości i celowość użycia siłowni wiatrowych w określonych warunkach. Potrafi określić znaczenie wykorzystania energii wiatru w kontekscie narastających problemów energetycznych i środowiskowych oraz omówić siłownie wiatrowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_W10Ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę w dziedzinie energetyki, zwłaszcza w zakresie energetyki niekonwencjonalnej, w tym energetyki odnawialnej, jądrowej i wodorowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z tematyką możliwości wykorzystania niekonwencjonalnego źródła energii jakim jest wiatr.
Treści programoweT-W-1Ruch i właściwości powietrza atmosferycznego; Prędkość wiatru i jej pomiar; Rozkład czasowy zmienności wiatru; Średnioroczna prędkość wiatru; Pomiar prędkości wiatru; Wiatr jako źródło energii; Maksymalna moc idealnej turbiny wiatrowej; Strefy wiatru w Polsce; Audyt wietrzności; Rodzaje turbin wiatrowych; Elektrownie wiatrowe: o poziomej i pionowej osi obrotu; Koncepcje przyszłościowe energetyki wiatrowej; Morskie farmy wiatrowe (MFW); Małe turbiny wiatrowe (MTW); Układy pracy elektrowni wiatrowych; Akumulacja energii elektrycznej; Budowa elektrowni wiatrowych; Wskaźniki ekonomiczne inwestycji; Podstawy prawne; Zagadnienia ekologiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Metody praktyczne: opanowanie ćwiczeń rachunkowych z zakresu przedmiotu odzwierciedlone w wykonanym projekcie.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny. System punktowy oceny sprawdzianu: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie wymaganego materiału na poziomie ponizej 60%.
3,0Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 61 - 67%.
3,5Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 68 - 75%.
4,0Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 76 - 83%.
4,5Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 84 - 91%.
5,0Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 92 - 100%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_EOZE/06_U01Student potrafi wykonać obliczenia, zna zasadę działania elektrowni wiatrowej, potrafi zaprojektować instalację wykorzystującą energię wiatru.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_U01Potrafi uzyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym w zakresie energetyki, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
ENE_2A_U13Potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny technologii energetycznej, zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z tematyką możliwości wykorzystania niekonwencjonalnego źródła energii jakim jest wiatr.
Treści programoweT-W-1Ruch i właściwości powietrza atmosferycznego; Prędkość wiatru i jej pomiar; Rozkład czasowy zmienności wiatru; Średnioroczna prędkość wiatru; Pomiar prędkości wiatru; Wiatr jako źródło energii; Maksymalna moc idealnej turbiny wiatrowej; Strefy wiatru w Polsce; Audyt wietrzności; Rodzaje turbin wiatrowych; Elektrownie wiatrowe: o poziomej i pionowej osi obrotu; Koncepcje przyszłościowe energetyki wiatrowej; Morskie farmy wiatrowe (MFW); Małe turbiny wiatrowe (MTW); Układy pracy elektrowni wiatrowych; Akumulacja energii elektrycznej; Budowa elektrowni wiatrowych; Wskaźniki ekonomiczne inwestycji; Podstawy prawne; Zagadnienia ekologiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Metody praktyczne: opanowanie ćwiczeń rachunkowych z zakresu przedmiotu odzwierciedlone w wykonanym projekcie.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny. System punktowy oceny sprawdzianu: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie wymaganego materiału na poziomie poniżej 60%.
3,0Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 61 - 67%.
3,5Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 68 - 75%.
4,0Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 76 - 83%.
4,5Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 84 - 91%.
5,0Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 92 - 100%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_EOZE/06_K01Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki stosowania różnych technologii energetycznych, w tym jej wpływu na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialnością za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z tematyką możliwości wykorzystania niekonwencjonalnego źródła energii jakim jest wiatr.
Treści programoweT-W-1Ruch i właściwości powietrza atmosferycznego; Prędkość wiatru i jej pomiar; Rozkład czasowy zmienności wiatru; Średnioroczna prędkość wiatru; Pomiar prędkości wiatru; Wiatr jako źródło energii; Maksymalna moc idealnej turbiny wiatrowej; Strefy wiatru w Polsce; Audyt wietrzności; Rodzaje turbin wiatrowych; Elektrownie wiatrowe: o poziomej i pionowej osi obrotu; Koncepcje przyszłościowe energetyki wiatrowej; Morskie farmy wiatrowe (MFW); Małe turbiny wiatrowe (MTW); Układy pracy elektrowni wiatrowych; Akumulacja energii elektrycznej; Budowa elektrowni wiatrowych; Wskaźniki ekonomiczne inwestycji; Podstawy prawne; Zagadnienia ekologiczne.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: opanowanie ćwiczeń rachunkowych z zakresu przedmiotu odzwierciedlone w wykonanym projekcie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt: poprawne wykonanie świadectwa charakterystyki energetycznej dla wybranego budynku i ustalonych założeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie wymaganego materiału na poziomie poniżej 60%.
3,0Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 60-67%.
3,5Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 68-75%.
4,0Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 76-83%.
4,5Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 84-91%.
5,0Opanowanie wymaganego materiału na poziomie 92-100%.