Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N2)

Sylabus przedmiotu Współczesne reaktory jądrowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Współczesne reaktory jądrowe
Specjalność technologie jądrowe i wodorowe
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Energetycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Dembkowska <Aleksandra.Dembkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 2,00,50egzamin
laboratoriaL2 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętności z zakresu fizyki, termodynamiki, siłowni cieplnych, energetyki jądrowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu konstrukcji i eksploatacji współczesnych reaktorów jądrowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do obsługi programu do symulacji pracy reaktora. Badanie i analiza wybranych parametrów eksploatacyjnych reaktora jądrowego podczas pracy w stanie ustalonym i nieustalonym. Badanie i analiza wybranych parametrów eksploatacyjnych reaktora jądrowego w stanach awaryjnych. Zaliczenie.20
20
wykłady
T-W-1Wybrane zagadnienia z zakresu fizyki i teorii reaktorów jądrowych Historia, rozwój i klasyfikacja reaktorów jądrowych. Współczesne reaktory jądrowe - koncepcja, materiały, schemat cieplny, konstrukcja elementów paliwowych i rdzenia, układy regulacji mocy, obieg chłodzenia, obieg przetwarzania energii. Podstawowe zasady i środki zapewnienia bezpieczeństwa elektrowni jądrowych. Charakterystyka podstawowych systemów pomocniczych i systemów bezpieczeństwa elektrowni jądrowej. Przegląd wybranych koncepcji dla reaktorów jądrowych IV generacji.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Praca własna studenta.28
A-L-3Konsultacje.2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Praca własna studenta.32
A-W-3Konsultacje.2
A-W-4Egzamin1
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków do prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem programu komputerowego.
M-3Konsultacje.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktyczny - przeprowadzenie modelowania na wybranym przykładzie.
S-3Ocena formująca: Sprawozdania pisemne z wykonanych zadań problemowych w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_TJiW/05_W01
Student posiada wiedzę z zakresu rozwiązań konstrukcyjnych oraz zasad eksploatacji współczesnych reaktorów jądrowych. Student potrafi scharakteryzować i omówić główne systemy pomocnicze i bezpieczeństwa reaktorów jądrowych.
ENE_2A_W10C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_TJiW/05_U01
Student potrafi poprawnie analizować i interpretować zmiany podstawowych parametrów eksploatacyjnych reaktora jądrowego w warunkach normalnej pracy oraz podczas awarii reaktora.
ENE_2A_U08C-1T-L-1M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_TJiW/05_K01
Student rozumie potrzebę uczenia się oraz podnoszenia swoich umiejętności i kompetencji zawodowych.
ENE_2A_K04C-1T-L-1, T-W-1M-2S-3
ENE_2A_TJiW/05_K02
Student potrafi współdziałać i pracować w zespole.
ENE_2A_K05C-1T-W-1M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_TJiW/05_W01
Student posiada wiedzę z zakresu rozwiązań konstrukcyjnych oraz zasad eksploatacji współczesnych reaktorów jądrowych. Student potrafi scharakteryzować i omówić główne systemy pomocnicze i bezpieczeństwa reaktorów jądrowych.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy podanej na wykładzie ani na ćwiczeniach laboratoryjnych.
3,0Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i na ćwiczeniach laboratoryjnych.
3,5Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i na ćwiczeniach laboratoryjnych i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym.
4,0Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i na ćwiczeniach laboratoryjnych i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym.
4,5Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i na ćwiczeniach laboratoryjnych i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu.
5,0Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i na ćwiczeniach laboratoryjnych i potrafi ją zinterpretować i w pełni wykorzystać praktycznie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_TJiW/05_U01
Student potrafi poprawnie analizować i interpretować zmiany podstawowych parametrów eksploatacyjnych reaktora jądrowego w warunkach normalnej pracy oraz podczas awarii reaktora.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym analizuje i interpretuje zmiany podstawowych parametrów eksploatacyjnych reaktora jądrowego w warunkach normalnej pracy oraz podczas awarii reaktora.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_TJiW/05_K01
Student rozumie potrzebę uczenia się oraz podnoszenia swoich umiejętności i kompetencji zawodowych.
2,0
3,0Student ujawnia mierne potrzebę uczenia się i podnoszenia swoich umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0
ENE_2A_TJiW/05_K02
Student potrafi współdziałać i pracować w zespole.
2,0
3,0Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jerzy Kubowski, Elektrownie jądrowe, WNT, Warszawa, 2013
  2. Grzegorz Jezierski, Energia jądrowa wczoraj i dziś, WNT, Warszawa, 2005
  3. Celiński Zdzisław, Energetyka jądrowa, PWN, Warszawa, 1991
  4. Praca zbiorowa, Wszystko o energetyce jądrowej, AREVA, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Maciej Pawlik, Franciszek Strzelczyk, Elektrownie, WNT, Warszawa, 2016

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do obsługi programu do symulacji pracy reaktora. Badanie i analiza wybranych parametrów eksploatacyjnych reaktora jądrowego podczas pracy w stanie ustalonym i nieustalonym. Badanie i analiza wybranych parametrów eksploatacyjnych reaktora jądrowego w stanach awaryjnych. Zaliczenie.20
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wybrane zagadnienia z zakresu fizyki i teorii reaktorów jądrowych Historia, rozwój i klasyfikacja reaktorów jądrowych. Współczesne reaktory jądrowe - koncepcja, materiały, schemat cieplny, konstrukcja elementów paliwowych i rdzenia, układy regulacji mocy, obieg chłodzenia, obieg przetwarzania energii. Podstawowe zasady i środki zapewnienia bezpieczeństwa elektrowni jądrowych. Charakterystyka podstawowych systemów pomocniczych i systemów bezpieczeństwa elektrowni jądrowej. Przegląd wybranych koncepcji dla reaktorów jądrowych IV generacji.15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Praca własna studenta.28
A-L-3Konsultacje.2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Praca własna studenta.32
A-W-3Konsultacje.2
A-W-4Egzamin1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_TJiW/05_W01Student posiada wiedzę z zakresu rozwiązań konstrukcyjnych oraz zasad eksploatacji współczesnych reaktorów jądrowych. Student potrafi scharakteryzować i omówić główne systemy pomocnicze i bezpieczeństwa reaktorów jądrowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_W10Ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę w dziedzinie energetyki, zwłaszcza w zakresie energetyki niekonwencjonalnej, w tym energetyki odnawialnej, jądrowej i wodorowej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu konstrukcji i eksploatacji współczesnych reaktorów jądrowych.
Treści programoweT-W-1Wybrane zagadnienia z zakresu fizyki i teorii reaktorów jądrowych Historia, rozwój i klasyfikacja reaktorów jądrowych. Współczesne reaktory jądrowe - koncepcja, materiały, schemat cieplny, konstrukcja elementów paliwowych i rdzenia, układy regulacji mocy, obieg chłodzenia, obieg przetwarzania energii. Podstawowe zasady i środki zapewnienia bezpieczeństwa elektrowni jądrowych. Charakterystyka podstawowych systemów pomocniczych i systemów bezpieczeństwa elektrowni jądrowej. Przegląd wybranych koncepcji dla reaktorów jądrowych IV generacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków do prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy podanej na wykładzie ani na ćwiczeniach laboratoryjnych.
3,0Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i na ćwiczeniach laboratoryjnych.
3,5Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i na ćwiczeniach laboratoryjnych i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym.
4,0Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i na ćwiczeniach laboratoryjnych i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym.
4,5Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i na ćwiczeniach laboratoryjnych i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu.
5,0Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i na ćwiczeniach laboratoryjnych i potrafi ją zinterpretować i w pełni wykorzystać praktycznie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_TJiW/05_U01Student potrafi poprawnie analizować i interpretować zmiany podstawowych parametrów eksploatacyjnych reaktora jądrowego w warunkach normalnej pracy oraz podczas awarii reaktora.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_U08Potrafi zaplanować i przeprowadzić eksperyment, w tym pomiary i symulacje komputerowe w zakresie elementów i całego systemu energetycznego oraz interpretować uzyskane wyniki
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu konstrukcji i eksploatacji współczesnych reaktorów jądrowych.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do obsługi programu do symulacji pracy reaktora. Badanie i analiza wybranych parametrów eksploatacyjnych reaktora jądrowego podczas pracy w stanie ustalonym i nieustalonym. Badanie i analiza wybranych parametrów eksploatacyjnych reaktora jądrowego w stanach awaryjnych. Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem programu komputerowego.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktyczny - przeprowadzenie modelowania na wybranym przykładzie.
S-3Ocena formująca: Sprawozdania pisemne z wykonanych zadań problemowych w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym analizuje i interpretuje zmiany podstawowych parametrów eksploatacyjnych reaktora jądrowego w warunkach normalnej pracy oraz podczas awarii reaktora.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_TJiW/05_K01Student rozumie potrzebę uczenia się oraz podnoszenia swoich umiejętności i kompetencji zawodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_K04Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych oraz potrafi inspirować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu konstrukcji i eksploatacji współczesnych reaktorów jądrowych.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do obsługi programu do symulacji pracy reaktora. Badanie i analiza wybranych parametrów eksploatacyjnych reaktora jądrowego podczas pracy w stanie ustalonym i nieustalonym. Badanie i analiza wybranych parametrów eksploatacyjnych reaktora jądrowego w stanach awaryjnych. Zaliczenie.
T-W-1Wybrane zagadnienia z zakresu fizyki i teorii reaktorów jądrowych Historia, rozwój i klasyfikacja reaktorów jądrowych. Współczesne reaktory jądrowe - koncepcja, materiały, schemat cieplny, konstrukcja elementów paliwowych i rdzenia, układy regulacji mocy, obieg chłodzenia, obieg przetwarzania energii. Podstawowe zasady i środki zapewnienia bezpieczeństwa elektrowni jądrowych. Charakterystyka podstawowych systemów pomocniczych i systemów bezpieczeństwa elektrowni jądrowej. Przegląd wybranych koncepcji dla reaktorów jądrowych IV generacji.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem programu komputerowego.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawozdania pisemne z wykonanych zadań problemowych w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ujawnia mierne potrzebę uczenia się i podnoszenia swoich umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_TJiW/05_K02Student potrafi współdziałać i pracować w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_K05Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu konstrukcji i eksploatacji współczesnych reaktorów jądrowych.
Treści programoweT-W-1Wybrane zagadnienia z zakresu fizyki i teorii reaktorów jądrowych Historia, rozwój i klasyfikacja reaktorów jądrowych. Współczesne reaktory jądrowe - koncepcja, materiały, schemat cieplny, konstrukcja elementów paliwowych i rdzenia, układy regulacji mocy, obieg chłodzenia, obieg przetwarzania energii. Podstawowe zasady i środki zapewnienia bezpieczeństwa elektrowni jądrowych. Charakterystyka podstawowych systemów pomocniczych i systemów bezpieczeństwa elektrowni jądrowej. Przegląd wybranych koncepcji dla reaktorów jądrowych IV generacji.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem programu komputerowego.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawozdania pisemne z wykonanych zadań problemowych w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej.
3,5
4,0
4,5
5,0