Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N2)
Sylabus przedmiotu Materiały dla energetyki jądrowej i wodorowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Materiały dla energetyki jądrowej i wodorowej | ||
Specjalność | technologie jądrowe i wodorowe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Energetycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alexander Balitskii <Aleksander.Balicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki, fizyki, informatyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zalożeniem jest wyjasnienie na przykladach różnic w doborze materialów i projektowaniu konstrukcji w w energetyce jądrowej i wodorowej, w tym i nanokompozytow; problematyka ksztaltowania wlasciwosci materiałów i ograniczenia zakresu ich stosowalnosci. |
C-2 | Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwłaszcza tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystaniem jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | 1.Podział i klasyfikacja współczesnych materiałów konstrukcyjnych w w energetyce jądrowej i wodorowej. 2. Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych materiałów – ich wpływ i rola w projektowaniu; pojęcia anizotropii, ciecze blach, złącza spawane, naprężenia resztkowe. 3. Nowoczesne odmiany procesów wytwarzania w energetyce jądrowej i wodorowej; przykłady nowoczesnych procesów odlewania stali wysokoazotowych, nowoczesnych stopów miedzi i niklu, wytłaczania tworzyw sztucznych, wykonywania struktur nanokompozytowych. 4. Wymagania normalizacyjne odnośnie projektowania konstrukcji wykonywanych z materiałów kompozytowych stosowanych w energetyce jądrowej i wodorowej. 5. Problemy projektowania konstrukcji z uwagi na wytrzymałość zmęczeniową i uderzenie, odkształcanie i pękanie metali pod wpływem wodoru. Zaliczenie wykładu. | 12 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury i przygotowanie sie do zaliczenia. | 13 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne w postaci testu wyboru. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_TJiW/10_W01 Student zna i rozróżnia materiały stosowane w energetyce jądrowej i wodorowej. | ENE_2A_W10, ENE_2A_W13 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_TJiW/10_U01 Umiejętności nabyte podczas studiowania przedmiotu mają za zadanie przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwlasczca tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystania jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem. | ENE_2A_U01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_TJiW/10_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. | ENE_2A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_TJiW/10_W01 Student zna i rozróżnia materiały stosowane w energetyce jądrowej i wodorowej. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_TJiW/10_U01 Umiejętności nabyte podczas studiowania przedmiotu mają za zadanie przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwlasczca tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystania jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada odpowiednie umiejętności z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_TJiW/10_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. | 2,0 | |
3,0 | rozumie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Adamczyk J., Szkaradek K., Materiały metalowe dla energetyki Jądrowej, Wydawnictwo Politechniki Slaskiej, Gliwice, 1992
- Melechow R., Tubielewicz K., Materialy stosowane w energetyce jadrowej (gatunki, wlasciwosci, degradacja), Wydawnictwo Politechniki Czestochowskiej, Częstochowa, 2002
Literatura dodatkowa
- Ed. by Richard Folkson, Alternative fuels and advanced vehicle technologies for impropved environmental performance Woodhead Ltd ( Publishing Series in Energy).-2014.-780 p., Woodhead Ltd ( Publishing Series in Energy), 2014
- Ed. by Brian Somerday, Petros Sofronis, Russell Jones, Effects of Hydrogen on Materials, Ohio, 2009, ASM International, Materials Park, Ohio (Printed in the USA)
- [Ed. by Richard P.Gangloff and Brian P. Somerday, Gaseous hydrogen embrittlement of materials in energy technologies. Volume 1: The problem, its characterisation and effects on particular alloy classes, 2012, Woodhead Ltd (ISBN 9781845696771)
- Ed. by Richard P.Gangloff and Brian P. Somerday, Gaseous hydrogen embrittlement of materials in energy technologies. Volume 2: Woodhead Publishing Series in Metals Surface Engineering, 2012, Woodhead Ltd (ISBN 9780857093899)