Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N2)

Sylabus przedmiotu Zaawansowana grafika inżynierska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zaawansowana grafika inżynierska
Specjalność energetyka odnawialnych źródeł energii
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Grzejda <Rafal.Grzejda@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 13 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o budowie i opisie podstawowych brył geometrycznych, podstawy rysunku technicznego i geometrii wykreślnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z komputerowym zapisem konstrukcji
C-2Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej wykonywanej z wykorzystaniem komputera
C-3Nabycie umiejętności wykonywania odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej
C-4Nabycie umiejętności wykonywania dokumentacji rysunkowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie się z obsługą programu AutoCAD2
T-L-2Rysowanie prostych przedmiotów w rzutach prostokątnych2
T-L-3Rysowanie przedmiotów w rzucie aksonometrycznym na podstawie danych rzutów prostokatnych2
T-L-4Wykonanie dokumentacji rysunkowej dwóch elementów wskazanych przez prowadzącego o zróżnicowanym (rosnącym) stopniu skomplikowania4
T-L-5Rysowanie schematów instalacji ciepłowniczych4
T-L-6Odbiór i ocena rysunków1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do problematyki CAD na podstawie programu AutoCAD1
T-W-2Omówienie najważniejszych cech programu AutoCAD1
T-W-3Zapoznanie się z interfejsem użytkownika, rodzajami menu i paskami narzędzi1
T-W-4Podstawy tworzenia rysunków płaskich1
T-W-5Dostępne układy współrzędnych1
T-W-6Narzędzia wspomagające rysowanie precyzyjne1
T-W-7Rodzaje linii, kreskowanie i wstawianie napisów1
T-W-8Wymiarowanie, style wymiarowania i modyfikowanie wymiarów1
T-W-9Warstwy i bloki1
T-W-10Rysowanie parametryczne - podstawy1
T-W-11Biblioteki typowych elementów i profili1
T-W-12Inżynierskie obliczenia elementów maszyn1
T-W-13Wykonywanie rysunków 3D na bazie rysunku płaskiego1
13

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Praca własna studenta.33
A-L-3Konsultacje.2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2Nauka na podstawie literatury i norm10
A-W-3Konsultacje.2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na bazie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków
S-2Ocena podsumowująca: Na bazie popełnionych błędów merytorycznych (konstrukcyjnych i technologicznych), rysunkowych i terminu oddania pracy
S-3Ocena podsumowująca: Na bazie wyników kolokwium przeprowadzonego przy użyciu komputera

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_EOZE/01_W01
Student powinien posiadać wiedzę potrzebną do samodzielnego tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn, szczególnie w zakresie schematów sieci ciepłowniczych, oraz posługiwania się programem AutoCAD.
ENE_2A_W03C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_EOZE/01_U01
Student powinien wykazywać się umiejętnością tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn i korzystania z norm dotyczących rysunku technicznego maszynowego.
ENE_2A_U03C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_EOZE/01_K01
Student powinien mieć ukształtowaną właściwą postawę niezbędną do efektywnej pracy zarówno indywidualnej, jak i w zespole.
ENE_2A_K04, ENE_2A_K05C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_EOZE/01_W01
Student powinien posiadać wiedzę potrzebną do samodzielnego tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn, szczególnie w zakresie schematów sieci ciepłowniczych, oraz posługiwania się programem AutoCAD.
2,0
3,0Student potrafi korzystać z wiedzy teoretycznej i w sposób bierny rozwiązuje zadania projektowe. Często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i dokumentacji rysunkowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_EOZE/01_U01
Student powinien wykazywać się umiejętnością tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn i korzystania z norm dotyczących rysunku technicznego maszynowego.
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce przez co nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań projektowych. Wykazuje znaczące braki wiedzy przedstawionej w wymaganiach wstępnych. Nie dotrzymuje terminu oddania projektu.
3,0Student potrafi korzystać z wiedzy teoretycznej i w sposób bierny rozwiązuje zadania projektowe. Często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i dokumentacji rysunkowej.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie wykonać projekt. Pomyłki są nieliczne i wynikają raczej z pośpiechu niż braku wiedzy.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student oddaje w terminie projekt bez znaczących błędów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_EOZE/01_K01
Student powinien mieć ukształtowaną właściwą postawę niezbędną do efektywnej pracy zarówno indywidualnej, jak i w zespole.
2,0
3,0Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej, jak i indywidualnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dobrzański Tadeusz, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2013, 25

Literatura dodatkowa

  1. Agaciński Piotr, Grafika inżynierska, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2014
  2. Montusiewicz Jerzy i inni, Komputerowa grafika inżynierska: ćwiczenia do programu AutoCAD 2013, Politechnika Lubelska, Lublin, 2013
  3. Czech Piotr, Wojnar Grzegorz, Folęga Piotr, Podstawy komputerowego zapisu konstrukcji z wykorzystaniem środowiska AUTOCAD, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010
  4. Folęga Piotr, Czech Piotr, Wojnar Grzegorz, Wybrane zagadnienia teoretyczne z grafiki inżynierskiej, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie się z obsługą programu AutoCAD2
T-L-2Rysowanie prostych przedmiotów w rzutach prostokątnych2
T-L-3Rysowanie przedmiotów w rzucie aksonometrycznym na podstawie danych rzutów prostokatnych2
T-L-4Wykonanie dokumentacji rysunkowej dwóch elementów wskazanych przez prowadzącego o zróżnicowanym (rosnącym) stopniu skomplikowania4
T-L-5Rysowanie schematów instalacji ciepłowniczych4
T-L-6Odbiór i ocena rysunków1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do problematyki CAD na podstawie programu AutoCAD1
T-W-2Omówienie najważniejszych cech programu AutoCAD1
T-W-3Zapoznanie się z interfejsem użytkownika, rodzajami menu i paskami narzędzi1
T-W-4Podstawy tworzenia rysunków płaskich1
T-W-5Dostępne układy współrzędnych1
T-W-6Narzędzia wspomagające rysowanie precyzyjne1
T-W-7Rodzaje linii, kreskowanie i wstawianie napisów1
T-W-8Wymiarowanie, style wymiarowania i modyfikowanie wymiarów1
T-W-9Warstwy i bloki1
T-W-10Rysowanie parametryczne - podstawy1
T-W-11Biblioteki typowych elementów i profili1
T-W-12Inżynierskie obliczenia elementów maszyn1
T-W-13Wykonywanie rysunków 3D na bazie rysunku płaskiego1
13

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Praca własna studenta.33
A-L-3Konsultacje.2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2Nauka na podstawie literatury i norm10
A-W-3Konsultacje.2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_EOZE/01_W01Student powinien posiadać wiedzę potrzebną do samodzielnego tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn, szczególnie w zakresie schematów sieci ciepłowniczych, oraz posługiwania się programem AutoCAD.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_W03Ma szczegółową wiedzę w zakresie zasad budowy, modelowania, projektowania i eksploatacji elementów i systemów elektroenergetycznych
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej wykonywanej z wykorzystaniem komputera
C-3Nabycie umiejętności wykonywania odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej
C-4Nabycie umiejętności wykonywania dokumentacji rysunkowej
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do problematyki CAD na podstawie programu AutoCAD
T-W-2Omówienie najważniejszych cech programu AutoCAD
T-W-3Zapoznanie się z interfejsem użytkownika, rodzajami menu i paskami narzędzi
T-W-4Podstawy tworzenia rysunków płaskich
T-W-5Dostępne układy współrzędnych
T-W-6Narzędzia wspomagające rysowanie precyzyjne
T-W-7Rodzaje linii, kreskowanie i wstawianie napisów
T-W-8Wymiarowanie, style wymiarowania i modyfikowanie wymiarów
T-W-9Warstwy i bloki
T-W-10Rysowanie parametryczne - podstawy
T-W-11Biblioteki typowych elementów i profili
T-W-12Inżynierskie obliczenia elementów maszyn
T-W-13Wykonywanie rysunków 3D na bazie rysunku płaskiego
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na bazie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków
S-2Ocena podsumowująca: Na bazie popełnionych błędów merytorycznych (konstrukcyjnych i technologicznych), rysunkowych i terminu oddania pracy
S-3Ocena podsumowująca: Na bazie wyników kolokwium przeprowadzonego przy użyciu komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi korzystać z wiedzy teoretycznej i w sposób bierny rozwiązuje zadania projektowe. Często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i dokumentacji rysunkowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_EOZE/01_U01Student powinien wykazywać się umiejętnością tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn i korzystania z norm dotyczących rysunku technicznego maszynowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotycząca realizacji zadania technicznego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej wykonywanej z wykorzystaniem komputera
C-3Nabycie umiejętności wykonywania odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej
Treści programoweT-L-1Zapoznanie się z obsługą programu AutoCAD
T-L-2Rysowanie prostych przedmiotów w rzutach prostokątnych
T-L-3Rysowanie przedmiotów w rzucie aksonometrycznym na podstawie danych rzutów prostokatnych
T-L-5Rysowanie schematów instalacji ciepłowniczych
T-L-6Odbiór i ocena rysunków
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na bazie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków
S-2Ocena podsumowująca: Na bazie popełnionych błędów merytorycznych (konstrukcyjnych i technologicznych), rysunkowych i terminu oddania pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce przez co nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań projektowych. Wykazuje znaczące braki wiedzy przedstawionej w wymaganiach wstępnych. Nie dotrzymuje terminu oddania projektu.
3,0Student potrafi korzystać z wiedzy teoretycznej i w sposób bierny rozwiązuje zadania projektowe. Często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i dokumentacji rysunkowej.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie wykonać projekt. Pomyłki są nieliczne i wynikają raczej z pośpiechu niż braku wiedzy.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student oddaje w terminie projekt bez znaczących błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_EOZE/01_K01Student powinien mieć ukształtowaną właściwą postawę niezbędną do efektywnej pracy zarówno indywidualnej, jak i w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_K04Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych oraz potrafi inspirować proces uczenia się innych osób
ENE_2A_K05Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności wykonywania dokumentacji rysunkowej
Treści programoweT-L-1Zapoznanie się z obsługą programu AutoCAD
T-L-2Rysowanie prostych przedmiotów w rzutach prostokątnych
T-L-3Rysowanie przedmiotów w rzucie aksonometrycznym na podstawie danych rzutów prostokatnych
T-L-5Rysowanie schematów instalacji ciepłowniczych
T-L-6Odbiór i ocena rysunków
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na bazie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej, jak i indywidualnej.
3,5
4,0
4,5
5,0