Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N2)
Sylabus przedmiotu Działanie i diagnostyka układów bezpieczeństwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Działanie i diagnostyka układów bezpieczeństwa | ||
Specjalność | logistyka, organizacja i technologia transportu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu podstaw budowy i diagnostyki pojazdów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy o budowie i działaniu układów bezpieczeństwa pojazdów oraz zapoznanie studentów z systemami idiagnostyki stanowiskowej i pokładowej elementów i układów mechatronicznych w pojazdach przy zastosowaniu testerów komputerowych i diagnoskopów. |
C-2 | Zapoznanie z oprogramowaniem testerów i zasadami prawidłowego wnioskowania przy badaniach z zastosowaniem systemów komputerowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie układu bezpieczeństwa czynnego pojazdu ABS | 2 |
T-L-2 | Badanie układu bezpieczeństwa czynnego pojazdu ASR | 2 |
T-L-3 | Badanie układu bezpieczeństwa czynnego pojazdu ESP | 2 |
T-L-4 | Badanie układu bezpieczeństwa czynnego pojazdu – aktywnego tempomatu ACC | 1 |
T-L-5 | Badanie układu bezpieczeństwa czynnego pojazdu – półaktywnego i aktywnego zawieszenia kół samochodowych | 2 |
T-L-6 | Badania diagnostyczne układów bezpieczeństwa biernego i komfortu – pasów bezpieczeństwa | 2 |
T-L-7 | Badania diagnostyczne układów bezpieczeństwa biernego i komfortu – poduszek gazowych | 2 |
T-L-8 | Badania diagnostyczne układów bezpieczeństwa biernego i komfortu – układu klimatyzacji | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody i systemy diagnostyki w zakresie układów bezpieczeństwa. Diagnostyka komputerowa. Podstawy prawne i normalizacja w zakresie diagnostyki komputerowej. Charakterystyka systemów sterowania podzespołów pojazdów samochodowych. Komunikacja diagnoskop – jednostki sterujące podzespołów pojazdu: złącza diagnostyczne, protokoły wymiany informacji, kody impulsów świetlnych. Komputerowe urządzenia diagnostyczne – charakterystyka funkcjonalna. Tryby pracy testera diagnostycznego. Procedury diagnostyczne Kryteria diagnostycznej oceny układów bezpieczeństwa Diagnoskopybwarsztatowe stacjonarne. Systemy eksperckie w diagnostyce pojazdów samochodowych. Tendencje rozwojowe diagnostyki układów bezpieczeństwa. | 2 |
T-W-2 | Podstawowe pojęcia i zakres mechatroniki samochodowej. Pomiary w mechatronice samochodowej. | 1 |
T-W-3 | Systemy bezpieczeństwa czynnego pojazdu. Podstawy działania systemów poprawiających stabilność ruchu ESP. Nowoczesne rozwiązania układów hamulcowych, Hamulce klinowe, elektryczne i elektrohydrauliczne. Systemy ABS, ASR, ACC. Zawieszenia półaktywne i aktywne kół samochodowych. Zastosowanie cieczy magnetoreologicznych w układach zawieszeń kół. Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Układy kierownicze steer by wire. | 6 |
T-W-4 | Diagnostyka układów bezpieczeństwa czynnego | 2 |
T-W-5 | Sterowanie układami bezpieczeństwa biernego i komfortu (pasy bezpieczeństwa, poduszki gazowe, układy klimatyzacji). | 2 |
T-W-6 | Diagnostyka układów bezpieczeństwa biernego | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Opracowanie sprawozdań i przygotowanie do zaliczenia | 16 |
A-L-3 | Studiowanie literatury | 6 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu. | 8 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu z dostępnych zbiorów biblioteki i czytelni | 14 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające w postaci wykładu informacyjnego. |
M-2 | Film, pokaz slajdów |
M-3 | Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne polegające na zespołowym rozwiązywaniu zadań problemowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie każdego tematu laboratorium (wymagane sprawozdanie). |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium na podstawie średniej z ocen uzyskanych podczas realizacji kolejnych zadań (wymagane pozytywne zaliczenie każdego zadania) i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. Wymagana pozytywna ocena z każdego pytania; końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_OBTD/05_W01 Student ma poszerzoną i usystematyzowaną wiedzę na temat budowy i metod diagnoizowania systemów bezpieczeństwa w pojazdach samochodowych | IT_2A_W08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_OBTD/05_U01 Student posiada praktyczne umiejętności opisu i analizy struktury funkcjonalnej i niezawodnościowej układów bezpieczeństwa. Potrafi dobrać odpowiednią metodę diagnostyki oraz identyfikuje niesprawności układów bezpieczeństwa na podstawie uzyskanych wyników pomiarów | IT_2A_U08 | — | — | C-2 | T-L-1 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_OBTD/05_K01 Student potrafi pracować w zespole prowadzącym analizę decyzyjną. | IT_2A_K03 | — | — | C-2 | T-L-1 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_OBTD/05_W01 Student ma poszerzoną i usystematyzowaną wiedzę na temat budowy i metod diagnoizowania systemów bezpieczeństwa w pojazdach samochodowych | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_OBTD/05_U01 Student posiada praktyczne umiejętności opisu i analizy struktury funkcjonalnej i niezawodnościowej układów bezpieczeństwa. Potrafi dobrać odpowiednią metodę diagnostyki oraz identyfikuje niesprawności układów bezpieczeństwa na podstawie uzyskanych wyników pomiarów | 2,0 | |
3,0 | Student rozwiązuje zadania metodami nieoptymalnymi. Popełnia pomyłki w ocenie znaczenia układów w bezpieczeństwie transportu drogowego. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_OBTD/05_K01 Student potrafi pracować w zespole prowadzącym analizę decyzyjną. | 2,0 | |
3,0 | Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Herner A., Riehl H. J., Elektrotechnika I Elektronika w Pojazdach Samochodowych, WKŁ, Warszawa, 2004
- Mazurek St., Merkisz J., Pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów samochodowych, WKŁ, Warszawa, 2007
- Trzeciak K., Diagnostyka samochodów osobowych, WKŁ, Waeszawa, 2008
- Lozia Z., Diagnostyka samochodowa. Laboratorium. Praca zbiorowa, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2007