Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N2)

Sylabus przedmiotu Urządzenia elektroniczne w pojazdach samochodowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria transportu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Urządzenia elektroniczne w pojazdach samochodowych
Specjalność urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Stoeck <Tomasz.Stoeck@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl>, Mirosław Uzdowski <Miroslaw.Uzdowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 5 0,80,44zaliczenie
wykładyW3 10 1,20,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Elektrotechnika i elektronika ogólna.
W-2Elektrotechnika i elektronika samochodowa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową i działaniem urządzeń nie wchodzących w skład obwodów głównych pojazdów samochodowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności badania i kontroli urządzeń standardowych oraz pomocniczych w pojeździe samochodowym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizacja ćwiczeń laboratoryjnych i szkolenie BHP1
T-L-2Badanie i kontrola sygnalizatorów ubytków płynów eksploatacyjnych1
T-L-3Badanie urządzeń standardowego wyposażenia pojazdu1
T-L-4Badanie urządzeń komfortu, bezpieczeństwa i dynamiki jazdy1
T-L-5Badanie i kontrola instalacji alarmowej1
5
wykłady
T-W-1Urządzenia kontrolno-pomiarowe pojazdów samochodowych m. in: paliwowskaz, prędkościomierz, obrotomierz, tachograf, mierniki ciśnienia i temperatury, wskaźniki poziomu płynów eksploatacyjnych.2
T-W-2Standardowe urządzenia pomocnicze pojazdów samochodowych: układy centralnego zamka, wycieraczki, elektryczna regulacja i mechanizmy pracy (lusterka, szyby, dach, fotele).2
T-W-3Układy bezpieczeństwa pojazdów samochodowych: instalacje alarmowe, transpondery aktywne i pasywne, poduszki i kurtyny gazowe, napinacze pasów.2
T-W-4Układy sterowania i dynamiki jazdy: ABS, ASR, EPS, blokada mechanizmu różnicowego.2
T-W-5Urządzenia lokalizacyjne (nawigacje samochodowe).2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-L-2Opracowanie wyników w formie sprawozdań.8
A-L-3Czytanie wskazanej literatury.7
20
wykłady
A-W-1Przygotowanie się do egzaminu w formie ustnej.11
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.10
A-W-3Uczestnictwo w zajęciach.10
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego.
M-2Metoda praktyczna w postaci ćwiczeń laboratoryjnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_UMTS/08-1_W01
Student potrafi scharakteryzować i opisać budowę oraz zasadę działania elementów i podzespołów nie wchodzących w skład obwodów głównych pojazdu.
IT_2A_W03C-1, C-2T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_UMTS/08-1_U01
Student potrafi wskazać i eleiminować typowe usterki elementów obwodów pomocniczych nie wchodzących w skład obwodów głównych, jak również wykazać się umiejętnościami prowadzenia pomiarów prostych i złożonych.
IT_2A_U07C-1, C-2T-L-1, T-L-3, T-L-4M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_UMTS/08-1_K01
Student potrafi pracować w zespole.
IT_2A_K03, IT_2A_K05C-2T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_UMTS/08-1_W01
Student potrafi scharakteryzować i opisać budowę oraz zasadę działania elementów i podzespołów nie wchodzących w skład obwodów głównych pojazdu.
2,0Brak wiedzy podstawowej z zakresu materiału przerobionego na wykładach i ćwiczeniach laboratoryjnych.
3,0Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania najważniejszych elementów pomocniczych pojazdu, wykazując minimum programowe.
3,5Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania najważniejszych elementów pomocniczych pojazdu w odniesieniu do innych podzespołów.
4,0Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania większości elementów pomocniczych pojazdu, scharakteryzować ich parametry robocze oraz ocenić wpływ na działanie innych podzespołów.
4,5Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania wszystkich elementów pomocniczych pojazdu, scharakteryzować ich parametry robocze i charakterystyki pracy oraz ocenić i omówić wpływ na działanie innych podzespołów.
5,0Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania wszystkich elementów obwodów pomocniczych pojazdu, scharakteryzować ich parametry robocze, charakterystyki pracy i warunki doboru dla danego rozwiązania. Potrafi również ocenić i omówić wpływ na działanie innych podzespołów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_UMTS/08-1_U01
Student potrafi wskazać i eleiminować typowe usterki elementów obwodów pomocniczych nie wchodzących w skład obwodów głównych, jak również wykazać się umiejętnościami prowadzenia pomiarów prostych i złożonych.
2,0Student nie potrafi wskazać możliwych usterek i nie orientuje się w sposobie prowadzenia podstawowych pomiarów.
3,0Student potrafi wskazać ważniejsze usterki elementów obwodów pomocniczych i przeprowadzić elementarne pomiary przy ich kontroli.
3,5Student potrafi wskazać ważniejsze usterki elementów obwodów pomocniczych i przeprowadzić większość wymaganych pomiarów.
4,0Student potrafi wskazać większość usterek elementów obwodów pomocniczych i zaproponować możliwości ich usunięcia. Posiada również umiejętność prowadzenia pomiarów alternatywnych dla weryfikacji badanych urządzeń.
4,5Studen potrafi wskazać i scharakteryzować niemal wszystkie usterki obwodów pomocniczych i zaproponować możliwości ich usunięcia. Posiada również umiejętność prowadzenia pomiarów alternatywnych dla weryfikacji badanych urządzeń.
5,0Student potrafi wskazać, scharakteryzować i naprawić wszyskie usterki obwodów pomocniczych. Posiada również umiejętność prowadzenia pomiarów alternatywnych, z gruntowną znajomością stosowanych przyrządów kontrolno-pomiarowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_UMTS/08-1_K01
Student potrafi pracować w zespole.
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, jak również nie zna podstawowych przepisów wymaganych przy przeprowadzaniu pomiarów elektrycznych.
3,0Student potrafi pracować w grupie i zna podstawowe przepisy wymagane przy przeprowadzaniu pomiarów elektrycznych.
3,5Student potrafi pracować w grupie, jak również przedstawić i omówić przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
4,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do aktywnego działania i zadbać o własny warsztat pracy. Potrafi przedstawić i omówić przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
4,5Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją da aktywnego działania, zadbać o wspólny warsztat pracy. Potrafi przedstawić i omówić przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
5,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania, zadbać o wspólny warsztat pracy i wprowadzić usprawnienia poprawiające wydajność zespołu. Potrafi przedstawić i omówić przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.

Literatura podstawowa

  1. Herner Anton, Riehl Hans-Jurgen, Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych, WKiŁ, Warszawa, 2007, 4
  2. Dziubiński Mieczysław, Badanie elektronicznych urządzeń pojazdów samochodowych, Wydawnictwo naukowe Gabriel Borowski, Lublin, 2004, 1
  3. Gajek Zdzisław, Juda Andrzej, Czujniki. Mechatronika samochodowa, WKiŁ, Warszawa, 2008, 1

Literatura dodatkowa

  1. Krzysztof Pacholski, Elektryczne i elektroniczne wyposażenie pojazdów samochodowych., WKiŁ, Warszawa, 2011, 1
  2. Praca zbiorowa, Układy bezpieczeństwa i komfortu jazdy, WKiŁ, Warszawa, 2008, 3
  3. Deh Urlich, Klimatyzacja w samochodzie, WKiŁ, Warszawa, 2008, 3

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizacja ćwiczeń laboratoryjnych i szkolenie BHP1
T-L-2Badanie i kontrola sygnalizatorów ubytków płynów eksploatacyjnych1
T-L-3Badanie urządzeń standardowego wyposażenia pojazdu1
T-L-4Badanie urządzeń komfortu, bezpieczeństwa i dynamiki jazdy1
T-L-5Badanie i kontrola instalacji alarmowej1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Urządzenia kontrolno-pomiarowe pojazdów samochodowych m. in: paliwowskaz, prędkościomierz, obrotomierz, tachograf, mierniki ciśnienia i temperatury, wskaźniki poziomu płynów eksploatacyjnych.2
T-W-2Standardowe urządzenia pomocnicze pojazdów samochodowych: układy centralnego zamka, wycieraczki, elektryczna regulacja i mechanizmy pracy (lusterka, szyby, dach, fotele).2
T-W-3Układy bezpieczeństwa pojazdów samochodowych: instalacje alarmowe, transpondery aktywne i pasywne, poduszki i kurtyny gazowe, napinacze pasów.2
T-W-4Układy sterowania i dynamiki jazdy: ABS, ASR, EPS, blokada mechanizmu różnicowego.2
T-W-5Urządzenia lokalizacyjne (nawigacje samochodowe).2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-L-2Opracowanie wyników w formie sprawozdań.8
A-L-3Czytanie wskazanej literatury.7
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie się do egzaminu w formie ustnej.11
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.10
A-W-3Uczestnictwo w zajęciach.10
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_UMTS/08-1_W01Student potrafi scharakteryzować i opisać budowę oraz zasadę działania elementów i podzespołów nie wchodzących w skład obwodów głównych pojazdu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_W03ma szczegółową wiedzę z wybranych zagadnień pokrewnych kierunków studiów powiązanych z obszarem studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i działaniem urządzeń nie wchodzących w skład obwodów głównych pojazdów samochodowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności badania i kontroli urządzeń standardowych oraz pomocniczych w pojeździe samochodowym.
Treści programoweT-L-1Organizacja ćwiczeń laboratoryjnych i szkolenie BHP
T-L-3Badanie urządzeń standardowego wyposażenia pojazdu
T-L-4Badanie urządzeń komfortu, bezpieczeństwa i dynamiki jazdy
T-W-2Standardowe urządzenia pomocnicze pojazdów samochodowych: układy centralnego zamka, wycieraczki, elektryczna regulacja i mechanizmy pracy (lusterka, szyby, dach, fotele).
T-W-3Układy bezpieczeństwa pojazdów samochodowych: instalacje alarmowe, transpondery aktywne i pasywne, poduszki i kurtyny gazowe, napinacze pasów.
T-W-4Układy sterowania i dynamiki jazdy: ABS, ASR, EPS, blokada mechanizmu różnicowego.
T-W-5Urządzenia lokalizacyjne (nawigacje samochodowe).
T-W-1Urządzenia kontrolno-pomiarowe pojazdów samochodowych m. in: paliwowskaz, prędkościomierz, obrotomierz, tachograf, mierniki ciśnienia i temperatury, wskaźniki poziomu płynów eksploatacyjnych.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna w postaci ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak wiedzy podstawowej z zakresu materiału przerobionego na wykładach i ćwiczeniach laboratoryjnych.
3,0Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania najważniejszych elementów pomocniczych pojazdu, wykazując minimum programowe.
3,5Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania najważniejszych elementów pomocniczych pojazdu w odniesieniu do innych podzespołów.
4,0Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania większości elementów pomocniczych pojazdu, scharakteryzować ich parametry robocze oraz ocenić wpływ na działanie innych podzespołów.
4,5Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania wszystkich elementów pomocniczych pojazdu, scharakteryzować ich parametry robocze i charakterystyki pracy oraz ocenić i omówić wpływ na działanie innych podzespołów.
5,0Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania wszystkich elementów obwodów pomocniczych pojazdu, scharakteryzować ich parametry robocze, charakterystyki pracy i warunki doboru dla danego rozwiązania. Potrafi również ocenić i omówić wpływ na działanie innych podzespołów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_UMTS/08-1_U01Student potrafi wskazać i eleiminować typowe usterki elementów obwodów pomocniczych nie wchodzących w skład obwodów głównych, jak również wykazać się umiejętnościami prowadzenia pomiarów prostych i złożonych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i działaniem urządzeń nie wchodzących w skład obwodów głównych pojazdów samochodowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności badania i kontroli urządzeń standardowych oraz pomocniczych w pojeździe samochodowym.
Treści programoweT-L-1Organizacja ćwiczeń laboratoryjnych i szkolenie BHP
T-L-3Badanie urządzeń standardowego wyposażenia pojazdu
T-L-4Badanie urządzeń komfortu, bezpieczeństwa i dynamiki jazdy
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna w postaci ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać możliwych usterek i nie orientuje się w sposobie prowadzenia podstawowych pomiarów.
3,0Student potrafi wskazać ważniejsze usterki elementów obwodów pomocniczych i przeprowadzić elementarne pomiary przy ich kontroli.
3,5Student potrafi wskazać ważniejsze usterki elementów obwodów pomocniczych i przeprowadzić większość wymaganych pomiarów.
4,0Student potrafi wskazać większość usterek elementów obwodów pomocniczych i zaproponować możliwości ich usunięcia. Posiada również umiejętność prowadzenia pomiarów alternatywnych dla weryfikacji badanych urządzeń.
4,5Studen potrafi wskazać i scharakteryzować niemal wszystkie usterki obwodów pomocniczych i zaproponować możliwości ich usunięcia. Posiada również umiejętność prowadzenia pomiarów alternatywnych dla weryfikacji badanych urządzeń.
5,0Student potrafi wskazać, scharakteryzować i naprawić wszyskie usterki obwodów pomocniczych. Posiada również umiejętność prowadzenia pomiarów alternatywnych, z gruntowną znajomością stosowanych przyrządów kontrolno-pomiarowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_UMTS/08-1_K01Student potrafi pracować w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
IT_2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności badania i kontroli urządzeń standardowych oraz pomocniczych w pojeździe samochodowym.
Treści programoweT-L-1Organizacja ćwiczeń laboratoryjnych i szkolenie BHP
T-L-3Badanie urządzeń standardowego wyposażenia pojazdu
T-L-4Badanie urządzeń komfortu, bezpieczeństwa i dynamiki jazdy
T-W-2Standardowe urządzenia pomocnicze pojazdów samochodowych: układy centralnego zamka, wycieraczki, elektryczna regulacja i mechanizmy pracy (lusterka, szyby, dach, fotele).
T-W-3Układy bezpieczeństwa pojazdów samochodowych: instalacje alarmowe, transpondery aktywne i pasywne, poduszki i kurtyny gazowe, napinacze pasów.
T-W-4Układy sterowania i dynamiki jazdy: ABS, ASR, EPS, blokada mechanizmu różnicowego.
T-W-5Urządzenia lokalizacyjne (nawigacje samochodowe).
T-W-1Urządzenia kontrolno-pomiarowe pojazdów samochodowych m. in: paliwowskaz, prędkościomierz, obrotomierz, tachograf, mierniki ciśnienia i temperatury, wskaźniki poziomu płynów eksploatacyjnych.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna w postaci ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, jak również nie zna podstawowych przepisów wymaganych przy przeprowadzaniu pomiarów elektrycznych.
3,0Student potrafi pracować w grupie i zna podstawowe przepisy wymagane przy przeprowadzaniu pomiarów elektrycznych.
3,5Student potrafi pracować w grupie, jak również przedstawić i omówić przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
4,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do aktywnego działania i zadbać o własny warsztat pracy. Potrafi przedstawić i omówić przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
4,5Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją da aktywnego działania, zadbać o wspólny warsztat pracy. Potrafi przedstawić i omówić przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
5,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania, zadbać o wspólny warsztat pracy i wprowadzić usprawnienia poprawiające wydajność zespołu. Potrafi przedstawić i omówić przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.