Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechatronika (N2)
Sylabus przedmiotu Wizualizacja i sterowanie procesów przemysłowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechatronika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wizualizacja i sterowanie procesów przemysłowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Jaroszewski <Krzysztof.Jaroszewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Herbin <Pawel.Herbin@zut.edu.pl>, Karol Miądlicki <Karol.Miadlicki@zut.edu.pl>, Kamil Stateczny <Kamil.Stateczny@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw matematyki, fizyki, informatyki. |
W-2 | Umiejętność programowania układów automatyki, znajomość języków i sposobów programowania sterowników PLC. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawowymi strukturami i zasadami tworzenia systemów HMI/SCADA. |
C-2 | Wykształcenie u studenta umiejętności projektowania i implementacji systemów sterowania oraz nadzoru procesu przemysłowego |
C-3 | Wykształcenie u studenta umiejętności stosowania podstawowych metod diagnostyki procesu. |
C-4 | Rozbudzenie u studenta potrzeby ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wiadomości podstawowe | 1 |
T-L-2 | Sterownik PLC, języki i sposoby programowania | 3 |
T-L-3 | Sterowanie procesem przemysłowym - aplikacje | 5 |
T-L-4 | Interfejsy wizualizacji procesów | 2 |
T-L-5 | Nadzór przebiegu procesu – SCADA | 1 |
T-L-6 | Komunikacja systemów SCADA ze sterownikiem | 2 |
T-L-7 | Integracja HMI/SCADA w sterowaniu procesami przemysłowymi - aplikacje | 4 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Hierarchiczna struktura systemu zarządzania procesem produkcyjnym; warstwa obiektowa, sterowania, nadzorowania i zarządzania. | 1 |
T-W-2 | Zasady tworzenia i eksploatowania systemów wizualizacji; kontrola i sposób dostępu, "user usability", dokumentowanie zmian. | 1 |
T-W-3 | Prezentacja i omówienie funkcjonalności przykładowych software’owych systemów monitorowania i wizualizacji procesów. | 1 |
T-W-4 | Systemy sterowania procesów przemysłowych. | 2 |
T-W-5 | Integracja algorytmów diagnostyki przemsyłowej z systemami nadzoru i sterowania. Diagnostyka przemysłowa. Zaliczenie formy zajęć. | 4 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 22 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | konsultacje | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zajęć | 11 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem komputera |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Wykład konwersatoryjny |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera |
M-5 | Zachęcenie do pogłębienia wiedzy i rozszerzenia umiejętności |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Na podstawie zaangażowania w wykonywanie zadań na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Na podstawie nieobowiązkowych zadań dla chętnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Na podstawie końcowego zaliczenia pisemnego i/lub praktycznego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_2A_D04_W01 W rezultacie przeprowadzanych zajęć student powinien poprawnie definiować pojęcia związane z wizualizacją i sterowaniem procesów przemysłowych oraz znać ogólną strukturę i zadania systemów HMI/SCADA. | ME_2A_W03, ME_2A_W05, ME_2A_W07, ME_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_2A_D04_U01 Potrafi zaimplementować funkcje prostego systemu HMI oraz zintegrować system sterowania z systemem HMI/SCADA. | ME_2A_U01, ME_2A_U05, ME_2A_U09, ME_2A_U19 | — | — | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_2A_D04_K01 Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji. | ME_2A_K02, ME_2A_K03 | — | — | C-4 | T-L-3, T-L-6, T-L-7 | M-5 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_2A_D04_W01 W rezultacie przeprowadzanych zajęć student powinien poprawnie definiować pojęcia związane z wizualizacją i sterowaniem procesów przemysłowych oraz znać ogólną strukturę i zadania systemów HMI/SCADA. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_2A_D04_U01 Potrafi zaimplementować funkcje prostego systemu HMI oraz zintegrować system sterowania z systemem HMI/SCADA. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_2A_D04_K01 Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. |
Literatura podstawowa
- Roman Kwiecień, Komputerowe systemy automatyki przemysłowej
- Krzysztof Korpysz, Paweł Obstawski, Robert Sałat, Wstęp do programowania sterowników PLC
- Bogdan Broel-Plater, Układy wykorzystujące sterowniki PLC
- Stanisław Flaga, Programowanie sterowników PLC w języku drabinkowym
- ASM Consortium, Peter Bullemer, Dal Vernon Reising, Effective Console Operator HMI Design: Second Edition - Revised (Asm Consortium Guidelines), 2015
- Bill Hollifield, Dana Oliver, Ian Nimmo, Eddie Habibi, The High Performance HMI Handbook, 2008