Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechatronika (N2)

Sylabus przedmiotu Protokoły komunikacyjne w układach mechatronicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechatronika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Protokoły komunikacyjne w układach mechatronicznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Burak <Maciej.Burak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Herbin <Pawel.Herbin@zut.edu.pl>, Karol Miądlicki <Karol.Miadlicki@zut.edu.pl>, Kamil Stateczny <Kamil.Stateczny@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw matematyki, fizyki, informatyki.
W-2Znajomość programowania układów automatyki, znajomość języków i sposobów programowania sterowników PLC i dowolnego języka programowania (C++/Python/Matalb/Java itp).
W-3Zapoznanie z protokołami stosowanymi w automatyce

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z systemami liczbowymi i systemami kodowania
C-2Zapoznanie z architekturą sieci przemysłowych
C-3Zapoznanie z metodami transferu w sieciach przemysłowych
C-4Zapoznanie z protokołami stosowanymi w automatyce

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wiadomości podstawowe2
T-L-2Implementacja wybranych protokołów komunikacyjnych2
T-L-3Integracja i programowanie protokołów komunikacyjnych w zastosowaniach przemysłowych - aplikacje5
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2przygotowanie do zajęć3
A-L-3konsultacje3
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia8
A-L-5Nauczanie zdalne2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
M-2Zachęcenie do pogłębienia wiedzy i rozszerzenia umiejętności
M-3Metody zdalne
M-4Praca własna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na podstawie zaangażowania w wykonywanie zadań na zajęciach
S-2Ocena formująca: Na podstawie nieobowiązkowych zadań dla chętnych
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie końcowego zaliczenia praktycznego i/lub pisemnego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ME_2A_D05_W01
W rezultacie przeprowadzanych zajęć student powinien znać ogólną strukturę i zadania systemów komunikacyjne w układach mechatronicznych oraz poprawnie definiować pojęcia związane z protokołami komunikacyjnymi w układach mechatronicznych.
ME_2A_W03, ME_2A_W05, ME_2A_W07, ME_2A_W01C-1, C-4T-L-1M-1, M-3, M-4S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ME_2A_D05_U01
Potrafi zaimplementować funkcje wybranego protokołu komunikacyjnego oraz wybrać odpowiedni protokół do wymagań projektowych systemu mechatronicznego
ME_2A_U02, ME_2A_U07, ME_2A_U18C-2, C-3T-L-2, T-L-3M-1, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ME_2A_D05_K01
Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji.
ME_2A_K03C-3T-L-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ME_2A_D05_W01
W rezultacie przeprowadzanych zajęć student powinien znać ogólną strukturę i zadania systemów komunikacyjne w układach mechatronicznych oraz poprawnie definiować pojęcia związane z protokołami komunikacyjnymi w układach mechatronicznych.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ME_2A_D05_U01
Potrafi zaimplementować funkcje wybranego protokołu komunikacyjnego oraz wybrać odpowiedni protokół do wymagań projektowych systemu mechatronicznego
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ME_2A_D05_K01
Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu.

Literatura podstawowa

  1. Roman Kwiecień, Komputerowe systemy automatyki przemysłowej
  2. Zbigniew Zajda, Sieci przemysłowe Profibus DP, ProfiNet, AS-i i EGD , Włodzimierz Solnik

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wiadomości podstawowe2
T-L-2Implementacja wybranych protokołów komunikacyjnych2
T-L-3Integracja i programowanie protokołów komunikacyjnych w zastosowaniach przemysłowych - aplikacje5
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2przygotowanie do zajęć3
A-L-3konsultacje3
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia8
A-L-5Nauczanie zdalne2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięME_2A_D05_W01W rezultacie przeprowadzanych zajęć student powinien znać ogólną strukturę i zadania systemów komunikacyjne w układach mechatronicznych oraz poprawnie definiować pojęcia związane z protokołami komunikacyjnymi w układach mechatronicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówME_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie stosowane w obszarze mechatroniki
ME_2A_W05ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę z zakresu elektroniki, sensoryki, automatyki i aktuatorów
ME_2A_W07zna podstawowe praktyczne metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich
ME_2A_W01ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę z matematyki, fizyki i zakresu nauk technicznych, niezbędną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu mechatroniki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z systemami liczbowymi i systemami kodowania
C-4Zapoznanie z protokołami stosowanymi w automatyce
Treści programoweT-L-1Wiadomości podstawowe
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
M-3Metody zdalne
M-4Praca własna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Na podstawie końcowego zaliczenia praktycznego i/lub pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięME_2A_D05_U01Potrafi zaimplementować funkcje wybranego protokołu komunikacyjnego oraz wybrać odpowiedni protokół do wymagań projektowych systemu mechatronicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówME_2A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, kierować zespołami projektowymi i badawczymi
ME_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
ME_2A_U18ma umiejętność projektowania i wdrażania innowacji technologicznych i organizacyjnych opartych na technologiach informacyjno-komunikacyjnych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z architekturą sieci przemysłowych
C-3Zapoznanie z metodami transferu w sieciach przemysłowych
Treści programoweT-L-2Implementacja wybranych protokołów komunikacyjnych
T-L-3Integracja i programowanie protokołów komunikacyjnych w zastosowaniach przemysłowych - aplikacje
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
M-4Praca własna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie zaangażowania w wykonywanie zadań na zajęciach
S-2Ocena formująca: Na podstawie nieobowiązkowych zadań dla chętnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięME_2A_D05_K01Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówME_2A_K03potrafi krytycznie oceniać swoją wiedzę i pojawiające się nowe treści
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z metodami transferu w sieciach przemysłowych
Treści programoweT-L-3Integracja i programowanie protokołów komunikacyjnych w zastosowaniach przemysłowych - aplikacje
Metody nauczaniaM-2Zachęcenie do pogłębienia wiedzy i rozszerzenia umiejętności
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Na podstawie nieobowiązkowych zadań dla chętnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu.