Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)

Sylabus przedmiotu Choroby ryb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Choroby ryb
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Angelika Linowska <angelika.linowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 45 3,00,50zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu zoologii i bakteriologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z przyczynami i skutkami chorób ryb o różnej etiologii, stosowanymi metodami diagnostycznymi, profilaktyką i terapią
C-2Zapoznanie studentów z najważniejszymi grupami potencjalnych pasożytów ryb, sposobami rozprzestrzeniania się i skutkami ich obecności dla żywicieli
C-3Zapoznanie studentów z wpływem pasożytów ryb na jakość surowców i produktów rybnych, a także na stan zdrowia konsumenta

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe wskażniki parazytologiczne1
T-L-2Choroby zakaźne, środowiskowe, funkcjonalne i o nieznanej etiologii.2
T-L-3Morfologia, cechy taksonomiczne, cykle rozwojowe, drogi inwazji, lokalizacja, wektory poszczególnych grup pasożytów34
T-L-4Praktyczne badanie parazytologiczne ryb, techniki wykonywania preparatów mikroskopowych, metody określania przynależności gatunkowej pasożytów6
T-L-5Zaliczenie przedmiotu2
45
wykłady
T-W-1Podział chorób ryb. Choroby infekcyjne, środowiskowe i funkcjonalne. Wprowadzenie do patologii ogólnej.Pasożytnictwo jako rodzaj współżycia między organizmami. Algozy, mykozy, protozoonozy, myxozoonozy.10
T-W-2Omówienie potencjalnych patogenów ryb, należących do Coelenterata, Monogenea, Cestoda, Digenea, Aspidogastrea, Didymozoidea, Nematoda, Acanthocephala, Molusca, Hirudinea i Crustacea15
T-W-3Immunologia i immunoprofilaktyka. Profilaktyka i terapia chorób ryb. Wpływ pasożytów na zdrowie człowieka i jakość surowców rybnych. Obowiązujące normy UE.5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do zajęć15
A-L-3udział w konsultacjach2
A-L-4przygotowanie do teoretycznego i praktycznego zaliczenia przedmiotu14
76
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2konsultacje z prowadzącym8
A-W-3samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-4przygotowanie do egzaminu5
A-W-5udział w egzaminie pisemnym2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz krótkich filmów
M-4ćwiczenia laboratoryjne - praca indywidualna i w małych zespołach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata sposobu i efektu wykonania ćwiczeń
S-2Ocena formująca: cząstkowa wyrywkowa ocena stopnia opanowania materiału na podstawie krótkich sprawdzianów przed rozpoczęciem ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_C4_W01
Student posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu podziału patogenów, źródłeł zarażeń, dróg wnikania, sposobów ich transmisji. Zna czynniki wpływające na rozprzestrzenianie się patogenów. Charakteryzuje ważniejsze patogeny ryb wolno żyjących i w marikulturach. Posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu chorób pasożytniczch ryb stanowiącyvh zagrożenie dla człowieka (zoonozy).
IA_1A_W06C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-4, S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_C4_U01
Student wykazuje zaawansowane umiejętności w trakcie oceny stanu zdrowia ryb, posługując się biegle zdobytą wiedzą w celu rozpoznania patogenów z najczęściej występujących grup systematycznych w oparciu o wykonane samodzielnie preparaty makro i mikroskopowe, a także ocenia i charakteryzuje ich patogeniczność. Student jest gotów do samodzielnego prowadzenia badań parazytologicznych.
IA_1A_U02, IA_1A_U07C-1, C-3, C-2T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-1M-1, M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_C4_K01
Student ma świadomość występowania zagrożeń parazytologicznych. Docenia wpływ stanu zdrowotności ryb na ekosystem, a także na efekty ekonomiczne w hodowli ryb. Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w zespole
IA_1A_K03C-1, C-3, C-2T-L-4M-1, M-2, M-3S-4, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_C4_W01
Student posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu podziału patogenów, źródłeł zarażeń, dróg wnikania, sposobów ich transmisji. Zna czynniki wpływające na rozprzestrzenianie się patogenów. Charakteryzuje ważniejsze patogeny ryb wolno żyjących i w marikulturach. Posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu chorób pasożytniczch ryb stanowiącyvh zagrożenie dla człowieka (zoonozy).
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_C4_U01
Student wykazuje zaawansowane umiejętności w trakcie oceny stanu zdrowia ryb, posługując się biegle zdobytą wiedzą w celu rozpoznania patogenów z najczęściej występujących grup systematycznych w oparciu o wykonane samodzielnie preparaty makro i mikroskopowe, a także ocenia i charakteryzuje ich patogeniczność. Student jest gotów do samodzielnego prowadzenia badań parazytologicznych.
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów pracy, nie operuje wiedzą przedmiotową
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania.Wykazuje podstawową znajomość literatury przedmiotu
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania.Orientuje sie w literaturze przedmiotu w wymiarze dostatecznym
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego mu zadania. Dobrze zna literaturę przedmiotu.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania i przeprowadzenia przedsięwzięcia badawczego.Dobrze zna literaturę przedmiotu
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z prrygotowaniem i przeprowadzeniem przedsięwzięcia badawczego. Znajomość literatury przedmiotu wykracza poza zalecane ramy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_C4_K01
Student ma świadomość występowania zagrożeń parazytologicznych. Docenia wpływ stanu zdrowotności ryb na ekosystem, a także na efekty ekonomiczne w hodowli ryb. Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w zespole
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela, ale i organizuje ją, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student wykazuje inicjatywę i samodzielnie aranżuje zadania badawcze, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Grabda J., Zarys parazytologii ryb morskich, PWN, Warszawa, 1981, 1, 337 pp.
  2. Jara Z., Chodyniecki A., Ichtiopatologia, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 1999, 1, 478 pp.
  3. Prost M., Choroby ryb, Polskie Towarzystwo Nauk Weterynaryjnych, Lublin, 1994, 2, 551 pp.

Literatura dodatkowa

  1. Pojmańska t., Niewiadomska K., Okulewicz A., Robaki pasożytnicze w ekosystemach wodnych i lądowych, Instytut Parazytologii im. W. Stefańskiego PAN, Warszawa, 2005, 1, 126 pp.
  2. Woo P.T.K. (red), Fish diseases and disorders. T 1, 3, CABI International, Aberdeen, UK, 2006, 2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe wskażniki parazytologiczne1
T-L-2Choroby zakaźne, środowiskowe, funkcjonalne i o nieznanej etiologii.2
T-L-3Morfologia, cechy taksonomiczne, cykle rozwojowe, drogi inwazji, lokalizacja, wektory poszczególnych grup pasożytów34
T-L-4Praktyczne badanie parazytologiczne ryb, techniki wykonywania preparatów mikroskopowych, metody określania przynależności gatunkowej pasożytów6
T-L-5Zaliczenie przedmiotu2
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział chorób ryb. Choroby infekcyjne, środowiskowe i funkcjonalne. Wprowadzenie do patologii ogólnej.Pasożytnictwo jako rodzaj współżycia między organizmami. Algozy, mykozy, protozoonozy, myxozoonozy.10
T-W-2Omówienie potencjalnych patogenów ryb, należących do Coelenterata, Monogenea, Cestoda, Digenea, Aspidogastrea, Didymozoidea, Nematoda, Acanthocephala, Molusca, Hirudinea i Crustacea15
T-W-3Immunologia i immunoprofilaktyka. Profilaktyka i terapia chorób ryb. Wpływ pasożytów na zdrowie człowieka i jakość surowców rybnych. Obowiązujące normy UE.5
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do zajęć15
A-L-3udział w konsultacjach2
A-L-4przygotowanie do teoretycznego i praktycznego zaliczenia przedmiotu14
76
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2konsultacje z prowadzącym8
A-W-3samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-4przygotowanie do egzaminu5
A-W-5udział w egzaminie pisemnym2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_C4_W01Student posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu podziału patogenów, źródłeł zarażeń, dróg wnikania, sposobów ich transmisji. Zna czynniki wpływające na rozprzestrzenianie się patogenów. Charakteryzuje ważniejsze patogeny ryb wolno żyjących i w marikulturach. Posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu chorób pasożytniczch ryb stanowiącyvh zagrożenie dla człowieka (zoonozy).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu biologii parazytów i innych czynnikw chorobotwórczych, ze szczególnym uwzględnieniem organizmów mających znaczenie dla organizmów wodnych wykorzystywanych gospodarczo oraz z zakresu metod wykrywania, oznaczania i zwalczania patogenów i pasożytów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przyczynami i skutkami chorób ryb o różnej etiologii, stosowanymi metodami diagnostycznymi, profilaktyką i terapią
C-2Zapoznanie studentów z najważniejszymi grupami potencjalnych pasożytów ryb, sposobami rozprzestrzeniania się i skutkami ich obecności dla żywicieli
Treści programoweT-L-2Choroby zakaźne, środowiskowe, funkcjonalne i o nieznanej etiologii.
T-L-3Morfologia, cechy taksonomiczne, cykle rozwojowe, drogi inwazji, lokalizacja, wektory poszczególnych grup pasożytów
T-W-1Podział chorób ryb. Choroby infekcyjne, środowiskowe i funkcjonalne. Wprowadzenie do patologii ogólnej.Pasożytnictwo jako rodzaj współżycia między organizmami. Algozy, mykozy, protozoonozy, myxozoonozy.
T-W-2Omówienie potencjalnych patogenów ryb, należących do Coelenterata, Monogenea, Cestoda, Digenea, Aspidogastrea, Didymozoidea, Nematoda, Acanthocephala, Molusca, Hirudinea i Crustacea
T-W-3Immunologia i immunoprofilaktyka. Profilaktyka i terapia chorób ryb. Wpływ pasożytów na zdrowie człowieka i jakość surowców rybnych. Obowiązujące normy UE.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz krótkich filmów
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy
S-1Ocena formująca: aprobata sposobu i efektu wykonania ćwiczeń
S-2Ocena formująca: cząstkowa wyrywkowa ocena stopnia opanowania materiału na podstawie krótkich sprawdzianów przed rozpoczęciem ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_C4_U01Student wykazuje zaawansowane umiejętności w trakcie oceny stanu zdrowia ryb, posługując się biegle zdobytą wiedzą w celu rozpoznania patogenów z najczęściej występujących grup systematycznych w oparciu o wykonane samodzielnie preparaty makro i mikroskopowe, a także ocenia i charakteryzuje ich patogeniczność. Student jest gotów do samodzielnego prowadzenia badań parazytologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę samokształcenia.
IA_1A_U07Potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą, podejmować standardowe działania z wykorzystaniem odpowiednich metod w zakresie higieny, profilaktyki i toksykologii w celu zapewnienia zdrowia i prawidłowego dobrostanu zwierząt wodnych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przyczynami i skutkami chorób ryb o różnej etiologii, stosowanymi metodami diagnostycznymi, profilaktyką i terapią
C-3Zapoznanie studentów z wpływem pasożytów ryb na jakość surowców i produktów rybnych, a także na stan zdrowia konsumenta
C-2Zapoznanie studentów z najważniejszymi grupami potencjalnych pasożytów ryb, sposobami rozprzestrzeniania się i skutkami ich obecności dla żywicieli
Treści programoweT-L-4Praktyczne badanie parazytologiczne ryb, techniki wykonywania preparatów mikroskopowych, metody określania przynależności gatunkowej pasożytów
T-L-5Zaliczenie przedmiotu
T-L-2Choroby zakaźne, środowiskowe, funkcjonalne i o nieznanej etiologii.
T-L-3Morfologia, cechy taksonomiczne, cykle rozwojowe, drogi inwazji, lokalizacja, wektory poszczególnych grup pasożytów
T-L-1Podstawowe wskażniki parazytologiczne
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-3pokaz krótkich filmów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów pracy, nie operuje wiedzą przedmiotową
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania.Wykazuje podstawową znajomość literatury przedmiotu
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania.Orientuje sie w literaturze przedmiotu w wymiarze dostatecznym
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconego mu zadania. Dobrze zna literaturę przedmiotu.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania i przeprowadzenia przedsięwzięcia badawczego.Dobrze zna literaturę przedmiotu
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z prrygotowaniem i przeprowadzeniem przedsięwzięcia badawczego. Znajomość literatury przedmiotu wykracza poza zalecane ramy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_C4_K01Student ma świadomość występowania zagrożeń parazytologicznych. Docenia wpływ stanu zdrowotności ryb na ekosystem, a także na efekty ekonomiczne w hodowli ryb. Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_K03Jest gotów do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przyczynami i skutkami chorób ryb o różnej etiologii, stosowanymi metodami diagnostycznymi, profilaktyką i terapią
C-3Zapoznanie studentów z wpływem pasożytów ryb na jakość surowców i produktów rybnych, a także na stan zdrowia konsumenta
C-2Zapoznanie studentów z najważniejszymi grupami potencjalnych pasożytów ryb, sposobami rozprzestrzeniania się i skutkami ich obecności dla żywicieli
Treści programoweT-L-4Praktyczne badanie parazytologiczne ryb, techniki wykonywania preparatów mikroskopowych, metody określania przynależności gatunkowej pasożytów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz krótkich filmów
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy
S-2Ocena formująca: cząstkowa wyrywkowa ocena stopnia opanowania materiału na podstawie krótkich sprawdzianów przed rozpoczęciem ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela, ale i organizuje ją, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student wykazuje inicjatywę i samodzielnie aranżuje zadania badawcze, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.