Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)

Sylabus przedmiotu Selektywność narzędzi połowu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Selektywność narzędzi połowu
Specjalność Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 3,00,50zaliczenie
wykładyW6 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student powinien znać budowę narzędzi połowu i techniki posługiwania się tymi narzędziami

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1kształcenie ma na celu zapoznanie słuchaczy z problematyką selektywności narzędzi połowu i składnikami śmiertelności związanej z prowadzeniem połowów różnymi narzędziami połowowymi i uwrażliwienie na możliwości ograniczania pewnych składników tej śmiertelności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1selektywność narzędzi włóczonych20
T-L-2budowa selektywnych worków włoków do połowu dorsza10
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia selektywności1
T-W-2Selektywność poszczególnych narzędzi połowu10
T-W-3Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu8
T-W-4Wprowadzenie do pojęcia śmiertelności połowowej1
T-W-5Składniki śmiertelności połowowej2
T-W-6Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi2
T-W-7Wybrane akty prawne dotyczące śmiertelności połowowej2
T-W-8Badania selektywności i śmiertelności połowowej4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-3konsultacje i pokazy worków selektywnych20
A-L-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu15
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach1
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-4Przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu35
76

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2film
M-3dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena bieżąca
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_D1-8_W01
Student ma rozszerzoną wiedzę na temat selektywności, zna selektywność różnych narzędzi połowu oraz zna składniki śmiertelności połowowej i sposobów regulowania tych składników
IA_1A_W14, IA_1A_W19C-1T-L-2, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_D1-8_U01
Student potrafi w sposób zaawansowany wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu selektywności różnych grup narzędzi połowu i prawidłowo oceniać składniki śmiertelności połowowej
IA_1A_U01, IA_1A_U18C-1T-L-2, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-8M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_1A_D1-8_K01
student nabędzie umiejętności do świadomych działań mających na celu kształtowania selektywności narzędzi połowu i działań ograniczających składniki śmiertelności połowowej
IA_1A_K04C-1T-W-3, T-W-8, T-W-7M-3, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_D1-8_W01
Student ma rozszerzoną wiedzę na temat selektywności, zna selektywność różnych narzędzi połowu oraz zna składniki śmiertelności połowowej i sposobów regulowania tych składników
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_D1-8_U01
Student potrafi w sposób zaawansowany wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu selektywności różnych grup narzędzi połowu i prawidłowo oceniać składniki śmiertelności połowowej
2,0
3,0Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_1A_D1-8_K01
student nabędzie umiejętności do świadomych działań mających na celu kształtowania selektywności narzędzi połowu i działań ograniczających składniki śmiertelności połowowej
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Swiniarski J., Cetinic P, Technologia połowu organizmów morskich, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1993
  2. Paraskevas Vasilakopoulos, Ernesto Jardim, Christoph Konrad, Dominic Rihan, Alessandro Mannini, Cecilia Pinto, John Casey, Iago Mosqueira, Finbarr G. O’Neill, Selectivity metrics for fisheries management and advice, Fish and Fisheries, 2020
  3. J. Tyrell DeWeber, Roland Rösch, Jan Baer, Alexander Brinker, Long-term changes in body condition and gillnet selectivity in Lake Constance pelagic spawning whitefish ( Coregonus wartmanni ), Canadian Journal of Fisheries and Aquatic Sciences, 10.1139/cjfas-2020-0231, 78, 7, (841-851, 2021
  4. Matt K. Broadhurst, Steven J. Kennelly & Charles Gray, Strategies for Improving the Selectivity of Fishing Gears, Springer, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Acosta AR, Appeldoorn RS, atching efficiency and selectivity of gillnets and trammel nets in coral reefs from southwestern Puerto Rico, Fish Res 22:175–196, 1995
  2. Alverson DL, Freeberg MH, Murawski SA, Pope JG, A global assessment of fisheries bycatch and discards., FAO Fish Tech Pap No. 339. Rome, Italy, 233 pp, 1994

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1selektywność narzędzi włóczonych20
T-L-2budowa selektywnych worków włoków do połowu dorsza10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia selektywności1
T-W-2Selektywność poszczególnych narzędzi połowu10
T-W-3Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu8
T-W-4Wprowadzenie do pojęcia śmiertelności połowowej1
T-W-5Składniki śmiertelności połowowej2
T-W-6Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi2
T-W-7Wybrane akty prawne dotyczące śmiertelności połowowej2
T-W-8Badania selektywności i śmiertelności połowowej4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-3konsultacje i pokazy worków selektywnych20
A-L-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu15
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach1
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-4Przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu35
76
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_D1-8_W01Student ma rozszerzoną wiedzę na temat selektywności, zna selektywność różnych narzędzi połowu oraz zna składniki śmiertelności połowowej i sposobów regulowania tych składników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_W14Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu technik rybołówstwa stosowanych w rybołówstwie morskim i śródlądowym oraz zasad budowy i eksploatacji statków rybackich.
IA_1A_W19Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu rozmieszczenia i wielkości biologicznych zasobów wód w tym o metodach szacowania i ocenie ich wielkości.
Cel przedmiotuC-1kształcenie ma na celu zapoznanie słuchaczy z problematyką selektywności narzędzi połowu i składnikami śmiertelności związanej z prowadzeniem połowów różnymi narzędziami połowowymi i uwrażliwienie na możliwości ograniczania pewnych składników tej śmiertelności
Treści programoweT-L-2budowa selektywnych worków włoków do połowu dorsza
T-L-1selektywność narzędzi włóczonych
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia selektywności
T-W-2Selektywność poszczególnych narzędzi połowu
T-W-3Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu
T-W-4Wprowadzenie do pojęcia śmiertelności połowowej
T-W-5Składniki śmiertelności połowowej
T-W-6Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi
T-W-8Badania selektywności i śmiertelności połowowej
T-W-7Wybrane akty prawne dotyczące śmiertelności połowowej
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-2film
M-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena bieżąca
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_D1-8_U01Student potrafi w sposób zaawansowany wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu selektywności różnych grup narzędzi połowu i prawidłowo oceniać składniki śmiertelności połowowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi formułować i uzasadniać opinie.
IA_1A_U18Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektu akwakultury lub przedsiębiorstwa połowowego.
Cel przedmiotuC-1kształcenie ma na celu zapoznanie słuchaczy z problematyką selektywności narzędzi połowu i składnikami śmiertelności związanej z prowadzeniem połowów różnymi narzędziami połowowymi i uwrażliwienie na możliwości ograniczania pewnych składników tej śmiertelności
Treści programoweT-L-2budowa selektywnych worków włoków do połowu dorsza
T-L-1selektywność narzędzi włóczonych
T-W-2Selektywność poszczególnych narzędzi połowu
T-W-3Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu
T-W-6Śmiertelność połowowa przy prowadzeniu połowów narzędziami włóczonymi
T-W-8Badania selektywności i śmiertelności połowowej
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-2film
M-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena bieżąca
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_1A_D1-8_K01student nabędzie umiejętności do świadomych działań mających na celu kształtowania selektywności narzędzi połowu i działań ograniczających składniki śmiertelności połowowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_1A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego wykonywania zadań zawodowych w zakresie szeroko rozumianego rybactwa i gospodarki wodnej.
Cel przedmiotuC-1kształcenie ma na celu zapoznanie słuchaczy z problematyką selektywności narzędzi połowu i składnikami śmiertelności związanej z prowadzeniem połowów różnymi narzędziami połowowymi i uwrażliwienie na możliwości ograniczania pewnych składników tej śmiertelności
Treści programoweT-W-3Obliczanie selektywności dla różnych grup narzędzi połowu
T-W-8Badania selektywności i śmiertelności połowowej
T-W-7Wybrane akty prawne dotyczące śmiertelności połowowej
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-1wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena bieżąca
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0