Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)

Sylabus przedmiotu Biologiczne zasoby wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczne zasoby wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 45 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z przedmiotu "Hydrobiologia"
W-2podstawowa wiedza z przedmiotu "Ekologia i ochrona środowiska"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem biologicznych zasobów wód.
C-2Zapoznanie studentów z biomasą biologicznych zasobów wód.
C-3Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnego gospodarowania biologicznymi zasobami wód.
C-4Zdobycie umiejętności w zakresie metod oceny wielkości biologicznych zasobów wód.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Statystyki rybackie i ich wykorzystanie4
T-A-2Ocena biomasy rybackich zasobów wód3
T-A-3Identyfikacja stad3
T-A-4Skład eksploatowanej części stada pod względem długości i wieku3
T-A-5Matematyczne modelowanie wzrostu osobniczego3
T-A-6Ocena śmiertelności całkowitej, naturalnej i połowowej3
T-A-7Dobowe wahania wydajności połowów3
T-A-8Kolokkwium2
T-A-9Selektywność narzędzi połowu6
T-A-10Monitoring ssaków morskich3
T-A-11Elementy monitoringu biologicznego w środowisku morskim5
T-A-12Elementy monitoringu biologicznego w środowisku słodkowodnym5
T-A-13Kolokwium2
45
wykłady
T-W-1Zarys historii badań biologicznych zasobów wód.2
T-W-2Biologiczne zasoby wód. Rozmieszczenie ich na kuli ziemskiej.2
T-W-3Roślinność wodna - rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.2
T-W-4Jamochłony - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.2
T-W-5Mięczaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.2
T-W-6Skorupiaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.2
T-W-7Ryby - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.4
T-W-8Ssaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.2
T-W-9Metodyka badań zasobów rybackich i monitoring biologicznych zasobów wód.2
T-W-10Zasady racjonalnej eksploatacji biologicznych zasobów wód.2
T-W-11Struktura światowych połowów. Najważniejsze gatunki łowne.2
T-W-12Charakterystyka najważniejszych łowisk świata.2
T-W-13Ssaki morskie a rybołówstwo.2
T-W-14Biologiczne zasoby Bałtyku.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach45
A-A-2przygotowanie do kolokwiów4
A-A-3samodzielne wykonywanie obliczeń z wykorzystaniem arkuszy kalkulacyjnych oraz przygotowywanie raportów z zadań wykonywanych na ćwiczeniach2
51
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu5
A-W-3przygotowanie do egzaminu13
A-W-4egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda sytuacyjna
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
M-6pokaz
M-7ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie dwóch kolokwiów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie egzaminu
S-3Ocena podsumowująca: wykonanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnego i etycznego gospodarowania ożywionymi zasobami wód, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_C7_W01
Student ma pogłębiona wiedzę na tremat rozmieszczenia i wielkości biologicznych zasobów wód, jest w stanie poprawnie interpretować zależności pomiędzy organizmami a środowiskiem wodnym.
IA_2A_W01, IA_2A_W06, IA_2A_W12C-1, C-2, C-3, C-4T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-13, T-W-1, T-W-9, T-W-12, T-W-10, T-W-14, T-W-11M-2, M-1, M-6S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_C7_U01
Student potrafi analizować wielkość biologicznych zasobów na podstawie dostępnych informacji.
IA_2A_U01, IA_2A_U12C-1, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-10, T-A-9, T-A-6, T-W-14M-3, M-7, M-5, M-4S-3, S-1
IA_2A_C7_U02
Student umie scharakteryzować biologiczne zasoby wód posługując się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii i oceanologii.
IA_2A_U06, IA_2A_U11C-1, C-2T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-9, T-A-7, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-3, M-7, M-5, M-4S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_C7_K01
Student posiada pogłębioną zdolność do planowania racjonalnej i etycznej działalności w zakresie szeroko rozumianej gospodarki rybackiej.
IA_2A_K02C-3T-W-10M-4S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_C7_W01
Student ma pogłębiona wiedzę na tremat rozmieszczenia i wielkości biologicznych zasobów wód, jest w stanie poprawnie interpretować zależności pomiędzy organizmami a środowiskiem wodnym.
2,0obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów
4,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów
4,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów
5,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_C7_U01
Student potrafi analizować wielkość biologicznych zasobów na podstawie dostępnych informacji.
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium
IA_2A_C7_U02
Student umie scharakteryzować biologiczne zasoby wód posługując się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii i oceanologii.
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_C7_K01
Student posiada pogłębioną zdolność do planowania racjonalnej i etycznej działalności w zakresie szeroko rozumianej gospodarki rybackiej.
2,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
5,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.

Literatura podstawowa

  1. Kompowski A., Horbowy J., Dynamika stada, Wydawnictwo Morskiego Instytutu Rybackiego, Gdynia, 1990
  2. Gulland J. A., The Fish Resources of the Ocean, FAO, 1971
  3. Caddy J.F., Griffiths R.C., Living marine resources and their sustainable development: some environmental and institutional perspectives, FAO, Rome, 1995
  4. Rutkowicz S., Encyklopedia ryb morskich, Wydawnictwo morskie, Gdańsk, 1982
  5. Anonymous, Marine mammals of the world. FAO species identification guide, FAO, Rome, 1993
  6. Wilson D.E., Reeder D.M., Marine mammals of the world. FAO species identification guide, John Hopkins University Press, Baltimore, 2005
  7. Jura C., Bezkręgowce, PWN, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Rutkowicz S., Zasoby morza i człowiek, Wydawnictwo morskie, Gdańsk, 1970

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Statystyki rybackie i ich wykorzystanie4
T-A-2Ocena biomasy rybackich zasobów wód3
T-A-3Identyfikacja stad3
T-A-4Skład eksploatowanej części stada pod względem długości i wieku3
T-A-5Matematyczne modelowanie wzrostu osobniczego3
T-A-6Ocena śmiertelności całkowitej, naturalnej i połowowej3
T-A-7Dobowe wahania wydajności połowów3
T-A-8Kolokkwium2
T-A-9Selektywność narzędzi połowu6
T-A-10Monitoring ssaków morskich3
T-A-11Elementy monitoringu biologicznego w środowisku morskim5
T-A-12Elementy monitoringu biologicznego w środowisku słodkowodnym5
T-A-13Kolokwium2
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarys historii badań biologicznych zasobów wód.2
T-W-2Biologiczne zasoby wód. Rozmieszczenie ich na kuli ziemskiej.2
T-W-3Roślinność wodna - rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.2
T-W-4Jamochłony - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.2
T-W-5Mięczaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.2
T-W-6Skorupiaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.2
T-W-7Ryby - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.4
T-W-8Ssaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.2
T-W-9Metodyka badań zasobów rybackich i monitoring biologicznych zasobów wód.2
T-W-10Zasady racjonalnej eksploatacji biologicznych zasobów wód.2
T-W-11Struktura światowych połowów. Najważniejsze gatunki łowne.2
T-W-12Charakterystyka najważniejszych łowisk świata.2
T-W-13Ssaki morskie a rybołówstwo.2
T-W-14Biologiczne zasoby Bałtyku.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach45
A-A-2przygotowanie do kolokwiów4
A-A-3samodzielne wykonywanie obliczeń z wykorzystaniem arkuszy kalkulacyjnych oraz przygotowywanie raportów z zadań wykonywanych na ćwiczeniach2
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu5
A-W-3przygotowanie do egzaminu13
A-W-4egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C7_W01Student ma pogłębiona wiedzę na tremat rozmieszczenia i wielkości biologicznych zasobów wód, jest w stanie poprawnie interpretować zależności pomiędzy organizmami a środowiskiem wodnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu biologii, chemii, biotechnologii oraz toksykologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód z wykorzystaniem właściwych technik.
IA_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu bioróżnorodności w środowisku wodnym oraz biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnych uwzględnieniem ryb mających znaczenie w gospodarce rybackiej i akwakulturze.
IA_2A_W12Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu metod szacowania i oceny wielkości biologicznych zasobów wód oraz mechanizmów kształtujących wielkość produkcji rybackiej różnych typów akwenów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem biologicznych zasobów wód.
C-2Zapoznanie studentów z biomasą biologicznych zasobów wód.
C-3Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnego gospodarowania biologicznymi zasobami wód.
C-4Zdobycie umiejętności w zakresie metod oceny wielkości biologicznych zasobów wód.
Treści programoweT-W-6Skorupiaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-2Biologiczne zasoby wód. Rozmieszczenie ich na kuli ziemskiej.
T-W-7Ryby - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-8Ssaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-4Jamochłony - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-5Mięczaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-3Roślinność wodna - rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-13Ssaki morskie a rybołówstwo.
T-W-1Zarys historii badań biologicznych zasobów wód.
T-W-9Metodyka badań zasobów rybackich i monitoring biologicznych zasobów wód.
T-W-12Charakterystyka najważniejszych łowisk świata.
T-W-10Zasady racjonalnej eksploatacji biologicznych zasobów wód.
T-W-14Biologiczne zasoby Bałtyku.
T-W-11Struktura światowych połowów. Najważniejsze gatunki łowne.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
M-6pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów
3,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów
4,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów
4,5obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów
5,0obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C7_U01Student potrafi analizować wielkość biologicznych zasobów na podstawie dostępnych informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_U01Potrafi wyszukiwać, rozumie, analizuje i wykorzystuje potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
IA_2A_U12Potrafi opracować plan ochrony i eksploatacji zasobów w oparciu o teorię zrównoważonego rybołówstwa.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem biologicznych zasobów wód.
C-3Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnego gospodarowania biologicznymi zasobami wód.
C-4Zdobycie umiejętności w zakresie metod oceny wielkości biologicznych zasobów wód.
Treści programoweT-A-1Statystyki rybackie i ich wykorzystanie
T-A-2Ocena biomasy rybackich zasobów wód
T-A-3Identyfikacja stad
T-A-4Skład eksploatowanej części stada pod względem długości i wieku
T-A-5Matematyczne modelowanie wzrostu osobniczego
T-A-10Monitoring ssaków morskich
T-A-9Selektywność narzędzi połowu
T-A-6Ocena śmiertelności całkowitej, naturalnej i połowowej
T-W-14Biologiczne zasoby Bałtyku.
Metody nauczaniaM-3metoda sytuacyjna
M-7ćwiczenia przedmiotowe
M-5film
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: wykonanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie dwóch kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C7_U02Student umie scharakteryzować biologiczne zasoby wód posługując się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii i oceanologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować składniki flory i fauny środowiska wodnego i wskazać ich znaczenie dla rybactwa.
IA_2A_U11Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem środowiska wodnego, wielkością zasobów i wydajnością rybacką różnych akwenów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem biologicznych zasobów wód.
C-2Zapoznanie studentów z biomasą biologicznych zasobów wód.
Treści programoweT-A-10Monitoring ssaków morskich
T-A-11Elementy monitoringu biologicznego w środowisku morskim
T-A-12Elementy monitoringu biologicznego w środowisku słodkowodnym
T-A-9Selektywność narzędzi połowu
T-A-7Dobowe wahania wydajności połowów
T-W-6Skorupiaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-2Biologiczne zasoby wód. Rozmieszczenie ich na kuli ziemskiej.
T-W-7Ryby - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-8Ssaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-4Jamochłony - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-5Mięczaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
T-W-3Roślinność wodna - rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie.
Metody nauczaniaM-3metoda sytuacyjna
M-7ćwiczenia przedmiotowe
M-5film
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: wykonanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie dwóch kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium
3,5uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium
4,0uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium
4,5uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium
5,0uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C7_K01Student posiada pogłębioną zdolność do planowania racjonalnej i etycznej działalności w zakresie szeroko rozumianej gospodarki rybackiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_K02Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących problematyki rybackiej i powiązań rybactwa z innymi działaniami człowieka w szczególności ochroną środowiska wodnego.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnego gospodarowania biologicznymi zasobami wód.
Treści programoweT-W-10Zasady racjonalnej eksploatacji biologicznych zasobów wód.
Metody nauczaniaM-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnego i etycznego gospodarowania ożywionymi zasobami wód, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
3,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
4,5W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.
5,0W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta.