Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)

Sylabus przedmiotu Biologiczne podstawy rybactwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczne podstawy rybactwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z anatomii, embriologii, fizjologii i biologii ryb, hydrochemii, hydrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kursu jest zapoznanie studentów ze skutkami oddziaływania biotycznych i abiotycznych czynników na organizm ryby na różnych etapach ontogenezy, skutkami oddziaływania człowieka na środowisko wodne oraz sposobami zapobiegania niekorzystej ingerencji w środowisku wodnym.
C-2Celem kursu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami reprodukcyjnymi różnych gatunków ryb i bezkręgowców wodnych (szczególnie raków) oraz wpływem czynników środowiskowych na rozwój zarodkowy i larwalny (temperatura, tlen, światło, pole magnetyczne, zasolenie i in.).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zapoznanie się z budową i funkcjonowaniem nowoczesnej przepławki dla ryb. Budowle hydrotechniczne i skutki ich oddziaływania na środowisko naturalne. Ocena zmiany biotopu wodnego w środowisku rzecznym po wybudowaniu progu piętrzącego wodę na podstawie badań bonitacyjnych. Nowoczesne metody udrażniania cieków. Wizja lokalna na przepławkach i budowlach hydrotechnicznych.6
T-A-2Niwelowanie skutków antropopresji w zbiornikach jeziornych z ograniczonym litoralem.4
T-A-3Wspieranie naturalnego tarła - budowo krześlisk, ochrona tarlisk, ochrona tarlaków5
T-A-4Rozród różnych gatunków ryb a warunki środowiskowe, zarybianie potoków, rzek i jezior, naturalne i sztuczne tarliska5
T-A-5Biomanipulacja ryb jako element zagospodarowania wód5
T-A-6Tarło naturalne i sztuczne. Wizyta w wylegarni ryb.4
T-A-7Kolokwium1
30
wykłady
T-W-1Wpływ czynników abiotycznych na ryby i inne organizmy wodne (temperatura, światło, ruchy wody, gazy - tlen, dwutlenek węgla, azot, metan, siarkowodór, amoniak), odczyn wody, skład chemiczny wody, zasolenie, pierwiastki biogenne, mikroelementy, związki organiczne, zawiesiny i osady denne)6
T-W-2Wpływ czynników biotycznych na ryby i inne organizmy wodne (drobnoustroje, roślinność wyższa, zwierzęta - pierwotniaki, gąbki, jamochłony, płazińce, wrotki, pierścienice, pijawki, mięczaki, stawonogi, pajęczaki, owady, ryby, płazy, ptaki ssaki)8
T-W-3Pojęcia dotyczące biotopu wodnego, naturyzacji i renaturyzacji. Cele przywracania naturalnego biegu rzek i jezior. Przemiany w środowisku wodnym powstałe na skutek zabudowy hydrotechnicznej i regulacji koryt rzecznych. Metody udrażniania cieków w celu zachowania biologicznej drożności rzek. Przepławki dla ryb. Budowa naturalnych tarlisk. Podstawy prawne w ochronie siedlisk wodnych.8
T-W-4Odżywianie się ryb - przewód pokarmowy ryb drapieżnych i niedrapieżnych, pobieranie pokarmu, trawienie pokarmu. Przemiana materii u ryb – wpływ temperatury i tlenu,2
T-W-5Rola ryb w krążeniu materii, wpływ eutrofizacji na ryby. Rozrodczość, śmiertelność i struktura wieku u ryb. Introdukcja i aklimatyzacja ryb.3
T-W-6Ryby jako organizmy wskażnikowe3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Udział w konsultacjach1
A-A-3Zapoznanie się z literaturą przedmiotu5
A-A-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej6
A-A-5Przygotowanie się do zaliczenia laboratorium8
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Udział w konsultacjach1
A-W-3Zapoznanie się z literaturą przedmiotu6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów11
A-W-5Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład uniwersytecki, wykład problemowy
M-2ćwiczenia projektowe, pokaz, ćwiczenia terenowe w wybranych ośrodkach hodowlanych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Aby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest otrzymanie oceny pozytywnej ze wszystkich (4) kolokwiów
S-2Ocena podsumowująca: Po uzyskaniu zaliczenia z przedmiotu studenci przystępują do egzaminu (test)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_C9_W01
Po odbyciu kursu student zna i rozumie jakie mają znaczenie czynniki biotyczne i abiotyczne na występujące w nim organizmy wodne – przede wszystkim ryby, zna i rozumie jak antropopresja wpływa na utrudnianie migracji ryb oraz rozumie jak wpływają warunki środowiskowe na rozród różnych gatunków ryb i rozumie rolę człowieka w tym zakresie.
IA_2A_W01, IA_2A_W06, IA_2A_W05C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_C9_U01
Student umie i potrafi ocenić skuteczność funkcjonowania różnych typów przepławek, wyliczyć powierzchnię tarlisk w zlewni rzeki dla różnych gatunków ryb, określić wymagania środowiskowe dla poszczególnych, ważnych gospodarczo gatunków ryb, przeprowadzić analizę odłowów kontrolnych i wykonać korektę planu zarybieniowego, sporządzić plan zarybienia uwzględniając aktualne warunki środowiskowe.
IA_2A_U02, IA_2A_U06, IA_2A_U08, IA_2A_U11, IA_2A_U07, IA_2A_U15C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_C9_K01
Student jest gotowy do zamodzielnej pracy i jest gotowy do odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
IA_2A_K01, IA_2A_K03C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_C9_W01
Po odbyciu kursu student zna i rozumie jakie mają znaczenie czynniki biotyczne i abiotyczne na występujące w nim organizmy wodne – przede wszystkim ryby, zna i rozumie jak antropopresja wpływa na utrudnianie migracji ryb oraz rozumie jak wpływają warunki środowiskowe na rozród różnych gatunków ryb i rozumie rolę człowieka w tym zakresie.
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_C9_U01
Student umie i potrafi ocenić skuteczność funkcjonowania różnych typów przepławek, wyliczyć powierzchnię tarlisk w zlewni rzeki dla różnych gatunków ryb, określić wymagania środowiskowe dla poszczególnych, ważnych gospodarczo gatunków ryb, przeprowadzić analizę odłowów kontrolnych i wykonać korektę planu zarybieniowego, sporządzić plan zarybienia uwzględniając aktualne warunki środowiskowe.
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_C9_K01
Student jest gotowy do zamodzielnej pracy i jest gotowy do odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0
3,0Student nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wincenty Kilarski, Anatomia ryb, PWRiL, Warszawa, 2012
  2. Krzysztof Bieniarz , Piotr Epler, Rozród ryb, Akademia Rolnicza, Kraków, 1991
  3. KrzykawskiS., Więcaszek B., Keszka S., Antoszek A., Systematyka krągłoustych i ryb. Przewodnik do ćwiczeń, AR w Szczecinie, Szczecin, 2001, II
  4. Coroczne materiały konferencyjne "Wylegarnia", Instytut Rybactwa Śródlądowego, Olsztyn
  5. Brylińska M., Ryby słodkowodne Polski, PWN, Warszawa, 2000, II
  6. Załachowski W., Ryby, PWN, Warszawa, 1992, I

Literatura dodatkowa

  1. Więcaszek B., Krzykawski S., Keszka S., Antoszek A., Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, AR, Szczecin, 2006
  2. Nelson J.S., Fishes of the world, John Wiley and Sons, Inc., United States of America, 2006, IV

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zapoznanie się z budową i funkcjonowaniem nowoczesnej przepławki dla ryb. Budowle hydrotechniczne i skutki ich oddziaływania na środowisko naturalne. Ocena zmiany biotopu wodnego w środowisku rzecznym po wybudowaniu progu piętrzącego wodę na podstawie badań bonitacyjnych. Nowoczesne metody udrażniania cieków. Wizja lokalna na przepławkach i budowlach hydrotechnicznych.6
T-A-2Niwelowanie skutków antropopresji w zbiornikach jeziornych z ograniczonym litoralem.4
T-A-3Wspieranie naturalnego tarła - budowo krześlisk, ochrona tarlisk, ochrona tarlaków5
T-A-4Rozród różnych gatunków ryb a warunki środowiskowe, zarybianie potoków, rzek i jezior, naturalne i sztuczne tarliska5
T-A-5Biomanipulacja ryb jako element zagospodarowania wód5
T-A-6Tarło naturalne i sztuczne. Wizyta w wylegarni ryb.4
T-A-7Kolokwium1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ czynników abiotycznych na ryby i inne organizmy wodne (temperatura, światło, ruchy wody, gazy - tlen, dwutlenek węgla, azot, metan, siarkowodór, amoniak), odczyn wody, skład chemiczny wody, zasolenie, pierwiastki biogenne, mikroelementy, związki organiczne, zawiesiny i osady denne)6
T-W-2Wpływ czynników biotycznych na ryby i inne organizmy wodne (drobnoustroje, roślinność wyższa, zwierzęta - pierwotniaki, gąbki, jamochłony, płazińce, wrotki, pierścienice, pijawki, mięczaki, stawonogi, pajęczaki, owady, ryby, płazy, ptaki ssaki)8
T-W-3Pojęcia dotyczące biotopu wodnego, naturyzacji i renaturyzacji. Cele przywracania naturalnego biegu rzek i jezior. Przemiany w środowisku wodnym powstałe na skutek zabudowy hydrotechnicznej i regulacji koryt rzecznych. Metody udrażniania cieków w celu zachowania biologicznej drożności rzek. Przepławki dla ryb. Budowa naturalnych tarlisk. Podstawy prawne w ochronie siedlisk wodnych.8
T-W-4Odżywianie się ryb - przewód pokarmowy ryb drapieżnych i niedrapieżnych, pobieranie pokarmu, trawienie pokarmu. Przemiana materii u ryb – wpływ temperatury i tlenu,2
T-W-5Rola ryb w krążeniu materii, wpływ eutrofizacji na ryby. Rozrodczość, śmiertelność i struktura wieku u ryb. Introdukcja i aklimatyzacja ryb.3
T-W-6Ryby jako organizmy wskażnikowe3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Udział w konsultacjach1
A-A-3Zapoznanie się z literaturą przedmiotu5
A-A-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej6
A-A-5Przygotowanie się do zaliczenia laboratorium8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Udział w konsultacjach1
A-W-3Zapoznanie się z literaturą przedmiotu6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów11
A-W-5Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C9_W01Po odbyciu kursu student zna i rozumie jakie mają znaczenie czynniki biotyczne i abiotyczne na występujące w nim organizmy wodne – przede wszystkim ryby, zna i rozumie jak antropopresja wpływa na utrudnianie migracji ryb oraz rozumie jak wpływają warunki środowiskowe na rozród różnych gatunków ryb i rozumie rolę człowieka w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu biologii, chemii, biotechnologii oraz toksykologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód z wykorzystaniem właściwych technik.
IA_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu bioróżnorodności w środowisku wodnym oraz biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnych uwzględnieniem ryb mających znaczenie w gospodarce rybackiej i akwakulturze.
IA_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu procesów biotechnologicznych prowadzących do uzyskania określonego produktu z biologicznych zasobów wodnych wraz z metodami przetwarzania tych produktów.
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów ze skutkami oddziaływania biotycznych i abiotycznych czynników na organizm ryby na różnych etapach ontogenezy, skutkami oddziaływania człowieka na środowisko wodne oraz sposobami zapobiegania niekorzystej ingerencji w środowisku wodnym.
Treści programoweT-A-2Niwelowanie skutków antropopresji w zbiornikach jeziornych z ograniczonym litoralem.
T-A-3Wspieranie naturalnego tarła - budowo krześlisk, ochrona tarlisk, ochrona tarlaków
T-A-4Rozród różnych gatunków ryb a warunki środowiskowe, zarybianie potoków, rzek i jezior, naturalne i sztuczne tarliska
T-A-5Biomanipulacja ryb jako element zagospodarowania wód
T-A-6Tarło naturalne i sztuczne. Wizyta w wylegarni ryb.
T-A-1Zapoznanie się z budową i funkcjonowaniem nowoczesnej przepławki dla ryb. Budowle hydrotechniczne i skutki ich oddziaływania na środowisko naturalne. Ocena zmiany biotopu wodnego w środowisku rzecznym po wybudowaniu progu piętrzącego wodę na podstawie badań bonitacyjnych. Nowoczesne metody udrażniania cieków. Wizja lokalna na przepławkach i budowlach hydrotechnicznych.
T-W-3Pojęcia dotyczące biotopu wodnego, naturyzacji i renaturyzacji. Cele przywracania naturalnego biegu rzek i jezior. Przemiany w środowisku wodnym powstałe na skutek zabudowy hydrotechnicznej i regulacji koryt rzecznych. Metody udrażniania cieków w celu zachowania biologicznej drożności rzek. Przepławki dla ryb. Budowa naturalnych tarlisk. Podstawy prawne w ochronie siedlisk wodnych.
T-W-4Odżywianie się ryb - przewód pokarmowy ryb drapieżnych i niedrapieżnych, pobieranie pokarmu, trawienie pokarmu. Przemiana materii u ryb – wpływ temperatury i tlenu,
T-W-2Wpływ czynników biotycznych na ryby i inne organizmy wodne (drobnoustroje, roślinność wyższa, zwierzęta - pierwotniaki, gąbki, jamochłony, płazińce, wrotki, pierścienice, pijawki, mięczaki, stawonogi, pajęczaki, owady, ryby, płazy, ptaki ssaki)
T-W-1Wpływ czynników abiotycznych na ryby i inne organizmy wodne (temperatura, światło, ruchy wody, gazy - tlen, dwutlenek węgla, azot, metan, siarkowodór, amoniak), odczyn wody, skład chemiczny wody, zasolenie, pierwiastki biogenne, mikroelementy, związki organiczne, zawiesiny i osady denne)
T-W-5Rola ryb w krążeniu materii, wpływ eutrofizacji na ryby. Rozrodczość, śmiertelność i struktura wieku u ryb. Introdukcja i aklimatyzacja ryb.
T-W-6Ryby jako organizmy wskażnikowe
Metody nauczaniaM-1wykład uniwersytecki, wykład problemowy
M-2ćwiczenia projektowe, pokaz, ćwiczenia terenowe w wybranych ośrodkach hodowlanych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Aby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest otrzymanie oceny pozytywnej ze wszystkich (4) kolokwiów
S-2Ocena podsumowująca: Po uzyskaniu zaliczenia z przedmiotu studenci przystępują do egzaminu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C9_U01Student umie i potrafi ocenić skuteczność funkcjonowania różnych typów przepławek, wyliczyć powierzchnię tarlisk w zlewni rzeki dla różnych gatunków ryb, określić wymagania środowiskowe dla poszczególnych, ważnych gospodarczo gatunków ryb, przeprowadzić analizę odłowów kontrolnych i wykonać korektę planu zarybieniowego, sporządzić plan zarybienia uwzględniając aktualne warunki środowiskowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
IA_2A_U06Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować składniki flory i fauny środowiska wodnego i wskazać ich znaczenie dla rybactwa.
IA_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń zdrowotnych hydrobiontów. Potrafi określić wartość odżywczą hydrobiontów.
IA_2A_U11Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem środowiska wodnego, wielkością zasobów i wydajnością rybacką różnych akwenów.
IA_2A_U07Potrafi przygotować kompleksowe programy hodowlane, strategie ochrony wód i ich zasobów oraz zachowania bioróżnorodności w środowisku wodnym z uwzględnieniem oceny przydatności różnych typów wód do prowadzenia zrównoważonej gospodarki rybackiej.
IA_2A_U15Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, eksploatacją, produkcją rybacką a jakością środowiska wodnego uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów ze skutkami oddziaływania biotycznych i abiotycznych czynników na organizm ryby na różnych etapach ontogenezy, skutkami oddziaływania człowieka na środowisko wodne oraz sposobami zapobiegania niekorzystej ingerencji w środowisku wodnym.
Treści programoweT-A-2Niwelowanie skutków antropopresji w zbiornikach jeziornych z ograniczonym litoralem.
T-A-3Wspieranie naturalnego tarła - budowo krześlisk, ochrona tarlisk, ochrona tarlaków
T-A-4Rozród różnych gatunków ryb a warunki środowiskowe, zarybianie potoków, rzek i jezior, naturalne i sztuczne tarliska
T-A-5Biomanipulacja ryb jako element zagospodarowania wód
T-A-6Tarło naturalne i sztuczne. Wizyta w wylegarni ryb.
T-A-1Zapoznanie się z budową i funkcjonowaniem nowoczesnej przepławki dla ryb. Budowle hydrotechniczne i skutki ich oddziaływania na środowisko naturalne. Ocena zmiany biotopu wodnego w środowisku rzecznym po wybudowaniu progu piętrzącego wodę na podstawie badań bonitacyjnych. Nowoczesne metody udrażniania cieków. Wizja lokalna na przepławkach i budowlach hydrotechnicznych.
T-W-3Pojęcia dotyczące biotopu wodnego, naturyzacji i renaturyzacji. Cele przywracania naturalnego biegu rzek i jezior. Przemiany w środowisku wodnym powstałe na skutek zabudowy hydrotechnicznej i regulacji koryt rzecznych. Metody udrażniania cieków w celu zachowania biologicznej drożności rzek. Przepławki dla ryb. Budowa naturalnych tarlisk. Podstawy prawne w ochronie siedlisk wodnych.
T-W-4Odżywianie się ryb - przewód pokarmowy ryb drapieżnych i niedrapieżnych, pobieranie pokarmu, trawienie pokarmu. Przemiana materii u ryb – wpływ temperatury i tlenu,
T-W-2Wpływ czynników biotycznych na ryby i inne organizmy wodne (drobnoustroje, roślinność wyższa, zwierzęta - pierwotniaki, gąbki, jamochłony, płazińce, wrotki, pierścienice, pijawki, mięczaki, stawonogi, pajęczaki, owady, ryby, płazy, ptaki ssaki)
T-W-1Wpływ czynników abiotycznych na ryby i inne organizmy wodne (temperatura, światło, ruchy wody, gazy - tlen, dwutlenek węgla, azot, metan, siarkowodór, amoniak), odczyn wody, skład chemiczny wody, zasolenie, pierwiastki biogenne, mikroelementy, związki organiczne, zawiesiny i osady denne)
T-W-5Rola ryb w krążeniu materii, wpływ eutrofizacji na ryby. Rozrodczość, śmiertelność i struktura wieku u ryb. Introdukcja i aklimatyzacja ryb.
T-W-6Ryby jako organizmy wskażnikowe
Metody nauczaniaM-1wykład uniwersytecki, wykład problemowy
M-2ćwiczenia projektowe, pokaz, ćwiczenia terenowe w wybranych ośrodkach hodowlanych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Aby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest otrzymanie oceny pozytywnej ze wszystkich (4) kolokwiów
S-2Ocena podsumowująca: Po uzyskaniu zaliczenia z przedmiotu studenci przystępują do egzaminu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C9_K01Student jest gotowy do zamodzielnej pracy i jest gotowy do odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_K01Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy i kreatywny oraz działalności na rzecz środowiska społecznego.
IA_2A_K03Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną, podporządkowania się zasadom pracy w zespole, pełnienia roli lidera i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów ze skutkami oddziaływania biotycznych i abiotycznych czynników na organizm ryby na różnych etapach ontogenezy, skutkami oddziaływania człowieka na środowisko wodne oraz sposobami zapobiegania niekorzystej ingerencji w środowisku wodnym.
C-2Celem kursu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami reprodukcyjnymi różnych gatunków ryb i bezkręgowców wodnych (szczególnie raków) oraz wpływem czynników środowiskowych na rozwój zarodkowy i larwalny (temperatura, tlen, światło, pole magnetyczne, zasolenie i in.).
Treści programoweT-A-2Niwelowanie skutków antropopresji w zbiornikach jeziornych z ograniczonym litoralem.
T-A-3Wspieranie naturalnego tarła - budowo krześlisk, ochrona tarlisk, ochrona tarlaków
T-A-4Rozród różnych gatunków ryb a warunki środowiskowe, zarybianie potoków, rzek i jezior, naturalne i sztuczne tarliska
T-A-5Biomanipulacja ryb jako element zagospodarowania wód
T-A-6Tarło naturalne i sztuczne. Wizyta w wylegarni ryb.
T-A-1Zapoznanie się z budową i funkcjonowaniem nowoczesnej przepławki dla ryb. Budowle hydrotechniczne i skutki ich oddziaływania na środowisko naturalne. Ocena zmiany biotopu wodnego w środowisku rzecznym po wybudowaniu progu piętrzącego wodę na podstawie badań bonitacyjnych. Nowoczesne metody udrażniania cieków. Wizja lokalna na przepławkach i budowlach hydrotechnicznych.
T-W-3Pojęcia dotyczące biotopu wodnego, naturyzacji i renaturyzacji. Cele przywracania naturalnego biegu rzek i jezior. Przemiany w środowisku wodnym powstałe na skutek zabudowy hydrotechnicznej i regulacji koryt rzecznych. Metody udrażniania cieków w celu zachowania biologicznej drożności rzek. Przepławki dla ryb. Budowa naturalnych tarlisk. Podstawy prawne w ochronie siedlisk wodnych.
T-W-4Odżywianie się ryb - przewód pokarmowy ryb drapieżnych i niedrapieżnych, pobieranie pokarmu, trawienie pokarmu. Przemiana materii u ryb – wpływ temperatury i tlenu,
T-W-2Wpływ czynników biotycznych na ryby i inne organizmy wodne (drobnoustroje, roślinność wyższa, zwierzęta - pierwotniaki, gąbki, jamochłony, płazińce, wrotki, pierścienice, pijawki, mięczaki, stawonogi, pajęczaki, owady, ryby, płazy, ptaki ssaki)
T-W-1Wpływ czynników abiotycznych na ryby i inne organizmy wodne (temperatura, światło, ruchy wody, gazy - tlen, dwutlenek węgla, azot, metan, siarkowodór, amoniak), odczyn wody, skład chemiczny wody, zasolenie, pierwiastki biogenne, mikroelementy, związki organiczne, zawiesiny i osady denne)
T-W-5Rola ryb w krążeniu materii, wpływ eutrofizacji na ryby. Rozrodczość, śmiertelność i struktura wieku u ryb. Introdukcja i aklimatyzacja ryb.
T-W-6Ryby jako organizmy wskażnikowe
Metody nauczaniaM-1wykład uniwersytecki, wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Po uzyskaniu zaliczenia z przedmiotu studenci przystępują do egzaminu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0